Gå til innhold

Navn som uttales feil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 20.49):

Egennavn skal etter reglene uttales korrekt, selv om man prater dialekt. Oslo heter ikke Oshlo.

Anonymkode: cca9b...4ee

Oslo heter faktisk Oshlo, både fra gammelt av og for de aller fleste innbyggerne i byen. Er bare et lite felt i Oslo vest som sier Oslo. 

Anonymkode: 1998b...b6a

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (På 31.7.2025 den 0.36):

Syntes det var merkelig å høre "Kristin" som "Kristiiin" fra ei med Oslo-dialekt. Er det i det hele tatt noen som uttaler det slik?

Ikke mange jeg har møtt. Tenk deg at hun heter Anne Kristin. På østlandsk vil da kristin uttales som Kristiin, med trykk på i. Så vil hun ha bort første navn og bare het navn nummer to.  Da kan det være vanskelig å få folk til å forstå at hun vil at det skal uttales med lang i istedenfor kort, som jeg tror er vanlig uttale for Kristin alene.

Anonymkode: 1d6d6...ee6

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (På 19.7.2025 den 16.57):

Fascinerer meg over folk som synes dette er vanskelig. Navn (og alle andre ord) er jo lyd. Du blir presentert en lyd som representerer en bestemt person. Dog har hjernen din hengt deg opp i at du ikke uttaler den bokstav koden med den lyden, altså nekter du å føye deg, fordi det er så vanskelig?!?? Hvor lav IQ kan man ha?!

Nja… jeg har synestesi så jeg oppfatter navn som farger og geometriske former. Siden to ulike navn kan ha akkurat samme form, farge og personlighet, er det lett å ta feil. Christina og Helena er f.eks samme navn for meg. Kristina og Christina veldig ulike. 

I utlandet er det ingen som har sjans til å uttale navnet mitt «riktig» og jeg kunne ikke brydd meg mindre om det. Det er mange navn jeg ikke kan uttale heller. Da får det bli: Hei, du! Det som irriterer meg er når navnet mitt staves med feil geometri 😂

Anonymkode: ccddd...901

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 18.24):

Jeg husker jeg var skikkelig irritert på ei som kalte kjæresten min for Trånn. Nei, han het ikke det. Han het Trond. 

Anonymkode: a7c8a...d8f

Huff, bergensere ødelegger det navnet

Anonymkode: f0b22...ff6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Oslo heter faktisk Oshlo, både fra gammelt av og for de aller fleste innbyggerne i byen. Er bare et lite felt i Oslo vest som sier Oslo. 

Anonymkode: 1998b...b6a

Hvor sier man Oshlo? Mener du Osjlo?

Anonymkode: 7ca9e...877

AnonymBruker
Skrevet

Jeg heter Gudrun og på bygden kaller enkelte meg Gødrøn. Det syns jeg er uforskammet og ufint. 

Anonymkode: e9a51...28e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2025 den 18.48):

Hvorfor i alle dager er det fysisk umulig for deg å si «Maren» hvis det faktisk er det de heter? Merkelig. 

Anonymkode: a289d...ee0

Fordi da må jeg lage lyder som vi ikke bruker på den måten i mi dialekt. 

På mi dialekt trekker vi sammen alle slike tyder. 

Som flere har påpekt, jeg sier heller ikke KaRen eller ord som faRen, baRn, gaRn osv. Da må jeg liksom fake ei anna dialekt for å få sagt disse navnene og ordene med tydelig R.

Anonymkode: fdae9...48e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 8.53):

Jeg synes det er merkelig at noen uttaler navnet Eirin som Eiriiiin. For meg så blir det samme som om man skulle uttalt Eirik for Eiriiiik. Eirin og Eirik uttales på samme måte for meg. Men om en Eirin absolutt ville at jeg skulle uttalt Eiriiiin så hadde jeg nok fått det til. 

Så det med Maren. Synes det var bra med den sammenlikningen som en før her skrev med uttale av moren, faren osv. Det blir Maarn for meg. Det samme vil det bli med stolen for meg. Jeg sier stoorn på samme måte som moorn og faarn. 

Anonymkode: a7c8a...d8f

Kun i nord jeg har hørt Eirin uttalt som Eirik, aldri på Østlandet, her kun hørt Eiriiin. Det man er vant til reagerer man ikke på. 

Jeg som er østlending prøver å tilpasse meg til lokale uttaler - om mulig, men jeg liker det ikke. Har selv et navn som blir lest opp feil, ikke for at det er vanskelig navn, men det bare antas noe og det blir feil. Er tilsvarende som over hvor en Stine blir Stina.  Har fått så mye rart, blir irritert men gidder ikke rette lenger.

Anonymkode: 4b28d...c97

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er merkelig at folk reagerer på dialekt. Pappa er bergenser som bor på Østlandet. Han har lagt om til østlandsk, men med litt rar uttale på noen ord, bl.a enkelte navn. Aldri tenkt på at det liksom er uhøflig eller pga lite intelligens (han er veldig smart). Har bare tenkt at det er dialekt og mer naturlig for han å uttale navn annerledes enn det vi gjør. 

Anonymkode: 40c68...04c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utenlandsk navn, som stadig blir uttalt feil. Kunne ikke brydd meg mindre. For meg kan de uttale det som hva de vil, får ikke angst eller mentale issues over det. 

Anonymkode: 57c43...b77

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg heter Gudrun og på bygden kaller enkelte meg Gødrøn. Det syns jeg er uforskammet og ufint. 

Vi ga bevisst barna våre navn som ikke kunne ødelegges sånn.

Var stort ønske om at vi skulle videreføre min mann bestemorsnavn, men det hadde blitt like feil som ditt navn. 

Merkelig hvordan både o og u blir ø på bygda…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Betyr det at Alle som heter Gudrun heter Gødrøn på bygda?

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Betyr det at Alle som heter Gudrun heter Gødrøn på bygda?

Nå er du vanskelig, men i den bygda er det nok de fleste over en viss alder som sier det, for denne Gudrun er det sikkert nok folk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...