Gå til innhold

Nytt svorskt frö planterat

Furstina

Anbefalte innlegg

Så koselig å lese om dagene dine og deres. Det høres ut som dere har det så fint! :)

Det er jammen ikke rart om Storebror blir litt sjalu innimellom. Det må jo være en utrolig stor omstilling for ham også. Uansett høres deet nå ut til at dere takler det bra, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter med en sovande lillasyster i famnen... tittar på henne, hon andas med öppen mun öch jobbar lite med knuten hang mot mitt bröst.

Hon är lik storebror som bebis - fast mindre. När hon sover och bökar i min famn ser jag så mycket likheter att det nästan är skrämmande - fast det är kanske så bebisar gör?

I dag är hon två veckor och vi ska på kontroll igen. Får se hur mycket hon ökat i vikt nu. Från förra måndgen till i fredags hade hon ökat hela 200 gram!

I går när lillasyster och jag skulle hämta (en tigermålad) storebror på dagis ville han INTE hem. Riktiga rejäla protester, gråt, sparkande, försökte bita mig och slogs. Ville INTE hem! Men när vi kom ut och hem så var han god och snäll och blid igen.

Jag lovade honom att BARA mamma skulle hämta honom i dag!

Jag cyklar dit, och sen cyklar vi till BVC (barnavårdcentralen) för lillasysters kontroll. Pappa och lillasyster går dit med vagnen.

Sen ska mormor komma på middag, jag tänkte börja laga maten alldeles strax, lasagne med linser och grönsaker i. Den kan vi laga klart nu när för att sedan bara värma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I måndags blev första versionen av lillasysters hemsida färdig, med graviditetsdagbok och förlossningsberättelse. Jag mailade ut den till släkt och vänner och har fått mycket ros för den. Jag håller den dock lite hemlig och privat så länken kommer inte här, däremot kanske jag laddar upp några fler bilder på lillasyster så småningom.

I går hade vi också besök av en väninna och hennes (trötte) ettåring. Och jag lunchade med en annan väninna på dagen. Så här social var det länge sen jag var :ler: tiden räcker som inte till i vardagen annars...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og leser her og koser meg med dine hverdagskildringer!

Gleder meg til å få en liten jente selv!! :hjerter: I mens koser jeg meg masse med kommende storebror som jo er helt herlig :hjerte:

God helg! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ÄR inte lätt att vara liten...

Lillasyster är hungrig och glupsk - och mamma har massor med mjölk som det bara är att slurpa i sig. Så måste lillasyster rapa, får hicka och magknip...

Hon sover dock MYCKET. I går var hon vaken mellan 04.00 och 05.30 för att sedan sova hon HELA dagen! Var väl vaken 2 x 30 minuter + 15 minuter för att byta bajsblöja och äta igen... och så vaken hela kvällen från sex till midnatt med varierande nöjdhet.

I natt har hon dock sovit ända från midnatt till halv elva på dagen, med mat-pauser. Får se om vi får ordning på sovtiderna snart?

Hon är stadig i nacken och riktigt vaken och alert nu. Storebror är stolt över lillasyster och inte alls så svartsjuk som han skulle kunna vara. Vi såg lite svartsjuka första veckan men nu verkar han ha accepterat att hon är här och kräver lite tid. Jag tror att det går så pass bra eftersom hon trots allt sover så mycket som hon gör.

I går skrattade jag åt vår lilla tjej - det ÄR inte lätt att vara liten.

Hon låg på badrumsmattan i badrummet medan jag gjorde mig i ordning, och så börjar hon skrika ordentligt. Jag tittar efter och ser att hon fått tag i håret i bakhuvudet med ena handen, och ju mer hon sprattlar ju ondare gör det. Så hon skriker och försöker vifta med armarna - och drar då ännu mer i sitt hår. :ler:

Det är inte lätt att vara liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I förrgår var jag duktig och gjorde en massa städning, dammsugning, dammning, tvättade äntligen de otroligt geggiga fönstren (fullt med små handavtryck), bakade småkakor och en mjuk pepparkaka för kaffebesöket på eftermiddagen och var riktigt duktig.

