Gå til innhold

Ettermiddag/kveld med barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
lajlaj skrev (Akkurat nå):

Men da kan du veldig lite om nevrologi. 

Tydeligvis.

Men kan ikke du opplyse oss andre da? Og gjerne legge ved noen kilder/linker så vi uinnvidde kan lese oss opp?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo da😅

ts

Anonymkode: 3fbdc...b70

Men så lenge du sitter på mobilen er den utilgjengelig, og du er tilgjengelig for barna ;)

Min anbefaling er å legge  vekk mobilen slik at du får skappet av mentalt. Lukk øynene, sett på rolig musikk, og slapp av i 15 minutter.  Da får du kanskje litt mer energi.

Anonymkode: 7f866...3be

• Liker 5
Gjest romerskbetong
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Assa…Før i tiden leste foreldre avisen… hva er forskjellen på dette og mobil sånn sett? 

Anonymkode: ec4ab...1d7

Det å lesa papiravisa, litt ut frå kva slags avis det er sjølvsagt, står for opplysning og danning, mens ni-gloing på smart-tlf skjermen diverre ofte berre er gørr underhaldning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke orker å gjøre noe med barna på ettermiddagene i hverdagen. Barna er 5 og 7 år. Stort sett går det i matlaging, spising av middag, så kollapser jeg i en stol i mens barna leker med hverandre før litt tv tid lesing og legging. Jeg orker ikke pusle, tegne, spille etc. 

I helgene orker jeg, men hverdagene er jeg så sliten. Hva gjør dere andre? Orker dere? 

Så greit at du har to da! Da kan de leke sammen, og det er sikkert mye morsommere enn å "leke" med deg. Og det høres jo ut som de faktisk kan leke. Det er jo bare fint! Alt bortsett fra at mor kanskje skulle hatt litt mer overskudd for egen del. Det kan du jo fundere litt på hva du kan gjøre. Ungene har det greit; men har du det greit?

Anonymkode: b3af1...ca6

• Liker 1
Skrevet
romerskbetong skrev (Akkurat nå):

Det å lesa papiravisa, litt ut frå kva slags avis det er sjølvsagt, står for opplysning og danning, mens ni-gloing på smart-tlf skjermen diverre ofte berre er gørr underhaldning. 

Men det trenger ikke være det. Kan være opplysning og danning på mobilen og.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lurer på hova barn på 80 tallet hadde svart om avisen…

ts

Vi svaret at foreldre var lett tilgjengelige selv om de leste en avis, en bok eller satt med et håndarbeid. For egen del kan jeg si at det også gjelder hvor tilgjengelig jeg er for egne barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi svaret at foreldre var lett tilgjengelige selv om de leste en avis, en bok eller satt med et håndarbeid. For egen del kan jeg si at det også gjelder hvor tilgjengelig jeg er for egne barn. 

Så heldig du var. Alt jeg husker om min farfar var når han satt med avis og tobakken, og da skulle han ikke forstyrres.

• Liker 2
Gjest romerskbetong
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Men det trenger ikke være det. Kan være opplysning og danning på mobilen og.

Jau då, men meir fragmentert såleis.

Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Så heldig du var. Alt jeg husker om min farfar var når han satt med avis og tobakken, og da skulle han ikke forstyrres.

Det er grensesetting. Det er ikke samme sak.

Skrevet
lajlaj skrev (Akkurat nå):

Det er grensesetting. Det er ikke samme sak.

Så det er greit at jeg setter meg med mobilen i flere timer etter middag, så lenge jeg sier at jeg skal sitte med mobilen til jeg er ferdig og ingen får forstyrre meg?

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Så det er greit at jeg setter meg med mobilen i flere timer etter middag, så lenge jeg sier at jeg skal sitte med mobilen til jeg er ferdig og ingen får forstyrre meg?

Du snakker om en anekdote der barna var annenrangs og det reflekterer ikke dagens samfunn der barna har en større stilling i familien. Det konkrete eksempelet du kom med var grensesetting, ja. Men denne typen grensesetting bedrives ikke over så lang tid i dag, nei, fordi man har ikke så mange timer sammen som familie at det er mulig å sitte "i flere timer", som du påstår at din farfar klarte å bruke på å lese ei avis.

Gjest romerskbetong
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Barnet ser ikke forskjell på det. Barnet ser heller ikke forskjell på om det er en mobil som stjeler oppmerksomheten, et ukeblad, broderi, kortstokk ++. Det barnet opplever er å ikke få oppmerksomhet og ikke får prioritert. Uavhengig av hva det er som stjeler den oppmerksomheten.

