AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #41 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ville DU helst vært carnivore eller veganer for resten av livet ditt? (pur gjetting her; men tror 98% velger carnivore da kjøtt er det deiligste i verden🫣😂) Anonymkode: 34eef...a5a Carnivore uten tvil Anonymkode: ce50d...074 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #43 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man blir syk av å ikke spise kjøtt! Hjernen blir faktisk ødelagt av å bare spise planter, finnes flere undersøkelser på det - Google i vei. Anonymkode: 1290d...c95 Nå har ikke jeg spist kjøtt på 30 år, og jeg er på ingen måte syk - så jeg skulle likt å vite hva du baserer denne påstanden på. Og nei, google regner jeg ikke som en sikker kilde - link gjerne til et ordentlig nettsted med skikkelig forskning. Veldig mange mennesker lever godt og lenge med plantebasert kosthold, og fram til relativt nylig har det på ingen måte vært vanlig å spise så mye kjøtt som det enkelte gjør. Anonymkode: 1612a...7e8 2
Daisy-love Skrevet 17. juli 2025 #44 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja, i varmen er det godt med salater, o.s.v. Undrer meg over hvor kunnskapsløse noen er med tanke på kjøtt og kjøttproduksjon. Bruker en vegetarnettsider som kilde til informasjon så vil en til slutt tro på mye rart. Jeg tror de fleste skjønner det, men noen gjør det ikke En bør kunne korrigere de verste mytene og feilinformasjonen som kommer her inne, selv om en del også glir forbi Anonymkode: 85e90...a1a Elsker fryste bær og vannmelon i varmen 🥰😋 Her i tråden var det faktisk ikke noen veganer som kom med noe greier først.. Ikke at det er viktig for meg, men en ser jo når tråden tar en vending. At trenger ikke være så seriøst 😊 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #45 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ville DU helst vært carnivore eller veganer for resten av livet ditt? (pur gjetting her; men tror 98% velger carnivore da kjøtt er det deiligste i verden🫣😂) Anonymkode: 34eef...a5a Vil heller dø enn å måtte være noen av delene. Jeg elsker kjøtt, men kjøtt uten krydder, kun salt, til alle måltider, hver dag? 🤢 og jeg elsker grønnsaker og bær, men blir kvalm, slapp og mister muskelmasse og er kronisk fysen om jeg ikke får rødt kjøtt. Jeg kunne kuttet alt sukker, søtning, korn, meieri, kylling, frukt etc, hvis jeg fikk spise ordentlig rødt kjøtt (ikke sånn lyst ekkelt som svin) og varierte grønnsaker, resten av livet. Anonymkode: 55c14...15e 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #46 Skrevet 17. juli 2025 Daisy-love skrev (4 minutter siden): Elsker fryste bær og vannmelon i varmen 🥰😋 Godt tips, har bjørnebær liggende - sjekka akkurat nå AnonymBruker skrev (5 minutter siden): og jeg elsker grønnsaker og bær, men blir kvalm, slapp og mister muskelmasse og er kronisk fysen om jeg ikke får rødt kjøtt Enig (har alltid spist rødt kjøtt siden jeg også er opptatt av biologisk mangfold, men regner med du har rett når det gjelder muskelmasse) Merker jeg også blir slapp om inntaket av meieriprodukter blir for lavt Anonymkode: 85e90...a1a 9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #47 Skrevet 17. juli 2025 Daisy-love skrev (26 minutter siden): Jeg hadde også valgt veganer. Det interessante her er at dette er bare en morsom tråd på KG, om et hypotetisk scenario, og enkelte går hardt til verks. Sett det i tråd etter tråd her inne. Carnivore er blitt mer ekstreme enn militante veganere. En må ikke misjonere i alle tråder en ser et snitt av mulighet 😉🫠 Det er for varmt for popcorn, men fryste kirsebær fortæres her Det er vel like mange på begge sider som "misjonerer" her når de begrunner hvorfor de ville valgt det ene av disse to alternativene. Og det er jo naturlig at når noen kommer med feilaktige påstander om at kjøtt er næringsfattig osv, at det blir imøtegått. Anonymkode: efa55...b54 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #48 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Veganer. Er allerede vegetarianer, så det hadde ikke vært noe problem 😊 Carnivore høres jo rett og slett farlig ut, snakk om mangel på variasjon i kosten. Anonymkode: 1612a...7e8 Det er en utbredt misforståelse at vi må spise så variert. Det er nesten ingen dyr som spiser variert, og vi mennesker har historisk sett heller ikke spist spesielt variert. Vi har spist det som var tilgjengelig som mat der vi levde, og det har ikke medført mangler. Spesielt kjøtt er ekstremt næringsrikt. Variasjon er bare viktig hvis du spiser lite næringsrikt i utgangspunktet. Det er derfor veganere er veldig nøye med å kombinere forskjellige planter for å dekke behovet for forskjellige proteiner osv. Anonymkode: efa55...b54 2 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #49 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Veldig mange mennesker lever godt og lenge med plantebasert kosthold, og fram til relativt nylig har det på ingen måte vært vanlig å spise så mye kjøtt som det enkelte gjør. Anonymkode: 1612a...7e8 Nei, tvert imot har vi aldri spist så mye plantemat som vi gjør nå, historisk sett (man må se lenger tilbake enn til 50-tallet). Før moderne jordbruk og transport levde vi av det som finnes lokalt, og dermed har kjøtt og fisk nødvendigvis utgjort hoveddelen av føden for de aller fleste mennesker til alle tider. Folk i steinalderen ville fått seg en god latter om du kom og advarte mot mer enn femti gram kjøtt daglig. Anonymkode: efa55...b54 1 8
Grüner Skrevet 17. juli 2025 #50 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ville DU helst vært carnivore eller veganer for resten av livet ditt? (pur gjetting her; men tror 98% velger carnivore da kjøtt er det deiligste i verden🫣😂) Anonymkode: 34eef...a5a Omnivor
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #51 Skrevet 17. juli 2025 TS her Jeg blir rett og slett så glad av å se hvor mange hadde valgt å være veganer i stedet! og ja, dette var en ragebait tråd da jeg kjedet meg og ingenting er mer underholdende enn kjøttetere som argumenterer for harde livet. Generelt sett er det fint å kunne se hvem som eier grunnleggende samvittighet/empati (og hvem som ikke har mer utdanning enn ungdomsskolen på bygda). Selv om de selvfølgelig har helt rett, jeg vil ikke ta de fra den ene tingen som får de til å føle seg bedre enn andre🩷 fordi de har ikke intelligens nok til å IKKE være uenig. Vi må ha sympati for de mindre utdannede/intellegente! Anonymkode: 34eef...a5a
anonym482 Skrevet 17. juli 2025 #52 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her Jeg blir rett og slett så glad av å se hvor mange hadde valgt å være veganer i stedet! og ja, dette var en ragebait tråd da jeg kjedet meg og ingenting er mer underholdende enn kjøttetere som argumenterer for harde livet. Generelt sett er det fint å kunne se hvem som eier grunnleggende samvittighet/empati (og hvem som ikke har mer utdanning enn ungdomsskolen på bygda). Selv om de selvfølgelig har helt rett, jeg vil ikke ta de fra den ene tingen som får de til å føle seg bedre enn andre🩷 fordi de har ikke intelligens nok til å IKKE være uenig. Vi må ha sympati for de mindre utdannede/intellegente! Anonymkode: 34eef...a5a Wow. Nedlatende. Ikke nødvendig. 11
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #53 Skrevet 17. juli 2025 Det er kvinneguiden, det ene stedet man har lov til å være nedlatende. De har gjort det samme mot meg, men er nødt til å vinne, så derfor kommenterer jeg tilbake for en gangs skyld👐🏻 Anonymkode: 34eef...a5a
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #54 Skrevet 17. juli 2025 *altså, DE må alltid vinne, så prøver å konkurrere med de for en gangs skyld Anonymkode: 34eef...a5a
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #55 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, tvert imot har vi aldri spist så mye plantemat som vi gjør nå, historisk sett (man må se lenger tilbake enn til 50-tallet). Før moderne jordbruk og transport levde vi av det som finnes lokalt, og dermed har kjøtt og fisk nødvendigvis utgjort hoveddelen av føden for de aller fleste mennesker til alle tider. Folk i steinalderen ville fått seg en god latter om du kom og advarte mot mer enn femti gram kjøtt daglig. Anonymkode: efa55...b54 De levde til de var ca 30, snittalderen er over 80 i dag. Anonymkode: 71a32...050 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2025 #56 Skrevet 17. juli 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): De levde til de var ca 30, snittalderen er over 80 i dag. Anonymkode: 71a32...050 Det stemmer ikke. Snittalderen var sannsynligvis lavere fordi man lettere døde av ulykker, rovdyr osv, men det er ingen grunn til å tro at vi ikke ble like gamle som i dag hvis vi unngikk slike ting. Og det er i alle fall ingen grunn til å tro at vi døde unge fordi vi ikke spiste nok moderne importerte grønnsaker. Anonymkode: efa55...b54 2 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2025 #57 Skrevet 18. juli 2025 Vanskelig å svare. For det er veldig mye frukt bør og grønnsaker jeg ikke spiser, så hadde hatt store problemer som vegetarianer. Er veldig glad i kjøtt å spiser det heletiden, men bare kjøtt det blir for mye. Men må jeg velge så blir det carnivore, eller så kommer jeg nok til å dø av sult... Anonymkode: dff0e...93e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2025 #58 Skrevet 18. juli 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): AnonymBruker skrev (17 timer siden): De levde til de var ca 30, snittalderen er over 80 i dag. Anonymkode: 71a32...050 Det stemmer ikke. Snittalderen var sannsynligvis lavere fordi man lettere døde av ulykker, rovdyr osv, men det er ingen grunn til å tro at vi ikke ble like gamle som i dag hvis vi unngikk slike ting. Og det er i alle fall ingen grunn til å tro at vi døde unge fordi vi ikke spiste nok moderne importerte grønnsaker. I tillegg var spebarnsdødeligheten skyhøy. Mange døde pga. smittsomme sykdommer. Ingen vaksine var oppfunnet. Ikke antibiotika, så en enkelt infeksjon kunne være livstruende. Ikke moderne medisiner slik som statiner. Ingen sykebil, legehelikopter eller sykehus ved alvorlige ulykker eller sykdom. Hygiene var noe helt annet enn i dag - siden de ikke visste hva bakterier var. Brukte mose for å tørke seg bak etter å ha vært på do. Dopapiret var ikke oppfunnet. Heller ikke springvann. La oss ta et eksempel: I en tenkt søskenflokk på fire kunne unge nr. 1 dø ved ettårs-alder, unge nr. 2 etter noen uker etter fødsel, unge nr. 3 i en ulykke/smittsom sykdom (ingen vaksine) ved 25-års alder og den siste ble 90 år. Gjennomsnittlig levealder er her 29 år Vi vet også at gjennomsnittlig alder for fødende var nesten 30 år (25-30 år). Kvinnen var kanskje 20 år, og mannen 40 år (ikke unormalt i den tidsperioden). I moderne tid er det kvinnene som blir eldre når de får barn, ikke nødvendigvis fedrene. Det er selvfølgelig ikke slik at 30 år var da de dødde av alderdom, selv om det kunne være gjennomsnittlig levealder. De som overlevde til voksen alder, kunne bli riktig så gamle også for svært lenge siden. Selv om de ikke hadde verken moderne medisiner (statiner) eller sykehus Anonymkode: 71a32...050: ikke bland dette med å argumentere for vegankosthold, selv om du kanskje har fått denne informasjonen fra en vegan-nettside. Løft blikket og tenk selv Anonymkode: 85e90...a1a 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2025 #59 Skrevet 18. juli 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): De levde til de var ca 30, snittalderen er over 80 i dag. Anonymkode: 71a32...050 Som andre sier så er grunnen til økt snittalder moderne medisin, og trygge barnefødsler. Det var ikke antibiotika før i tiden, og forholdet til hygiene var helt annerledes. Det var ikke uvanlig å bli veldig gammel før, men heller ikke uvanlig å dø ung av sykdommer og skader. Nå spiser en stor del av verden ultraprosessert, genmodifisert og usunn mat (sier IKKE at det er nødvendigvis usundt, men mye er det). Vi har aldri vært fetere og samtidig blir vi gamlere. Det er jo på grunn av moderne medisin. Forøvrig når jeg leste ts innlegg #51 så må jeg si jeg lurer på hvem som egentlig er utdannet her. Ungdomsskolen på bygda har åpenbart gitt folk mer empati og forståelse av verden enn ts har fått. Anonymkode: 3f3f5...b86 1 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå