Gjest Sille Skrevet 15. mars 2006 #62 Skrevet 15. mars 2006 Det skjønner jeg heller ikke, Humlen. Jeg har vært i St. Petersburg og Moskva, mektigere og mer spennende byer skal man lete lenge etter. Anbefales på det varmeste!
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 15. mars 2006 #63 Skrevet 15. mars 2006 Er det noe jeg virkelig lengter etter er det å dra til både St. Petersburg og Moskva. Min samboer og jeg planlegger å reise dit så fort som mulig. Jeg har lest så mye fantastisk om begge byene - og det finns jo så mye mektig historie. Hm, rart det der men det er jo også mange andre plasser folk her inne heller ikke kunne tenke seg å dra til som jeg bare drömmer om å få dra til en vakker dag.
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #64 Skrevet 15. mars 2006 Jeg kunne alltids reist til Russland jeg, men så lenge det er 1000 andre steder jeg har mer lyst til å besøke havner landet naturlig nok langt ned på proiriteringslisten. Hvorfor? Tja, vet ikke helt jeg. Jeg er vel rett og slett hverken spesielt nysgjerrig eller fasinert av den russiske kulturen, og heller ikke naturen. Ikke at jeg tror det er "ille" der og at det ikke er noe der som er verdt å se, men jeg er rett og slett ikke nysgjerrig nok. Det appelerer ikke til meg. Det er vel få som ikke ville reist hvor som helst egentlig hvis de fikk en tur opp i hendene, og ikke hadde mulighet til å bytte til et annet reisemål de heller ville besøke. Uansett, folk er forskjellige. Noen ønsker opplevelser og nye inntrykk når de reiser på ferie, andre vil slappe av, bade og bli brun. Dette gjør at folk ønsker å reise til forskjellige steder. Typiske norkse syden-kolonier appelerer heller ikke noe særlig til meg. Ikke fordi jeg er for "fin og kultivert" til det, men jeg ønsker mer enn fin strand, fete nattklubber og fulle skandinaviere når jeg er på tur. Men jeg ser at for de som ønsker dette, eller f.eks. barnefamilier - hvor barna egentlig bare ønsker å leke på stranden hele dagen - så er dette ideelle reisemål. Kommer sikkert til å reise dit når jeg får barn en gang også. Jeg merket selv slik crash mellom folks ønsker da jeg var i Thailand med svigerfamilien for ett år siden. Hele turen gikk igrunn knirkefritt helt til vi kom til Bangkok. Jeg var tydeligvis den enste som var nysgjerrig på byen og ville se den - men svigerfamilien var totalt uinteressert i dette og ville på et kjøpesenter med vestlige produkter. Etter en liten (veldig, veldig kort!) tur innom et lokalt strøk bar det til dette tåpelige kjøpesenteret som like gjerne kunne ha ligget i Norge. Svigers nevnte det faktisk rundt middagsbordet for ikke lenge siden: "Uff, husker du da vi var i den fæle gaten i Bangkok? Det var jo helt bortkastet, en gedigen bomtur. Vi skulle ikke dratt dit. Det var jo ingen kjekke butikker eller noe" Jeg kjente at jeg kokte, fordi for meg var det det eneste positive med hele Bangkok oppholdet, og jeg har egentlig vært ganske sur i ettertid over at jeg ikke fikk sett mer av byen fordi de andre ville shoppe og svømme i bassenget på hotellet i steden for å oppleve byen. Forklarte dette til svigers, og de synes at det var like rart at jeg brydde meg om slikt som at jeg synes det var rart at de ikke brydde seg. Så folk er altså forskjellige. Det kan til tider være rart når noen sier at de ikke vil noe som en selv setter høyt, men som med alle andre ting her i livet - vi liker forskjellige ting, og bra er det.
Gjest Sille Skrevet 15. mars 2006 #65 Skrevet 15. mars 2006 Ja, selvfølgelig er folk forskjellige -og bra er det, Titta! Men når jeg ikke forstår folk som ikke vil til Russland, så er det like uforståelig for meg som det nok var for deg da dine svigerforeldre bare ville shoppe i vestlige butikker og svømme i hotellets basseng. Tror at en person som nettopp deg ville NIKOST deg i f.eks. St. Petersburg eller Moskva, nettopp fordi man ønsker å oppleve noe annet enn det man har/ser her hjemme. Russland er så proppet med spennende verdenshistore, så utrolig mange flotte, storslagne bygninger, plasser, slott og paleer at absolutt alle mine fordommer mot Russland ble banket langt ned i støvleskaftene. Dessuten føler man at man opplever noe som er 100% ekte, ikke noe som er tilgjort eller "stylet" for å tekkes turister osv. Men som du sier, vi er forskjellige, og ønsker forskjellige ting på forskjellige stadier i livet. Man reiser ikke til Russland hvis man vil bli brun eller spise på restauranter hvor menyen for sikkerhets skyld også står beskrevet på svorsk. For tiden drømmer jeg litt om Vietnam, fordi jeg ønsker nettopp sol og varme, fine strender og litt avslapping. Men avslappingen skal kombineres med kulturelle opplevelser, noe jeg tror Vietnam har plenty av...
Abr@xas Skrevet 15. mars 2006 #66 Skrevet 15. mars 2006 Hvorfor folk ikke vil til Russland ? I mitt tilfelle har det virkelig ingen ting å gjøre med at jeg foretrekker å ligge på stranda og sole meg, for det gjør jeg ikke. Jeg foretrekker en blanding av sol, shopping og opplevelsesferie, og Russland har aldri fristet meg.
Caramba Skrevet 15. mars 2006 #67 Skrevet 15. mars 2006 Jeg gidder ikke kaste bort penger på pakketur til "syden". Ellers er jeg åpen for det meste... Å reise er det morsomste jeg vet, men jeg får klaus av å farte i flokk med en stresset reiseleder i spiss.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #68 Skrevet 17. mars 2006 Merkelig spørsmål!! Jeg har alt for mange steder jeg veldig gjerne skulle reist til.. jeg rekker neppe alle i løpet av livet (tid og penger begrenser det hele) Så å begynne å plukke ut steder jeg "ikke vil til" blir ganske absurd for meg.. Det er jo mer snakk om hvem jeg ikke prioriter så høyt at jeg kommer meg dit.. selv om jeg veldig gjerne skulle..
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #70 Skrevet 17. mars 2006 Svalbard og Tyrkia frister lite. ← Eh...?? Herlig reisemål begge deler! Naturen på svalbard er storslått og er en opplevelse jeg unner alle nordmenn og mange andre å oppleve. Tyrkia har bading, mat og shopping.. Mmmm..!
FrøkenHobart Skrevet 17. mars 2006 #71 Skrevet 17. mars 2006 Eh...?? Herlig reisemål begge deler! Naturen på svalbard er storslått og er en opplevelse jeg unner alle nordmenn og mange andre å oppleve. Tyrkia har bading, mat og shopping.. Mmmm..! ← Svalbard er sikkert ok, synes bare det ser så grått og trist ut der...Men som spørsmålet var: det frister ikke meg! Tyrkia har bading, mat, shopping og er i krig/ har vært i krig med alle sine naboland. Makan til hissig folkeslag!
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #72 Skrevet 17. mars 2006 Svalbard er sikkert ok, synes bare det ser så grått og trist ut der... Det er det virkelig ikke!! Tyrkia har bading, mat, shopping og er i krig/ har vært i krig med alle sine naboland. Makan til hissig folkeslag! ← Norge har også vært i krig.. flere ganger i løpet av 1900-tallet faktisk.. Betyr det at du vil fraråde folk å komme hit?
