Gå til innhold

Har du uoppdragne barn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (22 minutter siden):

Mange sursilder som forventer at barn som gruppe skal oppføre seg som roboter.

Drit i dem.

Samtidig: unngå å reise på steder man vet det blir mye konflikter. 

De ungene som er mer utagerende tenker ikke jeg på som uoppdragne, sinne og utagering handler om noe helt annet. 

Husker jeg før jeg fikk barn gikk forbi en familie hvis 12-13åring BRØLTE og gikk bananas i temperementet midt i gågata.

Jeg tenkte bare «han kan de jo ikke bare bære med seg», hva skulle de gjøre? Man kan jo ikke legge en unge i bakken. 

Ofte handler det om ganske kraftig adhd osv. Blir som å be en kvinne med alvorlig PMDD å bare tenke positivt. 

Men litt dumt å sette et barn i en slik situasjon. Det kan hende en rolig hyttetur passer bedre for enkelte barn enn på ferje/ hotell med masse folk og inntrykk. Og om man har adhd e.l så er det uansett ikke greit å leke i heisen og banke på dørene til folk. Og man ligger ikke og kaver på gulvet der folk går for å forsye seg med mat, Da må man faktisk fjerne barnet fra situasjonen og finne et bedre egnet sted hvor barnet kan utagere.

Anonymkode: 3da41...505

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det helt vanlig å la 2-3-åringen sin leke i heisen, banke på hotellromdører og ligge på gulvet på bufféen???  Hvorfor det?

Eh det var ikke det det ble svart på,men dette og noen som mente det ikke var normalt..

er 3 år og ganske uoppdragen. Men ikke fordi jeg ikke forsøker. Jeg springer etter henne og holder på med kriseavvergning hele tiden, men oppdragelse biter ikke på henne 🤷‍♀️

Anonymkode: 35626...811

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å kjære vene, de er med andre ord ikke oppdratt 

Haha!! Beklager, men setningen var fantastisk, ser for meg en bekymret Tante Sofie bak blondegardinene. "Kjære vene, barna er ikke oppdratt!"😱

Anonymkode: c839b...f87

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en trist og forutinntatt tråd.

Jeg har tre barn hvor de to minste kan fremstå/er uoppdragne.

Jeg er konsekvent, gir konsekvenser, er tydelig og absolutt ikke en foreldre som tenker at barn er barn.

Far til barna var til tider svært deprimert og det ble fort kjefting og brå oppførsel ovenfor barna, som var grunnen til at jeg gikk ifra han.

Eldste er ett veldig rolig barn som ikke ble spesielt påvirket, barnet var eldre og skjønte at hvordan far oppførte seg, ikke var greit.

Eldste er svært høflig, får gode tilbakemeldinger på skolen og av venner og bekjente.

De to minste derimot, har nok blir mer preget av far.

Da jeg gikk ifra far og han valgte å flytte til utlandet, har mine sto yngste utagert veldig.

De er sinte, vil ikke høre etter, får store utbrudd og det oppleves ofte vanskelig med begge to i sosiale settinger.

Jeg opplever ofte at jeg blir sett på som en dårlig forelder som ikke setter grenser.

Jeg og barna får hjelp og veiledning og jeg får gode tilbakemeldinger om at jeg gjør rett og at dette kommer til å ta tid.

Det er ikke alle situasjoner som er så enkle som at man bare ikke gidder å oppdra barna sine.

Men for all del, jeg setter pris på ukjente voksne som sier ifra til barna om de oppfører seg ufint, gjerne tydelig, uten å være ufine med hverken barna eller meg.

Anonymkode: c869a...275

Men er utagering det samme som å leke i en heis det står 20 stk og venter på? For det er den slags uppdragenhet denne tråden fokuserer på. Ikke utfordringer behandlet av helsevesenet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir overhodet ikke oppfordret av de profesjonelle å ikke la barna ta del i ett vanlig liv, holde dem hjemme og ikke være sosiale som man normalt hadde vært.

Tvert imot blir det oppfordret til det, selv om jeg skjønner at det kan være til plage for omgivelsene.

Anonymkode: c869a...275

Selvsagt skal de ta del i livet, men man han likevel skjerme barn fra situasjoner som Jan bli svært utfordrende. Det er gjerne en kombinasjon av aktivitet, tidspunkt, dagsform osv. Jeg er mindre opptatt av at jeg blir plaget, jeg lever greit med "uoppdragne" barn i omgivelsene. Jeg tenkte at det å oppsøke en situasjon som blir for utfordrende på feil tidspunkt gjør det lite hyggelig for søsken, foreldre og det utagerende barnet.

Anonymkode: 5348f...d83

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan vel ikke spørre om slikt på et forum. Her vil vel alle si at de har veloppdragne barn 😅 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Haha!! Beklager, men setningen var fantastisk, ser for meg en bekymret Tante Sofie bak blondegardinene. "Kjære vene, barna er ikke oppdratt!"😱

Anonymkode: c839b...f87

😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (13 timer siden):

Etter en tur med danskebåten innser jeg at det er utrolig mange unger uten oppdragelse. Lar du ungene dine leke i heisen? Løpe i korridorene og banke på andres dører? Rulle rundt i bufferen? 

Hvorfor?

Jeg har barn som oppfører seg som barn. 

Anonymkode: 2eec7...cce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eh det var ikke det det ble svart på,men dette og noen som mente det ikke var normalt..

er 3 år og ganske uoppdragen. Men ikke fordi jeg ikke forsøker. Jeg springer etter henne og holder på med kriseavvergning hele tiden, men oppdragelse biter ikke på henne 🤷‍♀️

Ja, det var noen som svarte på mitt innlegg der jeg skrev at det ikke er normalt at en 2-3-åring holder på sånn. Får barnet helt frie tøyler er det sikkert helt normalt for det barnet, men vi voksne må faktisk følge med også. Oppdragelse betyr også å stoppe et barn i situasjoner som ikke er ok. En 2-3-åring vil ikke alltid lære på første forsøk, det betyr ikke at oppdragelse ikke biter på dem. De er under opplæring. Men vi voksne kan ikke la dem bare leke i heisen, kave rundt på gulvet og banke på dører av den grunn. Dette er en alder det er viktig å være konsekvent selv om det ikke nødvendigvis gir resultater med en gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

Men er utagering det samme som å leke i en heis det står 20 stk og venter på? For det er den slags uppdragenhet denne tråden fokuserer på. Ikke utfordringer behandlet av helsevesenet. 

Det er sånn jeg tolker denne diskusjonen også. Det er helt greit om et barn med utfordringer har en utblåsning, men om det skjer mens barnet står og hamrer på MIN hotelldør uten at foreldrene gjør noe som helst med det, så driver ikke foreldrene noe god oppdragelse. Det ender jo bare med at jeg helt sikkert gjør situasjonen verre og flauere for barnet ved å blande meg inn. For keg skal jo ut/inn. Folk i en heis kan også reagere, som du sier. Og det hjelper ingen å sette barnet i den situasjonen. Da er det bedre å ta dem med et annet sted og la dem utagere, skjermet fra andre. Eller i hverrfall ta dem til siden.  

Skrevet

Ah 2 åringen min elsker heis 😭det var krise når vi tok Kiel båten, men da løp han mot heisen og bare måtte trykke på, han ble så glad. Er det noe han elsker så er det heis 😭😭 men nå ser jeg du snakker om litt eldre barn, nei uff da hadde det vært en helt annen tone 😭 

• Nyttig 1
Skrevet
BobbySocks skrev (14 timer siden):

Etter en tur med danskebåten innser jeg at det er utrolig mange unger uten oppdragelse. Lar du ungene dine leke i heisen? Løpe i korridorene og banke på andres dører? Rulle rundt i bufferen? 

Hvorfor?

Nei, men nå har jeg fulgt de opp fordi jeg er hjemmeværende. De har også gått mesteparten av barndommen i privat barnehage og på privatskole for å få det beste ut av dem :hjerte: 

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (14 timer siden):

Hvorfor?

Barn av foreldre som mobber andre barn er i stor grad eit foreldreansvar, og eit resultat av fri oppdragelse  i hjemmet.  Det er eit foreldreansvar og lære barna grunnleggende god gammeldags folkeskikk. Omfanget av kriminalitet blandt yngre er eit resultat av fri oppdargelse, samlivsbrudd m/ delt omsorg, og foreldreansvaret er i stor grad blitt skyvet over skole, barnehager. Skjermbruk er blitt barnas største fritidsinterreser, og når  kommer hjem fra skolen er de i stor grad overlatt til seg selve til foreldrene kommer  hjem fra jobb. 

Delt omsorg har også  blitt en utfordringer overfor barna i forbindelse med avvikling av ferie, og barna er blitt en kasteball mellom foreldrene.  De fleste foreldre, besteforeldre, tanter, onkler hadde langt mer tid saman med barna før en idag når kjærnefamilien var vanleg. 

Anonymkode: d8b20...704

Skrevet

Hadde veldig veloppdratte barn, nå har vi litt ymse tenåringer…

AnonymBruker
Skrevet

Å ikke yte god barneoppdragelse og det ha et viljesterkt barn som ikke lystrer god barneoppdragelse er to forskjellige ting. På samme måte som kriminelle og samfunnsavikere kan ha vært oppvokst i ressurssterke hjem med god oppdragelse. Både medfødt personlighet og psykisk helse kan være med å få et godt oppdratt barn til å vokse opp som en villstyring og avviker.

