Gå til innhold

Ettermiddag/kveld med barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke orker å gjøre noe med barna på ettermiddagene i hverdagen. Barna er 5 og 7 år. Stort sett går det i matlaging, spising av middag, så kollapser jeg i en stol i mens barna leker med hverandre før litt tv tid lesing og legging. Jeg orker ikke pusle, tegne, spille etc. 

I helgene orker jeg, men hverdagene er jeg så sliten. Hva gjør dere andre? Orker dere? 

Anonymkode: 3fbdc...b70

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjelden 😅 og det er nok helt normalt 

Anonymkode: 199a1...c59

AnonymBruker
Skrevet

Du er moren dems, ikke lekekompis. Et spill i ny og ne er hyggelig, men ungene har veldig mye igjen for å klare å aktivisere seg selv. 

Anonymkode: 530ee...595

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiller ofte brettspill eller noe slik koselig samtidig som de spiser kveldsmat. Så får vi noe koselig kvalitetstid sammen i løpet av kvelden. 

Ellers så leker de med hverandre, eller ute med venner i gata. 

Anonymkode: 6b305...e3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke orker å gjøre noe med barna på ettermiddagene i hverdagen. Barna er 5 og 7 år. Stort sett går det i matlaging, spising av middag, så kollapser jeg i en stol i mens barna leker med hverandre før litt tv tid lesing og legging. Jeg orker ikke pusle, tegne, spille etc. 

I helgene orker jeg, men hverdagene er jeg så sliten. Hva gjør dere andre? Orker dere? 

Barna er med og lager mat. Vi spiser sammen. Av og til baker vi. Barna er med på husarbeid. Eldste på 8 liker å stryke. Barnas bidrag er hovedsakelig frivillig. Ellers leker de med venner eller hverandre. Jeg blir med og spiller kort eller andre spill hvis de spør. Det krever ikke mye av meg. Jeg er også statist eller rekvisitt i deres lek, som å være barnevakt for bamse, holde et teppe slik at de får et telt eller andre oppgaver.

Er det sommer og fint vær kan det bli en sykkeltur eller en tur i skogen. De får brent energi og jeg får samlet energi. Vinn-vinn.

Anonymkode: 7f866...3be

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kollapset da barnet mitt var i de alderen også. Det er helt normalt. Barn bør aktivisere seg selv også. Jeg gjorde som en lengre oppe: hadde det litt koselig under kveldsmaten med kortspill eller brettspill før det ble ordentlig leggetid. Og så leste jeg for barnet mitt hver kveld. 

Anonymkode: c0323...e16

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du sitter vel ikke på mobilen i den stolen?

Skrevet

Mine har lært seg og leke selv nå. Vi går ofte turer og skravler. Men er dårlig på å leke med de.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (26 minutter siden):

Assa…Før i tiden leste foreldre avisen… hva er forskjellen på dette og mobil sånn sett? 

Anonymkode: ec4ab...1d7

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Assa…Før i tiden leste foreldre avisen… hva er forskjellen på dette og mobil sånn sett? 

Anonymkode: ec4ab...1d7

Fordi når man leser avisen kan man løsrive seg. Norske barn har oppgitt i undersøkelser at de vil kaste mobilen til foreldrene i do. Om moren ikke "Orker" barna, så sender det et veldig uheldig signal at hun "orker" mobilen. 

Amerikanske barn oppgir i samtaler med psykologer at de er sjalu på mobilene til foreldrene, at de føler den er viktigere enn dem etc. Så når denne moren her ikke orker ungene, men orker å doomscrolle så er det utrolig trist. Det er mye vanskeligere å løsrive blikket fra en telefon enn fra ei bok. 

Endret av lajlaj
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (10 timer siden):

Jo da😅

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (47 minutter siden):

Fordi når man leser avisen kan man løsrive seg. Norske barn har oppgitt i undersøkelser at de vil kaste mobilen til foreldrene i do. Om moren ikke "Orker" barna, så sender det et veldig uheldig signal at hun "orker" mobilen. 

Amerikanske barn oppgir i samtaler med psykologer at de er sjalu på mobilene til foreldrene, at de føler den er viktigere enn dem etc. Så når denne moren her ikke orker ungene, men orker å doomscrolle så er det utrolig trist. Det er mye vanskeligere å løsrive blikket fra en telefon enn fra ei bok. 

