Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Cheddar skrev (1 time siden):

Hei, 

Jeg skriver her fordi jeg oppriktig ønsker hjelp, så jeg håper at jeg får saklige tilbakemeldinger.

Jeg er virkelig ikke så engasjert i politikk, som småbarnsmamma har jeg ikke kapasitet eller tid(eller interesse) til å sette meg veldig godt inn i hvert parti. Jeg synes likevel at det er veldig viktig å stemme, og har alltid gjort det. I år sliter jeg veldig med å finne et parti som jeg føler at jeg er mest enig med. Jeg finner flere som jeg er enig med angående saker som er viktig for meg, men så er vi så totalt uenige i andre saker at det blir uaktuelt å stemme på de. 

Jeg er ikke kristen, men vurderer Krf. Mest fordi de setter familie veldig høyt, og jeg føler at vi trenger flere i politikken som ser verdien i å ta vare på familier. Krf vil jo aldri vinne, men kanskje bli en sterkere stemme for familiene. Vi er også enig på en del andre ting. 

Jeg er ikke enig med Krf angående Pride, jeg er veldig for at alle skal få være den de er og elske den de vil. Jeg er nysgjerrig på hvilke andre temaer dere tenker kan være negativt med Krf? 

For meg er familie viktigst. Ellers er vi en veldig gjennomsnittlig familie med gjennomsnittlig lønn.  Jeg er opptatt av naturvern, men opplever at mdg blir for ekstreme for meg, økologisk dyrking og dyrevern anser jeg som mye viktigere enn at folk ikke skal spise kjøtt. Jeg er for strengere merking av UP-mat og for at det ikke skal kunne reklameres for slikt mot små barn. Ønsker aldersgrense på smarttelefon. Ellers ønsker jeg selvfølgelig mest mulig penger i lomma - men kan altså så lite om økonomi, skatter og avgifter på det store plan at det blir vanskelig for meg å sette meg så godt inn i. 

..råd?

Hei 

jeg er enig i at i de sakene du nevner bør du prøve å få MDG over sperregrensen ikke KrF. MDG vil ha muligheten til å dreie arbeiderpartiets politikk mot familie, velferdssamfunn, inkludering, miljø og ikke minst dyrevern. Nå er det sånn at om KrF kommer over sperregrensen så blir Sylvi Listhaug statsminister og det virker ikke som det er i henhold til dine verdier. Ved å stemme KrF stemmer man indirekte FrP som igjen vil føre til

1. polariserende og fremmedfiendtlig samfunn 
  2. sosiale ulikheter
  3. Er klimaskeptikere og er totalt uansvarlige i møte med klimakrisen 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rosakatt skrev (13 minutter siden):

Takk for at du forteller jeg forstår den. Unnskyld for det neste, det er ikke fordi jeg ikke bryr meg om deg og dine tvillinger men tenker på mulige senarioer.

Jeg tror mange kommer til å ta abort da, for noen har på ekte ikke stort nok hus eller stor nok lønn. Det er mange folk som utsetter barn fordi de ikke har råd til et, da vil to bli for mye. Husmarkedet er ikke levelig for alle og det verken leie eller eie.

Barn kan ikke sulte, noen ganger vil de da leve i fattigdom og kanskje det er det riktige for mange. Men det er ikke sikkert alle velger det valget.

Nei, det går helt greit ☺️ Ingen grunn til å unnskylde. Er ikke følsom slik, syns det er greit å diskutere og få ting på bordet. Jeg og skjønner at i ekstreme tilfeller kan det være riktig å fjerne en av tvillingene, tenker da sykdom. 
Jeg tror ikke mange kommer til å benytte seg av fosterreduksjon, det tror jeg ikke. 
Du har helt rett i at det har blitt tøft for mange med barn. 

Skrevet
Cheddar skrev (2 timer siden):

Hei, 

Jeg skriver her fordi jeg oppriktig ønsker hjelp, så jeg håper at jeg får saklige tilbakemeldinger.

Jeg er virkelig ikke så engasjert i politikk, som småbarnsmamma har jeg ikke kapasitet eller tid(eller interesse) til å sette meg veldig godt inn i hvert parti. Jeg synes likevel at det er veldig viktig å stemme, og har alltid gjort det. I år sliter jeg veldig med å finne et parti som jeg føler at jeg er mest enig med. Jeg finner flere som jeg er enig med angående saker som er viktig for meg, men så er vi så totalt uenige i andre saker at det blir uaktuelt å stemme på de. 

Jeg er ikke kristen, men vurderer Krf. Mest fordi de setter familie veldig høyt, og jeg føler at vi trenger flere i politikken som ser verdien i å ta vare på familier. Krf vil jo aldri vinne, men kanskje bli en sterkere stemme for familiene. Vi er også enig på en del andre ting. 

Jeg er ikke enig med Krf angående Pride, jeg er veldig for at alle skal få være den de er og elske den de vil. Jeg er nysgjerrig på hvilke andre temaer dere tenker kan være negativt med Krf? 

For meg er familie viktigst. Ellers er vi en veldig gjennomsnittlig familie med gjennomsnittlig lønn.  Jeg er opptatt av naturvern, men opplever at mdg blir for ekstreme for meg, økologisk dyrking og dyrevern anser jeg som mye viktigere enn at folk ikke skal spise kjøtt. Jeg er for strengere merking av UP-mat og for at det ikke skal kunne reklameres for slikt mot små barn. Ønsker aldersgrense på smarttelefon. Ellers ønsker jeg selvfølgelig mest mulig penger i lomma - men kan altså så lite om økonomi, skatter og avgifter på det store plan at det blir vanskelig for meg å sette meg så godt inn i. 

..råd?

Hvis du er opptatt av at familien din skal ha et godt liv og et sikkerhetsnett ved eventuell sykdom så ville jeg stemt noe annet enn borgerlig i år. Dette fordi Høyresiden inkl. Krf faktisk gikk inn for å ta vekk livsgrunnlaget for mange vanlige folk som er/var syke og kastet de ut i fattigdom, ved å innføre regel om 1 karensår (de som stod på arbeidsavklaringspenger AAP, dvs. de blant oss som har minst 50% redusert arbeidsevne pga sykdom eller skade, måtte vente 1 helt år, før de kunne søke om AAP på nytt).

De stakkars menneskene som var syke og som ikke var friske da regelen ble innført, ble altså kastet ut i fattigdom stående uten noe støtte eller måtte gå på sosialstønad (som ikke alle fikk og som man ikke kan leve av) i minst 1 år. Dette førte trolig til økonomisk ruin, og dårligere helse hos den den enkelte. 

Uten noe å leve av, ble mange pårørende pålagt å ta vare på de istedenfor, for de syke som hadde familie. Dette rammet altså også helt vanlige familier.

Forskningen viser at dette karensåret ikke hjalp heller. Flere ble permant uføre (kanskje fordi helsa ble dårligere av 0 inntekt) og ingen flere i jobb... Hele 60% stod uten noen inntekt som følge av karensåret.

Kilde: https://www.oslomet.no/om/nyheter/kai-kronikken/ventearet

Jeg har hørt at høyresiden (Høyre Frp Krf Venstre) nå ønsker å gjeninnføre karensåret. Dette er lite kommunisert i valgkampen,da det trolig er lite populært blant velgerne å fjerne det økonomiske sikkerhetsnettet for alle som bor i Norge (siden alle i Norge kan være uheldige og bli rammet av langvarig/alvorlig sykdom og stå på AAP). 

Mange tror kanskje ikke på at dette faktisk skjedde, at det kan være så hjerterått, men man skal se på hva politikerne gjør, ikke hva de sier. Det er masse artikler, forskning som viser at når dette ble innført så rammet det helt vanlige familier.

Om du er opptatt av at syke, familie og de som ikke er rike, fortsatt skal få hjelp og ha et sikkerhetsnett ved eventuell sykdom tror jeg det er lurt å stemme noe annet enn til høyre i år.

Partiene på høyresiden som innførte dette sist har ikke tatt selvkritikk på at dette er dårlig omsorg av alle indicider/familier i storsamfunnet.

Dette gjelder dessverre også Krf.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Stabbur skrev (10 minutter siden):

Hvis du er opptatt av at familien din skal ha et godt liv og et sikkerhetsnett ved eventuell sykdom så ville jeg stemt noe annet enn borgerlig i år. Dette fordi Høyresiden inkl. Krf faktisk gikk inn for å ta vekk livsgrunnlaget for mange vanlige folk som er/var syke og kastet de ut i fattigdom, ved å innføre regel om 1 karensår (de som stod på arbeidsavklaringspenger AAP, dvs. de blant oss som har minst 50% redusert arbeidsevne pga sykdom eller skade, måtte vente 1 helt år, før de kunne søke om AAP på nytt).

De stakkars menneskene som var syke og som ikke var friske da regelen ble innført, ble altså kastet ut i fattigdom stående uten noe støtte eller måtte gå på sosialstønad (som ikke alle fikk og som man ikke kan leve av) i minst 1 år. Dette førte trolig til økonomisk ruin, og dårligere helse hos den den enkelte. 

Uten noe å leve av, ble mange pårørende pålagt å ta vare på de istedenfor, for de syke som hadde familie. Dette rammet altså også helt vanlige familier.

Forskningen viser at dette karensåret ikke hjalp heller. Flere ble permant uføre (kanskje fordi helsa ble dårligere av 0 inntekt) og ingen flere i jobb... Hele 60% stod uten noen inntekt som følge av karensåret.

Kilde: https://www.oslomet.no/om/nyheter/kai-kronikken/ventearet

Jeg har hørt at høyresiden (Høyre Frp Krf Venstre) nå ønsker å gjeninnføre karensåret. Dette er lite kommunisert i valgkampen,da det trolig er lite populært blant velgerne å fjerne det økonomiske sikkerhetsnettet for alle som bor i Norge (siden alle i Norge kan være uheldige og bli rammet av langvarig/alvorlig sykdom og stå på AAP). 

Mange tror kanskje ikke på at dette faktisk skjedde, at det kan være så hjerterått, men man skal se på hva politikerne gjør, ikke hva de sier. Det er masse artikler, forskning som viser at når dette ble innført så rammet det helt vanlige familier.

Om du er opptatt av at syke, familie og de som ikke er rike, fortsatt skal få hjelp og ha et sikkerhetsnett ved eventuell sykdom tror jeg det er lurt å stemme noe annet enn til høyre i år.

Partiene på høyresiden som innførte dette sist har ikke tatt selvkritikk på at dette er dårlig omsorg av alle indicider/familier i storsamfunnet.

Dette gjelder dessverre også Krf.

Helt sant. Her er et eksempel på hva høyresiden gjorde sist de var i regjering: 

IMG_1637.thumb.jpeg.2dab379803e16c6ef1729064bcd8f7df.jpeg

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Det jeg mener er viktig når man skal stemme er "hva betyr noe for MEG?"

Hvis du syns konflikten i Israel er viktigst så må må du sette deg inn i den og så stemme ut fra hvilket parti som deler ditt syn på saken.

Hvis du mener abortspørsmålet er viktigst så må du sette deg inn i den saken og stemme på det partiet som deler ditt syn.

Hvis du tenker at Pride er viktigst.. osv... Du skjønner poenget.

Jeg tror at veldig mange deler syn med KrF i veldig mange saker. Både prioritering av penger og ikke minst verdisynet. Den store saken som kommer til å komme de neste 4 årene er saken om aktiv dødshjelp. I DEN saken er jeg overbevist om at vi trenger et sterkt KrF for å sikre at vi som samfunn klarer å verne om de svakeste og at vi skal klare å holde menneskets verdi uavhengig av funkjsonsnivå høyt!

Abortloven kommer ikke til å bli en sak de neste 4 årene, Israel håndteres av verdenssamfunnet og KrF er ikke imot at folk skal få leve som den de er, de er imot at Pride skal forkynnes i skoler og barnehager. Stortinget flagger ikke for Pride fordi det er et politisk budskap, derfor burde det som politisk budskap holdes utenfor skolene også. Menneskets verdi uavhengig av legning står veldig sterkt i KrF sitt grunnlag!

Hva er viktig for DEG?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Takk for mange gode svar, men jeg ble ikke særlig mye klokere på hvem jeg skal stemme på😅 kanskje det blir blankt i år..

Lurer på om jeg skal titte mer på Rødt..?  Ikke lett.. 

• Nyttig 1
Skrevet
Tro Smo Konosoro skrev (7 minutter siden):

Det jeg mener er viktig når man skal stemme er "hva betyr noe for MEG?"

Hvis du syns konflikten i Israel er viktigst så må må du sette deg inn i den og så stemme ut fra hvilket parti som deler ditt syn på saken.

Hvis du mener abortspørsmålet er viktigst så må du sette deg inn i den saken og stemme på det partiet som deler ditt syn.

Hvis du tenker at Pride er viktigst.. osv... Du skjønner poenget.

Jeg tror at veldig mange deler syn med KrF i veldig mange saker. Både prioritering av penger og ikke minst verdisynet. Den store saken som kommer til å komme de neste 4 årene er saken om aktiv dødshjelp. I DEN saken er jeg overbevist om at vi trenger et sterkt KrF for å sikre at vi som samfunn klarer å verne om de svakeste og at vi skal klare å holde menneskets verdi uavhengig av funkjsonsnivå høyt!

Abortloven kommer ikke til å bli en sak de neste 4 årene, Israel håndteres av verdenssamfunnet og KrF er ikke imot at folk skal få leve som den de er, de er imot at Pride skal forkynnes i skoler og barnehager. Stortinget flagger ikke for Pride fordi det er et politisk budskap, derfor burde det som politisk budskap holdes utenfor skolene også. Menneskets verdi uavhengig av legning står veldig sterkt i KrF sitt grunnlag!

