Gå til innhold

Gravid 1 - 2 eller 3.mnd på vei


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vi skal gifte oss i august, og reiser til Kreta på bryllupsreise. Vi ønsker å begynne å prøve å bli gravide i mai. Vet det kan ta tid, men om det skulle klaffe de tre første mnd før bryllupet kan jeg være enten en, to eller tre mnd på vei.

Jeg er da litt engstelig med tanke på fosteret. Kan bruke antitrombosestrømper på flyet, men hva med maten? Kan barnet ta skade av det om jeg spiser noe med mye bakterier/blir matforgiftet? Hva skal jeg evt. holde meg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følg de generelle graviditets rådene på hva du bør og ikke bør spise, så går det sikkert kjempefint så tidlig. Tror ikke flyturen skal være noe problem de første månedene. Magen er jo ikke så stor og tung ennå.

Generelle matråd er bl.a. Spis kun godt stekt kjøtt, kokte grønnsaker og annen varmebehandlet mat. Ikke drikk vann fra springen, og hold deg unna isbiter.

Ikke spis frisk salat, og ikke kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Følg fornuftige råd (det bør du jo også gjøre i Norge) og ha en god tur!!

(evt utsett prøvingen til etter byllupet, da.. det kan jo være lurt av flere grunner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det går nok bra om du er påpasselig, men det er vel 2. trimester som er den perioden som er anbefalt om man skal ut og reise.

Sjekk på forhånd om du har antistoffer mot toksoplasmose. Hvis ikke, må du ta en ny test når du kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest som begynte tråden

Tusen takk for kjekke svar. Er nok kanskje litt for usikker av meg, og tidlig ute med spørsmålet som den kontroll freaken jeg er :)

Men da bør jeg egentlig få maten godt stekt, ikke spise salat. Gjerne ta med meg knekkebrød og litt pålegg kanskje?

Ikke spise is, og sjekke meg for toksoplasmose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest som startet tråden

Har ikke lyst å utsette prøvingen til etter bryllupet desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Tusen takk for kjekke svar.  Er nok kanskje litt for usikker av meg, og tidlig ute med spørsmålet som den kontroll freaken jeg er :)

Men da bør jeg egentlig få maten godt stekt, ikke spise salat.  Gjerne ta med meg knekkebrød og litt pålegg kanskje?

Ikke spise is, og sjekke meg for toksoplasmose?

Og ikke glem å sjekke kostholdsreglene på www.matportalen.no, som gjelder både i Norge og utlandet.

I utlandet bør du heller ikke spise frukt som du ikke kan skrelle selv, eller vaske selv med flaskevann. Ellers har du fått med deg det vikitgste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem å sjekke kostholdsreglene på www.matportalen.no, som gjelder både i Norge og utlandet.

I utlandet bør du heller ikke spise frukt som du ikke kan skrelle selv, eller vaske selv med flaskevann. Ellers har du fått med deg det vikitgste!  :)

Blir litt feil aa si "utlandet." Jeg bor i Storbritannia og tror nok gravide spiser fruktsalat som ikke er renset med flaskevann (som foroevrig inneholder mer bakterier enn springvann her borte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Blir litt feil aa si "utlandet." Jeg bor i Storbritannia og tror nok gravide spiser fruktsalat som ikke er renset med flaskevann (som foroevrig inneholder mer bakterier enn springvann her borte...)

Legen sa til meg at jeg burde bruke flaskevann til å skylle mat i land der jeg ikke var vant til bakteriefloraen, dvs. også Storbritannia. Jeg tror de fleste gravide spiser maten i sitt eget land. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant tråd :) Jeg prøver også å bli gravid og har samtidig litt lyst til Kreta i sommerferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er jo strålingen mens man flyr som er den største faren,da!! Det er jo enormt mye stråler. Ikke rart leger fraråder å fly - iallefal de første 3 mnd. Det er jo da fosteret er mest mottagerlig for stråling.

Jeg ville ikke tatt sjansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo strålingen mens man flyr som er den største faren,da!! Det er jo enormt mye stråler. Ikke rart leger fraråder å fly - iallefal de første 3 mnd. Det er jo da fosteret er mest mottagerlig for stråling.

Jeg ville ikke tatt sjansen!

Stråling? Fra hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Reising.. og da særlig til trygge "vanlige feriesteder" som Kreta er helt OK som gravid (forhåndsregler bør man jo uansett ta)

Men å ville være gravid når man gifter seg og drar på bryllupsreise har jeg ikke forståelse for.. Hva er det som haster sånn? Haster så mye at man risikrer å være kvalm og slapp på både bryllupsdagen og bryllupsreisen, risikrer å ikke kunne nyte noen av disse, ikke vil kunne kose seg med vin og "all slags mat" på noen av disse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Den mest sensible perioden for strålepåvirkning av fosteret er fra 8.-14. svangerskapsuke. I denne perioden utvikler både hjernen og nervesystemet seg hos fosteret. Stråledosen er avhengig av flyhøyden og flytiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er jo også å være "så langt borte" dersom det oppstår komplikasjoner av noe slag... Sykehus i fremmed land, fremmed språk osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er vel en grunn til at gravide kabinpersonale blir tilbudt jobb på bakken fra og med 3.mnd i svangerskapet pga. stråling. Men nå reiser jo de hver dag også,da..Ville bare påpeke at forbundet en viss risiko til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Herregud så mye hysteriske folk.

Hilsen en som prøver å bli gravid, men like fullt har bestilt tur til Kina, Paris, Nice og seiltur for sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mye hysteriske folk.

Hilsen en som prøver å bli gravid, men like fullt har bestilt tur til Kina, Paris, Nice og seiltur for sommeren.

Så vidt jeg kan se, er det en gjest som tydeligvis ikke liker å fly, og forsøker å få andre til å bli hysteriske når det gjelder det samme.

De fleste andre har vel sagt reis, men ta forholdsregler. (Hvis du blir gravid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig i at dette blir vel hysterisk.

Jeg tilbragte de 7 første mnd i utlandet og jeg hadde flere lange flyturer løpet av denne perioden. Jeg har hele tiden informert lokal lege og norsk lege om reiseplaner og de har ikke kommentert farlig stråling i flyene (skulle gjerne hatt dokumentasjon på dette). Nå skal jeg legge til at jeg har vært frisk og rask under hele graviditeten.

Det er jo fremdeles forskjell på flyvertinner og meg da...

En tur til Kreta hadde jeg ikke vært redd for, med mindre jeg hadde vært i dårlig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...