Lurer på hova barn på 80 tallet hadde svart om avisen…

ts

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
lajlaj skrev (48 minutter siden):

Man kan fint løsrive seg fra telefonen og.

At noen i 2025 prøver å skape et narrativ om at telefonen er spesiell og HELT UMULIG å rive seg løs fra er bare bullshit. Unnskyldninger for å ikke ta ansvar for egne handlinger og fokusere på det som er viktig.

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Lurer på hova barn på 80 tallet hadde svart om avisen…

ts

Det er ikke det samme. Så utrolig trist å høre at du gjør dette. En ting er at du kaster deg ned i godstolen, det er greit nok. Men du kaster deg på telefonen. Har du nok mental kapasitet til å pepre hjernen din full av informasjon, så har du nok mental kapasitet til å legge et føkkings puslespill med ungen din. 

https://www.vg.no/nyheter/i/OoOJvw/barna-sier-at-foreldrene-bruker-for-mye-tid-paa-mobilen

https://www.newsweek.com/parents-phone-use-harm-kids-health-children-screen-2067235

https://news.ucsb.edu/2023/020867/screen-time-concerns

"Study finds parents phone use in front of their kids can harm emotional intelligence"

Sitat

Bruker dine foreldre skjerm (mobil, nettbrett eller PC) når dere skal gjøre ting sammen?

• Undersøkelsen som er gjort i regi av Barneombudet, viste at 67 prosent av de spurte – svarte ja (alltid eller noen ganger) på spørsmålet.
  • På spørsmål om barna har opplevd å ikke bli hørt på av foreldre – som har vært opptatt med mobilen eller annen skjerm, svarer 53 prosent «ja, alltid» eller «noen ganger».
  • Særlig når barn og foreldre skal se på TV, film eller ha en spillkveld sammen, opplever barna at mobilen suger foreldreblikket til seg.
  • 52 prosent av barna mener foreldrene bør ha regler for skjermtid når de er sammen med dem.
Snublefot62 skrev (52 minutter siden):

Man kan fint løsrive seg fra telefonen og.

At noen i 2025 prøver å skape et narrativ om at telefonen er spesiell og HELT UMULIG å rive seg løs fra er bare bullshit. Unnskyldninger for å ikke ta ansvar for egne handlinger og fokusere på det som er viktig.

Det handler om 1-2 sekunder forsinkelse i tilknytningen til barn. Som er ekstremt viktig. Jeg har sett i andre tråder at du er helt out of touch med hvordan smarttelefoner påvirker menneskers hjerner og oppførsel, så jeg gidder ikke begrunne dette til deg engang.

Endret av lajlaj
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
lajlaj skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det samme. Så utrolig trist å høre at du gjør dette. En ting er at du kaster deg ned i godstolen, det er greit nok. Men du kaster deg på telefonen. Har du nok mental kapasitet til å pepre hjernen din full av informasjon, så har du nok mental kapasitet til å legge et føkkings puslespill med ungen din. 

https://www.vg.no/nyheter/i/OoOJvw/barna-sier-at-foreldrene-bruker-for-mye-tid-paa-mobilen

Det handler om 1-2 sekunder forsinkelse i tilknytningen til barn. Som er ekstremt viktig. Jeg har sett i andre tråder at du er helt out of touch med hvordan smarttelefoner påvirker menneskers hjerner og oppførsel, så jeg gidder ikke begrunne dette til deg engang.

Problemet er at all forskning det vises til utelukkende fokuserer på mobilen som den som stjeler fokuset. Jeg har enda ikke sett noen forskning som viser at mobilen er værre sammenlignet med for eks ei avis, bok eller andre aktiviteter. Har du?

Sannsynligvis er det fordi det er mobilen som dominerer i dag, og det er ofte der forskningen fokuserer. Noe som er helt fair. Men det som ikke er fair er å ta konklusjonen fra disse rapportene og forskningsresultatene og bruker det som argument for egne påstander.

For jeg er helt enig i at vi foreldre har et kjempestort problem med at flere av oss er fraværende og distraherte når vi er sammen med familien og barna våres. Og for mange er det faktisk mobilen som stjeler oppmerksomheten, men det er ikke fordi mobilen er værre enn andre ting - den er bare dominerende akkurat nå.

Og dersom vi kan være såpass ærlige å si at vi som voksne foreldre både har makten til og viljestyrke nok til å legge i fra oss telefonen så plasserer vi ansvaret der det hører hjemme - hos oss. Uten å skylde på den forferdelig slemme mobilen som er helt umulig å legge fra oss. For det er den ikke. Vi må bare erkjenne problemet og ville det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Problemet er at all forskning det vises til utelukkende fokuserer på mobilen som den som stjeler fokuset. Jeg har enda ikke sett noen forskning som viser at mobilen er værre sammenlignet med for eks ei avis, bok eller andre aktiviteter. Har du?

Sannsynligvis er det fordi det er mobilen som dominerer i dag, og det er ofte der forskningen fokuserer. Noe som er helt fair. Men det som ikke er fair er å ta konklusjonen fra disse rapportene og forskningsresultatene og bruker det som argument for egne påstander.

For jeg er helt enig i at vi foreldre har et kjempestort problem med at flere av oss er fraværende og distraherte når vi er sammen med familien og barna våres. Og for mange er det faktisk mobilen som stjeler oppmerksomheten, men det er ikke fordi mobilen er værre enn andre ting - den er bare dominerende akkurat nå.

Og dersom vi kan være såpass ærlige å si at vi som voksne foreldre både har makten til og viljestyrke nok til å legge i fra oss telefonen så plasserer vi ansvaret der det hører hjemme - hos oss. Uten å skylde på den forferdelig slemme mobilen som er helt umulig å legge fra oss. For det er den ikke. Vi må bare erkjenne problemet og ville det.

Det er åpenbart at du ikke har prøvd å lese bok foran barna dine versus å sitte på telefonen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
lajlaj skrev (16 minutter siden):

Det er åpenbart at du ikke har prøvd å lese bok foran barna dine versus å sitte på telefonen. 

Merkelig argument.

Kan det ikke bare være det at vi er forskjellige? For med den rette boka så er jeg helt oppslukt i historien og relativt vanskelig å få kontakt med. For min del er det langt enklere med telefon og andre skjermer da det jeg ser etter der stort sett kan vente. Men det skjer og at jeg leser bøker/tekster på telefonen/nettbrettet og, og da kan det være samme resultat som med bok.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke ork eller særlig med tid til å leke med barna etter bhg. Kommer hjem 1615/1630, så skal det lages middag som spises 1730/1800. Etter det er det nesten klart for kveldsstell for han minste. Jeg tar meg 10- 15 min for å slappe av + snakke med barna etter vi kommer hjem før jeg gjør noe annet, ellers går det i ett fra vi kommer hjem til leggetid omtrent for ungene.

Men jo, de dagene vi begge foreldre er hjemme på kvelden så har jo en av oss muligheter for å gjøre noe med barna, mens den andre lager mat. Det blir ikke store greiene da..blir kanskje en 30 min utenfor døra, eller bare gjøre noen bordaktiviteter inne.  Eller så leser vi eller kikker i bøker. 

Endret av tussi84
AnonymBruker
Skrevet

Min er 3 og klatrer på en av oss til en leker med henne etter barnehagen så har ikke så mye valg 😄 Hun er sliten etter barnehagen og viser tydelig at hun trenger kontakt med oss foreldre på ettermiddag/kveld så med unntak av når vi er opptatt med matlaging og litt nødvendig husarbeid forsøker vi å gi henne den oppmerksomheten da. Hun har ikke søsken heller. Mannen er ganske god til å leke leker der han kan ligge på sofaen eller gulvet 😄 

Vi ser vanligvis ikke TV etter barnehagen men vi kommer ikke hjem før tidligst 1630 og leggetid er 1900 så det er jo veldig lite tid der når vi også skal spise middag. 

Anonymkode: c6a6e...220

• Hjerte 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Merkelig argument.

Kan det ikke bare være det at vi er forskjellige? For med den rette boka så er jeg helt oppslukt i historien og relativt vanskelig å få kontakt med. For min del er det langt enklere med telefon og andre skjermer da det jeg ser etter der stort sett kan vente. Men det skjer og at jeg leser bøker/tekster på telefonen/nettbrettet og, og da kan det være samme resultat som med bok.

Men da kan du veldig lite om nevrologi. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...