Gå til innhold

Nytt svorskt frö planterat


Furstina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Och så har jag fått löneförhöjning :tommelsmil:

årets avtal är klara och jag får lite extra i lön varje månad. Det riktigt trevliga är att den nya lönen gäller ända från 1 april så utbetalningen den 25:e september blir lite extra trevlig :)

- dessutom fick jag trevlig feedback från chefen på det jobb jag gör och hur jag bidrar till gruppen och teamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja och nej - men dessvärre får det ingen betydelse för min del, jag tjänar redan över maxgränsen för ersättning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har varit en aktiv vecka så här långt.

I måndags hade vi trädgårdsmöte i huset och planerade vad vi vill göra med rabatterna och buskarna i höst och i vår. Vi har en trädgårdsdag planerad sista helgen i oktober för att gräva upp, rensa och flytta det som kan och bör göras nu. Det är bra att vara flera familjer (3 som delar hus) när det är mycket som ska göras.

I tidsdags var det föräldramöte på förskolan till sonen. Han var med och lekte med en kompis. Det var egentligen inga stora nyheter. De ska jobba mycket med språkutveckling, genusperspektiv och likabehandling (diskriminering) under året.

Jag fick också lite information om hur DE har bestämt att sonens tid ska fördelas över veckan när vi är hemma med lillasyster. Då får han gå på förskolan max 20 timmar i veckan fördelat på 4 eller 5 dagar (till 5/8 av avgiften). Hur timmarna fördelas ska ske i samråd med personalen och föräldrarna och jag förstår delvis att de har praktiska skäl för att vilja ordna lika för samtliga barn som har småsyskon hemma.

Sonen får INTE gå på måndagar. Det är tisdag - fredag 9-14 som gäller.

Synd, jag hade velat ha ena veckan mån-tors och nästa tis-fre eftersom mannen jobbar varannan fre-lör-sön och ledig var annan.

Fast det Hade ju kunnat vara värre. Jag tror aldrig jag hade orkat om de sa att det var Fredagarna som var lediga. Då skulle jag vara ensamstående med en baby och en 3 åring varannan fre-lör-sön. Jag vet att det finns många som har det så och det hade säkert gått, men det hade varit onödigt jobbigt.

Nåja. I går träffade vi morfar en stund. Och jag var på ännu ett möte. Sonen blev glad att se morfar, han var med och hämtade på dagis och fick en jättestor kram och ett mycket glatt barnbarn i famnen!

Vi hann inte prata så mycket som jag hade velat, får kanske ta ett telefonsamtal snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fick jag precis tankar om förlossningen - nu har jag läst om för många KG-jenter som har fött och tankarna vandrat i väg :ler:

"Tänk om vattnet går hemma som sist. Mitt i natten. Men att allt går fortare denna gång. Tänk om det går så fort att jag måste föda i sängen hemma? :overrasket: Badlakan och sonens kisslakan under så går det bra... skickar sjukhuset en ambulans eller sjukhusbil med en barnmorska i så fall?"

:ler:

egentligen tror jag det hela blir lika odramatiskt som sist. Vattnet går hemma på natten, svaga värkar, vi ringer och blir ombedda att åka in på morgonen.

Tar vi bussen denna gång? Eller taxi? Mormor skjutsade sist men nu ska hon passa sonen - eller så är ju han på dagis. Och är det vardag så jobbar ju mormor och då kan hon ju inte skjutsa. Nåja det ordnar sig nog.

Hur fort går det denna gång? 36 timmar, 11 timmar, 2 timmar?

Hur länge får vi stanna? 4 timmar, 1 dag, 2 dagar - mer tror jag inte på. Vem ska köra över vagnen till sjukhuset? Ska mannen åka hem och hämta den eller tar mormor och sonen den med sig om och när de kommer på besök?

Kanske blir jag igångsatt om UL i oktober visar att lillasyster är stor...

och hur ser hon ut? Som sonen när han kom ut? massa svart hår på huvudet och stor för tiden. Rund och go.

Jag funderar lite på om hon kommer se ut som "sonens syster" (samma hårfärg, ögonfärg, kroppsbyggnad och leende) eller om hon får sitt eget utseende?

Mannen min är ju svarthårig, brunögd och med krafig kroppsbyggnad.

Jag är ljusblond, blåögd och tunn/smal kroppsbyggnad.

Sonen är mellanblond-brun, blåögd och har fått pappas kroppsbyggnad.

Lillasyster då?

34 fullgånga veckor i dag. 6 veckor kvar, 42 dagar... det närmar sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tanker nå som det nærmer seg! Skjønner det da :klem: Det fine er jo at man vet aldri hvordan det blir. synes det er greit jeg å bare være forberedt på at alt kan skje sånn eller sånn..Men du hadde vel en forholdsvis lett fødsel sist, som meg eller? Vi satser i hvertfall på det nå, men ikke for rask...

Så bra at man ikke får bruke bhg plassen max når man går hjemme med baby, sånn er det jo ikke her. Jeg som jobber med disse storesøsknene ser mange stygge eksempler på misbruk av dette..de er fra åpningstid til stengetid hver dag...jeg har tenkt å ha halv plass til lukas når lillesøskenet kommer- men det er leeenge til det. ;)

Ha en fin dag!

Endret av Kipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Kipa :vinke:

jo det är bra med begränsad dagisplats, men vad som egentligen är ÄNNU bättre är att vi faktiskt FÅR ha honom kvar på dagis när en av oss är hemma med lillasyster. Så har det inte alltid varit här...

Jag tycker det är mycket viktigt för sonen att få ha kvar SITT liv med sina kompisar även om han råkar bli storebror. Att både få leka med andra barn, få gå i skogen och på utflykt, få måla i atlején de har, få skrika och springa och inte bara tvingas ha tråkigt hemma med mamma och trista lillasyster som bara sover, ammar, skriker och tar tid från mamma.

Jag hade en bra födsel sist ja. :Nikke:

Lätt vet jag inte om jag vill kalla det men smidig - om än väldigt långdragen.

Vattnet gick 36 timmar innan sonen tittade ut, de första värkarna började komma när vattnet gick och vi fick gå hemma och vänta på att allt skulle tillta tillräckligt för att få åka in till förlossningen. Väl där inne tog det 11 timmar har jag för mig.

Jag tog lustgas men kände inte av så mycket mer effekt än andningshjälpen. Största "bekymret" var att jag var så trött. Både från att inte ha sovit på många timmar och från värkarbetet.

Lite lätt lagning blev det efteråt och jag tycker nog vi kan kalla förlossningen för... hmm... problemfri och uthärdlig men långdragen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julhandel? :nisse:

jag läste i en annan graviddagbok här om julhandel och kände nästan att jag glömt bort det och är för sent ute :ler:

Så kom jag också på FÖDELSEDAGAR och att sonen har en kusin som fyller år kring min termin. Henne får jag inte glömma bort!

Och oooopps... :overrasket: DÄR kom jag på att han har en kusin som fyller år IDAG (eller är det i morgon?) också! :klaske:

shit

måste ut och shoppa present på lunchen.

Jag tänker bara på lillasyster tror jag... :sjenert:

Mannen har som vanligt INGEN kontroll på födelsedagarna, så jag räknar inte med att han minns det heller. Han tycker syskonens barn "fyller år jämt" eftersom han alltid får oops-påminnelser kring de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillbaka till julen :nisse:

Vi ska vara hemma i jul.

Hemma med storebror, lillasyster som då är 2 månader, och mormor. Mannen och jag hade först hoppats på att få ett första babybesök och julbesök av hans föräldrar men de är redan inbjudna till svigers. Kanske kommer de i början av december och planerar att göra lite julshopping... om det inte blir ett planerat sjukhusbesök med ingrepp och sjukskrivning just då... bra om Det äntligen sker, men trist för vår del. Nåja, det är långt tills dess.

Jag planerar att göra en massa julbak och pyssel med sonen. Mormor har bett om att få vara med också.

