Gå til innhold

Ettermiddag/kveld med barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på barneskole og er trebarnsmor - og tro meg - barna har godt av et par timer med fred og ro før leggetid😅 de får nok stimuli ila. barnehage-/skoledagen🥰

Anonymkode: c5897...050

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (11 timer siden):

I dette svaret viser du til at forskningen er entydig. Jeg er nysgjerrig på hvilken forskning dette er og om du kan komme med kilder.

Nei, jeg kan ikke komme med alle kildene. Men forskningen på samfunnsnivå ser man at skjermbruken har store konsekvenser for barn, unge og voksne. Det er for mye til at jeg kan sammenfatte det i en liten post til deg her. Men jeg anbefaler deg å lese mer om det.  

Anonymkode: a1443...004

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, jeg kan ikke komme med alle kildene. Men forskningen på samfunnsnivå ser man at skjermbruken har store konsekvenser for barn, unge og voksne. Det er for mye til at jeg kan sammenfatte det i en liten post til deg her. Men jeg anbefaler deg å lese mer om det.  

Nei jeg ba deg ikke om å komme med ALLE kildene. Og jeg ba deg ikke om å sammenfatte alle i en liten post til meg her. Jeg kun om kilde, og det kan være en enkelt link. Eller flere om du vil det for å bevise tyngden i påstanden din om at "ALL forskning viser...".

Men siden du ikke kan det, eller viser en så enorm motvilje til det, så bekrefter du bare mistanken min om at det var et påfunn og dårlig debattskikk. Du har ingen konkret kilde.

Men måten du formulerer deg på så gir du alle andre inntrykk av at jeg er idioten som tar feil, og at alle andre vet bedre.

Det er hersketeknikk og uredelig. Løgn ville nok og noen ha kalt det.

Så kan kanskje jeg vise at det ikke er så entydig som du skal bløffe deg til at det er?

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-digital-teknologi-internett/forskere-samlet-681-studier-om-barn-og-skjermbruk-dette-fant-de-ut/2281746

Sitat

En ny, stor studie har samlet forskningen på barns skjermbruk. Den viser at skjerm kan være både bra og dårlig for barn. Men også at effektene, enten de er gode eller dårlige, er små. 

Sitat

Et annet viktig poeng i den nye studien, er at det ikke er skjermen i seg selv som betyr noe: Det er hvordan barn bruker den og hvilket innhold de ser.

Sitat

Hysteri – eller ekstrem reaksjon på skjerm – er uberettiget. Det må vi balansere med fordelene med skjermer som brukes riktig, sier Borja del Pozo Cruz.

Jeg anbefaler flere å lese teksten på linken jeg la inn og ikke bare mine uthevinger. Men mine uthevinger beviser vel langt på vei alene at den gjentatte påstanden om at ALL forskning viser at skjerm er skadelig, er feil. Det er en løgn. Slutt med det.

• Nyttig 2
Skrevet

Den aller største forskjellen på bok/avis og mobil, er at boka/avisa ikke er designa for å skape avhengighet i motsetning til appene på telefonen. Appene er laget for å øke dopaminnivået slik at vi kommer tilbake igjen og igjen. Dette kan man lese mer om i boka "Det digitale dopet"

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Nei jeg ba deg ikke om å komme med ALLE kildene. Og jeg ba deg ikke om å sammenfatte alle i en liten post til meg her. Jeg kun om kilde, og det kan være en enkelt link. Eller flere om du vil det for å bevise tyngden i påstanden din om at "ALL forskning viser...".

Men siden du ikke kan det, eller viser en så enorm motvilje til det, så bekrefter du bare mistanken min om at det var et påfunn og dårlig debattskikk. Du har ingen konkret kilde.

Men måten du formulerer deg på så gir du alle andre inntrykk av at jeg er idioten som tar feil, og at alle andre vet bedre.

Det er hersketeknikk og uredelig. Løgn ville nok og noen ha kalt det.

Så kan kanskje jeg vise at det ikke er så entydig som du skal bløffe deg til at det er?

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-digital-teknologi-internett/forskere-samlet-681-studier-om-barn-og-skjermbruk-dette-fant-de-ut/2281746

Jeg anbefaler flere å lese teksten på linken jeg la inn og ikke bare mine uthevinger. Men mine uthevinger beviser vel langt på vei alene at den gjentatte påstanden om at ALL forskning viser at skjerm er skadelig, er feil. Det er en løgn. Slutt med det.

