Gå til innhold

Krangel med svigermor

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eks sin oldemor sa "har ikke hørt om et hode som har falt av ennå" når vi sa "støtt hodet" på spebarnet når hun skulle holde, hun støtte absolutt ikke hodet og jeg fikk helt vondt av den lille som dinglet i vei.. 🤦‍♀️ Min oldemor sa alltid "bra du ikke er laget av glass" om vi falt og slo oss som barn. Min far brukte å si "er din far glassmsester?" om vi sto for nær TV`n osv.. 
ikevel er jeg godt rustet til å prate om følelser og vise omsorg 👍

Anonymkode: 59916...cab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min eks sin oldemor sa "har ikke hørt om et hode som har falt av ennå" når vi sa "støtt hodet" på spebarnet når hun skulle holde, hun støtte absolutt ikke hodet og jeg fikk helt vondt av den lille som dinglet i vei.. 🤦‍♀️ Min oldemor sa alltid "bra du ikke er laget av glass" om vi falt og slo oss som barn. Min far brukte å si "er din far glassmsester?" om vi sto for nær TV`n osv.. 
ikevel er jeg godt rustet til å prate om følelser og vise omsorg 👍

Da lurer jeg på hvordan mannen din kom til? 

Har mange ganger hørt om nybakte mødre som korrigerer kvinner som har vært spedbarnsmødre i 3-4 runder...  Hvem har mest erfaring? 

Anonymkode: d24a1...367

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da lurer jeg på hvordan mannen din kom til? 

Har mange ganger hørt om nybakte mødre som korrigerer kvinner som har vært spedbarnsmødre i 3-4 runder...  Hvem har mest erfaring? 

hvordan han kom til? Sikkert på sammem åte som alle andre barn :P en mor og en far som har sex.. (skjønte ikke spørsmålet) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har svigermor rett, "Opp igjen" er det beste man kan si hvi et barn snubler. Hvor ofte ser man ikke barn som faller eller slår seg og foreldre som løper bort og duller, først da begynner barnet å gråte. Gjør man ikke noe mer ut av det, tenker ofte barnet ikke noe mer over det og løper videre. Selvfølgelig skal man trøste hvis barnet faktisk får vondt og begynner å gråte, men la barnet kjenne etter dette selv først. Å lære å snakke om føler kan man gjøre i andre tilfeller.

Ang. mat, noen elsker fisk, noen spiser det kun innimellom fordi de må. Vil dere ha noe annet kjøper dere noe annet eller drar ut og spiser.

Anonymkode: e7083...dc0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

hvordan han kom til? Sikkert på sammem åte som alle andre barn :P en mor og en far som har sex.. (skjønte ikke spørsmålet) 

Vi tar det med t-skje; Om oldemor ikke klarte å handtere spedbarn - hvordan ble i det hele tatt slekten videreført?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi tar det med t-skje; Om oldemor ikke klarte å handtere spedbarn - hvordan ble i det hele tatt slekten videreført?

😁 vel, hun har rett - ikke noe spebarn har mistet hodet og samtidig var det vel andre kriterier for å holde et barn i live tidlig på 1900 tallet kontra i dag.. og selv om JEG som nybakt mor knapt 18 år gammel var veldig opptatt av å "gjøre alt riktig" etter den tids regler betydde det ikke at hun ikke var i "stand til å handtere et spebarn" Men, når det er sagt, hun fikk 9 barn hvor bare 6 vokste opp om det hjelper din resonering? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er mannen din mammadalt? To uker hjemme hos mamma? Neste år så hadde jeg sagt at det blir én uke, og biltur den siste uken. Eller tur i fjellet, eller pusse opp hjemme. Han kan være hos mamma alene om han vil. Året etter det så ville det blitt en langhelg, og det uavhengig om svigermor er guffen. 

Anonymkode: 99810...1ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Moren min er likedan og vært med alle barnebarna, jeg har irritert meg men aldri giddet å ta det opp for jeg kan ikke endre måten hun tenker og er på. Hun har generelt en «kjip» personlighet og klarer aldri sette seg inn i andres behov. Barnebarna har heller ikke noe godt forhold til henne, hennes tap tenker jeg. 

Anonymkode: 3ef18...5e8

Vel, det er vel ingenting av trådstarters fortellinger her som beskriver en bestemor som ikke fortjener å få etablere gode relasjoner til barnebarna. Tenker du det utfra denne tråden er det galskap.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Datt hode av a? 

Anonymkode: 31069...ce1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er mannen din mammadalt? To uker hjemme hos mamma? Neste år så hadde jeg sagt at det blir én uke, og biltur den siste uken. Eller tur i fjellet, eller pusse opp hjemme. Han kan være hos mamma alene om han vil. Året etter det så ville det blitt en langhelg, og det uavhengig om svigermor er guffen. 

Jeg vil tro at mor bor på en annen side av landet. Kanskje i nord? Ref fisk...

Det høres ut som en bra dame, fisk er godt, og ungen din overlever et fall. Jeg synes synd på mannen din...

Anonymkode: c021f...f45

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Brukes ord som "mammadalt" om døtre som ønsker å tilbringe litt ferietid med besøk hos sin mor også?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie seie vi ofte til ungane «oj, det gikk bra», nokon gongar seie vi «oj, det gikk det bra eller ska vi blåse?» av og til kjem det «det gikk bla», andre gongar kjem det «blåse litt», men om dei virkelig slår seg så ser ein jo det og då blir dei løfta opp og får kos og trøst. Virka ikkje so at nokon av dei er prega over at vi seie at det gjekk bra, opp igjen. Dei kjem og finn fanget når dei treng det ❤️ Og jeg og skal nok kanskje til foreldre i løpet av ferien. Og jeg som du vil gjerne kose meg fordi det er ferie - men da kjøper jeg godis selv . 

Anonymkode: eedbc...38c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Moren min er likedan og vært med alle barnebarna, jeg har irritert meg men aldri giddet å ta det opp for jeg kan ikke endre måten hun tenker og er på. Hun har generelt en «kjip» personlighet og klarer aldri sette seg inn i andres behov. Barnebarna har heller ikke noe godt forhold til henne, hennes tap tenker jeg. 

Anonymkode: 3ef18...5e8

Visst du mener at det høres ut som svigermor til ts har en kjip personlighet så tenker jeg det sier mer om deg og ts🙄 ingenting av det ts skriver får svigermor til å virke kjip, fremstår mer som det er lite som skal til før ts blir vrang. Altså vil ts at barna skal spise snop så kan hun vel kjøpe det? 

Hun kan jo også tilby å lage middag en dag i stede for å klage på hva hun får servert. 

Anonymkode: c88cc...4e2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Slik "barnemishandling " har jeg bedrevet også. Man merker fort om det var mer alvorlig. 

Og nei, barna er ikke blitt redde for å søke støtte og trøst når det er noe, men de ble ikke veike puddinger heller. 

Fisk tre ganger i uka og ikke godteri er ikke akkurat barnemishandling. 

Anonymkode: a46c0...9a9

Barn blir ikke veike puddinger om man spør om det gikk bra eller, eller om man spør muntert om å få se på kneet "oi, det fallt du visst, går det greit? Kan jeg få se på kneet ditt? Der fikk du noen kule striper!" Å validere pluss støtte videre handler ikke om å dulle og hause opp ting, men å faktisk la barnet kjenne etter om det går greit, men samtidig hjelpe til med å komme seg videre. 

Anonymkode: 72185...229

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ingen som bruker 2 hele uker av sommerferien hos foreldrene sine. 

Anonymkode: e8bf9...091

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barn blir ikke veike puddinger om man spør om det gikk bra eller, eller om man spør muntert om å få se på kneet "oi, det fallt du visst, går det greit? Kan jeg få se på kneet ditt? Der fikk du noen kule striper!" Å validere pluss støtte videre handler ikke om å dulle og hause opp ting, men å faktisk la barnet kjenne etter om det går greit, men samtidig hjelpe til med å komme seg videre. 

Anonymkode: 72185...229

Med tanke på hvordan folk svarer i denne tråden er det jammen ikke rart vi har flere og flere voksne som er utbrent. Så my frakoblethet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 23.40):

Dunker han hodet og gråter er hennes kommentar: «datt hodet av da?»

Synes akkurat denne er unødvendig når det er tydelig at barnet har vondt, trenger jo ikke akkurat at barnet skal bli redd heller. Å svare "det går bra/fint, opp igjen" er jo imidlertid vanlig? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (2 minutter siden):

Synes akkurat denne er unødvendig når det er tydelig at barnet har vondt, trenger jo ikke akkurat at barnet skal bli redd heller. Å svare "det går bra/fint, opp igjen" er jo imidlertid vanlig? 

At det er vanlig betyr ikke at det er bra. Å konsekvent få bagatellisert det at en slår seg og oppfordring om å komme seg opp igjen uten å noensinne sjekke inn, eller lære å sjekke inn med seg selv, fører til at en mister kontakten med seg selv. Noe som skaper mye problemer på lang sikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At det er vanlig betyr ikke at det er bra. Å konsekvent få bagatellisert det at en slår seg og oppfordring om å komme seg opp igjen uten å noensinne sjekke inn, eller lære å sjekke inn med seg selv, fører til at en mister kontakten med seg selv. Noe som skaper mye problemer på lang sikt. 

Personlig ville jeg heller stilt det som et spørsmål, men de fleste (også barn?) vil vel gjerne si fra om det ikke gikk bra, enten ved ord eller gråt? Poenget var uansett at jeg selv ikke ville hengt meg opp i akkurat den, men det første hun sa. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...