Gå til innhold

Ettermiddag/kveld med barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (På 7.8.2025 den 9.05):

Jeg har eldre barn enn TS og var for en stund tilbake på møte via skolen med blant annet representanter fra :

Skolen

politi

ppt

Uten å utbrodere hva tema for kvelden var kan jeg si at et viktig poeng til de som holdt foredrag denne kvelden var at foreldre i 2025 er langt mer emosjonelt påkoblet sine barn enn hva man var i 1975. 

Og man hadde ikke smart telefon da.

I dag er det særdeles normalt at foreldre ønsker å vite om dagen til barna, hvem de er venner med, hvordan de har det. Osv. Dette var ikke normen på samme måte bare noen tiår tilbake. De færreste av oss som er født før 2000 tror jeg har for vane å bli spurt hver eneste dag rundt middagsbordet om «hvordan var dagen din» og «fortell hva som skjedde på skolen i dag».

Ett annet eksempel er denne artikkelen som viser til en typisk tobarnsmor som i løpet av ett skoleår får 370 meldinger fra skolen. Igjen: helt normalt. Hvor mange meldinger fikk våre foreldre om oss? -Hvor mye organisere de? satt på gulvet og lekte med oss? 

https://www.klikk.no/foreldre/i-lopet-av-forrige-skolear-fikk-jeg-370-meldinger-fra-skolen-7546538

——

Jeg skjønner at du ønsker å gjøre ett poeng utav at smarttelefoner er dumt og uheldig. Denne tråden handler dog ikke om det. Det handler om ei mor til to ganske unge barn som føler seg utilstrekkelig fordi hun forventer fra seg selv at hun skal leke med barna mot slutten av hverdagen. 

Ditt bidrag i tråden er å ettergå hvordan hun bruker sin tid på å gire ned/koble seg av og kritisere henne fordi hun bruker mobil.

Dette synes jeg er uheldig, og jeg mener du er en bidragsyter til den kronisk dårlige samvittigheten mange foreldre kjenner på, som bidrar til stress og uhelse. Å sammenligne med en verden før smarttelefonen blir helt irrelevant, når det er så store endringer ellers som har skjedd parallelt med smarttelefonen; vi får langt færre barn vi vier langt mer oppmerksomhet til, barnehager med spesialiserte voksenpersoner (pedagoger) er en naturlig del av barnas liv osv. 

Å insinuere at TS er en slags dårlig mor for hun i uvisst antall tid ser på mobilen sin på kveldstid, blir fullstendig avsporing av tråden. Og den bidrar til å påføre TS mer skam og skyld når hun mest sannsynlig trenger det motsatte;

————

TS: Senk kravene til hva du forventer av deg selv.

Noen ganger holder det å bare være tilgjengelig for barna, å være i samme rom. Å være tilgjengelig til å lytte hvis de vil spørre eller snakke om noe. Eller ett lite blikk eller smil som anerkjenner at de er sett.

En trenger ikke alltid være underholdning eller «lekekompis».

- Har barna dine gode dager?
- Legger de seg tilfreds om kvelden?
- Har du en nær og god relasjon med dem?

..  Hvis du kan svare ja på alt dette så skal du vel heller være fornøyd med jobben du gjør, ikke kritisk. ♥️

Tusen takk, dette trengte jeg å høre! 

ts

Anonymkode: 3fbdc...b70

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tar ikke for gitt, men det er det som skjer. Barnet ser på telefonen som en konkurrent. Det er ikke snakk om ti sekunder, forskningen viser at så lite som ett til to sekunders forsinkelse skaper brudd i tilknytningen med barnet. Vi foreldre tror at det ikke er en big deal, for vi legger den vekk med en gang, men det har en beviselig effekt på barna.

Anonymkode: a1443...004

Nei vet du hva. Barna kan ikke forvente å få respons på 1-2 sekunder alltid. Det får de heller ikke om jeg ikke ser på telefonen (om jeg er opptatt med noe). Det kan være matlaging, en samtale med noen andre eller hva som helst. Så der er liksom ikke forsinkelse skadelig. Men så fort det er telefonen er det skadelig. Det er bare tull. 