Her har du trukket ut de delene av artikkelen som støtter ditt syn, men hvis du leser artikkelen igjen står det at mindre effekter kan ha stor betydning på samfunnsnivå, at man må tolke den ene rapporten som sier at skjerm kan være bra med omhu, fordi den ikke skiller mellom små barn og tenåringer, og at det krever føre var og forsiktighet til man vet mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her har du trukket ut de delene av artikkelen som støtter ditt syn, men hvis du leser artikkelen igjen står det at mindre effekter kan ha stor betydning på samfunnsnivå, at man må tolke den ene rapporten som sier at skjerm kan være bra med omhu, fordi den ikke skiller mellom små barn og tenåringer, og at det krever føre var og forsiktighet til man vet mer. 

Og, du må lese forskningen, ikke bare en avisartikkel som skriver om den. Du må også lese med et nøytralt utgangspunkt og være kildekritisk. Hvis du leter etter uttalelser som kun støtter ditt syn på saken, vil du selvsagt finne dette. Vi er alle individer som reagerer ulikt på skjembruk, som alt annet her i verden. Men på samfunnsnivå ser man en tydelig trend med lavere aktivitetsnivå, økt diagnostisering av autisme og adhd, økte problemer og aggresjon i skolen, utskriving av sovemedisin og angstdempende til barn, og alt dette har skjedd samtidig som det har vært en ukritisk utrullering av skjerm med internett og sosiale medier til små barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og, du må lese forskningen, ikke bare en avisartikkel som skriver om den. Du må også lese med et nøytralt utgangspunkt og være kildekritisk. Hvis du leter etter uttalelser som kun støtter ditt syn på saken, vil du selvsagt finne dette. Vi er alle individer som reagerer ulikt på skjembruk, som alt annet her i verden. Men på samfunnsnivå ser man en tydelig trend med lavere aktivitetsnivå, økt diagnostisering av autisme og adhd, økte problemer og aggresjon i skolen, utskriving av sovemedisin og angstdempende til barn, og alt dette har skjedd samtidig som det har vært en ukritisk utrullering av skjerm med internett og sosiale medier til små barn. 

Dette har også skjedd samtidig som at mer og mer av barnas oppdragelse er institusjonalisert via en økningen av barnehager, SFO, standardiserte læreplaner som krever at alle norske barn skal gjennom nøyaktig samme pensum til nøyaktig samme tid (mindre rom for individuell utvikling) i ett pedagogisk/skolesystem som er basert på New Public Management hvor man nærmest «øremerker» kostnaden på barn; og klart ett «diagnosebarn» kan rettferdiggjøre økt ressursbruk.

PPT har fått langt mer å gjøre i takt med at vi har flyttet mye av ansvaret for barna våre over til statlige institusjoner og det er de som i stor grad bidrar til at barn henvises for diverse utredninger.

Så du kan ikke bare peke på to sammenfallende ting og påstå at dette er årsaken til det ene eller det andre, det blir omtrent samme argument som vaksinemotstandere: flere barn vaksineres og flere får autismediagnose: det må skyldes vaksinene! 

(P.s: Det er også dårlig debattskikk å fortelle andre brukere hva de «må» og ikke) 

Det er du som kom med klare påstander du enda ikke har evnet å vise til noe empiri for annet enn synsing. Den andre brukeren nyanserer din påstand, og viser til empiri (forskning)

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og jeg var åpen på at jeg trakk ut deler av artikkelen og oppfordret andre til å lese den selv. Jeg er altså i motsetning til de som snakker om forskning de ikke vil linke til, åpen. Og ber folk om å lese selv.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men på samfunnsnivå så skjer altså ikke dette i et vakuum. Det er mye som har samtidig skjedd i samme periode av endringer.

Men jeg synes det er fascinerende at vi fortsatt snakker om forskning du enda ikke kan konkret vise til.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (8 timer siden):

Dette har også skjedd samtidig som at mer og mer av barnas oppdragelse er institusjonalisert via en økningen av barnehager, SFO, standardiserte læreplaner som krever at alle norske barn skal gjennom nøyaktig samme pensum til nøyaktig samme tid (mindre rom for individuell utvikling) i ett pedagogisk/skolesystem som er basert på New Public Management hvor man nærmest «øremerker» kostnaden på barn; og klart ett «diagnosebarn» kan rettferdiggjøre økt ressursbruk.

PPT har fått langt mer å gjøre i takt med at vi har flyttet mye av ansvaret for barna våre over til statlige institusjoner og det er de som i stor grad bidrar til at barn henvises for diverse utredninger.

Så du kan ikke bare peke på to sammenfallende ting og påstå at dette er årsaken til det ene eller det andre, det blir omtrent samme argument som vaksinemotstandere: flere barn vaksineres og flere får autismediagnose: det må skyldes vaksinene! 

