Gå til innhold

Nytt svorskt frö planterat


Furstina

Anbefalte innlegg

Trevligt med besök Kipa

I dag är det varmt och jag är trött - men det är ingenting emot vad sonen är! Jag hämtade honom på dagis kl 17, vi handlade lite mat och åkte hem för att äta. Han var nog både trött och hungrig för han gnällde en del innan han väl började äta. Åt ravioli med ost, tomater och feta ost av glatta livet och så var den där... blicken... sömnblicken. Så sträckte han fram en hand mot mig utan att säga nåt, med halvstängda ögon.

"Är du trött" frågade jag.

"Mmm" kom det som svar

"Vill du sitta i mammas knä?"

Jo det ville han. Jag tog av smutsiga byxor och t-tröja och vi satte oss i soffan. Sonen somnade i min famn efter 5 minuter.

Så nu sover han. :sove:

Jag tror minsann att det var jobbigt på dagis och att han inte sovit tillräckligt.

I sommar har han somnat allt för sent - närmare 23! Fast vi har fått sovmorgon till 8. När vi kom hem började han vakna kl 6 igen och vi har fått i säng honom strax efter 21. Jag vill helst att han ska vara trött och sova vid 20-tiden.

Jag går nog i säng snart själv - det finns ju en liten risk att sonen vaknar i natt eller rysligt tidigt i morgonbitti.

:sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

:klø:

Ikke lett å forstå svensk... :hoho:

Søt han er, han var nok skikkelig trøtt ja! :ler:

Varmt og deilig vær her også.. Utrolig hvor fin sommer det har vært til nå!

Håper du får en fin dag & at formen er fin! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen är fin, tack som frågar Epica

Jag gick i säng halv nio i går, läste lite i boken och släckte för att sova kl 21. Det behövdes. I natt vaknade sonen till och ville ha vatten två gånger, sen kom han in till mig och kröp upp i sängen nån gång vid fyratiden?

05:20 var det dock slutsovet! Då var jag trött men glad att jag gått i säng så tidigt i alla fall.

Det är liv i magen, det sparkar och rör sig. Ibland trycker lillasyster nedåt så det pressar på både bäcken och urinblåsa. Det gör inte ont eller är besvärligt men det känns.

Jobbet flyter på, jag har äntligen fått med mig ett par hörlurar/hodetelefoner så jag kan lyssna på musik framför datorn. Det hjälper mig att koncentrera mig på jobbet.

Jag har också varit duktig och tagit med frukt både i går och i dag. Bananer, äpplen, clementiner. I går hade jag också med röda vinbär (rips) och i dag körsbär (moreller). Det är gott godis. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen somnade 18:30 i dag... nästan vid matbordet precis som i går. Trots att mormor var på besök :sove:

han slumrade till i bilen på väg hem från dagis också (jag "syndar" denna sista vecka och åker bil innan alla kommit tillbaka från semestern, cykel och tunnelbana från nästa vecka)

det är lika bra att jag också går i säng för det lär bli en tidig morgon i morgon med.

Får se om jag ska åka motorcykel till jobbet i morgon föresten. Mannen är ledig onsdag-torsdag och tar hand om dagislämning och -hämtning. Frågan är om:

a) jag kan ha mc byxorna? Jag hade de uppknäppta före semestern, går det nu också eller ska jag köra i gravidjeansen?

b) kan jag stänga jackan lite eller inte alls? Den var trång före semestern.

c) får jag plats på motorcykeln eller tar magen i tanken?

d) mannen vill låta sin gravida hustru köra mer motorcykel i år?

Jag har föresten "skravlat" graviditet med tjejerna på jobbet. Båda två. De såg min mage först i dag. Vi är inte så många tjejer på jobbet, det är jag en till som är anställda på hela avdelningen (och vi jobbar i samma grupp; mjukvara) och en tjej som är test-konsult. Min anställde kollega är ca 50 år och från Kina, och konsulten är ca 30 och från Kuba.

Vi pratade en del om olika kulturer, graviditeter, barn och kuba-kollegan var förvånad när jag sa att jag visste könet. Jag var den första svenska hon stött på som ville veta könet. På Kuba är man riktigt konstig om man INTE vill veta.

I Kina å andra sidan FÅR man inte veta - men det har nog mest att göra med kinas enbarns-politik. Kinakollegan har dock två barn trots politiken. Hon har fött ett eller båda av dem när hon bott "utomlands" och då har det inte varit några problem. Intressanta kulturskillnader på bara tre personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig rart hvor ulike kulturene kan være når det kommer til slike ting som svangerskap... :Nikke:

Sønnen er sliten ja... Nesten så hode bikker ned i matfatet... :ler:

Godt å legge seg da... til tross for besøk av mormor.... ;)

Tirsdags- :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel slitsomt å være i barnehage! :ler: Der er det jo full aktivitet hele dagen og masse inntrykk.. Går han hver dag på full tid?

Kjekt å kjenne masse liv i magen! :hjerte: Presset nedover som du beskriver kjenner jeg også igjen - noen ganger føles det som om den lille prøver å presse seg ut! :overrasket: De gangene h*n gjør det, hjelper det vansligvis å reise seg opp og gå litt, og sette seg i en annen stiling, evt legge seg ned. Da skifter babyen stilling også. Synes det er litt ubehagelig med slikt press jeg.. Jeg skvetter til! :ler: Det gir sånne underlige stikk på steder der jeg ellers aldri har kjent stikk.. Det er jo ikke stikk, men det er det ordet som beskriver det best. Men bevegelser er igrunnen herlig å kjenne uansett! :)

Grattis med 29 uker i dag!! Din ticker er to dager kortere enn min, men jeg følger babyverden.no og norsk svangerskapsregning (40 uker og 2 dager), og i følge det er vi 29 uker på veg i dag, og har startet på tredje trimester! :hoppe:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hej Cr@sh och Epona

:klem:

Mannen ska fråga i dag om han sover på dagis eller inte. Vi börjar misstänka att han inte sover middag men kanske är han just så slut ändå.

Sonen har en fulltidsplats - det är det enda som finns här i kommunen. De räknar med att kostnaden inte sjunker om vi begränsar tiden - särskilt inte som det finns en maxtaxa. Och inte får de in ett barn till om vi minskar på tiden, för alla vill ju vara där mitt på dagen.

Eftersom mannen jobbar skift så går han olika långa dagar. Mannen jobbar mån-tis + fre-lör-sön + ons-tors i ett rullande schema över två veckor. På vardagarna är det 13-timmarspass och på helgerna "bara" 9-10 timmar. När han jobbar lämnar jag sonen kl 8 och hämtar ca 17. När mannen är ledig går sonen 9-15 och mannen har tid att träna, sova och handla. Sånt som andra hinner göra efter jobbet på normala tider.

Jo, föresten... när jag eller mannen är hemma med lillasyster då får sonen begränsad plats och reducerad avgift. Då får han gå max 20 timmar i veckan fördelat på 3 eller 4 dagar. Och vi betalar 60% av vanlig avgift tror jag.

Han trivs i alla fall. Och det är det viktigaste.

Jag har föresten åkt MOTORCYKEL idag!

Det gick bra. Jag kom i byxorna (uppknäppta dock), och jackan gick precis runt (den har midjesband med borrelås som nu är maximalt lösa). Magen tog inte emot alls och det var faktiskt skönt att åka motorcykel igen.

Vi har ju haft ett försök med biltullar (trängselskatt kallas det) i ett 7 månader som nu är slut och det märks på trafiken. Det är mer trafik genom stan (där jag åker med motorcykeln) och mer på Essingeleden (avgiftsfri väg förbi stan).

Får se hur länge jag får köra för mannen. Jag satsar på i morgon och nästa vecka. Åker tunnelbana de dagar jag lämnar och hämtar sonen på dagis.

Jaja. det var många ord om vår vardag med dagisliv.

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epona, jag har också märkt att våra tickers ligger en dag olika. Det är säkert de som gör tickern som räknar olika. Jag har fyllt i termin 26 oktober på min, så är frågan hur lång termin de räknar med. Kanske jag skulle kolla med KGs terminräknare också?

Fast jag har för mig att den terminen som min jordmor räknade fram låg en dag före KGs... Nå ja, jag har en ticker och ungefärlig tid. Grattis själv till 29 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jag duktig :)

Kom hem till middag som mannen lagat. Fiskgratäng med mos och sås över torsken. :sikle:

Så skulle vi "bara" städa undan på köket. Tömma ren disk ur diskmaskinen och fylla på med det vi ätit på. Det tog mannen medan jag väntade på att sonen skulle bli klar för blöjbyte.

Så fick jag för mig att nu skulle det dammsugas. Mannen fick rensa golvet från fläkt/vifte, leksaker och annat medan jag började. Drog till och med fram sängen för att dammsuga bakom huvudänden.

Äsch, varför inte torka golvet på en gång? Det blir ju gärna lite kladdigt, särskilt på köket, med en 2½ åring i huset. Så jag torkade golven också. :Nikke:

Sonen fick välling men ville inte ha den, han ville torka golv med mamma han :ler:

Han grät massor, ropade på pappa som var nere med saker i förrådet och var helt (trött och) förtvivlad. :grine: Det gick bra när pappa kom upp igen och de kunde mysa tillsammans i soffan. :klem1:.

Jag märker lite på kroppen att jag jobbat efter en sån insats - men inte mycket. Jag är faktiskt mer stel och orörlig på morgonen. Varje morgon den här veckan har det varit tufft att vagga runt i lägenheten. Jag har lite "ont" i ljumskregionen men det går över på en timme eller så

Jag är ju faktiskt gravid :)

Jag har undersökt på jobbet kring extra ersättningar när jag är på permission. De har två lösningar varav den ena ger nästan dubbelt så mycket som den andra. Det är inga pengar som räcker till en semesterresa för familjen men några kronor extra till mat och blöjor blir det :Nikke:

Nästa kontroll hos barnmorskan blir på den 15:e (efter ombokning på ombokning av mig...). På tisdag. Då ska jag prata med henne om ledighet tänkte jag. Jag funderar lite kring när ifrån jag ska begära ledigt. Jag vill inte gå hemma i tre veckor och bli uttråkad innan lillasyster kommer. Jag antar att jag orkar jobba, men den här gången är det längre resor än sist. Hmmm... Jag måste bestämma mig snart, jobbet vill helst ha in ledighetsansökan två månader i förväg. Och det är ju i nästa vecka ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å vagge litt.. Jeg vagger når ryggsmertene blir ille. Og når både rygg og bekkensmertene er ille, så vagger jeg veldig.. Spesielt ille er det om morgenen etter å ha ligget i så mange timer, og om kvelden, etter å ha vært i aktivitet hele dagen. I mellom der går det rimeleig greit, så lenge jeg tar ting med ro. :) Men hvis jeg anstrenger meg er det gjort - det straffer seg.

Men det er helt okei liksom! Det er jo graviditeten som gjør det, og plagene er forhåpentligvis forbigående! ;)

Drister meg til å ønske deg god helg! Selv om det er litt tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink og effektiv du var i går! :klappe: Deilig å ha unnagjort litt rengjøring da... :Nikke:

Søte gutten din som skulle hjelpe til. Sånn er gutten min også. Når jeg eller pappa'n støvsuger, så bare MÅ han ha moppen... :ler:

God torsdagskveld! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ni tjejer, Epona, Cr@sh och alla andra - jag HAR en söt gutt!

En riktigt go och rar (på svenska rar då...) liten kille. Jag hoppas att han alltid kommer ha kvar en del av den där goheten även när han blir en tuff pojke. Jag inser att hejdå-pussarna på munnen kommer försvinna men omtanken och glädjen kan ju vara kvar ändå.

Han har föresten börat säga "Ha de!" när folk ska gå :)

Det tog nog två veckor i Norge innan han accepterade att man inte sa "Hej då" utan "Ha det" - och nu ska han säga "Ha det" när pappa, mamma eller mormor ska gå. :-D

I går var vi duktiga IGEN :Nikke:

Vi plockade ner den gamla hyllan från sonens rum och bar ner den till förrådet på tomten. Så plockade vi ut lådor, prylar, hjälmar, väskor och annat som var i förrådet.

Rensade ut lite grejer.

Tog ner en bordsskiva och en låda från lägenheten och UPP spjälsängen! Det var mannens förslag - den ska ju monteras upp om en månad eller så. Den kan lika gärna stå i sovrummet bakom fotöljerna nu.

Vi satte upp hyllan (det är egentligen en för "fin" hylla för att ha i förrådet men visst är det bättre att använda den än att lagra undan den och skaffa en lagerhylla?) och ställde in saker igen. Hyllan är "väggdhängd" med fem hyllplan som är djupare nederst och smalare överst

Nu är förrådet rensat och städat. En låda till ska ner - och vi har fått mer plats i skåpen i lägenheten. Skönt skönt.

- och säkert gav det grannarna dåligt samvete för sitt överbelamrade förråd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si dere er flink!!!! :klappe:

Så herlig at han har lært seg å si Ha de... :hjerter: De er så herlige disse små... også blir de så fort store gutter... :sjenert:

Ha en fin dag... og god helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag ska försöka göra (minst) EN bra sak hemma per dag. Och sen ska jag in här och skryta om hur flink jag är :ler:

I dag ska jag vika tvätten som mannen tvättade i går - och stryka det som behövs. Det är strumpor och underkläder + två av mannens jobbskjortor och tre blusar som är mina som jag glömde sist. Det går fort.

Som extrajobb har jag en efterlängtad fönsterputsning - det beror på när sonen somnar om jag tycker jag hinner och orkar.

Jag hoppas få en bra rutin på att hålla undan hemma så det inte behövs något storgrepp kring lillasysters ankomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert veldig greit å ha gjort litt hjemme før terminen nærmer seg ja... så slipper man det store hugget når ting begynner å nærme seg/evt. har skjedd. Det er jo greit at ting ser levelig ut når man skal ha folk på barselbesøk... :Nikke:

Her hos oss er det helt kaos nå, vi har begynt å pusse opp kjøkkenet. Men et par uker - så er alt shinet og fint håper jeg... ;)

God helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jag skulle vilja renovera badrummet, lägga flis och byta skåp men mannen är inte lika pigg på den idén så vi väntar ett tag...

det blev bara konstigt i går... sonen sov inte på dagis och däckade fullständigt strax innan sex. Jag försökte väcka honom efter en halvtimme men han bara grät och grät. kallade mig för dumma mamma och sa "jag är arg på dig mamma". Så jag la honom i sängen.

I stället för att ordna med tvätt och så påbörjade jag en hemsida till lillasyster. Sonen hade en första året där vi la ut graviditetsdagbok, förlossningsberättelse, växtkurva och så klart en massa bilder. Jag använder storebrors hemsida som mall, ändrar bakgrundsfärg och rensar bort texten så vi kan skriva nytt. Jag har redan börjat skriva in graviditetsdagbokstext.

Så vaknade sonen tjugo i fem i morse... jag sa att det var natt fortfarande och att han fick leka på sitt rum - så la jag mig igen. Han lekte en timme innan han kom och sa att han ville ha frukost. Helt OK.

Men nu har vi precis haft en gnällsstund. Trött - javisst. Får se hur resten av dagen blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:forvirret: I går var ingen bra dag :(

Med TIDIG morgon och en son som gnällde vid fel tider kännde jag mig inte alls som en bra mamma. :frustrert:

Sonen var arg på mig för jag åt upp äppelbitarna han gav mig för att äta och ville ha tillbaka dem. Arg på mig för att han fått en sticka i foten och sen för att jag försökte få ut den.

Så åt vi tidig lunch och han somnade, efter 1½ timme försökte jag väcka honom. Då grät han bara, var arg på mig, skrek och somnade om till och med på golvet. Vi höll på i 40 minuter tro jag. :sur:

Men så hade vi en bra eftermiddag trots allt - tog bussen till sentrum S, lämnade in mina glasögon och skulle titta på en väska som jag sett på annons. Så fanns den bara i svart - jag hade sett den i rosa. Sonen ville inte att vi köpte den svarta så vi åkte tunnelbana till centrum K i stälet. Där hade de väskan i rosa.

Det blir en fin ny skötväska till lillasyster hade jag tänkt mig :tommelsmil:

Den som hör till vagnen är lite "säckig" och saknar några fack.

Åkte tunnelbana och gick sen hem. Hämtade mormor som hjälpte till på en mässa och bjöd på middag.

I dag har vi bakat havrekakor. Sonen har hjälpt till både när han skulle och när han inte skulle :forvirret:

Jag funderar på att ta med en liten burk till jobbet på måndag.

Nu har jag "köpt mig lite tid" genom att göra en ny musikskiva åt sonen :sjarmor:

Nu sitter han på sitt rum, lyssnar och sjunger. Charmtrollet

... som nu kommer och vill ha trumpeten sin till musiken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här är väskan:

och här är (äntligen) ett foto på sonens tavla med de första kläderna som jag lovat flera gånger:

gallery_1519_35_59538.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...