Gå til innhold

Tannregulering for barn (pris)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi betaler 60 000,- for regulering oppe og nede. Dette er tredje barn med regulering.

Anonymkode: daaea...b20

Anonymkode: e486b...1b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi betaler 60 000,- for regulering oppe og nede. Dette er tredje barn med regulering.

Er dette vanlig regulering med fast apparatur? Kan jeg spørre hvor i Norge dere bor?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt på sida, men dere med barn som har hatt behov for regulering: når ble det oppdaget/bestemt at det var behov? 
vi er bare på tann nr 2 på vei opp nå, og den først står forskjøvet og på skrå. Føler det er pga lite plass, og hadde selv regulering i mange år og måtte trekke flere av de permanente tennene, så ser for meg noen dyre år framover…

Anonymkode: 8424a...483

Ofte vil skoletannlegen henvise for at kjeveortoped skal ta en vurdering. Du får henvisningen av tannlegen og velger selv hvilken kjeveortoped du ønsker å kontakte. 

AnonymBruker
Skrevet

Man betaler jo pr gang, og ikke alt i EN sum. I alle fall gjorde jeg det da sønnen min gikk til reguleringstannlegen. Jeg valgte å betale etter hver time, og siden han var der en gang i måneden ca, så ble det godt fordelt utover. 

Jeg klarte det i alle fall greit på den måten, når betalingen ble fordelt. Husker ikke hvilken refusjonsordning behandlingen av hans tenner havnet på, men vi fikk stort avslag pga stort overbitt. 

Anonymkode: cd827...df2

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Barn 0-18 år har gratis tannbehandling, bortsett fra kjeveortopedi. Hvorfor hevder du at man må betale alt selv? 

All nødvendig tannbehandling for å forebygge og behandle sykdom i munn/tenner hos barn er altså dekket.

Det er ingen grunn til at bittanomalier skulle være hyppigere forekommende i Norge enn våre naboland, likevel har ca 33% av barn og unge i Norge hatt tannregulering, mot 25% i Danmark og 20-27% i Sverige.

Anonymkode: 7407f...158

Pga det var nesten ordrett det tannlege sa når sønnen min på 15 var til sjekk og hadde altfor dypt bitt.

eg har og diagnose som ikke er dekket av helsevesen i Norge

AnonymBruker
Skrevet

Oslo, Tannlegehøyskolen, regulering oppe og nede, 40 % refusjon. Totalpris 40 000, vår pris 24 000. Dette er for selve regulering og behandling stipulert til 1,5-2 år. Betalt noe for time for å finne ut av at skulle ha regulering også.

Anonymkode: a93fe...afc

AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer på rundt 50 000 i egenandel. Fikk helt sjokk over hvor fort utgiftene kom. Ungen var til vanlig kommunal tannlege i starten av desember, og ble henvist videre til kjeveortoped. Bare to-tre uker senere hadde vi allerede fått utgift på 26 000 kroner! Nå er heldigvis de verste storsummene ferdig betalt, men det var et sjokk å plutselig ha 26 000 ekstra utgift i desember.

Anonymkode: d4ee7...dfb

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Barn 0-18 år har gratis tannbehandling, bortsett fra kjeveortopedi. Hvorfor hevder du at man må betale alt selv? 

All nødvendig tannbehandling for å forebygge og behandle sykdom i munn/tenner hos barn er altså dekket.

Det er ingen grunn til at bittanomalier skulle være hyppigere forekommende i Norge enn våre naboland, likevel har ca 33% av barn og unge i Norge hatt tannregulering, mot 25% i Danmark og 20-27% i Sverige.

Anonymkode: 7407f...158

Hvor har du slik feil info fra. Alle vet at det er kun noen få prosenter enn får dekket.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her betalte vi 3000 for konsultasjon etter trygderefusjon. 

Vi betalte ca 40 000 for det første barnet, og ser ut som nummer 2 også kommer til å ende på det. 

Anonymkode: 8ab67...976

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Litt på sida, men dere med barn som har hatt behov for regulering: når ble det oppdaget/bestemt at det var behov? 
vi er bare på tann nr 2 på vei opp nå, og den først står forskjøvet og på skrå. Føler det er pga lite plass, og hadde selv regulering i mange år og måtte trekke flere av de permanente tennene, så ser for meg noen dyre år framover…

Anonymkode: 8424a...483

2 klasse. Totalprisen er den samme uansett, de bare følger opp frem til de faktisk setter på reguleringen. Vi har vært inne til jevnlig kontroll for å se at skjeve tenner som ikke har kommet ut ikke skader nærliggende tenner, og henvist til tanntrekking ved behov. Begynte ikke betale månedlig før de faktisk samme på regulering (9.klasse), så frem til da har vi bare betalt konsultasjon (3000kr). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her betalte vi 3000 for konsultasjon etter trygderefusjon. 

Vi betalte ca 40 000 for det første barnet, og ser ut som nummer 2 også kommer til å ende på det. 

Hos oss koster konsultasjon 650 kr. 40 000 høres ut som store avvikende behov hos barnet. Kan ikke forstå den prisen hvis det allerede er trukket ifra hos helfo 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hos oss koster konsultasjon 650 kr. 40 000 høres ut som store avvikende behov hos barnet. Kan ikke forstå den prisen hvis det allerede er trukket ifra hos helfo 

Det er ikke prisen her i Trondheim i allefall. 

40500 kr i egenandel, jeg sjekket kontrakten nå. Plassmangel i overkjeve er "diagnose".

AnonymBruker
Skrevet

Legg merke til at dekningsgraden gjelder offentlig sats. De fleste er private og tar ganske mye mer. Du kan altså ha 100% dekning, men likevel få 30 000 i egenandel, gitt at tannlegen tar 30 000 høyere pris enn offentlig sats. Og dette gjør de alle sammen, og de ligger veldig mye høyere. Fordi de kan.

• Nyttig 4
Skrevet

25000 betalte jeg i egenandel for min datter. Hun hadde tenner som vokste feil vei, samt manglet et par tenner under melketenner. Måtte opereres i tillegg for å sette på noe greier som skulle vokse ut og festes  reguleringa. Fikk dekt en god del ja pga at det var nødvendig og ikke bare kosmetisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jaha, du er sjokkert over at det koster penger å ha barn? Staten subsidierer heldigvis ikke alt, og dette er noe du må betale selv. Men det er helt valgfritt, barnet kan også bekoste det på egen hånd som voksen. Prisen høres greit u den, det. Betales jo over tid og ikke som et engangsbeløp. 

Anonymkode: 7e943...e96

Herregud , stått opp med feil bein i dag?🙄

Anonymkode: 835f6...bfd

• Liker 2
Skrevet
Soft mann skrev (29 minutter siden):

Hvor har du slik feil info fra. Alle vet at det er kun noen få prosenter enn får dekket.

Nei, vi fikk dekket 75% av kostnadene men var allikevel ute med rundt 30.000 kroner 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legg merke til at dekningsgraden gjelder offentlig sats. De fleste er private og tar ganske mye mer. Du kan altså ha 100% dekning, men likevel få 30 000 i egenandel, gitt at tannlegen tar 30 000 høyere pris enn offentlig sats. Og dette gjør de alle sammen, og de ligger veldig mye høyere. Fordi de kan.

Kjeveortopedi er privat praksis. Derfor fungerer det slik. Likevel er det lurt å få prisoverslag hos flere nettopp pga det du skreiv- de opererer med store prisforskjeller! - fordi de kan! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjeveortopedi er privat praksis. Derfor fungerer det slik. Likevel er det lurt å få prisoverslag hos flere nettopp pga det du skreiv- de opererer med store prisforskjeller! - fordi de kan! 

Akkurat.

Ville bare skrive det for å presisere, det er ikke alle som er kjent med kjeveortopedi, og tror at 75% dekning betyr reelle 75% dekt. Dessverre ikke slik. 

Det er forsåvidt en egen debatt, men frem til vi kommer dit at vi får regulering fulldekt til barn som en del av helsetilbudet, så burde vi i det minste få dekningsgrad som tilsvarer reelle priser. "Offentlig sats" burde ikke kunne være lavere enn det billigste du har mulighet til å kunne velge. Såvidt jeg vet så finnes det ingen i nærheten av offentlig takst, og jeg bor i en stor norsk by. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymy23 skrev (49 minutter siden):

Er dette vanlig regulering med fast apparatur? Kan jeg spørre hvor i Norge dere bor?

Vanlig ja. Trondheim 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Eg vil nok tru at private ligger 100%over, fordi dei kan ja. Og hvorfor skal dei ha en lønn på 800-900k i offentlig lønn når dei kan ha2-3 mill i privat+ å den Norske stat tener på denne ordninge

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...