Jag vill:

* baka pepparkakor

* göra pepparkakshus

* baka lussebullar

* baka kakemen (då vill mannen vara med)

* göra apelsiner med nejlikor

* dorullnisser?

* ha granen ute på terassen

* bjuda grannar och bekanta på glögg, lussebullar och pepparkakor

* koka knäck och kola

* Göra snögrotta med värmeljus/telys på terassen

* kanske köpa en minigran eller en att placera i zinkhinken utanför dörren. Pyntas med glitter och små kulor eller paket?

Beställa specialstyckat kött till att laga ribbe på julafton? I Stockholm finns det revbensspjäll och fläsklägg i köttdisken, inte en "hel" ribbedel. Det borde gå på Hemköp...

Julklappsshoppingen måste jag nog göra klart i slutet av november med tanke på trängsel, barnvagn och postgången till Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleforberedelser er så koselig! Gleder meg til å komme i gang med det jeg også, men klarer ikke helt å motivere meg riktig enda. Har jo nettopp vendt meg til at det er høst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag njuter av hösten som verkar ha kommit. Vintertankarna är egentligen långt borta...

I helgen har det varit vackert höstväder med kyliga mornar och varma dagar. I dag är det dimmigt och höstaktigt.

Rapport från helgen:

I lördags var jag ute nästan hela dagen; först med sonen på en lekplats där vi mötte en dagiskompis och mamma. Gungade och lät pojkarna springa runt. Skoj. Så var vi ner till bowlinghallen och tittade på elitmatch. Sonen fick mat och sömn i klubbrummet och jag fick vara vuxen i en timme ;)

Sen var jag TRÖTT på kvällen. Sov en stund på soffan medan sonen satt på magen (ja, nedre delen eller egentligen höften min) och tittade på Emil på TV.

Jag fick ett ryck och blev sugen på äppelpaj. Plockade äpplen i trädgården, lånade mjöl av grannen och kastade ihop en paj, vispade vaniljsås och så hade vi mysigt i soffan.

Sonen ville inte ha paj och sås - han tog ett äpple i stället

:ler: vilken kille...

I går var jag iväg med bowlinglaget hela dagen, farmarlaget hade match och jag coachade. Jättekul även om vi spelade dåligt och fick en oavgjort och en förlust. Våra juniortjejer som fick följa med var nervösa men kämpade duktigt.

Kom hem vid kvart i åtta och kastade mig på cykeln för att hinna rösta. Möte man och son vid röstlokalen och hann stoppa ner tre valsedlar i varsitt kuvert (riksdag, landsting och kommun). Jag tror det blev vad jag tänkt mig trots stressen.

Lillasyster lever på inne i magen. Det petas fötter och bråkas lite men hon är ganska snäll. Nu börjar jag längta efter henne. Hon är ju redan en individ med kön, namn och som är efterlängtad. Det är HENNE jag längtar efter - inte en bebis. Konstig känsla.

På onsdag är det glukosbelastning och jag väntar på brev från sjukhuset med UL-tid.

jobba. nu ska jag jobba.

jobba.

fast kanske kaffe först?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I morgon är det glukosbelastningstest igen. Det var inte så hemskt äckligt som jag trott men så långtråkigt att vänta...

Jag har börjat få halsbränna, särskilt på kvällen när det är sängdags. Den här gången ska jag ska INTE pröva Gaviscon - usch vad hemskt det var sist. Vanlig Novalucol får duga :Nikke:

Magen är annars i vägen mer och mer nu. Jag krockade med folk flera gånger i helgen och i dag flyttade vi om och böt platser på jobbet. Att krypa under skrivbordet - även om det var höjt till ståhöjd för att hämta sladdar och hitta kontakter var INTE något magen tycket om. Trångt var det. Men fint blev det.

Vi har föresten inte kommit något längre i förberedelserna för lillasysters ankomst. Det är två viktiga saker att ordna innan hon kommer.