Hva er viktig for DEG?

Absolutt! Bra innlegg. Det med dødshjelp er viktig!

• Liker 1
Skrevet
Cheddar skrev (3 minutter siden):

Takk for mange gode svar, men jeg ble ikke særlig mye klokere på hvem jeg skal stemme på😅 kanskje det blir blankt i år..

Ta en valgomat i hvert fall før du stemmer på et så ytterliggående parti som Rødt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Tro Smo Konosoro skrev (1 minutt siden):

Ta en valgomat i hvert fall før du stemmer på et så ytterliggående parti som Rødt. 

Jeg har tatt mange, får forskjellig parti i alle sammen

• Liker 3
Skrevet

Ulstein stilte på Visjon Norge (halleluja, amen) og påstod at barnehager prøver å gjøre barn kjønnsnøytrale. Han mener også at vi er skapt til å leve sammen mann og kvinne. Partiet støtter Israel og mener at kristne verdier er bedre enn andre verdier.

Kommer aldri til å stemme Krf.

Skrevet
Cheddar skrev (16 minutter siden):

Ja - er veldig enig i at det er vanskelig å stemme i år! Venstre har også bra poenger men de utgår også pga borgerlig samarbeid 😭 da går jo mange av deres hovedsaker rett i dass (familie, miljø, integrering - alt viktig egentlig). Så de blir jo såpass «esktremt» at det står mellom disse små partiene for min del også.

• Liker 1
Skrevet
idk_ skrev (9 minutter siden):

Ulstein stilte på Visjon Norge (halleluja, amen) og påstod at barnehager prøver å gjøre barn kjønnsnøytrale. Han mener også at vi er skapt til å leve sammen mann og kvinne. Partiet støtter Israel og mener at kristne verdier er bedre enn andre verdier.

Kommer aldri til å stemme Krf.

Vi er stort sett skapt eller utviklet for å leve i heterofile par. Legg merke til «stort sett». 
Kristne verdier ER bedre enn fex islamske verdier. Er ikke kristen forresten. Men europa er bygd på tankegodset og verdiene fra Jerusalem og Athen. Og Israel må bestå. Hvordan tror du Europa vil se ut om Israel faller, og vi får en islamsk stat «from the river to the sea?» Det vil bli en stor seier og en marsjordre til islamistene. Her. I Europa. 

Leste forresten en kommentar i dag fra en dansk skribent. Han beskriver Israel/Gaza-krigen som en av de største desinformasjonskampanjene i moderne tid, og er overbevist om at det blir konklusjonen til historikerne om 80-100 år. Det eneste som irriterte ham var at han ikke kom til å leve lenge nok til å oppleve det. Er helt enig med ham. 

• Liker 8
Skrevet
Bacteria skrev (6 minutter siden):

Vi er stort sett skapt eller utviklet for å leve i heterofile par. Legg merke til «stort sett». 
Kristne verdier ER bedre enn fex islamske verdier. Er ikke kristen forresten. Men europa er bygd på tankegodset og verdiene fra Jerusalem og Athen. Og Israel må bestå. Hvordan tror du Europa vil se ut om Israel faller, og vi får en islamsk stat «from the river to the sea?» Det vil bli en stor seier og en marsjordre til islamistene. Her. I Europa. 

Leste forresten en kommentar i dag fra en dansk skribent. Han beskriver Israel/Gaza-krigen som en av de største desinformasjonskampanjene i moderne tid, og er overbevist om at det blir konklusjonen til historikerne om 80-100 år. Det eneste som irriterte ham var at han ikke kom til å leve lenge nok til å oppleve det. Er helt enig med ham. 

Religiøse verdier er skadelige når de blir ekstreme, uansett hvilken religion det er. Iran er jo et tragisk eksempel, men bare se hvilken retning USA beveger seg i også. Religion har ikke noe i politikk å gjøre.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
idk_ skrev (26 minutter siden):

og mener at kristne verdier er bedre enn andre verdier.

Du skal få stemme på hva du vil, men av nysgjerrighet, så lurer jeg genuint på hva andre verdier er det du mener er bedre enn kristne verdier. Og hva kristne verdier er det du i de store strøk referer til?

• Liker 1
Skrevet
esk skrev (5 minutter siden):

Religiøse verdier er skadelige når de blir ekstreme, uansett hvilken religion det er. Iran er jo et tragisk eksempel, men bare se hvilken retning USA beveger seg i også. Religion har ikke noe i politikk å gjøre.

