Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor er det kaldest i Sør-Norge nå? Vurderer å dra dit.

Anonymkode: 717b3...626

Vi flykter straks til hytta på Rauland, er visst relativt kjølig der ifølge mannen min 😆

Anonymkode: 00ae4...292

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sykdom (hyperhidrose). Jeg har alltid hatet varme. Alle bare lo av meg da jeg svettet og ikke ville gå ut i varmen. Hele livet mitt har vært grusomt pga svette.  Jeg tåler virkelig ikke temperatur over 18 grader. 

Anonymkode: 56e7d...f5b

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det du og andre "løsningsorienterte"  ikke forstår er at det ikke alltid er sola som er problemet, men temperaturen.

En parasoll eller solhatt skjermer for sola, men ikke for temperaturen.

Vi kan dessuten ikke bare knipse oss ut i vannet.  De fleste av oss har 20 minutter eller mer i bil (eller med kollektivtransport) før vi kommer til stranda, og det samme tilbake igjen.

Jeg var på stranda på torsdag, holdt meg i skyggen på land og i vannet, og hadde feber og sterke leddsmerter i hele går på grunn av overoppheting på veien til og fra.

Anonymkode: 72591...3ee

Jeg elsker ikke at det er så varmt som det er nå men tar tiltak, vifter (og håndholdte) siesta midt på dagen m.m 

Bare foretrekker det fremfor slaps og sludd høst/vinter/vår.

Fordelen for meg er at varmen hjelper på mine leddsmerter

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, er det jeg sier, at det ikke har noe med vekt og fettvev å gjøre. Blir så sint på folk som mener at bare overvektige sliter i varmen og har fått mange kommentarer på hvordan jeg som er så slank kan slite i varmen.

Sliter veldig i varmen jeg også og har alltid vært tynn/slank. Konstant hodepine, lite matlyst og ukomfortabel jeg også. Sliter med depresjon og fatigue (pga kronisk sykdom) og begge deler blir verre i varmen. Jeg svetter lite, men føler meg likevel overopphetet. Sliter i kulda også, men varmen er verre. Foretrekker temperaturer på 15-23 grader. 

Anonymkode: 3c8b0...0e3

Det er helt sykt hvordan folk kan tenke slik. Altså selv om at det ikke renner svette av meg lengre, så blir jeg fortsatt klam og ekkel i huden når jeg blir for varmt. Jeg kan være kald på utsiden, men koker innvending. 

Det finnes også tynne og normalvektige som har problemer med svetting og svetter enormt året rundt. Så logikken i at tynne og normalvektige ikke sliter i varmen er bare sykt. 

Når vi snakker om torturvær, nå er jeg ikke ute i slikt vær, men gud full sol og kulde, typisk påskevær, er mitt største mareritt. Det å være iskald helt inne til sjelen, og å svette som en gris av solen. Påkledd med tunge vinterklær. Da svetter man på en helt annen måte og blir gjennomvåt av iskald svette. Det er tortur. Men det kan lett unngåes ved å holde seg hjemme. Det hjelper ikke i hetebølge. Varmen forfølger meg!!

Jeg foretrekker 10-15 grader, det er mer enn nok for meg. Jeg gleder meg til høsten!! 
Elsker, og hater vinteren. Har ikke noe imot minusgrader, så lenge det ikke er slaps og is. Hardsnø går fint, så lenge det legger seg og blir værende. Varierende snøvær som kommer og går hater jeg. Det er det sjeldent vi har nå til dags, før i tiden så hadde vi hva som føltes ut som måneder med fin hard snø som ble liggende, ingen regn, slaps og is. Jeg håper vi får en fullstendig snøfri vinter snart og at det blir nye normen. Synd å miste vinterfølelsen men vil heller ha ingenting enn bittelitt som vi har nå. 

Alt annet enn forbanna hetebølge så skal jeg ikke klage!! 

Anonymkode: db313...bd1

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Jeg elsker ikke at det er så varmt som det er nå men tar tiltak, vifter (og håndholdte) siesta midt på dagen m.m 

Jeg gjør også tiltak når det er så varmt, jeg holder meg inne, og ser frem til den dagen kommer da jeg kan sitte ute i skyggen igjen. 

Som jeg sa tidligere i tråden, det jo ikke slik at det enten er hetebølge eller regn, slaps/ sludd - den gylne middelvei er hva de aller fleste foretrekker.

Anonymkode: 72591...3ee

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Vi mangler ikke forståelse men vi er løsningsorienterte i motsetning til sånne som skal kverulere på alt.

Bruk en stor solhatt da og ta med en stol som tåler vann og sett deg ned i vannet. 

Dere fremstår ikke som løsningsorienterte og forståelsesfulle.

Dere fremstår som nedlatende og irritable over at ikke deres løsninger blir godt mottatt når ingen har bedt om dem eller de ikke er til nytte for absolutt alle. 

Solhatt hjelper ikke, solen varmer opp den også og gjør meg overopphetet.

Jeg vil ha behagelig skygge, dvs skygge som holder maks 24 grader. I dag har jeg fått det her jeg bor, og føler meg 250 ganger bedre enn de siste dagene.

Anonymkode: df8e7...8a0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Og jeg foretrekker regn slaps og sludd fremfor temperaturer over 24 grader i skyggen. La meg sutre over høye temperaturer slik jeg er overbevist om at du sutrer over slaps og sludd. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har såå lyst å dra og bade, men jeg er alene med en 6 åring som har brukket armen med gips helt opp til skulderen. Han nekter å dra til stranden fordi han blir så fristet til å svømme da (noe jeg godt kan forstå). Så vi sitter no her og koker 🥵😅 (og finner på andre ting så klart, men dette er litt bittert 😆)

Anonymkode: 99dce...af3

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt det været vi har nå hver eneste dag hele året.

Anonymkode: 4b8f7...51a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle gjerne hatt det været vi har nå hver eneste dag hele året.

Anonymkode: 4b8f7...51a

Da hadde hvertfall jeg blir uføretrygda for jeg kunne ikke utført jobben min i slik varme. 

Anonymkode: 1db32...a6f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har såå lyst å dra og bade, men jeg er alene med en 6 åring som har brukket armen med gips helt opp til skulderen. Han nekter å dra til stranden fordi han blir så fristet til å svømme da (noe jeg godt kan forstå). Så vi sitter no her og koker 🥵😅 (og finner på andre ting så klart, men dette er litt bittert 😆)

Anonymkode: 99dce...af3

Å fy flate for en timing. Ikke at armbrudd er noe stas ellers i året heller, men 😅

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 12.44):

Dere som klager så fælt drar aldri til syden eller? Såå varmt er det da virkelig ikke.. Det er jo varmt for å være Norge, men sammenlignet med sør- Europa er det jo bare vanlig sommervarme. 

Anonymkode: d6921...9e5

Jeg oppsøker selvfølgelig ikke varme enda verre enn her! Har ikke vært i sydlige strøk siden 2012, rett og slett fordi jeg da bestemte meg at "nei, dette med varme og stekende sol orker jeg ikke og gidder jeg ikke mer! Siste gang!" Det var Kreta.

Siden har jeg altså ikke oppsøkt varmere strøk.

Det er ikke "vanlig sommervarme" i Norge når det er meldt over 30 grader til uka. Det er uvanlig sommervarme! 34 grader er meldt, så jeg. Gruer meg allerede.

Endret av Million
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 9.43):

Jeg har tidligere bodd og arbeidet på ei tropisk øy med 360 soldager i året. Varmen plaget meg aldri slik den plager meg her hjemme. Norge er ikke skapt for slik varme, varme trehus og offentlige steder uten AC. For min del også sterk pollenallergi. Kjenner at hele familien får kortere lunte for hver dag som går med svette søvnløse netter selv om samtlige har vifter på rommene sine. 
Heldigvis vet vi at denne varmen er midlertidig.

Anonymkode: 35a56...cf0

Vi bor på den nordlige halvkule. Det har sine fordeler og ulemper. Jeg har venner fra Afrika som sier at sola steiker mer i Norge enn i Afrika. 

Anonymkode: 24265...0ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så fint at du føler det sånn i 30 plussgrader dagen lang, men jeg kjenner ingen lykkefølelse når jeg blir kvalm/uvel og få hodepine, og ikke aner hvor jeg skal gjøre av meg for å bli bedre. Problemet er ikke at jeg blir svett og varm, men at jeg føler meg konstant uggen. Det blir verre for hver dag, og vi har ifølge værmeldinga fremdeles ei uke til med oppimot 30 grader. 

D-vitaminer, lykkefølelse, lite klær og mulighet til å spise is får man i aller høyeste grad når det er 20 grader også. For min del blir lykkefølelsen mye større ved rundt 20 grader enn 30 grader. Når tempen bikker 25 grader klarer jeg ingenting annet enn å eksistere og vente på kjøligere vær. Samboeren min er revmatiker og har til tider dritvondt i ledd, men har ikke vært mindre plaget nå i varmeperioden, så mindre vondt i ledd er heller ingen garanti.

Selvsagt ser du lyst på tilværelsen og bobler over av lykkefølelse når du ikke opplever plager ved høy varme, men det er veldig snevert å tro at alle er som deg. Det er som å forvente at alle, inkludert de som hater smaken av fisk, skal sette like stor pris på en fiskemiddag. Folk er forskjellige.

Anonymkode: 01041...145

Jeg har da aldri insinuert at alle føler det som meg, det var en forklaring på hvorfor JEG elsker varmen.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ingenting av dette er fordeler man ikke kan få i levelige temperatur rundt 18-23 grader. 

Det er din mening. Jeg føler ingen sterk lykke av 18 kalde grader, da fryser jeg. Men 18 grader og sol er ikke så kaldt at jeg trenger å sutre, det er bare ikke i nærheten like deilig som 30. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan ikke ta med parasollen ut i vannet, og sola skinner for varmt til å oppholde seg i - også når man samtidig er i vannet.

Jeg kverulerer ikke, jeg forsøker å belyse hvorfor vi som klager på hetebølgen klager, fordi flere av varmeelskerne her ser ut for å fullstendig mangle forståelse for at det de trives med kan være ulevelig for andre.

Man mangler ikke forståelse fordi man selv koser seg i varmen? Men det er litt vanskelig å forstå at noen er så smålige at de ikke unner andre å ha det bra noen få dager eller uker i året, når de selv får ha kulde, regn og snø 90-99 % av tiden hvert år.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og jeg foretrekker regn slaps og sludd fremfor temperaturer over 24 grader i skyggen. La meg sutre over høye temperaturer slik jeg er overbevist om at du sutrer over slaps og sludd. 

Jeg hadde ikke sutret noe særlig om det var kulde eller regn like sjeldent som det er hetebølge.

Anonymkode: 83daf...ad0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bor på den nordlige halvkule. Det har sine fordeler og ulemper. Jeg har venner fra Afrika som sier at sola steiker mer i Norge enn i Afrika. 

Anonymkode: 24265...0ba

Hvordan kan den det? Ekvator og mesteparten av Afrika er da vitterlig nærmere sola enn oss der oppe på nordlige delen.

Anonymkode: 4d14d...44e

AnonymBruker
Skrevet

Mye sure folk her! Litt morsomt at andres folks meninger om været kan være så provoserende.

Anonymkode: e07a7...62a

AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (På 18.7.2025 den 7.47):

Kommer fra måneder i 30 grader + hele døgnet,så dette er bare deilig for min del. De fleste som syter å klager nå er uansett folk som syter å klager når regnet å kjøligere vær kommer,og er de første til å sette seg på flyet ut av Norge. 

Eeehh nei det er ikke de fleste som klager nei.. jeg elsker høst og vinter! Hater hetebølge🙈

Anonymkode: 41eca...86e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har da aldri insinuert at alle føler det som meg, det var en forklaring på hvorfor JEG elsker varmen.

Det er din mening. Jeg føler ingen sterk lykke av 18 kalde grader, da fryser jeg. Men 18 grader og sol er ikke så kaldt at jeg trenger å sutre, det er bare ikke i nærheten like deilig som 30. 

Man mangler ikke forståelse fordi man selv koser seg i varmen? Men det er litt vanskelig å forstå at noen er så smålige at de ikke unner andre å ha det bra noen få dager eller uker i året, når de selv får ha kulde, regn og snø 90-99 % av tiden hvert år.

Jeg hadde ikke sutret noe særlig om det var kulde eller regn like sjeldent som det er hetebølge.

Anonymkode: 83daf...ad0

Vær gir meg ikke lykkefølelse. For sterk varme fratar meg energi og gir meg sterkt ubehag. 

At jeg personlig hater temperaturer over 24 grader fordi jeg vantrives i varme betyr da ikke at jeg ikke unner deg å kose deg med det jeg hater? Hvorfor i alle dager tror du at vi som hater hetebølgen ikke unner varmeelskerne å kose seg?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan kan den det? Ekvator og mesteparten av Afrika er da vitterlig nærmere sola enn oss der oppe på nordlige delen.

Anonymkode: 4d14d...44e

Nei? Den nordlige halvkule heller i retning sola nå, det er derfor vi har sommer. Om et halvt års tid heller den vekk fra sola, da har vi vinter.

I Australia har de vinter nå, fordi den sydlige halvkule heller vekk fra sola nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en sykdom (hyperhidrose). Jeg har alltid hatet varme. Alle bare lo av meg da jeg svettet og ikke ville gå ut i varmen. Hele livet mitt har vært grusomt pga svette.  Jeg tåler virkelig ikke temperatur over 18 grader. 

Anonymkode: 56e7d...f5b

Hyperhidrose her også 🙋‍♀️ Det er ett helvete om sommeren 🥵🤮

Anonymkode: 65926...14c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...