Gå til innhold

Narkotikagjeld dekket av kommunen?


Gjest Tudeliduu

Anbefalte innlegg

Gjest Tudeliduu

http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar.../103240065/1004

Vet ikke hvorfor, men jeg klarer ikke helt å ha sympati med denne jenta. Når man setter seg selv i et slikt rot, får man bare prøve å krabbe ut av det på egenhånd.

Og takk og lov for at ikke kommunen skal begynne å dekke folks narkogjeld - DET ville vært urimelig det..

Er det bare meg som tenker sånn eller? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Nei, jeg er helt enig med deg.

Men så synes ikke jeg 9000 i narkogjeld var så mye jeg da... De jeg vet om har langt mer for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjør de det for henne må de betale for andre også. Blir helt feil å bruke kommunens penger på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Nei, jeg er helt enig med deg.

Men så synes ikke jeg 9000 i narkogjeld var så mye jeg da... De jeg vet om har langt mer for å si det sånn

narkogjeld har ganske høy rente har jeg hørt 9000 kan fort bli 90000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

I forbindelse med jobb har jeg snakket med en mann som skyldte et tilsvarende beløp under tilsvarende forhold. Han ville få kneskålene sine knust dersom han ikke betalte samme dag, fikk ikke hjelp.

Den samtalen forandret mitt syn på slike saker. Før den ville jeg svart som de andre her. Men denne samtalen gjorde et dypt inntrykk på meg.

Man velger ikke alltid sin skjebne, og jeg synes at kommunen kunne lånt ut penger til å få slettet narkogjelden, skaffet behandlingstilbud som de fulgte opp skikkelig og hjulpet mennesket på rett vei.

Dette høres ut som en utopi, men det er like fullt min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Jeg er enig med Violetta her, selv om jeg vet at det aldri kommer til å skje. Mennesker som ikke evner å betale narkotikagjeld fordi de har sluttet å begå kriminelle handlinger burde kunne få en egen type lån for å dekke dette. (Og som blir krevd inn like hardt og på samme vilkår som barnebidrag og lisens-penger.) Rett og slett fordi det er i samfunnets interesse at de ikke fortsetter med kriminalitet, eller at de blir uføre pga noen teite torpedoer som overreagerer for småpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar.../103240065/1004

Vet ikke hvorfor, men jeg klarer ikke helt å ha sympati med denne jenta. Når man setter seg selv i et slikt rot, får man bare prøve å krabbe ut av det på egenhånd.

Og takk og lov for at ikke kommunen skal begynne å dekke folks narkogjeld - DET ville vært urimelig det..

Er det bare meg som tenker sånn eller?  :sjenert:

Nei, om man ike kjenner noen i tilsvarende situasjon, så evner du vel ikke å tenke. ikke at komunen skal betale,men du sier så fint: roter sg bort slik, så får en komme seg ut av det!!!. Mulig du ikke kjenner verden utenfor din egen dør. Om en mnd så er vel gjelden økt fra 9000 til 19000 og slik fortsetter det.

Hvordan tror du de fleste greier dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man velger ikke alltid sin skjebne, og jeg synes at kommunen kunne lånt ut penger til å få slettet narkogjelden, skaffet behandlingstilbud som de fulgte opp skikkelig og hjulpet mennesket på rett vei.

Du har rett i at man ikke alltid velger sin skjebne, men at kommunen skal dekke opp narkogjeld blir litt for drøyt for meg.

Tenk om alle med narkogjeld forlanger at kommunen skal dekke deres narkogjel. Det vil bli veldig enkelt for de narkomane å skaffe seg ny narkogjeld siden andre tar ansvar for gjelden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Du har rett i at man ikke alltid velger sin skjebne, men at kommunen skal dekke opp narkogjeld blir litt for drøyt for meg.

Tenk om alle med narkogjeld forlanger at kommunen skal dekke deres narkogjel. Det vil bli veldig enkelt for de narkomane å skaffe seg ny narkogjeld siden andre tar ansvar for gjelden deres.

Nå har jo denne kvinnen som det står referert til langt på vei kommet seg ut av sin narkotiaavhengighet. Problemet hennes består av 9000 kroner som hun skylder, og hun står i fare for å bli dratt tilbake til det samme miljøet for å "tjene inn igjen" pengene hun skylder.

Samfunnet er tjent med å hjelpe henne så hun kan leve et normalt liv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Et stort dielmma, men jeg synes ikke staten bør dekke. Mange rusmisbrukere faller tilbake til rus. hvor mange ganger skal de få dekket beløpet? Og vil det ikke være lett å misbruke, ved at en venn later som de skal kreve inn pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
I forbindelse med jobb har jeg snakket med en mann som skyldte et tilsvarende beløp under tilsvarende forhold. Han ville få kneskålene sine knust dersom han ikke betalte samme dag, fikk ikke hjelp.

Den samtalen forandret mitt syn på slike saker. Før den ville jeg svart som de andre her. Men denne samtalen gjorde et dypt inntrykk på meg.

Man velger ikke alltid sin skjebne, og jeg synes at kommunen kunne lånt ut penger til å få slettet narkogjelden, skaffet behandlingstilbud som de fulgte opp skikkelig og hjulpet mennesket på rett vei.

Dette høres ut som en utopi, men det er like fullt min mening.

Enig. Tenker saksbehandleren føler seg bra når han får høre at hun har begått selvmord, eller fått ødelagt helsa for resten av livet. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Et stort dielmma, men jeg synes ikke staten bør dekke. Mange rusmisbrukere faller tilbake til rus. hvor mange ganger skal de få dekket beløpet? Og vil det ikke være lett å misbruke, ved at en venn later som de skal kreve inn pengene?

å herregud, nå er du vel inn på en annen debatt. Saken er avgjort. Komunen dekker ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar.../103240065/1004

Vet ikke hvorfor, men jeg klarer ikke helt å ha sympati med denne jenta. Når man setter seg selv i et slikt rot, får man bare prøve å krabbe ut av det på egenhånd.

Og takk og lov for at ikke kommunen skal begynne å dekke folks narkogjeld - DET ville vært urimelig det..

Er det bare meg som tenker sånn eller?  :sjenert:

Som mor til misbruker, så vet jeg hva dette handler om. Han skyldte 10.000. Han var på veg tilbake til livet. De klarte å spore opp når og hvordan han skulle tilbake. Tilbake for å være hos fam. En time før ankomst, så ringer det på døren til hans far. Der ga de beslkjed om at hvis ikke pengene var på bordet innen en time, så ble summen 20.000.

De hadde gjort innbrudd i hjemmet hans for å ta det de trengte.

Reiser han vekk må han lagre det han har behov for til andre.

Flere ganger har han ringt politiet og bedt om hjelp. De kommer gjerne tre-fire stk for å iverksette juling og mishandling.I den tro at pengene kommer på bordet.

De er selv så ødelagt av dop at de ikke skjønner bedre.

Politi kan ikke passe på han hele døgnet.

Så fikk mor tlf 4 ukere senere. Han ringte fra et lystig lag med gode kamerater.

kamerater? Det var samme gutta som har terrorisert,banket, stjålet og truet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Enig. Tenker saksbehandleren føler seg bra når han får høre at hun har begått selvmord, eller fått ødelagt helsa for resten av livet.  :forvirret:

Saksbehandlere kan ikke finne opp sitt eget private regelverk og overse de lover og regler de er pålagt å følge, sånn utne videre.

Forøvrig er vi mange saksbehandlere her i landet, som faktisk jevnlig opplever at folk dør som følge av vedtak man har fattet på grunnlag av regelverk. (Eks gi avslag på avvenning, løslate folk på prøve). Mener du vi skal føle SKYLD for slikt, når man forvalter lover og økonomiske midler man ikke selv kontrollerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
å herregud, nå er du vel inn på en annen debatt. Saken er avgjort. Komunen dekker ikke....

Innlegget mitt var et svar på de som skrev at staten burde dekke slikt. Og da er mine spørsmål særs relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Og vil det ikke være lett å misbruke, ved at en venn later som de skal kreve inn pengene?

Ikke dersom man gir det som lån, da må jo uansett personen betale tilbake. Om nødvendig kunne de trekke det fra trygd og sosialstønad, dersom man først hadde hatt muligheten til å gi slike lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...