Eg ser heller at barnet byrjar med broderi framfor TikTok doomscrolling som tidtrøyte.

Skrevet
romerskbetong skrev (Akkurat nå):

Eg ser heller at barnet byrjar med broderi framfor TikTok doomscrolling som tidtrøyte.

Helt enig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to tette, og de elsket å leke sammen. Hva jeg gjorde, var ikke så viktig for dem. De bygget hus, lekte med lekeslottet sitt og var i en helt annen verden. Så kom de til meg hvis de trengte kos, eller hadde en uenighet. Jeg skjønner at det er en helt annen ting med de som har ett barn som ikke har noen andre i huset, men når du har to som leker fint sammen, så får du valuta for all innsats du gjorde da de var små

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerforfølgelse og avsporing.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke orker å gjøre noe med barna på ettermiddagene i hverdagen. Barna er 5 og 7 år. Stort sett går det i matlaging, spising av middag, så kollapser jeg i en stol i mens barna leker med hverandre før litt tv tid lesing og legging. Jeg orker ikke pusle, tegne, spille etc. 

I helgene orker jeg, men hverdagene er jeg så sliten. Hva gjør dere andre? Orker dere? 

Har ikke den på 7 år besøk av venner? Her er huset fullt av unger fra 15.30 til 19.00 😅

Anonymkode: dc6eb...66f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde to tette, og de elsket å leke sammen. Hva jeg gjorde, var ikke så viktig for dem. De bygget hus, lekte med lekeslottet sitt og var i en helt annen verden. Så kom de til meg hvis de trengte kos, eller hadde en uenighet. Jeg skjønner at det er en helt annen ting med de som har ett barn som ikke har noen andre i huset, men når du har to som leker fint sammen, så får du valuta for all innsats du gjorde da de var små

Har ett barn. Hun er veldig fantasirik og tar masse initiativ til å leke selv. Vokste selv opp som enebarn, og har bestevenninne som var enebarn. Vi husker også at vi var veldig glade i å leke for oss selv. Man må selvsagt lære de det, men bare sunt for kreativiteten å hente kraften i seg selv. Det gavner videre kognitiv utvikling, jf. enebarn som må finne ut av ting selv og ofte ligger noen hakk foran i skolesammenheng.

Anonymkode: ac8e7...de4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer hjem 14.45. Da har vi først litt rolig tid- prater litt, ser gjerne en episode av noe mens vi spiser enkel middag. Så går vi ut- nesten uansett vær. Min vil ut på tur. Så er vi som regel hjemme igjen rundt halv sju. Da spiser vi kveldsmat- pusler ofte noen puslespill/tegner/annet ved bordet.

Veldig rolig og enkelt barn. Noen ganger leker vi at "jeg er syk", da kan jeg ligge på sofaen i 20 min. mens jeg tas hånd om. Veldig greit om jeg er sliten😅

Jeg har korte jobbdager- det er den store forskjellen. Har innimellom måttet ha en lang dag, og ikke vært hjemme før 16.00. Da er både meg og barnet mye mer slitne, tiden blir knapp for å ut på tur og det blir en kjipere ettermiddag.

Anonymkode: e4f7f...611

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (20 timer siden):

Merkelig argument.

Kan det ikke bare være det at vi er forskjellige? For med den rette boka så er jeg helt oppslukt i historien og relativt vanskelig å få kontakt med. For min del er det langt enklere med telefon og andre skjermer da det jeg ser etter der stort sett kan vente. Men det skjer og at jeg leser bøker/tekster på telefonen/nettbrettet og, og da kan det være samme resultat som med bok.

Gud, du må snart gi deg med det her. Du prøver så hardt, men det er ikke det samme. Forskningen er entydig. Du tar feil. Det går helt fint for alle at du lever i den tro, men du trekker masse feilslutninger og bør ikke påvirke andre med dette. 

Anonymkode: a1443...004

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gud, du må snart gi deg med det her. Du prøver så hardt, men det er ikke det samme. Forskningen er entydig. Du tar feil. Det går helt fint for alle at du lever i den tro, men du trekker masse feilslutninger og bør ikke påvirke andre med dette. 

Anonymkode: a1443...004

Jeg er så lei av «all forskning viser..».

Kan du fortelle meg hva du mener forskningen viser, og vise til kilde til denne forskningen?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...