Det er mye fokus på og forskning på dette for tiden i følge vår barnepsykolog. Vi har selv to skjønne jenter i barneskolealder som er som natt og dag. De har fått og får samme oppdragelse. Storesøster er snill, lydig og pliktoppfyllende fra morgen til kveld. De store sinneutbruddene skjer kun en sjelden gang i blant. Lillesøster på 8 år begynner vi å bli litt bekymret for. Hun er en prøvelse fra morgen til kveld fordi hun er så sta og viljesterk. Hun kunne fint ha funnet på å leke i heisen på skoletur selv om hun visste dette ikke hadde vært noe hun fikk lov til hjemme. Hun er rett og slett for impuls styrt og biter ikke på verken kjeft eller positiv respons. Hun gjør bare som hun selv vil og og går svært fort fra kjempeglad til kjempesint og motsatt. Hun utredes for adhd nå og HELDIGVIS er det ingen som stiller spørsmål til oppdragelsen vår. Vi har hatt flere samtaler med BUP og de skjønner vi er gode omsorgsfulle foreldre med autoritativ oppdragerstil. Men som likevel trenger litt veiledning og støtte hverdagen pga et litt over snittet viljesterkt barn.

Anonymkode: b11a7...af9

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har voksne barn. Men synes mange foreldre sitter å ser på en telefon. De føller jo ikke med. Går mye ved sjøen. Å i parken. Har flere ganger ropt ut når unger kaster sten og pinner på ender og svaner . 

Anonymkode: 82301...8a8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min er 2,5 og hun holder ikke på sånn. Prøver hun seg, så er vi på banen med en gang. Synes ikke det er greit at 2-3åringer herjer og kaver rundt heller. 

Helt enig! Har man ikke klart å få kontroll og oppdratt et barn som ikke blir likt av andre barn og voksne innen de er fire år er det som regel for sent.

Barneoppdragelsen starter når de runder første året. Barnet skal lære at det er de voksne som bestemmer. Mange glipper her, ler når barnet slår og synes det er søtt når de ikke deler lekene sine. Da går det som det går. Vi ser jo rapporter fra skolene med manglende respekt, vold og utageringer. Det kommer jo fra at det ikke var er satt grenser hjemme.

Diagnoser er heller ikke noe fripass. Man må bare jobbe mye hardere enn andre foreldre. (Har selv en med autisme og ADHD).

Anonymkode: 168d1...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Som mor og som en som jobber med barn, har jeg klare tanker og forventninger om hvordan jeg ønsker at egne barn skal oppføre seg. På besøk, ute i det offentlige og på ferie. Vi har fokus på høflighet, respekt og det å ta hensyn til andre.

Vi var nettopp opp Dyreparken og barna mine reagerte sterkt på hvor grenseoverskridende noen barn kunne være, og hvor lite tilstedeværende eller uinteresserte foreldrene virket. Jeg observerte foreldre som bannet til barna sine, foreldre som hadde nesen nedi skjermen og foreldre som ikke korrigerte barna sine da de snek i køen, plukker på andre eller lagde leven. Noen korrigerte barna sine ved å brøle til dem. Til og med minstemann på 10 år kommenterte at: "hvorfor er det så mange sinte foreldre i Dyreparken som skriker til barna sine?". 

Jeg har forståelse for at noen foreldre er sliten, men hjelpe meg. Mange burde hatt foreldrekurs og veiledning.

Og det er stor forskjell på en 2-3 åring som tester grenser og en på 8-10+ år.

Anonymkode: 65b0b...47a

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde to drittunger på kiel båten, sikkert 8-12 år. Hadde spyttekonkurranse  og mens det var en familie quiz så klarte de ikke å følge reglene, ble snakket til høflig av de aktivitørene som var ganske snille.men de svarte frekt tilbake.

Mora kom, kikket til dem og sa så flink gutt før hun forsvant og de fikk fortsette med galskapen dems.

Siden det var mange turister, kikket mange på dem da ellers var spillerommet ganske stille... 

Kan bare tenke at dersom de svarer tilbale frekt og ikke klarer å bli stille, de må være smørøyet i klasserommet (stakkars læreren).

Dattera mi på 14 reagerte kraftig og skulle egentlig gå opp og snakke med dem (hun driver som leder i en altiv gruupe på skolen hennes). 

Når vi snakket sammen om det så sa jeg at slik atferd ville jeg aldri tolerert hjemme og selv om hun er forsåvidt "snill" så vet jeg at hun ikke er en uskyldig engel med vennene.

Ellers ble hun litt sjokkert når vi var i Spania og Italia mtp barne oppdragelse mtp hvor strenge foreldrene kunne være mot barna dems som ville mest sannsynlig være.barne mishandling her i Norge... eks- barn som blir slått (ikke hardt da) på hånda av mora, mora som kaster små stein på barna for å få han vekk fra ett farlig sted, et britisk mor som brøler til barnet sitt (3-4 år) " ønsker at jeg aldri fikk deg" (dattera ble hvitt i ansiktet når hun siterte det).

Det finnes alle slags i Norge og i verden ellers... 

Anonymkode: 5714c...258

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det vil jeg ikke si. Ja, de kan snakke tilbake, men de oppfører seg mot andre og kan reguleres. Løping inne er ikke lov, med unntak av lekeland eller når de trener i hall. Er vi på båt, i butikken, på besøk hos andre eller hjemme er løping og roping inne strengt forbudt. Og dette vet de.

Anonymkode: aa98c...4a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...