AnonymBruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Det forundrer meg stadig at oppegående mennesker konsekvent uttaler navn feil. Spesielt når de blir gjort oppmerksom på det. Noen navn kan uttales på flere måter, jeg forholder meg til det personen ønsker å bli kalt. Det kan være geografiske forskjeller, men normal høflighet tilsier vel at man kaller folk det de ønsker å bli kalt? Om jeg er usikker på hvordan et navn uttales spør jeg vedkommende. Eller hører hva han/hun selv presenterer seg som. Jeg har en venninne som heter Eirin. På vår dialekt legges trykket på den første stavelsen: Ei-rin. Rett fram. På barneskolen hadde vi en lærer som uttalte det med lang i: Eiriiin. Min venninne sa hvordan hun uttalte sitt navn, hjalp ikke. Hun ble kalt Eiriiin i 6 år 😂 Har en kollega som heter Maren, uttales rett fram og med litt trykk på r’en Ma-ren, tydelig uttalt r. En annen kollega sier konsekvent Ma’n. Med tykk n. Synes det er merkelig at han ikke hører hvordan hun selv presenterer seg og hva vi andre kaller henne. Jeg har rettet på han et par ganger, da ser han helt forvirret ut. Og familiemedlem som heter Ketil, uttales rett fram; Ke-til. Noen i familien sier Kjetil, med uttalt j. Hvorfor? De har fått beskjed mange ganger om at han heter ikke Kjetil, han heter Ketil. Det går bare ikke inn. Er det latskap? Dumskap? Synes det er respektløst. Anonymkode: 0b56f...7a7 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det forundrer meg stadig at oppegående mennesker konsekvent uttaler navn feil. Spesielt når de blir gjort oppmerksom på det. Noen navn kan uttales på flere måter, jeg forholder meg til det personen ønsker å bli kalt. Det kan være geografiske forskjeller, men normal høflighet tilsier vel at man kaller folk det de ønsker å bli kalt? Om jeg er usikker på hvordan et navn uttales spør jeg vedkommende. Eller hører hva han/hun selv presenterer seg som. Jeg har en venninne som heter Eirin. På vår dialekt legges trykket på den første stavelsen: Ei-rin. Rett fram. På barneskolen hadde vi en lærer som uttalte det med lang i: Eiriiin. Min venninne sa hvordan hun uttalte sitt navn, hjalp ikke. Hun ble kalt Eiriiin i 6 år 😂 Har en kollega som heter Maren, uttales rett fram og med litt trykk på r’en Ma-ren, tydelig uttalt r. En annen kollega sier konsekvent Ma’n. Med tykk n. Synes det er merkelig at han ikke hører hvordan hun selv presenterer seg og hva vi andre kaller henne. Jeg har rettet på han et par ganger, da ser han helt forvirret ut. Og familiemedlem som heter Ketil, uttales rett fram; Ke-til. Noen i familien sier Kjetil, med uttalt j. Hvorfor? De har fått beskjed mange ganger om at han heter ikke Kjetil, han heter Ketil. Det går bare ikke inn. Er det latskap? Dumskap? Synes det er respektløst. Anonymkode: 0b56f...7a7 Det er nok hverken latskap eller dumskap. Navn kan uttales forskjellig, det er ikke noe galt med det. Det er heller de som retter på andre som må skjerpe seg Anonymkode: 7ca9e...877 16 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #3 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og familiemedlem som heter Ketil, uttales rett fram; Ke-til. Noen i familien sier Kjetil, med uttalt j. Hvorfor? De har fått beskjed mange ganger om at han heter ikke Kjetil, han heter Ketil. Det går bare ikke inn. Er det latskap? Dumskap? Synes det er respektløst. Jeg har et problem med navnet Ketil. Det er dust å uttale dette uten kj-lyd. Ergrer meg over det. Anonymkode: 78725...f7e 14
AnonymBruker Skrevet 19. juli #4 Skrevet 19. juli Jeg synes det er i overkant selvhøytidelig å henge seg opp i hvordan andre uttaler navnet ens. Jeg hadde blant annet en kollega som ble superfornærma og la folk for hat dersom de ikke uttalte navnet hennes korrekt. Måten navnet ble uttalt riktig på innebar skarring på r'ene, totalt unaturlig for området vi bor i. Selv har jeg hørt utallige varianter av mitt eget navn, av folk som kommer fra andre land, synes bare det er koselig. Anonymkode: 201c9...fab 10 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #5 Skrevet 19. juli Jeg tror mye er dialekt-avhengig altså. Har hørt ulike uttalelser på mitt navn etter hvor jeg er hen i Norge. Anonymkode: 93774...353 9 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #6 Skrevet 19. juli Dialekt. Det beste eksempelet på det er vel: Anders, Anesj, Andårs, Andærs. Anonymkode: b274a...115 8 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli #7 Skrevet 19. juli Jeg prøver å uttale navnet slik personen ønsker, men kan glemme meg ut . Eirin uttaler jeg egentlig med lang i, Anders som Andårs. Anonymkode: 55e87...cb5 1
Fru Uperfekt Skrevet 19. juli #8 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det forundrer meg stadig at oppegående mennesker konsekvent uttaler navn feil. Spesielt når de blir gjort oppmerksom på det. Noen navn kan uttales på flere måter, jeg forholder meg til det personen ønsker å bli kalt. Det kan være geografiske forskjeller, men normal høflighet tilsier vel at man kaller folk det de ønsker å bli kalt? Om jeg er usikker på hvordan et navn uttales spør jeg vedkommende. Eller hører hva han/hun selv presenterer seg som. Jeg har en venninne som heter Eirin. På vår dialekt legges trykket på den første stavelsen: Ei-rin. Rett fram. På barneskolen hadde vi en lærer som uttalte det med lang i: Eiriiin. Min venninne sa hvordan hun uttalte sitt navn, hjalp ikke. Hun ble kalt Eiriiin i 6 år 😂 Har en kollega som heter Maren, uttales rett fram og med litt trykk på r’en Ma-ren, tydelig uttalt r. En annen kollega sier konsekvent Ma’n. Med tykk n. Synes det er merkelig at han ikke hører hvordan hun selv presenterer seg og hva vi andre kaller henne. Jeg har rettet på han et par ganger, da ser han helt forvirret ut. Og familiemedlem som heter Ketil, uttales rett fram; Ke-til. Noen i familien sier Kjetil, med uttalt j. Hvorfor? De har fått beskjed mange ganger om at han heter ikke Kjetil, han heter Ketil. Det går bare ikke inn. Er det latskap? Dumskap? Synes det er respektløst. Anonymkode: 0b56f...7a7 Ærlig talt så driter jeg i det, har hørt mange versjoner av navnet mitt og sett det skrevet feil flere ganger enn jeg har tall på. Ikke noe big deal 5 1
Millimani Skrevet 19. juli #9 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dialekt. Det beste eksempelet på det er vel: Anders, Anesj, Andårs, Andærs. Anonymkode: b274a...115 Så har du Viiiibekke i sør, og Vibeeeke i nord. 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli Om det er hvor trykket legges så forstår jeg godt at det er vanskelig. Man har jo gått hele livet og sagt det navnet på en viss måte på sin dialekt. Jeg har et litt uvanlig navn (men det er ikke vanskelig å uttale eller lese) og blir ekstremt ofte kalt for et mer vanlig navn som ligner litt. Samtidig ikke - det er mer som Jannike og Josefine og ikke Maria og Marie liksom. Til og med foreldrene mine glipper av og til. Har lært meg å drite i det, eller kaller de noe helt annet tilbake på tull. Anonymkode: b19e3...c00 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #11 Skrevet 19. juli Noe er dialekt, det er litt vanskelig. Jeg hadde f.eks ikke hatt en sjanse i havet til å uttale navnet Trond på enkelte dialekter fra øst i landet. Og de klarer ikke å uttale det rett om personen er fra f.eks Bergen. Men mange navn kan uttales ulikt på samme dialekt, og da er det vel bare å lære seg? Har folk i familien som ikke klarer navnet Sunniva. Det er Synneve, Synneva, Synnøve, Synnøve om hverandre. Har helt ærlig litt problemer med å forstå hvorfor det er så 100% umulig. Anonymkode: c0b7b...9cb 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #12 Skrevet 19. juli Tenker at dette er bagateller som det ikke verdt å bry seg om. Selv heter jeg Charlotte men veldig mange bekjentskaper kaller meg Cathrine🤷♀️ Livet er for kort til å gidde å la seg irritere over slikt. Anonymkode: 2383f...293 7 1
BobbySocks Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli Fascinerer meg over folk som synes dette er vanskelig. Navn (og alle andre ord) er jo lyd. Du blir presentert en lyd som representerer en bestemt person. Dog har hjernen din hengt deg opp i at du ikke uttaler den bokstav koden med den lyden, altså nekter du å føye deg, fordi det er så vanskelig?!?? Hvor lav IQ kan man ha?! 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli Navn med R er vanskelig med og uten skarring. Jeg kan ikke si Maren fordi jeg ruller på r, det høres bare dumt ut. Når man skarrer høres det helt riktig ut. Ellers uttaler jeg navn som folk presenterer seg. Anonymkode: e6e35...4ec 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli #15 Skrevet 19. juli BobbySocks skrev (6 minutter siden): Fascinerer meg over folk som synes dette er vanskelig. Navn (og alle andre ord) er jo lyd. Du blir presentert en lyd som representerer en bestemt person. Dog har hjernen din hengt deg opp i at du ikke uttaler den bokstav koden med den lyden, altså nekter du å føye deg, fordi det er så vanskelig?!?? Hvor lav IQ kan man ha?! Det handler om dialekt og tonefall. Jeg har et etternavn bare ca 10.000 i landet klarer å si riktig. Alle andre legger trykket som om det er et hvilket som helst annet -sen etternavn. Jeg har forklart og korrigert, men det er unaturlig for alle andre dialekter. Jeg tviler på at det er IQ som gjør utslaget der altså…. Anonymkode: 8faf3...5d8 3
BobbySocks Skrevet 19. juli #16 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det handler om dialekt og tonefall. Jeg har et etternavn bare ca 10.000 i landet klarer å si riktig. Alle andre legger trykket som om det er et hvilket som helst annet -sen etternavn. Jeg har forklart og korrigert, men det er unaturlig for alle andre dialekter. Jeg tviler på at det er IQ som gjør utslaget der altså…. Anonymkode: 8faf3...5d8 Da er det i såfall vilje, for folk klarer da lære seg nok lyder til å håndtere å bestille øl på tyrkisk om de bare vil. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #17 Skrevet 19. juli Det er dialekt. Pappa, bergenser som snakker østlands etter mange år på østlandet, sier navna på flere av oss annerledes enn det vi andre gjør. Han har trykk på «feil» stavelse. Anonymkode: 40c68...04c 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #18 Skrevet 19. juli Har ikke møtt noen MaRen, men hadde nok sagt ma-arn, siden jeg bor på østlandet. Noe annet hadde vært rart. Kjenner for øvrig en Karin (uttales kariin med lang i) som byttet til Karin du hun flyttet til østlandet. Anonymkode: 40c68...04c 6
Elle Melle Skrevet 19. juli #19 Skrevet 19. juli Men man sier jo ikke kropp når man mener kopp, eller bønner når man mener bønder, så hvorfor klarer ikke folk å lære seg navn? Det virker jo faktisk litt som om man ikke synes det er viktig, at det ikke egentlig er feil og at folk dermed bare må tåle at det er sånn ca. rett. Helt i motsetning til alle andre ord vi bruker til å kommunisere. De må være rett for at man ikke skal virke stokk dum. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli #20 Skrevet 19. juli Hvis dere har hørt Pilotfrue si navnet på sin ene sønn, høres det ganske rart ut for en østlending som hun er: SøRen.... Sikkert fordi mannen sier det sånn på sin dialekt. Normalt for en østlending er å si det navnet sånn: SøØrn Anonymkode: a4ade...51e 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå