Gå til innhold

Nytt svorskt frö planterat


Furstina

Anbefalte innlegg

Tack för önskningar om god helg och uke jenter :bukke:

Lördag var en fullt aktiv dag med flera timmar i bowlinghallen för både mig och sonen, en tur till simhallen på eftermiddagen och middag/fest för mig med bowlinggänget senare på kvällen.

Stackars mannen min ringde från jobbet vid tretiden och ville äta middag tillsammans. Bad mig vänta med att äta tills han kom hem vid sex-halv sjutiden... det var en hel vecka sen vi sist hann äta tillsammans. Han hade glömt bort att jag skulle på fest :(

Trots att jag var hemma tidigt (kl 22) och vi gick i säng direkt så sov jag dåligt. Det kändes som jag inte sovit alls mellan kl 3 och 6. Så jag var TRÖTT. Mannen fick gå upp lite tidigare än planerat så jag fick sova lite till - då lekte sonen fint i sitt rum och jag lade mig på soffan och somnade om!

Så kom sonen efter en timme och ville se "Mulle Meck"-DVD som vi lånat på biblioteket. Jag satte på den, han satt på mina ben och tittade. Jag sov till och från i en timme till!

Usch vad trött jag var!

Vi kom oss dock ut och iväg. Buss till ett köpcentrum. Fisk till lunch. Köpte en nu musikspelare till sonen (den gamla har hållt bra men gav upp i fredags), och födelsedagspresent till kalaset vi ska på nästa söndag. Smidigt och bra.

Jag köpte också leklera i olika färger och vi lekte länge med den hemma på eftermiddagen. (ja just det, vi som middag när vi kom hem också... båda två... jag sa ju jag var trött!)

I dag är jag piggare och ska väl få en massa jobb gjort innan det är dags att smita iväg för kontrollen hos barnmorskan. Det är mulet ute och hösten är här...

jag funderar på att börja baka äppelpajer i olika storlekar för att frysa in. Vi har gott om äpplen i trädgården och nåt ska jag kanske ha redo att bjuda på om det kommer något babybesök i början på november!

och snart är det jul ja :nisse::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går var det kontroll.

Jag mötte mannen och sonen utanför barnmorskemottagningen och vi åkte upp tillsammans. Sonen var så glad och snäll, hittade lite duplo att leka med i väntrummet.

Så kom HANS sköterska förbi (de har kontor på samma våning), gratulerade till magen och tyckte att sonen blivit så stor. Vi ska ringa henne när vi kommer hem från BB för kontakt, vi får samma sköterska till båda barnen. Det är skönt nu när vi är nöjda med henne.

Nåja, kontrollen gick bra. Sonen tittade intreserat på när BM tog blodprov i fingret, mätte blodtryck och lyssnade på magen.

Blodsockret såg jättebra ut (4,5) och det är ju skönt

Blodtrycket är fortfarande lågt men bra (95/65)

Hjärtljuden är regelbundna och låg på 156

SF-måttet är 31 cm - ganska lågt men helt normalt och den följer kurvan.

Det var en vaken och aktiv tjej i magen denna gång. Hon gillade inte att barnmorskan skulle mäta SF-måttet eller känna efter om huvudet var ruckbart eller fixerat. Lillasyster ligger lågt i magen, med huvudet ner, lätt ruckbart.

Min barnmorska tror inte att hon är så stor som sonen var men vi får se vad ultraljudet om två-tre veckor säger.

Jag fick också en remiss till labbet för ny blodgruppering. De ska kolla efter antikroppar mot RH-faktorn igen. Det blir en himla massa spring på labbet för mig...

Vi åt middag tillsammans i går. Kebabkött, fullkornsris, tomat, fetaost, paprika och champinjoner. Gott. Jag har nog aldrig ätit kebab så där. Bara i bröd - en gång.

Sonen smakade på köttet men kastade i sig alla grönsakerna först... vilken kille

Jag var trött i går kväll, försökte vila på soffan men det gick inte så bra. Avbruten och uppryckt flera gånger av både son och man... det slutade med att jag gick i säng samtidigt som sonen halv nio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vill inte gå mycket över tiden... jag vill inte heller ha barn två veckor tidigt. Jag vill ha barn i terminveckan! Alltså T-3 till T+3. Går det att beställa?

:blunke:

Har halsbränna. Sån gravidvariant av det. Det är som om något trycker upp mot halsen hela tiden - jag tror minsann att det är det också :ler:

En liten :babyjente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J Jag vill ha barn i terminveckan! Alltså T-3 till T+3. Går det att beställa?

:blunke:

Håper det, for jeg har bestilt det samme! :ler: Terminuken, evt uken før går også greit... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag är jag missundsam och tycker att världen är orättvis.

Jag är avundsjuk, sjalu, bitter, sur och girig?

Så är det ju naturligtvis inte men tankarna tränger sig på och bubblar upp.

Jag skriver ner en del av mina tankar för att rensa ur dem ur huvudet.

Jag ÄR ju GLAD för det jag och mannen har i form av välstånd och familj men tankarna kommer ändå.

Varför är det så att mina föräldrar är totalt inkompetenta med sin ekonomi? Efter deras skilsmässa för 6 år sen har deras liv tagit helt olika vinklar men utan att gå in på detaljer är de riktigt OSMARTA i flera av sina val och kämpar var och en på sitt håll med pengar och sånt.

Jag vill OCKSÅ ha blivande mor-, far- och bästeföräldrar som skulle erbjuda sig att köpa en ny barnvagn, bilbarnstol, säng eller något lite större än en babydress till barnet. Eller som erbjuder sig att betala en ny vinterdress eller vinterskor till sonen... Eller som har råd att följa med till djurparken eller på en utflykt utan att JAG ska betala inträdet för dem.

Jo, ja, jag/vi HAR råd att betala sånt själva - det gör vi ju. Ja jag är missunderlig och lite avundsjuk på er som har föräldrar som gärna erbjuder sig att betala för inköp till den nya babyn eller till barnbarnet. Eller som har råd att bjuda barnbarnet eller familjen på lunch ute någon gång. När detta dock inträffar, om det så är en korv bara en smörgås blir jag så förvånat tacksam att jag hoppas att de trots allt ser det. Själv skäms jag nästan för att jag inte betalar för DEM (trots att de är vuxna arbetande människor) utan "tvingar" dem till utgifter för kaffe och sallad på ett café.

Jag är dock tacksam för att mannen och jag bor bra, har en frisk, glad och härlig son, har en bra och ordnad ekonomi och bra kontakt med våra föräldrar, att de trots allt gillar oss och sitt barnbarn, att vi åtminstone har EN förälder som bor nära och som kan ställa upp när vi behöver hjälp.

Jag vill inte, kan inte, ska inte och kräver inte att våra föräldrar ska betala för oss. De väljer själva att spendera pengar på sig själva, sina hus, bilar och (dåliga) affärer.

---

Jag ser och hör kanske bara om de som får en ny vintergarderob till barnen och dessutom nya jeans till sig själv av mamma på en shoppingtur - precis som min man just nu reagerar på hur "alla" har råd med nya bilar, platt TVs och sånt...

Jag vet ju att vi har det bra - det är inte det... det är bara att tankarna kommer och i morse kom de hårt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kose:

Selv om man lever selvstendig og klarer seg mer enn fint, så ønsker man at foreldrene sine skal stille opp og tilby seg saker og ting.. Man ønsker å få litt omsorg, og litt tilbud om praktisk-økonomisk støtte... Så jeg skjønner tankene dine jeg. Jeg og min samboer har veldig ulike familier i så måte - den ene siden stiller opp og betaler dyre ting til babyen (og hjelper gladelig ellers også hvis vi er i beit), mens fra andre holdet kommer det lite og ingenting, og man må nærmest mase seg til litt støtte... Sånnt er vanskelig.. Uff, føler meg slem når jeg skriver dette, men det er jo sant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det är precis så jag menar Epona - skönt att någon förstår.

För jag ÄR glad att vi är vuxna och självständiga och klarar oss bra... samtidigt som tankarna kommer - och bara att tänka dem gör att jag känner mig "slem" och att skriva ner dem gör nästan att de ser groteska ut!

I helgen har vi varit aktiva och nu tror jag hela familjen är trött och sliten.

I går hade vi trädgårdsdag i huset och alla tre familjer jobbade stort. Vi grävde upp ett björnbärsris, rev en liten mur och gjorde i ordning en slänt/skråning i stället. Vi grävde upp en rörig stor rabatt där vi ska plantera häck och så gräs, flyttade rosor, kärleksört och annat till andra rabatter och rensade ur för att få fint och ordning. En del nytt ska planteras i vår och jag tror det blir jättefint. Det är skönt att vara flera särskilt när jag "är flera"

Vi höll på från halv tio till fyra - duschning och sen gemensam middag på kvällen med vin och starkare till kaffet. Jag var otroligt sliten, orkade inte gräva så mycket men i morse kändes det helt OK. Mannen var lite mer sliten både från arbete och dricka...

I dag har vi varit på barnkalas, mannen tvättar kläder och jag har städat (dammsugit, torkat golv och dammat). Nu längtar jag bara efter att få krypa ner mellan nya sängkläder i sängen... vad är klockan?

:ler:

nåja, vi får väl orka timme till...

---

mannen tycker föresten att vi ska bli föräldrar redan om två veckor. Det är ju inte helt otroligt egentligen men jag ställer in mig på terminveckan jag :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Epona! :bukke:

Jepp, jag är inte redo än!

Ska ju jobba hela den här veckan och två veckor till!

Jag känner faktiskt inga tecken som antyder att det närmar sig. Eller kanske så har jag kännt att magen har hårdnat. Tror jag kände det i går. Annars sparkar och rör hon sig så det nästan gör ont. Men det är uppåt-utåt mot höger sida.

Jag tror mina barn i magen har fått fel instruktioner om vilken väg som är ut och hur man tar sig ut. Man ska INTE sparka sig ut i sidan.

Lillasyster ligger i alla fall rätt sedan länge, precis som storebror gjorde. Huvudet ner och lågt i magen.

Jag fick en tanke om att hon kanske föds på Halloween. Sonen är ju född på 13-dagen (6-januari) så det är kanske det mina barn gör?

I går blev föresten mannen rånad på jobbet. Pistolrån. Han klarade sig utan fysiska skador och verkade både i går och i dag ganska lugn och sansad. Vi pratade dock länge i går och i dag ska han inte jobba som vanligt utan mest prata med chefer, arbetsledning och kollegor. De skulle också ordna med en beteendevetare/psykolog åt honom att prata med men jag vet inte om det är i dag eller senare i veckan.

Jag tar det lungt och är faktiskt inte alls orolig. Det borde jag kanske vara med tanke på barn på utsidan och i magen - men det är ju en känd risk med hans jobb, och de hade faktiskt senaste rånet bara i fredags...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går blev föresten mannen rånad på jobbet. Pistolrån. Han klarade sig utan fysiska skador och verkade både i går och i dag ganska lugn och sansad.

:overrasket: Å, hjelp!!! :overrasket: Så utrolig godt at det gikk godt med ham!! Ikke bli paff om det kommer en etterreaksjon hos både ham og deg.. Det må jo være en ufattelig situasjon å være oppi, og selv om man kan reagere rolig til å begynne med, så kan panikken og "tenk hvis"-tankene komme etterpå... :kose:

For en verden vi lever i!!!!!!!!!!!!!! Tenk at man skal komme ut for sånnt!!!

Ja, kanskje har du "magiske" barn som komemr på litt magiske dager! Halloween er jo overhodet ingen umulighet med tanke på terminen! :sjarmor:

Endret av Epona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är fullt möjligt att reaktioner kommer efteråt. En av de saker som min man är så bra på är att prata, och att prata känslor, så jag tror och hoppas att det ger honom bra möjligheter att bearbeta händelsen.

Mannen ringde i förmiddags när han hade lämnat sonen på dagis och sa att han mött två pappor vid dagis. Den ena jobbar nästan inom samma yrke och har blivit pistolhotad vid något tillfälle och fått gå hos psykolog, den andra pappan (som vi umgås en hel del med) berättade om att han också varit med om en hel del (bevittnat dödsskjutningar, har kompisar som skjutits ihjäl och sånt) och tryckte verkligen på att de två kunde prata. BRA kille.

Vilken värld vi lever i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekkelt med væpnet ran, men godt mannen din er god til å snakke om ting!

Ønsker deg en flotters dag, med bare gode tanker!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 veckor kvar! :hoppe:

- eller 1, eller 5...

Det har börjat klia på magen!

Lite grann bara men ändå. Det kliar ovan till höger om naveln. Huden är spänd, det märks hur lillasyster börjar få det trångt och magen är ofta kantig av hennes förflyttningar.

Jag smörjde in magen i går och i dag med massageolja från Bodyshop. Den kändes lite bättre än hudcreme. Nu sitter jag på jobbet och luktar massageolja med citrongräs och.. hmmmm... vad är det där skarpa... eukalyptus?

I går började mannen prata om att det är dags att förbereda för lillasysters ankomst. Han ville snart, kanske redan till helgen montera upp spjälsängen. Det kan vi väl göra. Vi måste bara bestämma vad vi ska göra av de två fotöljerna vi "har över" och flytter runt i lägenheten utan att sitta i.

Mannen kommer snart att vilja att jag packar sjukhusväskan också. Jag sa att det tänkte jag INTE göra! Det mesta som ska ner i den är sånt jag behöver använda innan det är dags och en halvfärdig väska som sonen kan gå och plocka i och ur saker ur tror jag bara förvärrar allt.

Jag skriver nog ut den lista jag har här i dagboken så kan vi sätta den på stora spegeln i badrummet - så har mannen något att gå efter när det är dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går pratade mannen återigen om att montera sängen men framför allt att förbereda sjukhusväskan. Jag vägrade och kände mig nästan elak.

Mannen tyckte till och med att vi skulle ställa upp en TOM väska så han visste vilken han skulle packa i. Jag sa att DET spelar väl ingen roll - du kan packa i en papperspåse för min del, bara jag får med mig sakerna.

Nu ska jag leta reda på min packningslista här i dagboken och skriva ut den så att mannen kan lugna sig.

Kände föresten stick nere vid benet på framsidan i går. Korta onda små stick som om en nerv satt i kläm - eller som om något annat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har varit en jobbig dag.

Full aktivitet nästan hela tiden - och så har jag mått "konstigt"

Vi var på byggmarknad för att skaffa virke till barnvagnsskjulet men det var svårt att samarbeta samtidigt som sonen var med och ville springa runt - ute på virkelagret med bilar och folk som bar lister och annat. Nåja, vi kom därifrån med virke så det räcker tror jag.

Jag började känna mig konstig redan på byggmarknaden och sen åkte vi till "lekplatsen" för att sonen skulle få hoppa sig trött i hoppborg och bollhav. Massor med folk, jag kände hur det snurrade till bara vi kom in genom dörren. svårt att säga vad det var/är.

Sonen somnade i bilen på väg hem, vi tog en lite omväg innan vi åkte på 3 års kalas hos en dagiskompis.

Jag mådde rätt så bra när vi var där.

Mannen ville ha nåt tyg han sett på en annan byggmarknad. Nåt med amerikanska taxibilar tryckt på... så vi åkte till ännu en byggmarknad. Tyget var fint, han köpte två bitar och nu har han fixat två tavlor med tyget på. Fint i vardagsrummet.

Jag mådde riktigt konstigt ute på byggmarknaden. Svårt att förklara men jag fick förhandlat till mig vila och sömn när vi kom hem. Sov en stund och vaknade men mådde fortfarande konstigt. Vill inte vara gravid längre.

Kom upp, mannen hade fixat god middag - pasta, grönsaker och morotsbiffar med keso/cottage cheese till. Gott och lätt.

jag mår bättre men fortfarande konstigt. Svårt att säga vad det är. Kanske en kombination av lågt blodtryck, för lite dricka och äta - och trångt i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, snart är hon här! :hjerter:

I dag har vi snickrat samman barnvagnsskjulet och målat det (gult). Foton är tagna och jag lägger ut ett när de krymtps ner lite. Jag har kvar att fästa hönsnätet längst ner - det ska skydda mot katter och råttor som kanske vill in - jag hade ingen småspik eller häftpistol. Men det kan ju fästas när färgen har torkat.

I dag har det trots allt varit en bra dag. Jag fick sova lite längre och är ganska pigg. När mannen åkte i väg till gymmet vid 11-tiden blev sonen JÄTTELEDSEN och störtgrät - han trodde inte pappa skulle komma tillbaka alls. Vi gick in och sov.

Jag känner att både mannen och jag har lite kort temprament. Trötta och lättirriterade av olika orsaker. Och sonen är 2½ år... spottar, bits och skriker "dumma dig" några gånger om dagen. Där emellan är han jättego och snäll men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha. Kontroll i dag.

Lätt avklarat. Barnmorskan/jordmor mätte blodsocker, hb, puls, vikt, SF-mått lyssnade på hjärtljud och klämde lite på magen.

Allt ser bra ut och nu är det bara att vänta på att hon kommer. Ja, jag ska ju lämna en ny blodgruppering i veckan (är rh negativ) och på ultraljud på torsdag. Tänkte lämna blodgrupperingen på labbet på sjukhuset när jag ändå är där - i stället för att åka dit jag brukar.

Barnmorskan tror att lillasyster är betydligt mindre än sonen, säkert ett kilo mindre men det får vi en bättre ippskattning av på torsdag.

Så pratade vi om förlossningen lite, om förväntningarna, om jag har några rädslor eller om allt känns bra.

Jag sa att lustgasen fungerade bra sist och det vill jag ha - inget annat och definitivt inget starkare. Hon noterade också i journalen att bedövningen när de lagade mig efteråt inte tog - det var nog det smärtsammaste på hela förlossningen.

Nåja. Nu ska vi ha "morgonmöte" - lite försenat eftersom jag varit på kontroll. Mina kollegor trodde nästan att jag fött barn i helgen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...