Gå til innhold

Carnivore eller veganer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Medical Medium spiser plantebasert, han er 63 eller 64 nå og ser utrolig bra ut.

Anonymkode: c965b...bbe

Han er født i 1971 og ser ikke yngre ut enn alderen sin. Denne videoen er fra 2019 da han var 48 år. Og han anbefaler et hav av tilskudd... Yikes... Mangler kostholdet hans så mye næring altså?

Og "ser utrolig bra ut"? Synes du fortsatt det nå som du vet at han er 54 år? Jeg synes det er suspekt at han går med caps og fargede briller på absolutt alle bilder og videoer de siste årene. Noe galt med hår og øyne som han prøver å skjule? 

Og han er ikke veganer. I denne videoen som han lastet opp selv for noen uker siden, så spiste han ansjos. Så.. hvorfor drar du inn ham i en tråd om veganere og carnivorer?

Anonymkode: 2770d...179

• Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han er født i 1971 og ser ikke yngre ut enn alderen sin. Denne videoen er fra 2019 da han var 48 år. Og han anbefaler et hav av tilskudd... Yikes... Mangler kostholdet hans så mye næring altså?

Og "ser utrolig bra ut"? Synes du fortsatt det nå som du vet at han er 54 år? Jeg synes det er suspekt at han går med caps og fargede briller på absolutt alle bilder og videoer de siste årene. Noe galt med hår og øyne som han prøver å skjule? 

Og han er ikke veganer. I denne videoen som han lastet opp selv for noen uker siden, så spiste han ansjos. Så.. hvorfor drar du inn ham i en tråd om veganere og carnivorer?

Alt som står om alderen hans på nett er tull, det stod også at han var tredve for ikke så lenge siden. Du må se på kilden du har funnet, om det er en kilde i det hele tatt til den informasjonen. Han fortalte hvor gammel han var på en live i 2021, med verifisering i et bilde av han i en av bøkene hans, der man kan se rompa på biler fra 50- og 60-tallet i bakgrunnen, og bildet har farger som om de nettopp hadde begynt med fargefotografier.
Grunnen til brillene er beskrevet i første boka hans. Og nei, det er ikke ansjos på den pizzaen. Den er fra Cafe Gratitude, som er en ren veganerrestaurant: https://cafegratitude.com/pages/cafe-gratitude-menus

Skrevet

Begge deler ville vært et sant mareritt for meg. På vegansk kost, samme hvor mye belgvekster, quinoa, tofu, tempeh, nøtter, osv, jeg hadde spist, ville jeg aldri følt meg mett og tilfredsstilt. I tillegg ville jeg følt meg uvel med å måtte ta masse kosttilskudd.

Mens hvis jeg bare hadde spist animalsk, ville jeg kjedet meg ihjel etter kort tid grunnet mangelen på variasjon.

Hvis jeg hadde fått kniven på strupen og måtte velge mellom disse to ekstreme og langt fra ideelle kostholdene, måtte jeg valgt animalsk - rett og slett fordi det er mye lettere å få i seg de næringsstoffene man trenger på et slikt kosthold.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veganer. Uten tvil. Spiser veldig lite kjøtt, kanskje en gang i mnd, men spiser meieriprodukter. Hadde vært det som hadde blitt det største savnet.

Anonymkode: afbef...b0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 23.53):

Carnivore. Vi har mer til felles med dyreriket enn planteriket. Mange planter er også giftige. Kjøtt er aldri giftig.

Anonymkode: 34cd5...cbc

Kulefisken er uenig  😅

Anonymkode: 72c26...b3a

AnonymBruker
Skrevet

Lewis Hamilton, Venus Williams, and Novak Djokovic er alle veganere i alle fall :) 

Anonymkode: 71a32...050

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 18.30):

Alt som står om alderen hans på nett er tull, det stod også at han var tredve for ikke så lenge siden. Du må se på kilden du har funnet, om det er en kilde i det hele tatt til den informasjonen. Han fortalte hvor gammel han var på en live i 2021, med verifisering i et bilde av han i en av bøkene hans, der man kan se rompa på biler fra 50- og 60-tallet i bakgrunnen, og bildet har farger som om de nettopp hadde begynt med fargefotografier.
Grunnen til brillene er beskrevet i første boka hans. Og nei, det er ikke ansjos på den pizzaen. Den er fra Cafe Gratitude, som er en ren veganerrestaurant: https://cafegratitude.com/pages/cafe-gratitude-menus

Da kan jeg bevise at jeg er født på 1920-tallet. Jeg har et bilde av meg som barn foran biler fra 1920-tallet. Bildet er tatt på 80-tallet under Rally Tronåsen, som var et veteranløp.

Offentlige dokumenter bekrefter at sjarlatanen medical medium er 54 år. Du må se på kilden din... Han påstår at han er eldre for å lure sine kultfølgere til å tro at kostholdet og de tusenvis av piller han tar hver dag gjør at han ser yngre ut. Men han ser ikke yngre ut enn alderen. Og han viser symptomer på for lite testosteron.

Du må ikke være så lettlurt... Ikke tro på en fyr som sier at herpes er årsaken til kreft i 98% av alle tilfeller og alle andre sykdommer, og at genetikk har null niks å gjøre med kreft, og at en ånd forteller ham at selleri er den viktigste medisinen i verden. Jeg ser på nettet at mennesker betaler flere tusen kroner i måneden for kosttilskudd anbefalt av ham. Jeg synes det er interessant at han hovedsakelig anbefaler næringsstoffer som det er rikelig av i animalsk, som B12 og sink, og som man vil få mangel av hvis man kutter ut animalsk. Man trenger ingen kosttilskudd hvis man spiser nok animalsk.

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 21.35):

Kulefisken er uenig  😅

Anonymkode: 72c26...b3a

Tenker at ABen mente landkjøtt. Carnivore fokuserer på rødt kjøtt fra beitedyr. Sjømat er ikke anbefalt å spise mye av på carnivore. Flere anbefaler å kutte ut sjømat. Blant annet pga tungmetaller.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Veganer, uten tvil. 

Anonymkode: 740f5...28b

Skrevet

Veganer. Men jeg er absolutt for kjøtt så lenge det er sunt kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet

Veganer 

Anonymkode: c31e6...421

AnonymBruker
Skrevet

Veganer 🍉🍌🫐🧇🍟🥗🌽🧄🍊🍜

Anonymkode: 2311d...5f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 17.21):

Veganere for ofte mangelsykdommer. 

Kjenner det svaret her er litt saueflokk snakk (hørt et sted og sier det videre, uten å vite hva man sier) klipp og lim svar. Begrunn svaret ditt? Hvilke mangelsykdommer?  

Om du har hørt om en veganer som bare spiser epler og til slutt døde, ja selvfølgelig vil dette føre til mangelsykdommer. Det samme gjelder en som bare spiser pølser vil få mangelsykdommer. 

Begrunn svaret ditt? 

Anonymkode: 31672...bc0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner det svaret her er litt saueflokk snakk (hørt et sted og sier det videre, uten å vite hva man sier) klipp og lim svar. Begrunn svaret ditt? Hvilke mangelsykdommer?  

Om du har hørt om en veganer som bare spiser epler og til slutt døde, ja selvfølgelig vil dette føre til mangelsykdommer. Det samme gjelder en som bare spiser pølser vil få mangelsykdommer. 

Begrunn svaret ditt? 

De trenger f.eks. å måle B12. Fordi vegansk diett er ukomplett. I tillegg fører oksalsyre og phylic acid (husker ikke det norske begrepet) til dårligere opptak av næringsstoffer. Som f.eks. nøtter, bønner.

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De trenger f.eks. å måle B12. Fordi vegansk diett er ukomplett. I tillegg fører oksalsyre og phylic acid (husker ikke det norske begrepet) til dårligere opptak av næringsstoffer. Som f.eks. nøtter, bønner.

Retting: phytic acid, Fytinsyre på norsk

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes stadig flere eksempler på at mange norske gravide ikke er optimalt ernært og mangler viktige næringsstoffer

I tidsskrift for den norske legeforening står det f.eks at 40% av norske gravide har et for lavt seleninntak. Dette skader fosteret. En ser det bl.a. på en lavere score på psykomotorisk test. Kjøtt, fisk og meieriprodukter er hovedkildene til selen i Norge. Ikke korn som chatGPT sier pga. at vi ikke gjødsler korn med selen i Norge (vi tilsetter mange andre kunstige næringsstoffer til bær, frukt, korn, grønnsaker, m.m via gjødsel, men ikke selen). Paranøtter er ikke nødvendigvis bra da selen er like giftig som arsenikk i for store mengder (det er kort avstand mellom mangel til forgiftning). Spesielt i første trimester kan for mye selen gi skade på foster. Pga utdannelse og erfaring fra yrkeslivet (ernæringsrelatert) vet jeg mer enn de fleste om de negative effektene av for lite (og for mye) selen på foster

Selen virker som antioksidant i kroppen og er viktig for immunforsvaret

Mange norske gravide mangler også jern siden mange spiser for lite kjøtt og rødt kjøtt (inneholder hem-jern). Mange mangler også jod. Jodmangel skader fosteret. Jod finner vi spesielt mye av i ulike torskefisk og meieriprodukter, spesielt brunost og prim

Mange mangler også B12-vitamin som en finner i kjøtt og melk. Mangel gir ulike negative konsekvenser, bl.a. kan medføre for tidlig fødsel og at barnet henger etter i motorisk utvikling. Riboflavin finne vi i bl.a. melkeprodukter, sammen med andre B-vitaminer. Vitamin B1 (tiamin) er også viktig for hjerne, syn og hørsel. Folsyre er viktig som vi finner i bl.a. egg og grønne bladgrønnsaker

Omega-3 fettsyrer fra fisk, og til en viss grad fra beitebasert kjøtt og melk, er viktig for utvikling av fosterets hjerne

Sink er det noen som mangler, også noe vi finner i kjøtt

Og mange andre næringsstoffer. Det jeg har nevnt nå er bare et lite utvalg. Husk at mange næringsstoffer knapt nok er oppdaget, og i liten/ingen grad undersøkt ennå

Illustrert vitenskap skriver at mange av de som prøver å bli gravide mangler nødvendige næringsstoffer. De skriver også at sitat: «Et problem som ifølge forskere ved universitetet i Southampton sannsynligvis vil bli verre etter hvert som vegetarisk kosthold blir mer populært». De har tilsynelatende som premiss at vegetarisk kosthold blir mer populært. Vi får ikke håper det

Ifølge en barnelege og førsteamanuensis i Bergen er mange norske kvinner ikke optimalt ernært. Mange kvinner (og sikkert også menn) tror det vet mye om vitaminer, men at de ikke vet så mye likevel. Kanskje ikke så rart da det er mye heller ikke vi fagfolk vet om vitaminer og mikronæringsstoffer/sporstoff

Akkurat som veganerne på KG. Noen tror de vet mye, men ut ifra ulike svar på diverse tråder kommer det tydelig frem at de ikke vet så mye. Kildene de bruker er nok i større grad ideologiske og heller faglig svake 

Mange tror de lever sunt, men så gjør de det ikke likevel. Håper en del av evnen til selvrefleksjon

Et allsidig kosthold er nok det beste. Så kan vi gjerne diskutere om det bør være mest animalske produkter eller mest vegetariske. Men alle burde spise mat som f.eks rødt kjøtt, gjerne beitebasert rødt kjøtt (storfe, sau, rein, hjort, (annet) vilt). Og melkeprodukter, egg, potet og grønnsaker

Noen tror at det "bare er å ta tilskudd". Det er delvis feil. Det beste er via mat. Tarmen vår er designa til å ta opp næringsstoffer fra mat, ofte også i den mengden som kroppen trenger. Og i riktig biologisk form. Har kroppen nok av næringsstoffet fra før blir det ikke nødvendigvis tatt opp. Antagonisme og synergisme må en også tenke på. Næringsstoffer vi i liten grad kjenner til er det heller ikke mulig å ta i form av tilskudd

Kvinner i fruktbar/fertil alder bør først og fremst tenke på eventuell graviditet og foster hvis planen er å få barn. Da kan en ikke uten fare for å skade fosteret kutte ut enkelte matvarer fra kostholdet sitt. Det er trist at det blir født barn i Norge som vil utvikle seg dårligere pga. at mødrene ikke skjønner, eller ikke vil skjønne pga. ideologi eller andre årsaker, at animalske produkter er sunt

Anonymkode: 85e90...a1a

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Edit: Skrev: Håper en del av evnen til selvrefleksjon. Mer forståelig setning er: Håper en del har evnen til selvrefleksjon

Anonymkode: 85e90...a1a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Offentlige dokumenter bekrefter at sjarlatanen medical medium er 54 år

"Offentlige dokumenter" du :laugh: Hvor er de da? Tror det er du som må sjekke de ikke-eksisterende kildene dine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Morsomt eksempel. For selvfølgelig vil et kosthold bestående av utelukkende bare epler, eller bare pølser, være svært uheldig og usunt.

Samtidig er det sånn den som bare spiser pølser, vil overleve mye lenger enn den som bare spiser epler. Av den grunn at hen vil få i seg mye mer (animalske) proteiner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Begrunn svaret ditt? 

Er det nyhet for deg at et vegansk kosthold er næringsfattig? 

Planter inneholder ofte mye næringsstoffer, men disse er lite tilgjengelig for opptak på grunn av antinæringsstoffer som oksalater, fytinsyre, lektiner, goitrogener, proteasehemmere osv. På grunn av antinæringsstoffer i planter så er planter næringsfattige til tross for at de inneholder mye næring. Særlig mineraler er veldig hemmet av antinæringsstoffer. Det er blant annet vanlig å ha mangel på jern, jod, sink og kalsium på et vegansk kosthold.

Proteasehemmere hemmer opptak av protein, så såkalte planteproteinkilder er dårlige proteinkilder fordi de hemmer opptak av protein. Ikke så rart at de fleste veganere er tynnfeite.

Vitaminene i planter finnes ofte i former som må konverteres til de formene vi trenger. Konverteringsraten er aldri 100%. Noen ganger så lav som 0%.

For eksempel betakaroten må konverteres til vitamin A. Denne konverteringsraten er lavere jo mer betakaroten man spiser, og ca halvparten av alle mennesker er ikke i stand til å konvertere noen særlige mengder av betakaroten. I tillegg trenger man også godt med fett i måltidet siden det er et fettløselig vitamin.

Vitamin K2 finnes ikke naturlig i planter, kun i animalsk. Kun K1 i planter, som må konverteres til K2. Vitamin K2 er veldig gunstig for hjertehelse.

Vitamin D3 finnes ikke i planter, kun i animalsk. Og for å konvertere sollys til vitamin D3 så trenger vi kolesterol i kostholdet, noe et vegansk kosthold mangler. Solkrem blokkerer også for konverteringen av sollys til vitamin D3. Noen få sopper kan ha vitamin D2, men det må konverteres til vitamin D3 med lav konverteringsrate.

Plante-omega-3 må konverteres til de formene vi trenger. Plante-omega-3 ALA må konverteres til de essensielle formene EPA og DHA. Konverteringsraten er 0-10%. Dessuten har planter nesten alltid altfor mye omega-6, som er betennelsesfremmende. Har du ikke fått med deg at man bør kutte ut frøoljer? Forholdet mellom omega-3 og omega-6 bør være ca 1:1, kanskje 1:2.

Og så har vi gunstige næringsstoffer som det ikke er lenge siden de fant, og det er stor sjanse for at de finner flere. Kreatin, karnitin, karnosin, anserin, taurin. Alle disse finnes enten ikke i planter, eller veldig lite i planter. Men mye av det i kjøtt.

Du kan se på studie etter studie. Veganere har lavere nivåer av så godt som alle næringsstoffer, og jo lengre de har vært veganere, jo lavere nivåer har de. Så de holder vanligvis bare ut noen år før de blir så syke at de begynner å spise kjøtt igjen. 

Man har sett på proteinkvalitet og næringsopptak. Jo mer animalsk i kostholdet, jo mer næring tar vi opp. Altså; animalsk er næringsrikt og planter er næringsfattig. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36085527/

Under er noe av resultatet fra en studie på over 30.000 mennesker. Se på hvor mange veganere som har jodmangel fra kostholdet... 93% av veganere og bare 4% av altetere. 65% av veganerne sinkmangel, mens bare 5% av alteterne hadde det. Disse tallene blir spesielt ille når man også vet at veganere er mer helsebevisste enn altere. Det forskyver nemlig tallene i veganernes favør og likevel er det så ekstremt ille! Den gjennomsnittlige alteteren er ikke særlig helsebevisst og spiser det den vil. For eksempel burger med brød, og pommes frittes stekt i frøolje. Og med brus.

ncidence-of-common-nutrient-deficiencies

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...