Gå til innhold

Carnivore eller veganer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS her

Jeg blir rett og slett så glad av å se hvor mange hadde valgt å være veganer i stedet!

og ja, dette var en ragebait tråd da jeg kjedet meg og ingenting er mer underholdende enn kjøttetere som argumenterer for harde livet.

Generelt sett er det fint å kunne se hvem som eier grunnleggende samvittighet/empati (og hvem som ikke har mer utdanning enn ungdomsskolen på bygda).

Selv om de selvfølgelig har helt rett, jeg vil ikke ta de fra den ene tingen som får de til å føle seg bedre enn andre🩷 fordi de har ikke intelligens nok til å IKKE være uenig. Vi må ha sympati for de mindre utdannede/intellegente!

Slik skriver en veganer som ikke lenger har gode argumenter? Får håpe det var resultatet av en øyeblikks irritasjon, og ikke en generell holdning

Får meg til å tenke på en undersøkelse som viste at de som spiste mye rent kjøtt hadde mindre demens (uten sammenligning for øvrig). De som spiste mye ultraprosessert slik som pølser, o.s.v hadde økt risiko, men det kan også komme av lavere aktivitetsnivå og mer usunn livsstil (røyking, alkohol, m.m.). På samme måte at mange veganere og vegetarianere har en sunnere livsstil (mer trening/høyere aktivitetsnivå, og mindre røyk og alkohol) sammenlignet med gjennomsnittet av befolkningen. Dette gjør det å tolke undersøkelser som går på kosthold og helse mye mer komplisert

Norge har skrive under på internasjonale avtaler om biologisk mangfold. 30% av rødlistete arter er knyttet til kulturlandskapet. Svartkurle, dvergmarinøkkel, diverse søter, enghaukeskjegg, solblom, vokssopper, raudskivesopper, jordtunger, grashopper, blåvenger og perlemorsommerfugler. På grunn av sau og andre husdyr på utmarksbeite har Norge, som kanskje det eneste landet i verden, fremdeles skikkelige forekomster av svært sjeldne arter sett med internasjonale øyer. Ifølge Bern-konvensjonen er Norge forpliktet til å ta vare på18 høyere planter og 7 moser (mulig noen flere nå, dette er eldre tall). Hvis alle hadde vært veganere ville flere av disse blitt utryddet, ikke bare i Norge, men også fra verdensmålestokk. Mye tyder på at fettblad allerede kan være utryddet i Norge pga. nedlegging av beite.

Jeg har ikke samvittighet til å bli veganer. Har vi mennesker moralsk rett til å utrydde arter fra norsk natur, sopp-, plante- og insektarter som er helt avhengig av beiting fra sau, geit og storfe for å overleve? Dette er arter som er tilpasset husdyrene våre, og driftsformen med utmarksbeite

Produksjon av rødt kjøtt er også bærekraftig etter FN sine bærekraftmål

Noen tror at produksjon av rødt kjøtt slipper ut store mengder klimagasser, slik som metan. Det stemmer, men samtidig tar graset som de samme dyrene spiser opp store mengder av klimagassen CO2 gjennom fotosyntesen (metan blir brutt med til CO2). FNs klimapanel, med den verdenskjente klimaforskeren og professoren Myles Allen i spissen utviklet i 2018 (revidert i 2019) metoden GWP* (blir uttalt GWP stjerne). Denne viser at biologisk metan (som har en annen isotopfordeling – mye av isotopen C13 pga. mikrobiell aktivitet i vom) inngår i det korte karbonkretsløpet og blir raskt brutt ned, og inngår i fotosyntesen i graset som dyr senere spiser i et helt naturlig kretsløp. Allen er professor ved Universitetet i Oxford og en av forfatterne bak FNs klimapanel sin 1,5 graders rapport. Reelt blir metan som f.eks kuer produserer erstattet av metan produsert av kyr tidligere år, og fører ikke til en endring av mengde metan i atmosfæren. At mange tror rødt kjøtt er klimaskadelig kommer av at politikerne under Kyoto-avtalen i 1997 vedtok å bruke den gamle modellen GWP(100) – som ble utviklet i 1990 – til å regne ut metanutslipp fra produksjonen av rødt kjøtt. GWP(100) regner feil når det gjelder metan, dette visste en også i 1990 og 1997 (men de hadde ikke bedre alternativer). For å endre regnemetode (vektfaktormodell på fagspråket) må det være konsensus blant alle verdens land, inkludert rene bystater uten matproduksjon, noe som neppe vil skje med det første