Anonymkode: d60ba...974

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei vet du hva. Barna kan ikke forvente å få respons på 1-2 sekunder alltid. Det får de heller ikke om jeg ikke ser på telefonen (om jeg er opptatt med noe). Det kan være matlaging, en samtale med noen andre eller hva som helst. Så der er liksom ikke forsinkelse skadelig. Men så fort det er telefonen er det skadelig. Det er bare tull. 

Du kan velge å se bort fra forskning. Det er opp til deg. Men at det ikke er skadelig, er feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du kan velge å se bort fra forskning. Det er opp til deg. Men at det ikke er skadelig, er feil. 

Jeg leste den forskningen, eller sammendraget på NHI. Det står ekstremt tydelig at den er mangelfull og usikker. Det står heller ikke noe av dette du påstår. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leste den forskningen, eller sammendraget på NHI. Det står ekstremt tydelig at den er mangelfull og usikker. Det står heller ikke noe av dette du påstår. 

Nei, da må du lese igjen. Det som er usikkert er langtidsvirkninger ved skjermbruk, og da må man ta et føre var prinsipp og unngå skjerm frem til konsekvensene er kartlagt. Hvis ikke blir du og ditt barn forskningsmaterialet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, da må du lese igjen. Det som er usikkert er langtidsvirkninger ved skjermbruk, og da må man ta et føre var prinsipp og unngå skjerm frem til konsekvensene er kartlagt. Hvis ikke blir du og ditt barn forskningsmaterialet. 

• I fire eksperimentelle studier av ammesituasjoner rapporterte forfatterne varierte resultater og kunnskapsgrunnlaget er svært usikkert
  • I ni eksperimentelle studier av ulike leke- og samspillsituasjoner rapporterte forfatterne mer enhetlige resultater, kunnskapsgrunnlaget antyder at på kort sikt kan det være negative konsekvenser på sensitivitet og responsivitet, i barnets stress og negative følelsesuttrykk og i samspillet generelt.
  • I to studier av læringssituasjoner rapporterte forfatterne varierte resultater, og kunnskapsgrunnlaget er svært usikkert
  • I fem naturalistiske observasjonsstudier av samspillsituasjoner på lekeplasser, kafeer og lignende rapporterte forfatterne noen sammenhenger mellom mobilbruk og dårligere responsivitet og minsket sannsynligheten for samspill, men her kan vi ikke utelukke at det er andre faktorer som påvirker både telefonbruk og samspill.

Skrevet

Barn trenger også fred og ro til å pusle for seg selv! 🧡

Anonymkode: ad60d...9e2

Skrevet

Det kommer helt an på hvor sliten både jeg og barnet er 😅 Hun er 3 år.

Nå når det er sommer, leke vi ofte ute i en times tid etter barnehagen. Klokken nærmer seg da 17-17:30 når vi kommer hjem. Da ser hun gjerne en episode av noe mens jeg fikser middag. Etter middag gjør vi en rolig aktivitet, som peiling eller tegning, eller hun får et bad. Så er det plutselig leggetid. Føler ettermiddagen sammen er veldig kort.

Anonymkode: b0c56...b7a

Skrevet

Ifht. mobilbruk så får ikke hjernen den avslapning man innbiller seg den får når man skroller på Facebook, Instagram, TikTok o.l. Å lese ei fysisk bok (eller avis) har en helt annen effekt på egen hjerne. Dette finnes det masse studier på. 

Så hvis du vil ha mer energi i hverdagen så er første bud å ikke tro at du slapper av med sosiale medier på mobilen. Å se gjennom nyhetene på nettaviser er noe annet.

Generelt sett tror jeg nok vi setter litt høye krav til oss selv også for hvor aktive vi skal være med egne barn hver dag. Prøv ut litt andre aktiviteter enn skrolling på sosiale medier når nettavisene er sjekket gjennom, som lesing av ei bok, strikking, hekling, sying, snekring, hjemmetrening/yoga eller hva enn du liker, mens barna forsøker å aktivere seg selv. 

Anonymkode: 61df9...675

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...