(P.s: Det er også dårlig debattskikk å fortelle andre brukere hva de «må» og ikke) 

Det er du som kom med klare påstander du enda ikke har evnet å vise til noe empiri for annet enn synsing. Den andre brukeren nyanserer din påstand, og viser til empiri (forskning)

Jeg peker ikke, forskningen peker. Det er ikke jeg som har funnet opp dette 😅

AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (På 6.8.2025 den 11.49):

Det er ikke det samme. Så utrolig trist å høre at du gjør dette. En ting er at du kaster deg ned i godstolen, det er greit nok. Men du kaster deg på telefonen. Har du nok mental kapasitet til å pepre hjernen din full av informasjon, så har du nok mental kapasitet til å legge et føkkings puslespill med ungen din. 

https://www.vg.no/nyheter/i/OoOJvw/barna-sier-at-foreldrene-bruker-for-mye-tid-paa-mobilen

https://www.newsweek.com/parents-phone-use-harm-kids-health-children-screen-2067235

https://news.ucsb.edu/2023/020867/screen-time-concerns

"Study finds parents phone use in front of their kids can harm emotional intelligence"

Det handler om 1-2 sekunder forsinkelse i tilknytningen til barn. Som er ekstremt viktig. Jeg har sett i andre tråder at du er helt out of touch med hvordan smarttelefoner påvirker menneskers hjerner og oppførsel, så jeg gidder ikke begrunne dette til deg engang.

Makan til piss. 

Anonymkode: 5ca19...636

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg peker ikke, forskningen peker. Det er ikke jeg som har funnet opp dette 😅

Som du enda ikke viser til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les innlegget du selv viste til fra forskning.no. Der er det lenker. Jeg kan ikke lenke til forskning på samfunnsnivå. Hva hjelper det deg at jeg limer inn f.eks. tjue rapporter her? Det vil ta sinnsykt lang tid. Kommer du til å lese dem?

AnonymBruker
Skrevet

https://acpeds.org/media-use-and-screen-time-its-impact-on-children-adolescents-and-families/

https://people.com/screen-time-linked-to-social-and-emotional-disorders-in-kids-11751908?

https://www.ourmidland.com/news/article/children-screen-time-risks-20804783.php

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10605067/

https://healthprofessionalsforsaferscreens.org/wp-content/uploads/2024/11/Screen-Time-and-Parent-Child-Talk-When-Children-Are-Aged-12-to-36-Months-PMC.pdf

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6326346/

Sånn, nå har du litt kilder. Jeg synes for øvrig det er mye dårligere diskusjonsteknikk å be om kilder på et diskusjonsforum, hvilken nytte har det for deg eller andre? Er det ikke bedre å lytte til andres synspunkter, og så eventuelt lese deg opp på det du synes er vanskelig, underlig eller tror er feil?

AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (11 timer siden):

Nå har jeg gitt litt kilder, vil du ha det inn med teskje anbefaler jeg boken «Skjerm barna» som er både lettlest og full av forskning. 

Forskningen den andre viste til, underbygger jo nettopp mitt poeng. At folk reagerer ulikt på skjermbruk, og at man skal være forsiktig med å lene seg på forskning som bygger på individer og må se det på samfunnsnivå, og at man bør anlegge et føre-var-prinsipp og ikke utsette barn for for mye skjermbruk før vi vet mer om effekter og konsekvenser. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor debatten blir så innmari polarisert. Ta "skjerm er verre bok/avis." Nei, det er ikke det. Ikke i utgangspunktet. Hva du vier oppmerksomheten til er ett fett. At skjerm er mer avhengighetsskapende er faktisk ikke relevant, det er hva man faktisk gjør som er relevant. Jeg velger scrolling over bok any day, nettopp fordi det er mye vanskeligere å ta opp tråden i en bok når man blir forstyrret. Ser jeg en reel kan jeg bare se den om igjen. Jeg ser ALLTID opp så fort ungene trenger og vil ha min oppmerksomhet. Så tar jeg opp igjen det jeg så på når jeg er ferdig. Mannen min har vanskeligere for dette, må alltid se ferdig først. Så dette går altså på personlige egenskaper, ikke at skjerm er så mye verre. 

Anonymkode: d60ba...974

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor debatten blir så innmari polarisert. Ta "skjerm er verre bok/avis." Nei, det er ikke det. Ikke i utgangspunktet. Hva du vier oppmerksomheten til er ett fett. At skjerm er mer avhengighetsskapende er faktisk ikke relevant, det er hva man faktisk gjør som er relevant. Jeg velger scrolling over bok any day, nettopp fordi det er mye vanskeligere å ta opp tråden i en bok når man blir forstyrret. Ser jeg en reel kan jeg bare se den om igjen. Jeg ser ALLTID opp så fort ungene trenger og vil ha min oppmerksomhet. Så tar jeg opp igjen det jeg så på når jeg er ferdig. Mannen min har vanskeligere for dette, må alltid se ferdig først. Så dette går altså på personlige egenskaper, ikke at skjerm er så mye verre. 