Praktisk erfaring er gull verdt, og det finst mange svært oppegående praktikere. Ts ser veldig ned på de som ikke har skolegang. Håper det ikke stemmer i praksis. Når veganere kommer med feilinformasjon om kostholdet sitt, eller et kosthold med kjøtt inkludert, så bør de tåle å få motbør. Jeg selv har f.eks. en mastergrad i ernæring. I tillegg til annen høyere utdannelse (uten at jeg nødvendigvis har mer rett av den grunn). Mange vegetarianere (kjenner stort sett de), men sikkert også veganere, er hyggelige folk (ganske normale egentlig bare at de spiser noe annet enn oss andre), men så har du de som tror det moralsk eller intelligensmessig står over oss andre. Med tanke på alle de negative konsekvensene vegansk kosthold fører med seg samfunnsmessig så er det et merkelig standpunkt. Og sannsynligvis ikke et intelligent standpunkt. Dette handler om ideologi og følelser, ikke nødvendigvis vitenskap siden mennesker er tilpasset et omnivort kosthold.

«Norske høner bygger landet». Mange norske hus, og sannsynligvis også veikonstruksjoner, inneholder sement produsert av bindemiddel fra høner. Slik at betongen bl.a. blir mer klimavennlig. Sannsynligvis bor det veganere i slike hus uvitende om høna si rolle i huset til veganeren. Bare for å ta et eksempel på gode bruksområder til dyr i vår moderne sivilasjon

Kanskje Ts og andre burde slutte med å se ned på folk som kanskje vet mer om både kosthold og samfunnet for øvrig rundt seg? Tror Ts kan være full av godt humør og like å spøke. Og at kommentaren var en resultatet av en øyeblikks frustrasjon.

Veganere generelt kan gjerne løftet blikket og prøve å forstå at et kosthold som inkluderer kjøtt både er bærekraftig og sunt. Spesielt rødt kjøtt der utmarksbeite er inkludert. Men da må viljen til å forstå også være til stede. Og lese mindre på vegetar-nettsider. Dette handler også om selvrefleksjon: kanskje er kjøttproduksjon det beste bærekraftmessig, iallfall om en bruker FN sine bærekraftmål?

Jeg er verken veganer eller carnivor. Jeg er omnivor, dvs. spiser både kjøtt og planter. Hvis jeg må velge: carnivor

Anonymkode: 85e90...a1a

• Liker 2
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ganske enkelt. Forskningen vi har er så tydelig som den kan få blitt. Og hele fordøyelsessystemet vårt, fra tennene til endetarmen, forteller oss at vi over alt annet er planteetere. Kanskje ikke så rart heller, i og med at vi nedstammer fra hominider som spiste nesten utelukkende frukt. Man fortjener ærlig talt en diplom dersom man tror at "carnivore" er et fornuftig kosthold å følge over tid. Men for all del, folk må få lov til å gjøre som de vil med sin egen helse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akhenaton skrev (5 minutter siden):

Dette er ganske enkelt. Forskningen vi har er så tydelig som den kan få blitt. Og hele fordøyelsessystemet vårt, fra tennene til endetarmen, forteller oss at vi over alt annet er planteetere. Kanskje ikke så rart heller, i og med at vi nedstammer fra hominider som spiste nesten utelukkende frukt. Man fortjener ærlig talt en diplom dersom man tror at "carnivore" er et fornuftig kosthold å følge over tid. Men for all del, folk må få lov til å gjøre som de vil med sin egen helse. 

Ha, ha, nå måtte jeg flire. Noe så dumt. Har du vom, nettmage, bladmage og løpe? Ikke det nei? Driver du med koprofagi? Har du naturlig forstørra blindtarm eller tykktarm? Har du ekstra lange tarmer som planteetere har? 

Nei, det har du ikke.

Fordi du er tilpassa en diett bestående av både kjøtt og planter. Du er tilpassa et omnivort kosthold, der også kjøtt inngår

Det er helt tydelig for oss som har kunnskap om anatomi

Noe du åpenbart ikke har

Eller kanskje det er viljen som mangler?

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Veganer, men har ibs så måtte valgt canivore 

Anonymkode: 8d584...d62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

TS her

Jeg blir rett og slett så glad av å se hvor mange hadde valgt å være veganer i stedet!

og ja, dette var en ragebait tråd da jeg kjedet meg og ingenting er mer underholdende enn kjøttetere som argumenterer for harde livet.

Generelt sett er det fint å kunne se hvem som eier grunnleggende samvittighet/empati (og hvem som ikke har mer utdanning enn ungdomsskolen på bygda).

Selv om de selvfølgelig har helt rett, jeg vil ikke ta de fra den ene tingen som får de til å føle seg bedre enn andre🩷 fordi de har ikke intelligens nok til å IKKE være uenig. Vi må ha sympati for de mindre utdannede/intellegente!

Anonymkode: 34eef...a5a

Jeg er en av de som svarer veganer, men det er ikke av empati eller samvittighet. Du ber oss velge mellom en ekstrem-diett eller en annen ekstrem-diett. Ingen av delene er bra. Men når du ber folk velge mellom pest eller kolera, for å så bokstavelig talt sitte å latterliggjøre folk, så blir dette bare for dumt... Se selv hva du skriver, les det noen flere ganger, og fortell meg hvor mye emapti innlegget ditt viser...? For jeg ser absolutt ingenting empatisk med det, jeg ser en ovenfra og ned holdning, og latterliggjøring av meningsmotstandere. 

Ekstremisme har aldri vært basert på verken empati eller samvittighet. 

Anonymkode: 7f747...ccf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Akhenaton skrev (18 minutter siden):

Veldig feil. Vi trenger næringen fra kjøtt. Og det finned mye giftige planter. Veganere for ofte mangelsykdommer. 

Anonymkode: 34cd5...cbc

• Nyttig 9
Skrevet

Sinn og kropp trenger ordentlig fett og næring, noe som carnivore dietten eller et ellers variert kosthold tilbyr, ikke noe billig plantebasert etterligning til å ta dets plass.  Valget er soleklart og ikke minst enkelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Je mer mettet og umettet fett jo bedre imo

Skrevet
Akhenaton skrev (43 minutter siden):

Jeg skal gjøre deg en tjeneste. Du er feilinformert, hjernevasket eller så har du ikke kritisk sans. Ikke alle forskere har dine beste interesser nå i dag. Selvfølgelig er kjøtt viktig for vår generelle helse og velvære. Animalske produkter er den beste proteinkilde som finnes og du velger bevisst å ikke unne deg det, veldig merkelig, men værsågod.

• Nyttig 8
Skrevet

Jeg elsker kjøtt, men det hadde blitt stusselig uten alt tilbehøret. Biff uten potet og asparges? Pølse uten brød eller lompe? Fårikål uten kål og poteter? Nei takk. Det gjør meg vondt å si det, men da går jeg heller over til det grønne liv, bare for å få et variert kosthold. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veganer! 💚

Anonymkode: 8889a...83d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veganer. Hadde dødd om jeg bare skulle spist kjøtt, og er faktisk allerede veganer. Ser ut som de fleste hadde valgt veganer ts, så her tok du grundig feil ;) 

Anonymkode: c965b...bbe

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Akhenaton skrev (5 timer siden):

Ja dette er åpenbart, vi ligner ikke mye på ulven for å si det sånn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 16.58):

Nå har ikke jeg spist kjøtt på 30 år, og jeg er på ingen måte syk - så jeg skulle likt å vite hva du baserer denne påstanden på. Og nei, google regner jeg ikke som en sikker kilde - link gjerne til et ordentlig nettsted med skikkelig forskning. 

Veldig mange mennesker lever godt og lenge med plantebasert kosthold, og fram til relativt nylig har det på ingen måte vært vanlig å spise så mye kjøtt som det enkelte gjør. 

Anonymkode: 1612a...7e8

Kanskje du har hatt veldig flaks? Og én person er ikke representativ for å kalle veganerdietten sunn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kanskje du har hatt veldig flaks? Og én person er ikke representativ for å kalle veganerdietten sunn. 

Nå er vi vel uendelig mange fler enn en faktisk. (Jeg spiser ikke vegansk da, men spiser aldri kjøtt, alltid frisk, sunn og veltrent.)

Anonymkode: 5e3ca...ee3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå er vi vel uendelig mange fler enn en faktisk. (Jeg spiser ikke vegansk da, men spiser aldri kjøtt, alltid frisk, sunn og veltrent.)

Anonymkode: 5e3ca...ee3

Du nevner et viktig stikkord: «veltrent».

Noen vegetarianere og veganere er mer opptatt av å trene, ikke røyke eller drikke alkohol sammenlignet med gjennomsnittet av befolkningen. Dette har positive effekter selv om kostholdet i seg selv er dårligere

Du er både vegetarianer og i dine egne øyne veltrent. Men du er nok veltrent fordi du trener, ikke fordi du ikke spiser kjøtt

Våre idrettshelter spiser kjøtt. Mari Bjørgen, Therese Johaug, Karsten Warholm, o.s.v. gjør selvfølgelig det. For å kunne prestere optimalt. Da kan de ikke ta vekk sunne matvarer som kjøtt, egg og melk. Da vil de prestere dårligere. Det skjønner vel alle?

Eller?

