Gjest M Skrevet 24. mars 2006 #81 Skrevet 24. mars 2006 Dette blir for dumt. Jeg regner med at du og din mann fordeler oppgavene i deres hjem på en lurere måte enn det der. Hvis du virkelig er alene om alt av innkjøp, matlaging og husstell, vil jeg forøvrig forstå det om du går til streik overfor ham og hans barn. Men igjen - det sier isåfall litt om hvordan dere ordner dere... Og kanskje om at problemet ligger et annet sted enn hos stebarnets mor. ← dette var nok kun satt litt på spissen - synns innlegget var bra jeg.
Gjest allium Skrevet 24. mars 2006 #82 Skrevet 24. mars 2006 ja - for det var jo akkurat det allium mente (sorry, allium - vet at du fint kan svare sjøl....) Det er synd at en del stemødre her inne virkelig bekrefter de fordommene jeg - basert på egen erfaring av stemor til mitt barn - til en viss grad har. Jeg trodde i min naivitet at dette var unntakene, at de fleste stemødre innså at det var FAR som hadde primæransvaret for ungene sine når de er hos han. Og at mor ikke pr. def er ond. Men - tydelig jeg har misforstått, det er visst en del heksete stemødre der ute ja...... Og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor noen av dere er sammen med menn med barn... :klø: ← Egentlig skjønner jeg ikke at jeg gidder... men det er fredag... Jeg vet forresten ikke om problemet egentlig er "heksete stemødre". Snarere fedre som synes det er veeeeldig behagelig å fortsette som før bruddet; de kan leve sitt eget liv med jobb, venner og hobbyer, og istedenfor at barnas mor tar seg av barna, gjør hans nye kone det. Når hans nye kone så ikke får takk eller respekt, blir hun sur. Det forstår jeg. Men det jeg ikke forstår, er at hun klandrer eks-kona, og ikke mannen sin.
Gjest M Skrevet 24. mars 2006 #83 Skrevet 24. mars 2006 Dere har valgt en mann med barn - uansett om mannen eller moren har omsorgen og far kun er helgepappa så skal dere stemødre stille opp for mann og barn. Er det barn inne i bildet så kommer barnet først - og for all del ikke snakk stygt om moren til barnet/ barna når barnet eller barna hører på - det er nemlig svært lite klokt av dere. Noen av dere høres ut som en gjeng med selvoptatte småunger. Noen av dere stemødre har sikkert barn selv som er DERES, men ta nå vare på stebarna dderes også da - MAKAN til opførsel, ikke på alle, men på noen av dere.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #85 Skrevet 24. mars 2006 Jo, desverre... ← Det er så deilig at jeg ihvertfall har en med meg her
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #86 Skrevet 24. mars 2006 Er det barn inne i bildet så kommer barnet først ← Det er noen foreldre som gjerne bruker akkurat DET argumentet for å oppnå noe selv, hva det enn måtte være. Er du stemor?
Gjest huff Skrevet 24. mars 2006 #87 Skrevet 24. mars 2006 moren til mitt stebarn er en forbanna drittkjærring - men jeg elsker barnet hennes!
Gjest M Skrevet 24. mars 2006 #88 Skrevet 24. mars 2006 Det er noen foreldre som gjerne bruker akkurat DET argumentet for å oppnå noe selv, hva det enn måtte være. Er du stemor? ← Nei, det har jeg tidligere forklart at jeg ikke er. Jeg er selv mor, og han har en snill stemor som virkelig bryr seg om han.