1. Köpa virke och bygga barnvagnsgarage för skydd mot regn och snö ute.

2. Köpa ny madrass till vagnen (inte nödvändigt men jag vill)

Är otroligt trött denna vecka... just nu längtar jag tills sonen somnar så jag också kan få gå i säng... :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kvelder er det deilig at de små gutta våre sovner ikke sant, sev om de er aldri så skjønneså har de jamme mye energi ;) ..jeg har tilogmed lagt meg likt med Lukas flere ganger den siste tiden jeg...:Gjesp:

Håper det gikk greit i dag! :klem:

- og den halsbrannen får bare pelle seg vekk!! :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heii Furstina-snuppa

Ja, halsbrann er uuuuuuubehagelig. Husker når jeg gikk med tøtta mi. På slutten, ja sånn ca der du er nå - så fikk jeg halsbrann av kaffe, alt stekt, sitrusfrukter, yoghurt....bahhh. Slitsomt. Men, jeg hadde alltid kålrabi liggende i kjøleskapet som jeg knaska på. Rå kålrabi gjør underverker for halsbrann (også er det jo så sunt hehe)

Åh som jeg kjenner meg igjen med det å lengte etter babyen. Jeg husker faktisk at jeg ikke bare gleda meg til å få vite hva det ble...men HVORDAN ungen så ut!! Og, jeg glemmer jo aldri når hun ble lagt opp på brystet mitt etter at legen hadde sagt "oh, it's a babygirl" (legen var kanadier) og jeg så henne, med DE store bollekinnene, de råålange øyevippene og den rosenknoppen til munn. Åååååh, begynner nesten å tute jeg :ler::sjenert:

Ikke lenge igjen Furstina :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tack för fina ord Kipa och Scorpiona :)

Halsbrännan är inte SÅ farlig och det ÄR inte långt kvar nu!

Jag får nog inte halsbränna av det jag äter utan jag verkar nästan känna det mer när jag INTE har ätit på en stund. Strange...

I dag var jag på glukosbelastningstest igen. Så trist.

Jag tycker att det smakade värre denna gång - kanske var det mindre vatten och högre koncentration i drickat? Svepte glasen i alla fall och fick återigen sitta i ett hörn och vänta. Läste morgontidningen NOGA, lyssnade på mp3-spelaren och läste bok.

Värdena såg i alla fall bra ut - det var ju skönt.

På måndag eftermiddag är det kontroll hos barnmorskan igen. Nu är det nog varannan vecka som gäller. Nästan lite tjatigt denna gång :ler:

Jag vill ha mitt UL snart.

Och min baby.

Jag minns också hur det var att SE sonen första gången.

Och orden mannen skrev:

Ligger på Furstinas bröst under handduk

Vita skrynkliga fötter

Ögonen öppna, letar/tittar

Avlångt, kantigt huvud

Svart hår

Så få och enkla ord väcker så många härliga känslor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På måndag är det kontroll hos barnmorskan igen - jag tycker att jag precis var där ju! Men nu är det ju mindre än 5 veckor kvar och det betyder visst kontroll var annan vecka.

I dag fick jag brev från Karolinska Sjukhuset med tid för tillväxt UL :hoppe:

12 oktober, två veckor före termin ska jag dit på morgonen för att få titta lite på lillasyster.

Tyvärr är det en dag som mannen jobbat, och de har ju både mycket att göra och ont om folk så jag går själv. Det blir bara stressigt och besvärligt om han ska ta någon timme ledigt. Han kommer ju få se henne snart ändå.

Jag funderade på om jag skulle ta med mig någon annan, kanske mamma, men jag vill hellre gå själv. Det här är en undersökning av mannens och mitt barn - ingen annan ska få med. Jag vill uppleva det med mannen, eller själv, inte ge någon annan hans plats. Det är ungefär samma funderingar som jag hade när jag funderade på forumtråden om att ha med sig mamma eller någon annan på förlossningen. Det är mannen och jag som ska föda fram lillasyster - ingen annan kan eller ska ta hans plats. Jag är nog tryggare själv än med någon annan utomstående tror jag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...