Det beste kostholdet er et allsidig kosthold med kjøtt. Et vegetarisk kosthold er noe dårligere, og et vegansk kosthold er enda dårligere. Men for noen er et vegansk kosthold godt nok om de tar mye tilskudd, trener, ikke røyker og er måteholden med alkohol. Fordi noen har en indre motivasjon om å unngå f.eks kjøtt eller andre matvarer i kostholdet. De har et veldig sterk ønske om at det de spiser skal være bra, og det skal mye til å rokke ved slike tanker. Men de vil selvfølgelig ikke være på topp verken mentalt eller fysisk. Et vegansk kosthold kan aldri bli så bra som et sunt allsidig kosthold. Men for noen er det bra nok likevel

Hvis en trener mye så blir en veltrent nok. Det kunne vært bedre, men du føler du er veltrent og frisk nok. Det er din subjektive mening, og det er jo bra for deg. Du søker ikke etter det optimale. I så fall måtte du også spist kjøtt, selv om det å spise egg og melkeprodukter som du gjør er langt bedre enn å ikke gjøre det. Avhengig av mengde egg og melk, så er du kanskje nærmere oss som spiser kjøtt med tanke på ernæring enn de som bare spiser vegansk.

Både korttids- og langtidsstudier viser at inntak av protein fra melk gir høyere muskelvekst enn tilsvarende mengde protein fra soya

Karsten Warholm som jeg nevnte spiser (ifølge intervju i VG) kun norskprodusert rødt kjøtt som var grasfôret i tillegg til fisk og grønnsaker - et kosthold som han fikk et "ekstrem boost" av 

Legg merke til at det er rødt kjøtt han spiser

Han vil spise optimalt

Da kan han selvfølgelig ikke spise vegetarisk eller vegansk

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Vil jeg ha et næringsfattig kosthold som gjør mennesker syke, eller vil jeg ha et næringsrikt kosthold som gir mennesker alle næringsstoffene vi trenger, god helse, og samtidig smaker godt? Lett valg. Jeg velger carnivore.

Mennesket har utviklet seg for å leve hovedsakelige på kjøtt, og gjerne kun kjøtt. Vi er opportunistiske og kan tåle litt planter av og til, men vi har best helse på carnivore. Vi vet langt fra alt om menneskekroppen. De finner fortsatt næringsstoffer som mennesket trenger for optimal helse, og planter inneholder vanligvis ingenting eller lite av disse.

Og flere av stoffene som et vegansk kosthold mangler har vi et lager av i kroppen. Hvor lenge man klarer å (over)leve på et vegansk kosthold er avhengig av hvor store lagre man hadde av næringsstoffer når man ble veganer. Den ene studien etter den andre viser at veganere har lavere nivåer av nesten alle næringsstoffer, og jo lengre man er veganer, jo lavere nivåer. Hvis bankkontoen din minker og minker og den nærmer seg tom, så kan du ikke påstå at du har god økonomi. Veganer-logikk er at man har god økonomi fordi man ikke har gått konkurs enda, så det er bare å kjøre på og anbefale alle andre å gjøre akkurat det samme.

Anonymkode: 2770d...179

• Liker 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vil jeg ha et næringsfattig kosthold som gjør mennesker syke, eller vil jeg ha et næringsrikt kosthold som gir mennesker alle næringsstoffene vi trenger, god helse, og samtidig smaker godt? Lett valg. Jeg velger carnivore.

Mennesket har utviklet seg for å leve hovedsakelige på kjøtt, og gjerne kun kjøtt. Vi er opportunistiske og kan tåle litt planter av og til, men vi har best helse på carnivore. Vi vet langt fra alt om menneskekroppen. De finner fortsatt næringsstoffer som mennesket trenger for optimal helse, og planter inneholder vanligvis ingenting eller lite av disse.

Og flere av stoffene som et vegansk kosthold mangler har vi et lager av i kroppen. Hvor lenge man klarer å (over)leve på et vegansk kosthold er avhengig av hvor store lagre man hadde av næringsstoffer når man ble veganer. Den ene studien etter den andre viser at veganere har lavere nivåer av nesten alle næringsstoffer, og jo lengre man er veganer, jo lavere nivåer. Hvis bankkontoen din minker og minker og den nærmer seg tom, så kan du ikke påstå at du har god økonomi. Veganer-logikk er at man har god økonomi fordi man ikke har gått konkurs enda, så det er bare å kjøre på og anbefale alle andre å gjøre akkurat det samme.

Mange veganske bloggere ser da sunne ut som feks. Veganmisjonen og Vegetarentusiast .

Anonymkode: b91ae...e5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mange veganske bloggere ser da sunne ut som feks. Veganmisjonen og Vegetarentusiast .

Anonymkode: b91ae...e5b

Veganmisjonen ser da ikke sunn ut... 

Og vegetarentusiast er ikke veganer. Ikke en gang vegetarianer. Så det har lite å si at hun ser sunn ut.

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Medical Medium spiser plantebasert, han er 63 eller 64 nå og ser utrolig bra ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...