Enig i det om de blir for fremtredende. Der opplever jeg ikke at KrF er. 

Skrevet

Jeg tenker det er uheldig med partier med begrenset fokus og med manglende realistisk forståelse for hva deres hjertesaker betyr for helheten. Ergo er Krf, SV, SP og alle andre mindre partier uaktuelle. Når det gjelder Krf konkret, har jeg lite sans for å bruke veldig mye penger på en bestemt gruppe i samfunnet, i deres tilfelle barnefamiliene.Det å gi skattelette til folk bare fordi de får barn, synes jeg er utrolig snevert og korttenkt. Men det appellerer sikkert til velgere som ikke tenker lengre enn til neste år og som da planlegger å få nettopp dette barnet som de skal få skattelette for.

Jeg har aldri vært enig med hverken AP eller Høyre i alt de står for. Men de er erfarne og ser helheter. I år kommer dessverre Høyre dårlig ut pga Frp. Så da ble det AP. I håp om at de blir sterke nok til nettopp å demme opp for slike særinteresser som småpartiene representerer.

• Liker 1
Skrevet
Cheddar skrev (3 timer siden):

Hei, 

..råd?

Det aller første man bør tenke på er hvilke partier som kommer til å samarbeide i en eventuell regjering. Her er det to hovedblokker: Høyreblokken med KrF, Frp, Høyre og Venstre,

mot

venstreblokken med Ap, Sv, Rødt, Mdg og sp. Disse ønsker på hver sin kant å danne regjering sammen, og sier at det største partiet får statsministeren.

Det begynner å bli urealistisk at Høyre blir større enn FrP, med andre ord en stemme til KrF er en stemme for at Sylvi Listhaug blir statsminister. 

Alle pariene på venstresiden (AP, SV, mdg, Rødt og Sp) støtter Støre som statsminister.

Skillelinja mellom de to blokkene er svært viktig. Det er det totale antall stemmer på hver side av blokken som til slutt bestemmer om vi får en borgerlig (blå) eller sosialdemokratisk (rødgrønn) regjering. Det er ikke til å komme fra at uansett hvilket parti man stemmer på så stemmer man også indirekte på alle de andre partiene i den samme blokken, fordi man vet at disse vil prøve å styre sammen. 

Så det koker ned til om man ønsker sosialdemokratisk regjering med Støre, eller borgerlig med Listhaug:

Støre: man stemmer AP, SV, Rødt, Mdg eller Sp 

Listhaug: man stemmer Frp, KrF, Høyre eller Venstre 

• Nyttig 5
Skrevet
umAxa skrev (7 minutter siden):

Du skal få stemme på hva du vil, men av nysgjerrighet, så lurer jeg genuint på hva andre verdier er det du mener er bedre enn kristne verdier. Og hva kristne verdier er det du i de store strøk referer til?

Kristendommen er på papiret slett ikke så verst. Verdier som nestekjærlighet, likeverd, tilgivelse, ansvar for andre og ivaretakelse av utstøtte er gode verdier, men disse verdiene har jo de fleste som ikke er religiøse også. Dessverre glemmer mange religiøse dette og bruker det helt motsatt. I USA bruker de religion for å rettferdiggjøre undertrykkelse av kvinner, akkurat som de gjør i f. eks. Iran (mye mer ekstremt, men prinsippet er det samme). Mange kristne forsvarer også Israels folkemord mot palestinerne fordi det sto i bibelen at det skulle være jødenes land, eller noe i den duren. Da er man fullstendig blottet for nestekjærlighet og likeverd, når slike grusomheter skal forsvares. Religiøse politikere bruker religion for å fremme en agenda som ikke nødvendigvis engang samsvarer med det som står i de religiøse skriftene, men som likevel er utbredte oppfatninger i religiøse miljøer. 

At en politiker har en personlig tro er helt problemfritt, men å presse sin tro på alle andre gjennom politikk bør være aldeles uhørt. Jeg som kvinne skal ikke lide fordi DIU og co personlig er imot abort som følge av sin religiøse overbevisning. For meg er det faktisk akkurat det samme om det er et kristent eller et muslimsk parti som kommer til makta. Jeg vil ikke ha religion i politikken, punktum.

• Liker 3
Skrevet
Bacteria skrev (26 minutter siden):

Enig i det om de blir for fremtredende. Der opplever jeg ikke at KrF er. 

Nei, men de har jo ikke hatt særlig mye makt heller. Min største bekymring er at det skal gli fullstendig ut jo mer legitimitet det får, som man har sett i f. eks. USA. Veien dit er lang ja, men det er noe man aktivt må beskytte seg for.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...