I går slutförde jag hemarbetet med att torka golv. Skönt!

Nu går det bara en dag eller två så behövs det göras igen :ler:

- barn har en sådan effekt på städade hem

I går gick mannen jag gick tillsammans till förskolan för att hämta sonen. När jag tittade in i lekrummet med lillasyster på armen och ropade på sonen kom tre andra barn springande.

"en BEBIS!" ropade de förtjust och ville titta.

Så kom sonen springade "Mamma! MIN mamma!", då frågade jag vems bebis det var.

"Sonens bebis" sa barnen

"MIN bebis. MIN lillasyster!" sa sonen och hoppade upp i min farm på andra sidan.

:hjerter:

Så gick vi hela familjen hemåt via fågelsjön som ligger mitt emellan dagis och hemmet, lillasyster i vagnen och sonen var riktigt duktig och gick hela vägen. Mannen hade med sig kex i en påse och vi matade fåglarna i kvällsmörkret. MYYYS

I går kväll bestämde vi oss för att det skulle vara TV och datorfritt hela kvällen. Sonen ville se lite TV, eller skriva på datorn men vi sa nej och han köpte det. Lekte med bilar och läste böcker i stället.

Sonen har blivit duktig på datorn. Kan starta själv och klickar runt på Disneys site, startar Notepad och skriver bokstäver och siffror. Han kan redan alla siffror och många av bokstäverna. *stolt och imponerad mamma*

"Där är min bokstav" (M)

"Där är pappas bokstav (K)

"Alladins bokstav" (A)

"Emils bokstav" (E)

och så vidare...

I dag ska vi på kontroll med Lillasyster igen. Nu i början är det kontroll varje vecka för att de ska kunna följa upp att babyn växer som hon ska. Än så länge följer hon sin kurva så fint så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Nigo! :bukke:

livet är fullt med små söta historer men också av utbrått och trots.

Jag känner ibland att jag nästan är så sträng att jag är elak - men jag intalar mig själv att en mamma SKA vara bestämd och säga Nej! Bar n som snart är tre år SKA testa mammas beslut och tålamod.

Så är det.

Det är tröttsamt när man är trött, det är sängdags och man har en ledsen bebis med magknip på armen...

Lillasyster är snäll men har magknip. På kvällen mest.

Jag har inte sovit så mycket och nu kring lunchtid när hon sover är jag fakiskt inte trött... hur ironiskt är inte det?

I går knipte magne, lillasyster hickade, åt, rapade, bajsade, spydde, åt och gnydde om vart annat från sju-åtta tiden till halv ett-ett nånting.... Jo, hon sov 10 minuter däremellan.... Sen halvsovsov vi på soffan fram till klockan fem, flyttade över till sängen och klockan sex vaknade storebror och ville leka...

Jag tror att hon kanske får magknip av choklad... jag fick lust på det i går och åt lite kring lunch. I förrgår var hennes mage mycket bättre. Så nu är det ingen choklad på en vecka!

jag som inte brukar äta godis och choklad har helt plötsligt cravings för det. Usch, det gillar jag inte...

Ska nog gå och ta några klementiner bara för att uppväga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... sikkert slitsomt å være så trøtt ... :kose:

Hører om flere babyer med mageknip, stakkars små...

Ja det er bra du setter grenser, det er det beste for barna også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det är ju bra - men det känns inte så kul jämt. Fast det värmer när jag får höra från mormor att storebror uppför sig snällt och duktigt när han är med henne och när de har varit på kalas tillsammans.

Mamma och pappa ska testas lite mer...

I går var lillasysters mage mycket bättre - och i dag med. Jag tror att chokladfri diet är bra på mer än ett sätt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så koselig å lese her inne Furstina!