FrøkenHobart Skrevet 17. mars 2006 #73 Skrevet 17. mars 2006 (endret) Det er det virkelig ikke!! Norge har også vært i krig.. flere ganger i løpet av 1900-tallet faktisk.. Betyr det at du vil fraråde folk å komme hit? ← hmm...Sliter med å huske at Norge har gått til angrep på noen som helst av sine naboland på 1900tallet jeg...? Om du mener på Norges innsats som fredsbevarnede styrker i Nato så vil ikke jeg betrakte det som å gå til krig. Det jeg er lite stolt av er normenn som vikinger? Skjønner lite av hvorfor vi selger suvernirer fra vikingetiden? Er vel lite å være stolte av at vi brente, voldtok og plyndra den gangen. Endret 17. mars 2006 av FrøkenHobart
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #74 Skrevet 17. mars 2006 Jeg husker heller ikke 1. eller 2. verdenskrig, men jeg vet jo om dem likevel. I stad sa du ingenting om at angrep var nødvendig for å diskvalifisere et ferieland.. (da må du virkelig unngå Tyskland, USA osv!!) Tror forresten ikke at vikingesuvernirene har så mye med stolthet over drap og plyndring. Vikingene er noe folk er klar over og derfor etterspør. Vikingetiden handlet også i all hovedsak om andre ting enn voldtekter og plyndring. Det handlet f.eks om våre første "oppdagelsesreisende" (noe den norske nasjon kan være stolt av.. ), om haldel og samarbeid, om nye impulser osv. Uansett så forstår jeg ikke helt hvor du vil med dette.. ?
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 17. mars 2006 #75 Skrevet 17. mars 2006 Svalbard er sikkert ok, synes bare det ser så grått og trist ut der...Men som spørsmålet var: det frister ikke meg! Tyrkia har bading, mat, shopping og er i krig/ har vært i krig med alle sine naboland. Makan til hissig folkeslag! ← Tyrkerne en noe av det mest fantastiske folkeslaget jeg har truffet, tvers og kryss alle relgioner og kriger
FrøkenHobart Skrevet 17. mars 2006 #76 Skrevet 17. mars 2006 Jeg husker heller ikke 1. eller 2. verdenskrig, men jeg vet jo om dem likevel. I stad sa du ingenting om at angrep var nødvendig for å diskvalifisere et ferieland.. (da må du virkelig unngå Tyskland, USA osv!!) Tror forresten ikke at vikingesuvernirene har så mye med stolthet over drap og plyndring. Vikingene er noe folk er klar over og derfor etterspør. Vikingetiden handlet også i all hovedsak om andre ting enn voldtekter og plyndring. Det handlet f.eks om våre første "oppdagelsesreisende" (noe den norske nasjon kan være stolt av.. ), om haldel og samarbeid, om nye impulser osv. Uansett så forstår jeg ikke helt hvor du vil med dette.. ? ← Vil med dette? Jeg svarte på en tråd om "hvor vil du ikke reist"! Unnskyld meg...
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 17. mars 2006 #77 Skrevet 17. mars 2006 Vil med dette? Jeg svarte på en tråd om "hvor vil du ikke reist"! Unnskyld meg... ← Dine begrunnelser for hvorfor er uklare - ikke det at du må begunne eller forklare deg, men du prövde - noe som ikke gikk helt hjem for alle.
Gjest 2324 Skrevet 17. mars 2006 #78 Skrevet 17. mars 2006 Har lyst til å se hele verden jeg. Selvfølgelig er det steder/land som kommer lengere ned på listen min enn andre, men tror ikke det er noe sted jeg overhodet ikke kunne tenkt meg å dra til.
FrøkenHobart Skrevet 17. mars 2006 #79 Skrevet 17. mars 2006 Dine begrunnelser for hvorfor er uklare - ikke det at du må begunne eller forklare deg, men du prövde - noe som ikke gikk helt hjem for alle. ← Uklare? Jeg mener tyrkere er et hissig folkeslag. At tyrkere kan være fantastiske tviler jeg ikke på. De lever av turisme også der
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #80 Skrevet 17. mars 2006 Selvsagt er det steder jeg ikke ville reise til dersom jeg kunne få velge mellom diverse reisemål. Enkelte steder frister klart mer enn andre. Men jeg vil aldri reiste tilbake til Aya Napa på Kypros eller Gabes i Tunisia. Aya Napa var fullt av engelske hooligans på 17+ og Gabes hadde skikkelig forurensede strender samtidig som de ikke var særlig vant med blonde, vestlige damer der så mennene regelrett kom bort og tok på meg på gata. Selv om jeg da var der med min Tunisiske eks
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå