Tough cookie Skrevet 28. august 2025 #41 Skrevet 28. august 2025 Til og med min konservative far på 86 år har oppdaget at Kristelig Folkeparti synes det er greit at det foregår en nedslakting på Gaza, og sa vi blir arveløse hvis vi stemmer KrF! 2 2 3
Bacteria Skrevet 28. august 2025 #42 Skrevet 28. august 2025 esk skrev (1 minutt siden): Nei, men de har jo ikke hatt særlig mye makt heller. Min største bekymring er at det skal gli fullstendig ut jo mer legitimitet det får, som man har sett i f. eks. USA. Veien dit er lang ja, men det er noe man aktivt må beskytte seg for. Tror veien dit i Norge er ekstremt lang. Husk at Norge er at av de landene som sist ble kristnet i Europa. Vi har også andre bra verdier som kommer fra førkristen tid. Vi hadde bla et forløper til demokrati, våre formødre for 1 K år siden hadde visse rettigheter (hvis de var frie) osv. Men ja, disse evangeliske kristne i USA er gærne, skremmende at så mange av dem er av norsk herkomst. Min støtte til Israel er politisk og historisk begrunnet, ikke religiøs. Den der gjengen som jubler når Israel må krige fordi da kommer jesus snart, har jeg kun forakt til overs for. De er de største antisemitter som finnes. 2
Perine Skrevet 28. august 2025 #43 Skrevet 28. august 2025 Tough cookie skrev (3 minutter siden): Til og med min konservative far på 86 år har oppdaget at Kristelig Folkeparti synes det er greit at det foregår en nedslakting på Gaza, og sa vi blir arveløse hvis vi stemmer KrF! Folk er jo gale. Her i Agder stemmer visst de fleste på enten Frp eller Krf 😡skinnhellige egoer.. 4
esk Skrevet 28. august 2025 #44 Skrevet 28. august 2025 Bacteria skrev (Akkurat nå): Tror veien dit i Norge er ekstremt lang. Husk at Norge er at av de landene som sist ble kristnet i Europa. Vi har også andre bra verdier som kommer fra førkristen tid. Vi hadde bla et forløper til demokrati, våre formødre for 1 K år siden hadde visse rettigheter (hvis de var frie) osv. Men ja, disse evangeliske kristne i USA er gærne, skremmende at så mange av dem er av norsk herkomst. Min støtte til Israel er politisk og historisk begrunnet, ikke religiøs. Den der gjengen som jubler når Israel må krige fordi da kommer jesus snart, har jeg kun forakt til overs for. De er de største antisemitter som finnes. Si ikke det. Da Erna sist satt i regjering og Krf var på vippen, måtte Erna faktisk godta en innskrenking av abortloven for å kunne holde på makten. Det førte til at retten til fosterreduksjon ble innskrenket, men hun åpnet faktisk også for å forhandle om retten til abort i tilfeller der fosteret var sykt. Det skal altså ikke mer til enn feil parti på vippen før de vedtar slikt, og i ytterste konsekvens vil det kunne gå hardt utover f. eks. abortloven. 1 5
Fjollefyr Skrevet 28. august 2025 #45 Skrevet 28. august 2025 For meg er det nok at de er Konservative Kristne. Derfor er uaktuelt å stemme på de. Men jeg vil aldri finner et parti jeg er 100% enig med. Alle har positive ting ved seg, og alle har negative ting ved seg. Man må bare velge seg noen saker man ser på som viktig og velge ut ifra det. Om du ts har familie som hovedfokus, kan du sette deg kun inn i det på hvert enkelt parti og velge utifra det. Alle vil jo gjøre det bedre for mennesker i Norge, forskjellen ligger i hvordan de vil gjøre det. 1
Rosakatt Skrevet 28. august 2025 #46 Skrevet 28. august 2025 esk skrev (1 minutt siden): Si ikke det. Da Erna sist satt i regjering og Krf var på vippen, måtte Erna faktisk godta en innskrenking av abortloven for å kunne holde på makten. Det førte til at retten til fosterreduksjon ble innskrenket, men hun åpnet faktisk også for å forhandle om retten til abort i tilfeller der fosteret var sykt. Det skal altså ikke mer til enn feil parti på vippen før de vedtar slikt, og i ytterste konsekvens vil det kunne gå hardt utover f. eks. abortloven. Husker det. Derfor jeg ikke stoler på dem. I tilegg til hvordan religion utbrer seg og påvirker verden over. 1 1
Jajakvinne12 Skrevet 28. august 2025 #47 Skrevet 28. august 2025 Cheddar skrev (4 timer siden): Hei, Jeg skriver her fordi jeg oppriktig ønsker hjelp, så jeg håper at jeg får saklige tilbakemeldinger. Jeg er virkelig ikke så engasjert i politikk, som småbarnsmamma har jeg ikke kapasitet eller tid(eller interesse) til å sette meg veldig godt inn i hvert parti. Jeg synes likevel at det er veldig viktig å stemme, og har alltid gjort det. I år sliter jeg veldig med å finne et parti som jeg føler at jeg er mest enig med. Jeg finner flere som jeg er enig med angående saker som er viktig for meg, men så er vi så totalt uenige i andre saker at det blir uaktuelt å stemme på de. Jeg er ikke kristen, men vurderer Krf. Mest fordi de setter familie veldig høyt, og jeg føler at vi trenger flere i politikken som ser verdien i å ta vare på familier. Krf vil jo aldri vinne, men kanskje bli en sterkere stemme for familiene. Vi er også enig på en del andre ting. Jeg er ikke enig med Krf angående Pride, jeg er veldig for at alle skal få være den de er og elske den de vil. Jeg er nysgjerrig på hvilke andre temaer dere tenker kan være negativt med Krf? For meg er familie viktigst. Ellers er vi en veldig gjennomsnittlig familie med gjennomsnittlig lønn. Jeg er opptatt av naturvern, men opplever at mdg blir for ekstreme for meg, økologisk dyrking og dyrevern anser jeg som mye viktigere enn at folk ikke skal spise kjøtt. Jeg er for strengere merking av UP-mat og for at det ikke skal kunne reklameres for slikt mot små barn. Ønsker aldersgrense på smarttelefon. Ellers ønsker jeg selvfølgelig mest mulig penger i lomma - men kan altså så lite om økonomi, skatter og avgifter på det store plan at det blir vanskelig for meg å sette meg så godt inn i. ..råd? Jeg skal stemme KRF, fordi de er imot abortgrensen på 18 uker og støtter kontantstøtten. De får ikke gjort noe med abortgrensen nå, men når dagen kommer, og den kommer, der de andre partiene vil flytte grensen enda lenger ut kan Krf stå på sitt og si nei. Jeg mener helt og holdent at 1åringer ikke har en dritt i barnehage å gjør, derfor støtter jeg kontantstøtten 100% slik at flere kan ha mulighet å ha barna hjemme lengst mulig. Dette med å øke barnetrygden tror jeg bare er valgflesk. Men er lov å håpe. Barnetrygd burde også være behovsprøvd Familier som setter den rett på sparekonto trenger den ikke De mener også at barn ikke har kompetanse til å gi samtykke til hormonstoppere ol. som har med kjønnskifte å gjøre. Dette støtter jeg også 100%. 7
Jajakvinne12 Skrevet 28. august 2025 #48 Skrevet 28. august 2025 esk skrev (9 minutter siden): Si ikke det. Da Erna sist satt i regjering og Krf var på vippen, måtte Erna faktisk godta en innskrenking av abortloven for å kunne holde på makten. Det førte til at retten til fosterreduksjon ble innskrenket, men hun åpnet faktisk også for å forhandle om retten til abort i tilfeller der fosteret var sykt. Det skal altså ikke mer til enn feil parti på vippen før de vedtar slikt, og i ytterste konsekvens vil det kunne gå hardt utover f. eks. abortloven. Derfor jeg, og mange andre, stemmer Krf. Ene og alene pga det. 4
Jajakvinne12 Skrevet 28. august 2025 #49 Skrevet 28. august 2025 Perine skrev (13 minutter siden): Folk er jo gale. Her i Agder stemmer visst de fleste på enten Frp eller Krf 😡skinnhellige egoer.. Samme her. Alle jeg har snakket med skal stemme enten Krf eller Frp. Blir et spennende valg i år. 3
Rosakatt Skrevet 28. august 2025 #50 Skrevet 28. august 2025 Jajakvinne12 skrev (4 minutter siden): Derfor jeg, og mange andre, stemmer Krf. Ene og alene pga det. Vi har kleshengere. Dere vil aldri bestemme over oss. 1
Pilleville Skrevet 28. august 2025 #51 Skrevet 28. august 2025 Jajakvinne12 skrev (3 minutter siden): Samme her. Alle jeg har snakket med skal stemme enten Krf eller Frp. Blir et spennende valg i år. I vår familie, 3 generasjoner, har vi lagt igjen 9 stemmer til FrP. Veldig mangen eg snakker med har stemt FrP. 1
Lur Venn Skrevet 28. august 2025 #52 Skrevet 28. august 2025 Viki6 skrev (4 timer siden): Kunne aldri stemt på et parti som er mot rett til å utøve egen legning, støtter folkemord på Gaza, mot kvinners rett til å bestemme over egen kropp osv. Såpass viktige saker at det er helt utelukket for meg. Det er vel ingen som støtter folkemord, har de liksom sagt: vi er positive til folkemord og sånn 1 1
Perfume Skrevet 28. august 2025 #53 Skrevet 28. august 2025 (endret) Tenker også at KrF kunne vært noe for meg, akkurat nå har jeg vippet mot SP og også Rødt. ( SP pga bøndene og distriktene, Rødt pga de vil ta vare på de svake og syke) Er vel fordi jeg er litt konservativ at jeg også vurderer KrF. er litt opptatt av familie og de norske verdiene. At man tar vare på tradisjoner som vi har hatt i flere hundre år, at Norge er unikt.. Skjønner deg godt og kan ikke råde deg til noe som helst, men følg hva DU syns er viktig. En kan vel ikke finne noen å være 100% enige med.. Selv om det hadde vært helt topp.. Endret 28. august 2025 av Perfume 1
Gjest idk_ Skrevet 28. august 2025 #54 Skrevet 28. august 2025 umAxa skrev (1 time siden): Du skal få stemme på hva du vil, men av nysgjerrighet, så lurer jeg genuint på hva andre verdier er det du mener er bedre enn kristne verdier. Og hva kristne verdier er det du i de store strøk referer til? De kristne spesifiserer ikke alltid hva de mener med kristne verdier. Kristne verdier kan være mye rart, ut fra hvordan man tolker skriften. Mange kristne tolker det til at kvinnen har å innordne seg mannen, og at abort og homofili praksis er synd. Vi vil ikke ha et slikt verdisyn i Norge. Det virker for meg usympatisk å framstille seg som bedre enn andre, for eksempel humanetikere. Buddhister har også sin gylne regel.
Rødvinsfilosofen Skrevet 28. august 2025 #55 Skrevet 28. august 2025 Cheddar skrev (4 timer siden): Jeg er ikke kristen, men vurderer Krf. Mest fordi de setter familie veldig høyt, og jeg føler at vi trenger flere i politikken som ser verdien i å ta vare på familier. Jeg er ikke enig med Krf angående Pride, jeg er veldig for at alle skal få være den de er og elske den de vil. Jeg er nysgjerrig på hvilke andre temaer dere tenker kan være negativt med Krf? KrF setter heteronormative A4-familier høyt. De har gjort anti-Pride-flagg til en egen valgkampsak. De vil ikke fordømme Israels folkemord mot Palestinerne. De vil redusere kvinners rett til selvbestemt abort. De vil verne om alt liv, så de vil kjempe imot aktiv dødshjelp. (Selv om det i praksis medfører en utsatt og smertefull død). Andre partier som er opptatt av barn og barnefamilier + klima : Venstre Sentrum SV Rødt 5
GammelKaktus Skrevet 28. august 2025 #56 Skrevet 28. august 2025 Kvinner som stemmer mot seg selv stemmer KRF. Bare abortsaken er god nok grunn til å ikke stemme KRF. 7 1
umAxa Skrevet 28. august 2025 #57 Skrevet 28. august 2025 esk skrev (43 minutter siden): Kristendommen er på papiret slett ikke så verst. Verdier som nestekjærlighet, likeverd, tilgivelse, ansvar for andre og ivaretakelse av utstøtte er gode verdier, men disse verdiene har jo de fleste som ikke er religiøse også. Dessverre glemmer mange religiøse dette og bruker det helt motsatt. I USA bruker de religion for å rettferdiggjøre undertrykkelse av kvinner, akkurat som de gjør i f. eks. Iran (mye mer ekstremt, men prinsippet er det samme). Jeg ser hvor man lett kan snakke om ulike ting. Det er utrolig få som faktisk lever etter kristne verdier (det som er på papiret), selv om de erklærer seg dypt troende. En av de bedre uttrykkene jeg har hørt, er fra en som ikke tør å kalle seg selv troende, rett og slett fordi integriteten dems er såpass sterk at de forstår at det innbærer å faktisk følge opp verdiene troen kommer med også. Altså en stor oppgave som er krevende å følge - så krevende at de ikke tør å kalle seg troende, selv om de prøver. Hva vi har i dag er en cherry picking av kristne verdier, vride varianter, utvannede betydninger og du beskriver det selv som "helt motsatt", som i USA. De kaller seg selv kristne, men ubundet i integrite - åpen for tolkning, ofte tilpasset til å klappe sin egen skulder. Dette er selvsagt kritikkverdig, og hva jeg tror folk flest tenker på, når de snakker ned "kristelige" verdier. Det blir som om jeg erklærer meg spansk, uten å kunne snakke spansk, men lager lyder som høres spansk ut. Selvsagt bør jeg bli kritisert for min "spanskhet". Sitat Mange kristne forsvarer også Israels folkemord mot palestinerne fordi det sto i bibelen at det skulle være jødenes land, eller noe i den duren. Da er man fullstendig blottet for nestekjærlighet og likeverd, når slike grusomheter skal forsvares. Ingen ønsker å drepe, men folkemord er ofte resultatet når alt kommer til alt. Uansett hvilken side man er på av denne saken, så preges det veldig sterkt av at opposisjonen er bare i mot drap og folkemord som prinsipp - og den som begår den er som er antagonisten. F.eks hadde ikke folk flagget for Palestina, dersom det siste som skjedde i denne konflikten var 7. Oktober. Selvsagt kan man "unnskylde" seg med at det var et resultat av historien i Gaza, men hvem som kastet den første steinen går over tusen år tilbake, og alt kan begrunnes med "men de gjorde dette mot oss, så vi har rett". Faktisk sannhet er svært komplisert i denne saken. Jeg vil gjerne vite hva sannheten er, men jeg tror ikke den er enkel. Sitat At en politiker har en personlig tro er helt problemfritt, men å presse sin tro på alle andre gjennom politikk bør være aldeles uhørt. Jeg som kvinne skal ikke lide fordi DIU og co personlig er imot abort som følge av sin religiøse overbevisning. For meg er det faktisk akkurat det samme om det er et kristent eller et muslimsk parti som kommer til makta. Jeg vil ikke ha religion i politikken, punktum. Vanskeligere sagt enn gjort. Ikke glem at religion er egentlig bare et verdi hierarki satt i system - mest sannsynlig fordi det gunstet vår overlevelse i det store sosiale samspillet for tusenvis av år siden. Det er lett å være uenig, men det er vanskelig å forene seg - så et system som baserer seg på å forene seg er svært viktig - så viktig at det kan kalles hellig. Samspillet mellom mennesker, mellom din nabo, mellom dine nye naboer, mellom generasjoner utgjør også samfunnet. Hva som angår et samfunn er også politisk, i form av lover av hvordan ting bør gjøres og ikke gjøres. Å prøve å skille religion (historisk sett) fra samfunn og politikk er med andre ord svært vanskelig, om ikke umulig. Ser du koblingen mellom religion og politikk nå? 1 2
Bacteria Skrevet 28. august 2025 #58 Skrevet 28. august 2025 esk skrev (37 minutter siden): Si ikke det. Da Erna sist satt i regjering og Krf var på vippen, måtte Erna faktisk godta en innskrenking av abortloven for å kunne holde på makten. Det førte til at retten til fosterreduksjon ble innskrenket, men hun åpnet faktisk også for å forhandle om retten til abort i tilfeller der fosteret var sykt. Det skal altså ikke mer til enn feil parti på vippen før de vedtar slikt, og i ytterste konsekvens vil det kunne gå hardt utover f. eks. abortloven. Hvorfor er det så om å gjøre for folk med «frihet» til å fjerne ett av to friske fostre? Det forstår ikke jeg. Og det har ikke noe med kristendom å gjøre. Enig med KrF, her også. 5
esk Skrevet 28. august 2025 #59 Skrevet 28. august 2025 Jajakvinne12 skrev (30 minutter siden): Derfor jeg, og mange andre, stemmer Krf. Ene og alene pga det. Og dette er problemet. Mange religiøse tror de har rett til å bestemme over alle andre. Hvis du ikke liker abort, så ikke ta abort da vel. Faktum er at aborter vil bli gjennomført enten det er lovlig i et samfunn eller ikke, men med den konsekvens at mange jenter og kvinner blir utsatt for livsfare. Hvor er menneskeverdet i det? Religiøs hykleriskhet slutter aldri å forbause meg. 7 2
esk Skrevet 28. august 2025 #60 Skrevet 28. august 2025 Bacteria skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det så om å gjøre for folk med «frihet» til å fjerne ett av to friske fostre? Det forstår ikke jeg. Og det har ikke noe med kristendom å gjøre. Enig med KrF, her også. Det vil jo i prinsippet være det samme som en abort der det kun finnes ett friskt foster i livmoren, og det er jo helt lov. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå