Gå til innhold

Har du uoppdragne barn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ganske veloppdragne barn. Men må stadig hentes inn og behøver jevnlig trening. De er litt som fuglehunder igrunnen 😅

Anonymkode: 63821...ab1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 1.44):

Jeg har voksne barn. Men synes mange foreldre sitter å ser på en telefon. De føller jo ikke med. Går mye ved sjøen. Å i parken. Har flere ganger ropt ut når unger kaster sten og pinner på ender og svaner . 

Anonymkode: 82301...8a8

Fy søren, det håper jeg du fortsetter med!! Kan love deg at dersom det hadde vært ett av mine barn som gjorde det (ganske utenkelig ettersom de elsker både dyr og insekter), så hadde jeg blitt utelukkende takknemlig dersom du sa ifra til barna! Noen ganger betyr det mye mer dersom det ikke kommer fra foreldrene!

Anonymkode: 50b47...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min på 13 skjønner ikke helt de sosiale kodene og kan fremstå som frekk. Det er utrolig flaut, g enda hvor mye vi terper så går det ikke inn. Hun har adhd, men jeg mistenker at det er noe mer her. 

Anonymkode: 39ce3...d39

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (På 30.7.2025 den 9.32):

Etter en tur med danskebåten innser jeg at det er utrolig mange unger uten oppdragelse. Lar du ungene dine leke i heisen? Løpe i korridorene og banke på andres dører? Rulle rundt i bufferen? 

Hvorfor?

Nei, dette får ikke mine barn lov til.  De kan løpe i korridoren, men når jeg sier nei slutter de. De er ganske greie og veloppdragne vil jeg si. Klart de kan teste grenser, men det er mer hjemme, ikke ute blant fremmede. 

Anonymkode: f83fa...ef3

AnonymBruker
Skrevet

Tja, hun er 3,5. Vi gjør vårt beste og hun er nok ikke den verste. Vi er jo alltid med barnet og da er vi gjerne ganske på. Jeg forsøker iallfall å passe på at hun ikke plager andre på offentlige steder. Samtidig er hun et barn ikke en robot og jeg kan ikke styre alt hun finner på eller volum på stemme osv selv om jeg skulle ønske det var en knapp for det iblant..

Som barn var jeg generelt veldig ordentlig, høflig og veloppdragen. Men på ferie med andre barn kunne jeg fint finne på å løpe i ganger eller leke i heisen hvis foreldrene våre ikke så det. Man blir jo revet med :) Var foreldrene til stede og så på barna som gjorde dette? 

Anonymkode: 72500...e8f

AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. Barnet driver ikke med pek mot fremmede, men kan samarbeide dårlig med oss, svare frekt på grensesetting osv. Barnet har nevroutviklingsforstyrrelse og har vanskelig for å regulere emosjoner og samtidig forstå konsekvenser og påvirkning på andre. Kan ha aggressive meltdowns og kontrolltap. Ser ikke funksjonshemmet ut, så det er rikelig med situasjoner hvor folk nok kan lure på det ene og det andre om vår familie. 

Anonymkode: 3940e...073

AnonymBruker
Skrevet

Mine oppfører seg svært fint på skulen og blant andre. F.eks blant min mor eller svigermor får eg alltid høyra kor snille og veltilpassa dei er. 

Heima oppfører dei seg ofta uoppdragne og teste alt som kan testast av grenser. Og lage styr av enkle ting vi forventer av dei. F.eks syteklagevræl under middagen der vokalane blir dradd ut fordi eg ikkje serverte masseprodusert farsedritt drukna i ketchup. 

Men alt i alt trur eg mine er ganske middels. Eg er stolt over den jobben vi gjer med dei 💛

Anonymkode: f5b34...15f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 23.51):

Ja, det var noen som svarte på mitt innlegg der jeg skrev at det ikke er normalt at en 2-3-åring holder på sånn. Får barnet helt frie tøyler er det sikkert helt normalt for det barnet, men vi voksne må faktisk følge med også. Oppdragelse betyr også å stoppe et barn i situasjoner som ikke er ok. En 2-3-åring vil ikke alltid lære på første forsøk, det betyr ikke at oppdragelse ikke biter på dem. De er under opplæring. Men vi voksne kan ikke la dem bare leke i heisen, kave rundt på gulvet og banke på dører av den grunn. Dette er en alder det er viktig å være konsekvent selv om det ikke nødvendigvis gir resultater med en gang. 

Anonymkode: 3da41...505

Det er enormt forskjell på energinivået til to-treåringer også da. Sønnen vår er en veldig rolig gutt, han kan fint sitte i ro på kafé/restaurant. Det er ikke noe spesielt vi har gjort for å få ham sånn. Han har et heftig temperament da, men stort sett kommer det kun frem hjemme. Venninnen min har en sønn som har et helt ekstremt energinivå. Han må bevege seg hele tiden. Klarer ikke å sitte i ro. Hun jobber hardt med å tøyle ham, men å klare å holde et barn med mye energi rolig er til tider en umulig jobb. 

Føler det spørs hvor ille disse barna var, men jevnt over vil jo barn trenge å få ut energien, også på danskebåten/hotell/ute blant folk. Ser absolutt for meg at sønnen til venninna mi ville sprunget I gangene på danskebåten (og det er vel strengt tatt ganske vanlig for barn, husker selv jeg elsket å løpe i hotellganger som barn), herjet mens han ventet på heisen eller på mat i buffeten. Hvis man ikke skal ta med barna sånne plasser ender man jo opp med å aldri dra noen plasser og da lærer i hvert fall ikke barna å være blant folk.

Noen ganger syns jeg det er mer slitsomt å høre på masete foreldre enn barn som bråker litt.

Anonymkode: 24a1a...cd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...