Gjest høna Skrevet 24. mars 2006 #89 Skrevet 24. mars 2006 far kun er helgepappa så skal dere stemødre stille opp for mann og barn. Er det barn inne i bildet så kommer barnet først - ← enig, så klart at barn kommer forran voksne, skulle jo bare mangle. ...så, jeg er enig med deg
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #90 Skrevet 24. mars 2006 Det er så deilig at jeg ihvertfall har en med meg her ← Vi gjør en heltebragd, og sparer definitivt statskassa for noen kroner når vi forsørger andres unger. Uten meg hadde mannen min trengt bostøtte for å gi sønnen et skikkelig hjem, og hjemmehjelp til å holde hus og klær i stand. Hvis de i det hele tatt hadde hatt klær... Nød lærer naken kvinne å spinne, men disse mannfolka er det stusselig med. Hva skulle de gjort uten oss Så hvis svigerfamilien og mora til ungen hadde anerkjent den innsatsen jeg legger ned for at ungen skal ha det bra, istedenfor at de ENTEN klager på at jeg blander meg ELLER klager på at jeg ikke virker interessert i ungen, hadde jeg kanskje vært noget mer positiv til dem også.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #91 Skrevet 24. mars 2006 Nei, det har jeg tidligere forklart at jeg ikke er. Jeg er selv mor, og han har en snill stemor som virkelig bryr seg om han. ← Sorry, gadd ikke lese hele tråden. Den begynner å bli laaaaang.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #92 Skrevet 24. mars 2006 Så hvis svigerfamilien og mora til ungen hadde anerkjent den innsatsen jeg legger ned for at ungen skal ha det bra, istedenfor at de ENTEN klager på at jeg blander meg ELLER klager på at jeg ikke virker interessert i ungen, hadde jeg kanskje vært noget mer positiv til dem også. ← Ja, det er jo her problemet ligger. Den gyldne middelvei - verken for mye eller for lite engasjement.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #94 Skrevet 24. mars 2006 Dere har valgt en mann med barn - uansett om mannen eller moren har omsorgen og far kun er helgepappa så skal dere stemødre stille opp for mann og barn. Er det barn inne i bildet så kommer barnet først - omog for all del ikke snakk stygt moren til barnet/ barna når barnet eller barna hører på - det er nemlig svært lite klokt av dere. Noen av dere høres ut som en gjeng med selvoptatte småunger. Noen av dere stemødre har sikkert barn selv som er DERES, men ta nå vare på stebarna dderes også da - MAKAN til opførsel, ikke på alle, men på noen av dere. ← Min lille historie: Første gang jeg møtte mannens X og barna hans var lenge før han og jeg hadde møtt hverandre. Jeg var på besøk hos mannens mor - som jeg kjente lenge før han og jeg ble sammen. Mens jeg var der så kom mannans X med barna siden bestemor skulle være barnevakt, noe bestemor stadig var i X helger. X og svigermor hadde et veldig bra forhold den gangen, noe som jo er positivt. X begynte å slenge masse dritt og klager om barnas far til bestemor (mannens mor), mens barna var ivrige deltagere i samtalen. Det var tydelig at dette ikke var noen ny situasjon for dem, å barn synes ofte "voksensamtaler" er spennende. Det var tre tanker som slo meg den gangen: * hvorfor snakke stygt og klage over barnas far med barna tilstede * å gå til X svigermor med alle negative følelser for hennes sønn er vel neppe noe sjakktrekk * jeg var der, å jeg var en helt ukjent person for X og ungene, noe som ikke var med på å gi et godt førsteinntrykk for min del. Det gode forholdet mellom X og svigermor tok slutt etter det besøket. Senere når mannen og jeg flyttet sammen så spurte barna ofte sin far om hvorfor han hadde gjort sånn at foreldrene var skilt Vi hørte aldri snakk om at barna var blitt informert av mor om hennes ansvar ang skilsmissen - kun fars. Vi skulle ha konfirmasjon for mitt eldste stebarn, å kvelden før den store dagen var mannen, jeg, X og barna sammen og ordnet til selskapet dagen etter. Plutselig hører vi X og barna står å snakker "dritt" om X daværende samboer - som hun forresten fikk tre barn med. Hverken X eller stebarna mine sparte på kruttet der for å si det sånn. Kunne sikkert ramset opp flere episoder her, men det får holde for denne gang. Vil bare si at i dette tilfellet er det barnas mor som har ene og alene stått for det å dra ungene inn i samtaler der de ikke har noe å gjøre. Hun har satt mannens barn opp mot han, å jeg tviler ikke på at hun gjør akkurat det samme med de tre små barna hun fikk med X samboer.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #95 Skrevet 24. mars 2006 Vi gjør en heltebragd, og sparer definitivt statskassa for noen kroner når vi forsørger andres unger. Uten meg hadde mannen min trengt bostøtte for å gi sønnen et skikkelig hjem, og hjemmehjelp til å holde hus og klær i stand. Hvis de i det hele tatt hadde hatt klær... Nød lærer naken kvinne å spinne, men disse mannfolka er det stusselig med. Hva skulle de gjort uten oss Så hvis svigerfamilien og mora til ungen hadde anerkjent den innsatsen jeg legger ned for at ungen skal ha det bra, istedenfor at de ENTEN klager på at jeg blander meg ELLER klager på at jeg ikke virker interessert i ungen, hadde jeg kanskje vært noget mer positiv til dem også. ← Enig. Man får hva man gir.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #96 Skrevet 24. mars 2006 Noen av dere høres ut som en gjeng med selvoptatte småunger. ← Fordi vi ikke lar oss diktere? Tror det er en del mødre her som plutselig fikk seg en overraskelse da eks.mannen fant seg en ny dame som våget å sette krav til omgivelsene. Apropo småunger: moren til stesønnen var vel ikke fylt 20 engang da hun satte ham til verden og har oppført seg som om det er alle andres feil at hun har vært så "uheldig" her i livet. Jeg synes ikke synd på henne, men det var tydeligvis en ny opplevelse at ikke alle ville stille opp på hennes premisser lenger. Hun forsøker stadig å skyve barnet foran seg med å henvise til "de små må alltid komme først", men vi ser jo hvordan hun selv prioriterer. Prakker ungen sin på andre fordi hun skal på fest osv. Der har du din selvopptatte småunge, kjære M.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #97 Skrevet 24. mars 2006 Sånn tilbake til trådstarter... Du sier at dere har veldig dårlig kommunikasjon dere i mellom. Det kan være et poeng å ha et (1) eneste mål for det første møtet og det er å etablere tillit og gjenopprette kommunikasjon og da kan det vanskelig hvis ny partner er med. Hvis du lover at dere i det første møtet ikke skal diskutere noe som omhandler selve fordelingen, så kan hun vel kanskje godta å ikke bli med (da vil dere i alle fall ikke sitte å bestemme over livet hennes - som så mange her er redde for). Så blir det kanskje lettere etter hvert. Lykke til i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #98 Skrevet 24. mars 2006 Sånn tilbake til trådstarter... Du sier at dere har veldig dårlig kommunikasjon dere i mellom. Det kan være et poeng å ha et (1) eneste mål for det første møtet og det er å etablere tillit og gjenopprette kommunikasjon og da kan det vanskelig hvis ny partner er med. Hvis du lover at dere i det første møtet ikke skal diskutere noe som omhandler selve fordelingen, så kan hun vel kanskje godta å ikke bli med (da vil dere i alle fall ikke sitte å bestemme over livet hennes - som så mange her er redde for). Så blir det kanskje lettere etter hvert. Lykke til i alle fall. ← Du har skjønt det som vi fæle stemødre nå har brukt nesten 2 dager på å komme fram til.
Gjest Miloine Skrevet 24. mars 2006 #99 Skrevet 24. mars 2006 (endret) jeg er enig med M sine inlegg (ikke alle) jeg må le litt av enkelte inlegg her! Hva skulle far gjort uten stemor osv... syns denne tråden faller litt ut jeg da, jeg er ingen stemor, men satte pris på at stemor var der for sønnen min når han hadde kontakt med sin far! vet dere, alle stemødre hvem sønnen min savner mest av far eller stemor - det er faktisk stemor - fint det, men leit på mange måter at det ikke er far han savner mest og nå i disse dager, hvem stiller opp for min sønn - far! Nei, det er stefar det, og hvem ringer han for å høre hvordan han har det - det er x-stemor. Endret 24. mars 2006 av Miloine
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #100 Skrevet 24. mars 2006 Min x og dama hans flytter sammen nå i mai, og jeg må si til dere stemødre at jeg har et mer negativt syn på dere enn positivt etter å ha lest alle innleggene. Nå vet jeg ikke hvordan det blir med stemor til barna mine. Jeg gruer meg etter å ha lest alt dette. Til trådstarter: er enig at kommunikasjonsproblemer mellom deg og din x burde løses av dere to uten stemor. Hun kan komme senere hvis det trengs. Stemor har ikke barn, aldri hatt et langvarig forhold til en mann så hun vet ikke hvordan en familie skal fungere. Hun har bare hatt seg selv å tenke på.Jeg har tenkt å forholde meg til min x, så får han ordne med sin samboer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå