Gå til innhold

Strømprisene går opp igjen og igjen og igjen....... og igjen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå er det visst dobbelt så dyrt å bruke strøm til oppvarming, som å fyre med ved.

(sorry, har ikke noen link til saken, men de som følger med i Telemarksavisa kan jo se på papirutgaven s48)

"Bytt til ved og olje hvis det er mulig", oppfordrer daglig leder Jo Børre Eikås i Kraftkompaniet Vest. Strømmen er nesten dobbelt så dyr som vedfyring nå. *sakset fra TA*

HVORFOR ER DET SLIK ????? (og til de som lurer : Jeg har ikke på caps locken for moro skyld....jeg skriker!!!)

Nå er jeg så luta lei av at de legger på strømprisene hele f#### tida. Hver gang blir strømregningen på en eller annen måte mye mer enn forventet utregning fra strømleverandøren.

Vet at "det er bare sånn"..... Men noen som har en rimelig forklaring på det ? Noen i kraft / strøm - businessen kanskje ?

Andre frustrert sjeler her også ?

Uæh!

Kattepus :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det har litt med strømforbruket vårt å gjøre.

Norge klarer ikke alltid å produsere nok energi til hele landet vårt. Derfor må vi importere strøm fra andre land. Dette er dyrere enn "egenprodusert" energi.

La oss si det slik.

Det er vinter. Det er -30grader i store deler av landet. Det er tørt ute fordi det ikke har kommet nedbør på lenge (Mesteparten av energien til Norge kommer fra vannkraft) Folk fyrer med MASSE strøm for å holde huset varmt.

Det betyr at vi ikke klarer å produsere nok energi til alle sammen. DERFOR går strømprisene opp.

Jeg tror også de setter opp prisen for å få oss til å begrense strømbruket.

En liten konklusjon. Været spiller inn ganske mye!

Lite regn=høye strømpriser

Kaldt vær= høye strømpriser

Det er normalt at strømprisen går opp på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbær,

Ja hedde det bare vært så enkelt...

Skal gi deg noen punkter å tygge på:

- Norge eksporterer i perioder kraft til noen få øre per kilowatt-time (som du vel betaler ca 60 øre for). Hvorfor ikke spare denne energien (la den ligge i magasinene) til en eventuell tørr, lang kuldeperiode?

- For et par år siden gikk det skremmende bilder over TV-skjermene (dyrt betalt reklametid fra everkene! ...og betalt av hvem i siste instans...?) som viste ned-tappede magasiner for å forsvare at de satte opp prisene. De få av oss som har sett en del slike magasiner vet at det de viste faktisk var relativt normalt, og at de kan fylles opp igjen på kort tid (et par uker) med de rette værforhold.

- Og så kan vi jo gruble på hvor mye variable kostnader everkene har... omtrent null, vil jeg anta. Det vil si at kostnaden for å produsere strøm til det norske folk er tilnærmet konstant. Tror du de har større produksjonskostnader når det regner lite...?

- Når mange nok går over til olje, har våre kjære folkevalgte en tendens til å finne ut at nå må det en miljøavgift til for å redusere utslipp etc...

- ...og... når så mange går over til elektrisitet igjen, går avgiftene opp der også for å få oss til å bli mer miljøbevisste og spare strøm...

Jadda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Arnie. Norge har nok energi, men eksporterer altfor mye av den. E-verkene har alltid en veldig god forklaring på hvorfor prisene må settes opp. Jeg synes det er merkelig at de ikke har nok erfaring til å fordele kraften litt bedre. En annen ting jeg synes er pussig, er at prisene går opp på høsten, den årstiden vi har mest nedbør her i landet. Vi bor dessuten i et land vi må fyre store deler av året og da synes jeg det uhørt at noen skal tjene masse penger på det og at det skal legges til masse skatter og avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Babyface - dette er skatt.

Selge mindre og fordele kraften bedre, sier du?

Dersom "lave" magasiner gjør det lettere å argumentere for økt pris - da gjør vel everkene det helt riktig, ikke sant? Dersom da hensikten for dem er å optimalisere det hele for å tjene mest mulig penger.

Men det kan vel umulig være det de gjør - trur du vel...? :wink:

Og en ting til... hvordan var det egentlig disse utbyggingene ble finansiert i første omgang, tro... av staten, kanskje? Våre foreldres skatteinnbetalinger, sier du...? Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dette har intet med skatt og avgifter å gjøre. Og til opplysning så er strømprisene langt billigere i Norge enn i resten av Europa + at lønnsnivået i Norge er det høyeste.

Når det gjelder skatt og avgifter så har følgende skjedd de siste åra.

Tidligere var E-verkene statlig eid og statlig drevet. Et flertall på Stortinget ville privatisere E-verkene og sørge for at markedet styrte prisene. (typisk Høyrepolitikk).

Tidligere var strømprisene forutisgbare, det er de ikke lenger. Dette må vi bare leve med. El avgiften til staten har vært konstant siden Stoltenberg satt den ned i forrige periode. Fra denne regjeringen har vi ikke hørt et kvidder om strømprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror vi er idioter,desverre,så man blir sint ja.For et par år siden ble kraften sluppet løs på markedet,Staten hadde kontrollen før dess.

E-verkene eksporterer kraften til utlandet veldig rimelig og nå har dem tømt magasinene.Så vidt jeg fikk med meg,er Økokrim koblet inn i dette nå,for å se om kraftselskapene har "spekulert"i dette.

Været er veldig konstant i Norge,så den holder bare ikke.

Ja,det var den derre privatiseringen av alt,da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i med siste taler.

Jeg blir så FORBANNA! Det er så mye sniking i dette landet at jeg blir gal snart! Dette er ikke akkurat en NY måte å snike mer og mer og mer gryn fra oss........

Sitat gjest : "Og til opplysning så er strømprisene langt billigere i Norge enn i resten av Europa + at lønnsnivået i Norge er det høyeste"

Jamen dette hjelper ikke! Det har ALDRI VÆRT SÅ ILLE FØR !

Strømmarkedet i sommer som var, var på en rekordbunn på grunn av det fine været. Dermed, for å tjene penger, måtte jo som nevnt kraftverkene selge strømmen til utlandet for en billig penge, dvs. rundt 16 øre og tømte magasinene i sommer. Og dermed når etterspørselen kommer i dag, blir strømprisene skyhøye som de er nå, fordi nettopp magasinene er TOMME!

Strømprisene som er i dag, har aldri i historien vært så høye i Telemark i hvertfall. Det stod i Telemarksavisa for en stund siden (da denne horrible strømøkningen begynte / (fortsatte)......

Hadde ikke kraftselskapene tømt magasinene i sommer, ville vi hatt en strømpris som ville ligget på rundt en 30 - 40 øre.......

I fjor var strømprisene ca rundt 36 øre på det dyreste.......

(etter hva sambo kan huske i allefall)

Jeg sier bare blæh! Dette holder ikke! Håper økokrim får noe ut av dette!

Hang`em all! (strømsnikene altså)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart duket for Holmgang også, etter nyhetene. Hørte på reklamen at Statkraft ikke ville møte i studio..... Ugler i mosen sier jeg.

Vi får se !

Noen fler som føler spent med på dette ?

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Norge har nok energi, men ikke nok strøm.

Dersom vi ikke skulle eksportere i perioder med overskudd, ville vel prisene allikevel stige, da strømprodusentene dermed ville "miste" inntekt.

Men jeg synes forsåvidt det er greit med høye strømpriser. For med lave priser, høyt forbruk, noe som sender spiralen videre oppover med nye utbygginger eller mer kullkraftimport. Og vannkraft er ikke uten miljøkonsekvenser. Det beslaglegger faktisk veldig store naturområder, og det er ikke mange som liker å bo tett opp til en høyspentledning.

Det er på tide vi bruker litt mindre eller bruker andre energikilder som ved. Det er det alle andre gjør, hvorfor må vi i norge tviholde på strøm til oppvarming? Eller invester i varmepumpe, det kan lønne seg. Mange alternativer her.

Det er faktisk mulig å spare hvis en vil. Det er mulig å ta på en genser inne, hold temp. på maks 20 grader, slå av lys i rom du ikke er i og gjør dette også på steder der du ikke selv betaler stømregningen.

Men jeg er enig at strømprodusentene må holdes litt i øra av markedet, dvs. kundene. Bytt leverandør dersom det er en som er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på tide vi bruker litt mindre eller bruker andre energikilder som ved. Det er det alle andre gjør, hvorfor må vi i norge tviholde på strøm til oppvarming? Eller invester i varmepumpe, det kan lønne seg. Mange alternativer her.

Det er faktisk mulig å spare hvis en vil. Det er mulig å ta på en genser inne, hold temp. på maks 20 grader, slå av lys i rom du ikke er i og gjør dette også på steder der du ikke selv betaler stømregningen.

Veldig bra sagt, Gjest!

Alle roper og skriker om de høye strømprisene, men det er faktisk mye man kan gjøre selv, hver og en av oss, og i vårt eget hjem! I utlandet skruer man faktisk lyset av når man går ut av et rom. Og det har de holdt på med i mange år! Det er ikke noe annet land som har et så vannvittig strømforbruk pr. innbygger som vi her i Norge. Sverige og Finland ligger under, til tross for at dette også er land i samme klimasone. Noe å tenke på!

I Litauen bruker befolkningen nesten halve månedslønna si på strømregningen. Der er strømmen så dyr, at de faktisk ikke har råd til å ha lyset på i korridorene på sykehusene men må famle seg rundt i halvmørke! Så faktisk har Stensnees rett når han sier at energiprisene i Norge ikke så høye, sett i forhold til vår inntekt, og også sammenlignet med andre europeiske land.

Vil du vite hva du kan gjøre for å spare strøm, kan du f.eks. ta kontakt med et av de regionale ENØK-sentrene rundt om i landet, eller andre som driver med ENØK (Energiøkonomisering) for å få tips til konkrete tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes denne Stensnes bagatelliserer hele greia. Han bare lo av Sylvia Brustad og avbrøt henne konstant da hun skulle få fram poengene sine. Lite taktfullt og modent :evil: Det var vel for å ro og ro og ro seg vekk.

Faktum ER at her i Telemark HAR aldri strømprisene vært så skyhøye.

Vi bor i et gammelt hus som er meget trekkfult,- vi bruker stort sett ved, men har akkurat skaffet oss en ny radiator som vi kan stille inn, slik at vi ikke bruker masse ekstra strøm av den grunn.

Vi har også den minste varmtvannstanken som finnes omtrent og vi må ha den på fullt hvis vi skal dusje og vaske opp på samme dag. Har kun en bitteliten ovn på do i tillegg som vi må ha på da den er i gangen (brrrrrrr....)

Med andre ord, så bruker vi ikke så mye strøm og kutter ned der det trengs,- vi har det ikke særlig varmt herinne og jeg blir provoserT av det utsagnet om at folk bruker luksuriøst mye strøm i hjemmene sine.

Det er sjelden vi noengang har hatt denne prisøkningen ,- den blir jo høyere for hver uke som går,- kunne de heller ikke liksågodt satt den kjempehøyt da og bare hatt den på samme nivå hele tiden ? Utrolig kjipt er det.

Og dette med at de faktisk solgte unna all strømmen i sommer som var, ER faktisk STRØMPRODUSENTENES EGEN SKYLD! Utrolig arrogant at VI forbrukere skal lide av den grunn. Vi brukte vel ikke nok strøm i sommer da, så de måtte ta igjen på en måte ? Og de solgte den BILLIG til utlandet. Og TØMTE magasinene. Og regnet med at værgudene ville fylle dem igjen. UANSVARLIG vil jeg kalle det. Ser poengene i gjest og Værens innlegg, men er dessverre ikke enig,- det kommer jeg ALDRI til å bli.

Dette SUGER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er reinspikka LØGN at den private forbruker tapper mer strøm/energi enn tidligere!!

For et par år siden ble det avslørt hvor mye industrien har økt forbruket sitt.Det er moderniseringens pris,you name it:Helautomatiske maskiner,samlebånd,datamaskiner står på hele døgnet,vaktsentraler,automatiske elektriske sentraler,overvåkingsanlegg,produksjonsanlegg,oljeterminaler,...du kan fortsette i det uendelige!Det ER ikke slik at man slukker lyset på kontoret klokken 16.00 lenger....alt er automatisert og krever derfor mer strømforsyning.

Av ting hjemme som har økt forbruket siste 10-20 årene,kommer jeg på PCer og kanskje vannkoker....som trekker et par watt!!!

Noen flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Å bo i trekkfulle hus koster Kattepus. Derfor bør du også tenke på hvordan det er mulig å etterisolere, ikke bare pøse på med mer oppvarming. Start med f.eks. tettningslister på vinduer, billige saker.

Av den energien (strøm + olje++++) vi bruker i Norge, går ca. 1/3 til industri, 1/3 til byggninger og 1/3 til transport. Når det gjelder bygg, både store næringsbygg og private hjem, øker forbruket. Klart industrien også bruker mye og klart de også har et ansvar for å redusere sin energibruk.

Men for å få ned forbruket i bygg må vi alle tenke enøk. For mye av den energien vi bruker kan reduseres uten at vi får det værre. Blir vi vant til å slå av PC'en hjemme, gjør vi det også på kontoret. Slår vi av lyset hjemme gjør vi det også på kontoret. Og ikke alle steder er det automatisert. Sjekk store kontorbygg i byen, svært mye lys inne også sent på kvelden.

Og i disse tider med effektivisering alle veier, reduksjon av energibruk er vel den eneste form for effektivisering som ikke medfører ulemper for de ansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så stemmer det også som Stensnæs sa, at prisforskjellen på strøm i år og i fjor ikke er så høy som man umiddelbart skulle tro.

I fjor hadde vi nemlig lange perioder med veldig billig strøm. Hvis man regner sammen de dyre periodene med de billige, og deretter regner ut gjennomsnittsprisen pr. kw/time, så var strømprisen for fjoråret kun 1 øre rimeligere pr. kw/time enn strømprisene er i dag!

Summa summarum vil altså ikke strømregningen for hele året samlet bli nevneverdig høyere enn den var i fjor. Selvfølgelig er det noen som merker disse høyere regningene bedre enn andre, og det er helt klart ikke noen grei situasjon.

Disse opplysningene er basert på oversiktskurver som dokumenterer strømprisene mange år bakover i tid, og jeg har dem fra "sikre og pålitelige kilder" - altså ikke fra kraftleverandørene selv, men fra eksperter på energi og energiøkonomisering.

Jeg tror faktisk flere og flere har skjønt at det er hos oss selv vi må begynne; bare blant mine venner og bekjente er det mange som gir uttrykk for at de har et aktivt forhold til det å tenke seg om mht. hvordan de bruker den kraften de betaler for. Det er bra!

Vi er nødt til å stikke fingeren i jorda og tenke natur, miljø og framtidig ressursbruk, og der tror jeg alle kan bli flinkere - meg selv inkludert!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var e-verkene statlige (eller kommunale...). De ble bygd for at vi menneskene i dette landet skulle få strøm i husene våre. De fungerte omtrent som sykehusene gjør i dag. De tjente folket.

Så begynte noen å få fikse idèer. Kommunene skulle tjene raske penger og solgte e-verkene til privatfolk. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: PRIVATE DRIVER IKKE BEDRIFTER FOR VELDEDIGHETENS SKYLD!! De gjør det for å tjene penger!! Og det gjør de nå! For strøm må vi moderne Nordmenn ha (akurat som vi må ha skoler, helsetjenester osv osv) Så dette er prisen for privatiseringa. Jeg kan ikke si at strømmen ville vært så utrolig mye billigere dersom staten var eier, for det har jeg ikke belegg for å si. Det kan jo tenkes at myndighetene hadde lagt på prisen i et forsøk på å holde det sinsyke forbruket vårt nede. Men det er nå en gang sånn at "staten", det er OSS det!! Og politikerne er de VI har valgt for å styre!

Desuten er jeg ikke enig i det som blir skrevet her om at private husstander ikke har skyld i det økte forbruket. Selvfølgelig har vi det!! Hver og en av oss har sanynligvis en liten del av skylda, (jeg og!) og "en liten del" ganga med over 4 millioner mennesker blir ganske mye det.

Så sjerpings folkens!! Spar strøm! Og prøv å se sammnehengen mellom det "staten" tar inn på skatter og avgifter, og alt det vi får tilbake!

Trifolii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Glad for at flere tenker som meg. Har jobbet en del år med enøk og opplever en litt større interesse for dette nå enn tidligere. Antagelig skyldes dette økte priser.

Om e-verkene burde være statlige eller private er vel en annen diskusjon. At mange kommuner selger seg ut av e-verken er et valg de folkevalgte tar ute i kommunene.

Jeg har tro på at det blir en bedre utnyttelse av det nordiske nettet vårt når vi kan selge vannkraft i overskuddsperioder (alternativet er da å slippe vann forbi strømturbinene) og dermed begrense f.eks kullfyring den perioden.

Problemet kommer om vinteren da vi ikke har nok. Da må vi enten bygge ut mer evt. kjøpe mer, eller begrense forbruket. Det siste vil jeg hevde er det beste. Av miljømessige grunner.

Energi eller strøm er viktig for oss alle. Vi klarer oss ikke uten. Men vi skal vel ikke ha en rett til å bruke så mye vi vil uansett konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...