Jeg mener at du en gang hadde en oversikt over hvor man må huske å melde fra om at man flytter. Har du den ennå?

Ha en fin søndag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hej kiri!

Oj har jag haft en sån översikt? Det minns jag inte men det stämmer säkert... undrar var den kan vara? :klø:

jag måste leta lite tror jag... men det hinner jag inte just nu. Ska rycka sonen från TVn, har precis klätt på lillasyster och ska i väg till försäkringskassan (trygdekontoret) och bråka. Jag skulle ha fått min ersättning i fredags men det kom inga pengar på kontot. Så jag har fått föra över 20.000 från sparkontot för att kunna betala räkningar och ha pengar till mat.

Sen ska jag och barnen i väg och leka på lekplatsen - klätterborgar och bollhav. Dagis är stängt i dag för planering och mannen jobbar.

I går bakade vi pepparkakshus och pepparkaksborg föresten. Måste lägga ut bilder och skryta lite.

gallery_1519_10_27432.gif

gallery_1519_10_23040.jpg

Borgen ska befolkas av tomtar/nisser i helgen men bebos just nu av värmeljus/telys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint dere har laget! :klappe:

- minner meg på at det er faktisk på tide å begynne å lage og i hvertfall tenke på hva slags kaker og sånn man skal ha til jul... :sjenert:

Håper du får en fin uke! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hälsning Kipa.

Det blir nog en bra men hektisk vecka men framför allt full helg!

Nästa helg är full av planer och det finns nog inte fem minuter över för julpyssel då. Det är två barnkalas, besök från både Norge och Norrland, familjemiddagar hos oss och julmarknad i Gamla stan + shopping!

I dag har morfar varit och hälsat på, lekt med sina barnbarn och druckit kaffe med deras mamma (jag). Lillasyster fick ett fint litet guldhjärta i kedja att ha runt halsen. Fint.

I morgon ska vi på middag hemma hos en dagiskompis som fyller år. Tyvärr jobbar mannen hela dagen och kvällen och kan inte följa med. Synd. De ska bjuda på eritriansk mat.

I veckan ska jag annars försöka shoppa färdigt julklappar till familjen i Norge - så kan vi skicka med paketen när norgebesöket åker hem igen.

Idag var sonen och jag ute och gick med lillasyster i vagnen. Jag tror vi var ute och gick i 2½ timme - duktig kille som orkade hela tiden.

Vi besökte försäkringskassan (trygdekontoret) och undrade över varför jag inte fått några pengar. Trots att jag ansökte i GOD tid (i början av oktober) så har jag inte fått några pengar denna månad. Det visar sig att det är babyboom och de har massor att göra och är underbemannande (dåliga ursäkter) och måste kontrollera min SGI (lönen som ligger till grund för ersättningen). Det har de inte hunnit med... men eftersom jag var inne och tjatade på dem så ska de kanske hinna kontrollera och betala ut pengar tills på torsdag.

Skrämmande att man inte får besked om att det dröjer. Och ÄNNU mer skrämmande att de skyndar på utbetalningarna först när jag går dit ock klagar! Jag är faktiskt lite nyfiken på när jag skulle fått pengarna om jag inte hade tjatat i dag.

Eftersom jag bara fick 66% lön förra månaden, lönekontot var tomt, plånboken var tom och jag betalar de mesta räkningarna (och de måste betalas före månadens slut) har jag fört över pengar från sparkontot.

Jag tänker lite på de som INTE har en extra månadslön eller två på att föra över när ersättningen inte kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, juleforberedelser i Stockholm! Jeg blir helt nostalgisk! Det høres ut som dere har det veldig koselig sammen, og pepperkakehusene var flotte. :)

Skremmende at trygdekontoret bare kan la være å utbetale pengene, ja. Og du har helt rett: det er veldig mange som ikke har en sparekonto å ta av når sånt skjer. Bra dere klarer dere, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...