Dette har de faktisk gjort flere forskningsforsøk på, som kalles still face-forsøk, og det er gjentatte ganger vist til at denne måten for kommunikasjon med gjentatte avbrudd for å se på skjerm, og hvor barnet konkurrerer med telefonen om mors og fars oppmerksomhet er skadelig. Du kan lese litt om det i denne norske rapporten: https://www.fhi.no/publ/2022/foreldres-bruk-av-mobile-skjermer-og-samspill-med-barn-0-6-ar/

Det er en stor forskjell på bok og skjerm, og noe av grunnen er det du skriver. Det er mye vanskeligere å ta opp tråden når du først har blitt forstyrret i lesingen, for det krever mer konsentrasjon å lese en bok. I tillegg leser du på en helt annen måte, hjernen din er mer aktiv, du kan bla frem og tilbake i boken, se ut i luften og tenke over hva du har lest etc. 

Så selv om du tenker at bok og skjerm er likt, og at barna ikke plages av de sekundene med avbrutt tilknytning, så viser altså forskning at det ikke er sånn.

Jeg selv bruker telefonen alt for mye rundt barna. Jeg er avhengig av å lese nyheter og scrolle, hele dagen. Jeg skal denne høsten forsøke å avvenne meg fra dette, lese mer bøker og være til stede med barna istedenfor inni en skjerm. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette har de faktisk gjort flere forskningsforsøk på, som kalles still face-forsøk, og det er gjentatte ganger vist til at denne måten for kommunikasjon med gjentatte avbrudd for å se på skjerm, og hvor barnet konkurrerer med telefonen om mors og fars oppmerksomhet er skadelig. Du kan lese litt om det i denne norske rapporten: https://www.fhi.no/publ/2022/foreldres-bruk-av-mobile-skjermer-og-samspill-med-barn-0-6-ar/

Det er en stor forskjell på bok og skjerm, og noe av grunnen er det du skriver. Det er mye vanskeligere å ta opp tråden når du først har blitt forstyrret i lesingen, for det krever mer konsentrasjon å lese en bok. I tillegg leser du på en helt annen måte, hjernen din er mer aktiv, du kan bla frem og tilbake i boken, se ut i luften og tenke over hva du har lest etc. 

Så selv om du tenker at bok og skjerm er likt, og at barna ikke plages av de sekundene med avbrutt tilknytning, så viser altså forskning at det ikke er sånn.

Jeg selv bruker telefonen alt for mye rundt barna. Jeg er avhengig av å lese nyheter og scrolle, hele dagen. Jeg skal denne høsten forsøke å avvenne meg fra dette, lese mer bøker og være til stede med barna istedenfor inni en skjerm. 

Men her tar du igjen for gitt at de konkurrerer med telefonen. De gjør ikke det. Jeg bruker telefonen når de ikke trenger meg til noe annet. Så fort de gjør det legger jeg den bort. Da mener jeg ikke 10 sekunder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men her tar du igjen for gitt at de konkurrerer med telefonen. De gjør ikke det. Jeg bruker telefonen når de ikke trenger meg til noe annet. Så fort de gjør det legger jeg den bort. Da mener jeg ikke 10 sekunder. 

Jeg tar ikke for gitt, men det er det som skjer. Barnet ser på telefonen som en konkurrent. Det er ikke snakk om ti sekunder, forskningen viser at så lite som ett til to sekunders forsinkelse skaper brudd i tilknytningen med barnet. Vi foreldre tror at det ikke er en big deal, for vi legger den vekk med en gang, men det har en beviselig effekt på barna.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 13.58):

Men så lenge du sitter på mobilen er den utilgjengelig, og du er tilgjengelig for barna ;)

Min anbefaling er å legge  vekk mobilen slik at du får skappet av mentalt. Lukk øynene, sett på rolig musikk, og slapp av i 15 minutter.  Da får du kanskje litt mer energi.

Anonymkode: 7f866...3be

På ingen måte. Jeg sitter jo ikke hele kvelden på mobilen, gjør andre ting også, får ikke energi av det. Jeg ER utslitt etter jobb, henting, middag, oppvask, rydding og generelt husarbeid. Jeg kollapser i en stol uansett om jeg har mobilen eller ikke. 

ts

Anonymkode: 3fbdc...b70

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 14.00):

Så greit at du har to da! Da kan de leke sammen, og det er sikkert mye morsommere enn å "leke" med deg. Og det høres jo ut som de faktisk kan leke. Det er jo bare fint! Alt bortsett fra at mor kanskje skulle hatt litt mer overskudd for egen del. Det kan du jo fundere litt på hva du kan gjøre. Ungene har det greit; men har du det greit?

Anonymkode: b3af1...ca6

Ja, de leker veldig godt sammen, og de sysselsetter seg selv fint. 

ts

Anonymkode: 3fbdc...b70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...