Gå til innhold

Tannregulering for barn (pris)

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den utviklingen du refererer til har skjedd over tusener av år, ikke et par tiår. 

Anonymkode: 7407f...158

Ikke ALT. Barn som ikke får stive/harde ting å tygge på har større sjanse for enda mindre kjeve.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den utviklingen du refererer til har skjedd over tusener av år, ikke et par tiår. 

Forskningen viser til de siste 300 år, som er ganske kort tid med tanke på menneskets eksistens. Når vi også vet hvor stor kostendring vi har hatt de siste 50 år så trenger vi jo ikke vente til det har gått 150 år til før vi skjønner hva som skjer. Bare det at dagens ungdom har mer regulering enn sine foreldre viser at behovet øker. 

Anonymkode: 8ab67...976

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Litt på sida, men dere med barn som har hatt behov for regulering: når ble det oppdaget/bestemt at det var behov? 
vi er bare på tann nr 2 på vei opp nå, og den først står forskjøvet og på skrå. Føler det er pga lite plass, og hadde selv regulering i mange år og måtte trekke flere av de permanente tennene, så ser for meg noen dyre år framover…

Anonymkode: 8424a...483

Må bare presisere at det er tann nr 2 av de permanente som har kommet opp og en av dem som er skjev, ikke melketennene🙈

katties skrev (3 timer siden):

Nå trekker man vanligvis ikke - gjør kjeven bredere i stedet. Alle tenner bør ha vokst ut, men kommer de ut skjevt så blir de skjeve.

Får håpe han slipper det. Både trekking og utviding av kjeven. 🙈 men en av de permanente tennene som kommer opp står 45 grader vridd.  
Hadde selv regulering fra jeg var 8 til 18( de første årene for å begynne å lage plass, siste 3 år for å stabilisere), inkludert utviding av kjeven, helt grusomt vondt, men det var ikke nok, så de måtte trekke.

Heldigvis har vi godt betalte jobber, så økonomien blir ikke ødelagt av det, men kjedelig om det blir veldig mye utgifter til tenner. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forskningen viser til de siste 300 år, som er ganske kort tid med tanke på menneskets eksistens. Når vi også vet hvor stor kostendring vi har hatt de siste 50 år så trenger vi jo ikke vente til det har gått 150 år til før vi skjønner hva som skjer. Bare det at dagens ungdom har mer regulering enn sine foreldre viser at behovet øker. 

Akkurat det siste har vel mange andre forklaringer enn at kjevene har blitt merkbart mindre. Det er også regionale forskjeller på antallet ut fra hvor man bor i landet.

Det fantes færre kjeveortopeder før, det var andre refusjonsordninger og man prioriterte ikke nødvendigvis det for sine barn, spesielt ikke hvis den nærmeste kjeveortopeden lå en halv dagsreise unna. 

Foreldre spurte heller ikke tannlegen om barnet deres har «veldig gule tenner» og om det kunne fikses, for 30 år siden. Foreldre er mer opptatt av utseende enn tidligere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi spiser ikke spesielt mye mykere mat enn for 50 år siden, men gir man barnet smokk og velling og most mat til det er fire, kan det ha en innvirkning på kjeveutviklingen. De færreste gjør det. Årsaken til at kjevene blir mindre, kan være flere. 

Sitat

Plausible forklaringer

Mekanismene bak hvorfor vi har fått mindre plass, vet man ikke helt. Men det finnes flere plausible forklaringer, sier Øgaard.

– Smokk og fingersuging påvirker bittutviklingen, og man får en smalere overkjevetannbue. Amming kan hindre barn i å utvikle langvarige sugevaner.

Den andre teorien er at tygging stimulerer breddeveksten i kjevene og føre til brederetannbuer og bedre plass. Øgaard studerte dette ved å gi griser mat som enten var lettygget eller krevde mye tyggemotstand.

De har også sammenlignet norske, svenske og samiske barn. Særlig samiske barn, som tidlig ble introdusert for tørket reinsdyrkjøtt, hadde bredere kjever og bedre plass.

– Svenske barn, som ofte fikk grøt og velling til 3–4 års alderen, hadde generelt smalere tannbuer.

Et viktig aspekt er at maten vi spiste tidligere, førte til mer slitasje på tennene og bedre plassforhold. Nedslitte tenner, er noe som går igjen på gamle hodeskaller, sier Øgaard.

– En av teoriene er at det er dette vi er konstruert for. Det var stort sett alltid plass til visdomstennene, men slik er det jo ikke lenger.

En siste teori er økt forekomst av munnpusting på grunn av allergier og astma fra økt luftforurensning og andre påvirkninger på immunforsvaret.

https://www.aftenposten.no/sprek/i/l32Emy/kjevepandemien

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ikke gratis å drive sykehus heller, men i motsetning til tenner så er det helse.

Helt utrolig. 

Jeg lurer heller på om hvor mange barn som slipper regulering? 

Anonymkode: 3fc9c...458

Det stemmer, men det har som jeg før har nevnt sammenheng med at smeden og var tannlegen før

I min husstand så ca 25% av barna, skal sies at de som har hatt eller som holder på nå har veldig kraftige overbitt (derfor 90%, tidligere 100%)

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Store bittfeil, ja. Men dette fører også til at det er forventet at «alt» mulig skal korrigeres. Når foreldre begynner å spørre om tannstilling allerede når barnet kun har melketenner, tyder det på at enkelte er vel opptatte av kosmetiske faktorer.

I de andre nordiske landene dekkes det av det offentlige, men det det er strengere kriterier for hva som skal korrigeres. Det vil også medføre at terskelen for å fjerne tannreguleringen er lavere hvis hygienen er begredelig. Det er overraskende hvor mange foreldre som later til å bry seg lite med å følge med på munnhygienen til barnet/ungdommen mens de har tannregulering som foreldrene har betalt i dyre dommer for. Det hjelper lite å ha fin tannstilling hvis mange av tennene er svekket av karies etter endt tannregulering.

Jeg har fulgt nøye med på mine fra tidlig alder, de har ikke suget på tommelen eller hatt smokk likevel har de fleste av de fått kraftig overbitt.

Vi har valgt usynlig tannregulering, og har brukt det siden det kom på markedet i Norge, nettopp pga det er lettere å passe barnas tannhelse. 

Vanlige gmldagse er det ikke bare økt risiko for hull men og lettere å bli irritert på innsiden av leppene m m

Skrevet
Soft mann skrev (21 timer siden):

Det var vel ikke kost til tannlege diskuterte her

Indirekte jo, les det jeg svarte på

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 22.21):

Ornitologi er fugler. Odontologi er tenner.  

Anonymkode: 1d391...b66

Beklager var autokorrekturen på tlf min, antar likevel at alle med iq over skonr skjønte det utifra hva vi her diskuterer 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 15.26):

Hei! I dag jeg fikk sjokk når jeg hørte om tannregulering pris, og jeg vil gjerne å høre på noe erfaringer her.

Barna mi er 11 år gammel, og fikk gruppe C (40% refusjon) fra kommunen tannlege. I privat klinikk betalte jeg 1200kr for første konsultasjon, og de tilbyr meg en tannregulering av stål i begge sider (opp og ned) for rundt 2 år behandling, for 39.000 kr

Hva synes dere? Er det vanlig pris?

Tusen takk for hjelpen 

Anonymkode: 07d16...e93

Samme her med min datter. Pris på egenandel ble 40 tusen🥴Det er etter refusjon. 

Anonymkode: 1bb6c...54f

AnonymBruker
Skrevet

Datter i 7 kl fikk reg i mai 24..Først oppe, så nede..skal ha regulering i 1.5-2 år, avhengig av hvordan behandlingen virker. Vet ikke dekningsgrad, men skal bet drøyt 32.000 kr selv. Bet ca 2500 hver mnd etter oppsatt betalingsplan fra kjeveortoped.  Bet inkluderer også 3 etterkontroll når reg er tatt av, og en type metalltråd som skal sitte på ca 1 år etter endt beh slik at tennene ikke sklir fra hverandre igjen. Vi skulle i 15 mnd, så er ferdig i juli.d.å med Bet.

Anonymkode: 50635...a17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 19.42):

Litt på sida, men dere med barn som har hatt behov for regulering: når ble det oppdaget/bestemt at det var behov? 
vi er bare på tann nr 2 på vei opp nå, og den først står forskjøvet og på skrå. Føler det er pga lite plass, og hadde selv regulering i mange år og måtte trekke flere av de permanente tennene, så ser for meg noen dyre år framover…

Hos oss avdekket skoletannlegen at tannstillingen potensielt var problematisk nok til at det kunne være behov for regulering, og henviste til kjeveortoped for vurdering. 
Da var barnet 10-11år, og hadde mistet alle melketennene med unntak av hjørnetennene, så vidt jeg husker. 

Kjeveortoped vurderte det til at det nok kom til å bli behov, men måtte vente med oppstart til alle melketennene var ute, og voksentennene var kommet opp. 
Og på den perioden bedret ting seg en del også, ved at kjeven vokste og fikk bedre plass. (Barnet var 14 da strengen ble satt på.) 
Men fortsatt var det ille nok til at vi kunne få noe refusjon. 

Vurderingen og de jevnlige kontrollene hos kjeveortoped før oppstart regulering, betalte vi timepris på. Og jeg oppfattet ikke at det var noen refusjon på det. 

Kjeveortoped anbefalte oss å IKKE ha regulering dersom barnet ikke gjorde det frivillig. For da ville det antagelig ikke bli nødvendig effekt av behandlingen. 

Har også et barn som ikke hadde behov for tannregulering. Der ble det aldri nevnt noe om henvisning når vi var hos skoletannlegen. 

Anonymkode: 0ff5b...a9b

Skrevet
metalguy4100 skrev (1 time siden):

Hvor mye fik du dekket? Det der hørtes fryktelig dyrt ut.

Operasjon dekkes jo av folketrygden. Men vil anta at hele hopprennet er godt over 100 000 for den behandlingen hun har fått. Så fikk dekt en god del, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...