Gå til innhold

Narkotikagjeld dekket av kommunen?


Gjest Tudeliduu

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Forøvrig er vi mange saksbehandlere her i landet, som faktisk jevnlig opplever at folk dør som følge av vedtak man har fattet på grunnlag av regelverk. (Eks gi avslag på avvenning, løslate folk på prøve). Mener du vi skal føle SKYLD for slikt, når man forvalter lover og økonomiske midler man ikke selv kontrollerer?

Det kommer helt an på, følger man reglene bør man selvsagt ikke føle skyld, da har man jo gjort det man kan, men dersom man avskriver folk pga uten bakgrunn for det i regelverket, så burde jo saksbehandlerne gå litt i seg selv dersom det får slike tragiske utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy
I forbindelse med jobb har jeg snakket med en mann som skyldte et tilsvarende beløp under tilsvarende forhold. Han ville få kneskålene sine knust dersom han ikke betalte samme dag, fikk ikke hjelp.

Den samtalen forandret mitt syn på slike saker. Før den ville jeg svart som de andre her. Men denne samtalen gjorde et dypt inntrykk på meg.

Man velger ikke alltid sin skjebne, og jeg synes at kommunen kunne lånt ut penger til å få slettet narkogjelden, skaffet behandlingstilbud som de fulgte opp skikkelig og hjulpet mennesket på rett vei.

Dette høres ut som en utopi, men det er like fullt min mening.

For ikke å snakke om hvor mye "kommunen" har sviktet disse menneskene som havner i trøbbel i livet. Mange mennesker som blir narkomane har blitt sviktet av samfunnet helt fra de var små. Naboer vet at barn ikke har det bra, lærere, tanter og onkler. Det er alt for mange som ikke gjør noe, selv om de vet om barn som lider. Når disse barna blir voksne så blir de "tapere", og mange har på ingen måte et grunnlag for å ta fornuftige valg og avgjørelser i livet. Det er stygt og ekkelt å høre på mennesker som dømmer de. Det er alt for mange som gjør det syns jeg. Man kan ikke si noe om andre før man har prøvd å gå i deres sko.

Men jeg syns ikke kommunen skal betale denne gjelden, jeg vil at mennesker med slike problemer skal ha en plass de kan henvende seg til, hvor de kan få hjelp! Med erfarne mennesker som vet hva man kan gjøre. Jeg syns ikke noen skal leve med et slikt brev/trussel alene, uten å få hjelp på en eller annen måte. Det er umenneskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Saksbehandlere kan ikke finne opp sitt eget private regelverk og overse de lover og regler de er pålagt å følge, sånn utne videre.

Forøvrig er vi mange saksbehandlere her i landet, som faktisk jevnlig opplever at folk dør som følge av vedtak man har fattet på grunnlag av regelverk. (Eks gi avslag på avvenning, løslate folk på prøve). Mener du vi skal føle SKYLD for slikt, når man forvalter lover og økonomiske midler man ikke selv kontrollerer?

Hvis folk dør så er det noe galt med regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt flott at det ordnet seg for denne personen, men rent prinsipielt burde ikke kommunen betale gjelden til rusmisbrukere.

For det første er kommuneøkonomien mange steder ganske presset. Den vil ikke bedre av at rusmisbrukere kan få nedbetalt gjelden av kommunen.

For det andre er det ikke skattebetalernes ansvar at denne kvinnen misbruker narkotika. Denne kvinnen tok også sannsynligvis valget selv, å begynne med narkotika. Derfor er dette et problem denne kvinnen selv har satt seg i, og burde ta ansvaret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
For det første er kommuneøkonomien mange steder ganske presset. Den vil ikke bedre av at rusmisbrukere kan få nedbetalt gjelden av kommunen.

For det andre er det ikke skattebetalernes ansvar at denne kvinnen misbruker narkotika. Denne kvinnen tok også sannsynligvis valget selv, å begynne med narkotika. Derfor er dette et problem denne kvinnen selv har satt seg i, og burde ta ansvaret for.

Nå er jo dette småpenger i forhold til hva det koster å ha narkomane på avrusningsinstitusjoner, så da går jeg utifra at du er prinsipielt mot det også?

At det er de narkomanes eget ansvar at de begynte med narkotika er irrelevant, det som er grunnen til at samfunnet dekker bla avrusning er at det koster mere at de er narkomane, iom at de begår kriminalitet, det koster å ha folk i fengsel, overdoseutrykninger koster penger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det kommer helt an på, følger man reglene bør man selvsagt ikke føle skyld, da har man jo gjort det man kan, men dersom man avskriver folk pga uten bakgrunn for det i regelverket, så burde jo saksbehandlerne gå litt i seg selv dersom det får slike tragiske utfall.

I denne saken her HAR kommunen fulgt reglene, og bellatrix' kommentar om at saksbehandleren var basert på dette. Det var det jeg tok utgangspunkt i, ikke en hypotetisk sak der man har forsømt sin plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvis folk dør så er det noe galt med regelverket.

Og det er en saksbehandler feil?

Er det regelverket sin feil at noen ikke klarer å bli rusfrie så de tar selvmord?

Er det regelverket sin feil at noen blir psykisk syke og skader seg selv?

Verden er ille til tider, og ulykkelige hendelser vil faktisk skje fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg synes ikke at kommunen skal dekke narkogjeld til enkeltindivider, men det skulel vært satt av større ressurser til dette for å ta de som står bak. Hver enkelt vet jo at om man havner i den type selskap kan det fort gå galt, og hvor skal grensa gå for hvor høy gjeld som kan dekkes? som mange sier 9000 kan fort bli 90 000. nei kommunen skal ikke betale, men heller beskytte og hjelpe på andre måter.

Å si at det ikke er skattebetaler som skal dekke ditt og datt synes ikke jeg er et argument, skatten min blir ikke høyere om du bruker det på noen slikt. dumt at det går til gjeld, men skattepenger brukes på mye annet dritt også som ikke hjelper noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Og det er en saksbehandler feil?

Er det regelverket sin feil at noen ikke klarer å bli rusfrie så de tar selvmord?

Er det regelverket sin feil at noen blir psykisk syke og skader seg selv?

Verden er ille til tider, og ulykkelige hendelser vil faktisk skje fra tid til annen.

Ja, da. Men om man kan hjelpe, men regelverket hindrer deg. Da er det noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, da. Men om man kan hjelpe, men regelverket hindrer deg. Da er det noe galt.

Hvilken lovlig hjelp hindrer regelverket deg å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, da. Men om man kan hjelpe, men regelverket hindrer deg. Da er det noe galt.

Det er en utopi. Sier regelverket NEI, så KAN man ikke hjelpe. Og det er ikke saksbehandlers feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette småpenger i forhold til hva det koster å ha narkomane på avrusningsinstitusjoner, så da går jeg utifra at du er prinsipielt mot det også?

At det er de narkomanes eget ansvar at de begynte med narkotika er irrelevant, det som er grunnen til at samfunnet dekker bla avrusning er at det koster mere at de er narkomane, iom at de begår kriminalitet, det koster å ha folk i fengsel, overdoseutrykninger koster penger osv.

Poenget er at kommunen ikke burde fungere som julenisse og pengeutgiver for narkomane. Som en annen nevnte kan man også spørre seg hvor grensen skal gå. Hvis jeg har en narkotikagjeld på 200 000, skal kommunen dekke det også?

Personlig ansvar er ikke irrelevant. De narkomane er stort sett skyld i sine egne problemer, og dermed burde det være opp til dem selv å løse problemene. Det er ikke skattebetalernes ansvar at denne kvinnen kjøper narkotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hun kunne jo ta opp et forbrukslån eller be familie om hjelp? Vi kan ikke bruke skattepenger til å dekke narkogjeld.

Men jeg synes synd på jenta og håper at hun slipper unna med helsen i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Poenget er at kommunen ikke burde fungere som julenisse og pengeutgiver for narkomane. Som en annen nevnte kan man også spørre seg hvor grensen skal gå. Hvis jeg har en narkotikagjeld på 200 000, skal kommunen dekke det også?

Personlig ansvar er ikke irrelevant. De narkomane er stort sett skyld i sine egne problemer, og dermed burde det være opp til dem selv å løse problemene. Det er ikke skattebetalernes ansvar at denne kvinnen kjøper narkotika.

Hvordan mener du at en rusmisbruker skal kunne betale for sin egen behandling så vedkommende kommer seg bort ifra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Det er en utopi. Sier regelverket NEI, så KAN man ikke hjelpe. Og det er ikke saksbehandlers feil.

Nei, det er regleverkets feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Det er en utopi. Sier regelverket NEI, så KAN man ikke hjelpe. Og det er ikke saksbehandlers feil.

Akkurat slike tilfeller gjør at et regelverk bør være i stadig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Akkurat slike tilfeller gjør at et regelverk bør være i stadig utvikling.

Det er det da også? Men det lar seg ikke gjøre å endre på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Hun kunne jo ta opp et forbrukslån eller be familie om hjelp? Vi kan ikke bruke skattepenger til å dekke narkogjeld.

De fleste som har hatt så store narkotikaproblemer at de har opparbeidet seg gjeld har også problemer med økonomien generelt. Som regel har de brukt opp den kreditten de kan få, dersom de ikke har kredittanmerkninger som hindrer dem i få lån overhode. Det er heller ikke alle som har en familie å spørre om hjelp, og det er enda sjeldnere familie låner ut penger til slike ting, som regel har de samme holdning som folk i denne tråden, om at slike ting må man ta ansvar for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Personlig ansvar er ikke irrelevant. De narkomane er stort sett skyld i sine egne problemer, og dermed burde det være opp til dem selv å løse problemene. Det er ikke skattebetalernes ansvar at denne kvinnen kjøper narkotika.

Poenget mitt er at det koster meg og deg og de andre skattebetalerne helvetes masse penger hvert eneste år at folk er narkomane. Disse pengene kan vi spare inn ved å hjelpe disse menneskene å bli kvitt disse problemene, slik at de kan få ett verdig liv, bla ved å bruke penger på å få dem inn på behandlingsinstitusjoner osv. Kortsiktige utgifter som sparer oss for penger på sikt med andre ord.

Men du ønsker altså at vi heller skal bruke skattepengene på fengselsstraff og overdoseutrykninger for å straffe disse menneskene skikkelig, fordi "de er skyld i sine egne problemer" selv om samfunnet taper på det i lengden?

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...