AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #41 Skrevet 13. mars 2025 Fikk dekket 75% og betalte 16000 selv. Anonymkode: a1545...de2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #42 Skrevet 13. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 39000kr er beløpet at jeg må betale Anonymkode: 07d16...e93 Det var mye. Vårt barn var i B , altså 40 % , mener vi betalte rundt 27.000. Anonymkode: 9b283...d29
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #43 Skrevet 13. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt på sida, men dere med barn som har hatt behov for regulering: når ble det oppdaget/bestemt at det var behov? vi er bare på tann nr 2 på vei opp nå, og den først står forskjøvet og på skrå. Føler det er pga lite plass, og hadde selv regulering i mange år og måtte trekke flere av de permanente tennene, så ser for meg noen dyre år framover… Anonymkode: 8424a...483 Det varierer. Det er ennå ikke avklart om sønnen min på snart 14 må ha regulering, da det er noen flere tenner som må komme frem først. Han har vært ganske sent ute med å miste melketenner. Anonymkode: 03307...2fd
Fru Uperfekt Skrevet 13. mars 2025 #44 Skrevet 13. mars 2025 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! I dag jeg fikk sjokk når jeg hørte om tannregulering pris, og jeg vil gjerne å høre på noe erfaringer her. Barna mi er 11 år gammel, og fikk gruppe C (40% refusjon) fra kommunen tannlege. I privat klinikk betalte jeg 1200kr for første konsultasjon, og de tilbyr meg en tannregulering av stål i begge sider (opp og ned) for rundt 2 år behandling, for 39.000 kr Hva synes dere? Er det vanlig pris? Tusen takk for hjelpen Anonymkode: 07d16...e93 Ikke gale pris, mine har sånne usynlige pga alle ulempene med gmldagse reguleringer. Vi har 90% men havner på rundt 50k pr barn. Grunnen til at tenner ikke er under de samme ordninger som resten av kroppen er at det var smeden som var tannlegen i gml gml dager Må få lagt til at før de satte ned satsene hadde vi 100% og det var før de usynlige kom på markedet så da gikk vi på ordontologisk med de og betalte 500-1000 pr barn (måtte dekke platen selv) Endret 13. mars 2025 av Fru Uperfekt
Fru Uperfekt Skrevet 13. mars 2025 #45 Skrevet 13. mars 2025 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Akkurat. Ville bare skrive det for å presisere, det er ikke alle som er kjent med kjeveortopedi, og tror at 75% dekning betyr reelle 75% dekt. Dessverre ikke slik. Det er forsåvidt en egen debatt, men frem til vi kommer dit at vi får regulering fulldekt til barn som en del av helsetilbudet, så burde vi i det minste få dekningsgrad som tilsvarer reelle priser. "Offentlig sats" burde ikke kunne være lavere enn det billigste du har mulighet til å kunne velge. Såvidt jeg vet så finnes det ingen i nærheten av offentlig takst, og jeg bor i en stor norsk by. Anonymkode: 8ab67...976 I Bergen er det kun på gml type og kun på ordontologisk de følger off satser
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #46 Skrevet 13. mars 2025 Som allerede nevnt her så er det ulike faktorer som spiller inn 1. Alle kjeveortopeder er private, finnes ingen offentlige, og derfor bestemmer de prisene selv. Pris vil derfor gjerne variere fra klinikk til klinikk, men også fra sted til sted i landet. 2. Barn som faller innad samme refusjonsgruppe kan likevel ha behov for ulik behandling underveis. Hver refusjonsgruppe har jo flere ulike problemstillinger, og noen er lettere og billigere å korrigere enn andre. I tillegg er det ingen "standard prosedyre". Ulike kjeveortopeder kan velge å løse samme problemstilling på ulike måter. 3. 70% refusjon er ikke 70% refusjon. I praksis tilsvarer det kanskje 40% om du er heldig. Grunnen til dette er at HELFO har bestemt at "ja, X behandling koster 30 000kr. Og du får da 70% dekket av de 30 tusen, altså 21 tusen." Men i realiteten, fordi kjeveortopeder er private, så koster X behandling egentlig 60 000kr, men du får fortsatt bare dekket de 21 tusen, og sitter derfor plutselig igjen med en egenkapital på 39 tusen, i steden for de 9 tusen som HELFO "lovte". Anonymkode: 3d77d...626 5
Fru Uperfekt Skrevet 13. mars 2025 #47 Skrevet 13. mars 2025 Soft mann skrev (44 minutter siden): Eg vil nok tru at private ligger 100%over, fordi dei kan ja. Og hvorfor skal dei ha en lønn på 800-900k i offentlig lønn når dei kan ha2-3 mill i privat+ å den Norske stat tener på denne ordninge Tror du det er gratis å drive ett tannlege kontor? -Lønn -Arbg avg - Leie - Strøm - Maskiner - Telefoni Osv osv er ikke gratis 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #48 Skrevet 13. mars 2025 Vi har fått estimat på 35 000 for regulering nede i 1 år. Anonymkode: 1d391...b66
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #49 Skrevet 13. mars 2025 Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Ikke gale pris, mine har sånne usynlige pga alle ulempene med gmldagse reguleringer. Vi har 90% men havner på rundt 50k pr barn. Grunnen til at tenner ikke er under de samme ordninger som resten av kroppen er at det var smeden som var tannlegen i gml gml dager Må få lagt til at før de satte ned satsene hadde vi 100% og det var før de usynlige kom på markedet så da gikk vi på ordontologisk med de og betalte 500-1000 pr barn (måtte dekke platen selv) Ornitologi er fugler. Odontologi er tenner. Anonymkode: 1d391...b66 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #50 Skrevet 13. mars 2025 Fru Uperfekt skrev (51 minutter siden): Tror du det er gratis å drive ett tannlege kontor? -Lønn -Arbg avg - Leie - Strøm - Maskiner - Telefoni Osv osv er ikke gratis Nei, men kjeveortopeder er blant samfunnets lønnsvinnere. Så det går en god del ut i lønn også. Anonymkode: 1d391...b66 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #51 Skrevet 13. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, men kjeveortopeder er blant samfunnets lønnsvinnere. Så det går en god del ut i lønn også. Anonymkode: 1d391...b66 Ja, her i byen og nabobyen er de to jeg vet om svært formuende når de nå har gått av og har i alle år vært på lønnstoppen. Rett og slett blitt drit-rike etter et liv med regulering. Anonymkode: 16820...cde 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #52 Skrevet 14. mars 2025 Soft mann skrev (7 timer siden): Hvor har du slik feil info fra. Alle vet at det er kun noen få prosenter enn får dekket. Jeg tror du må lese på nytt. All tannbehandling av barn er gratis, unntatt kjeveortopedi. Anonymkode: 7407f...158
Soft mann Skrevet 14. mars 2025 #53 Skrevet 14. mars 2025 Fru Uperfekt skrev (6 timer siden): Tror du det er gratis å drive ett tannlege kontor? -Lønn -Arbg avg - Leie - Strøm - Maskiner - Telefoni Osv osv er ikke gratis Det var vel ikke kost til tannlege diskuterte her
Soft mann Skrevet 14. mars 2025 #54 Skrevet 14. mars 2025 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg tror du må lese på nytt. All tannbehandling av barn er gratis, unntatt kjeveortopedi. Anonymkode: 7407f...158 Ok. Da er tannregulering en del av kjeveortopedi, for tannreguleringen til junior ville koste ca 50000kr sa tannlegen Endret 14. mars 2025 av Soft mann
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #55 Skrevet 14. mars 2025 Soft mann skrev (1 time siden): Ok. Da er tannregulering en del av kjeveortopedi, for tannreguleringen til junior ville koste ca 50000kr sa tannlegen Kjeveortopedi er regulering av tenner, og ikke noe annet. Anonymkode: 7407f...158 1
Thyra Skrevet 14. mars 2025 #56 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Barn 0-18 år har gratis tannbehandling, bortsett fra kjeveortopedi. Hvorfor hevder du at man må betale alt selv? All nødvendig tannbehandling for å forebygge og behandle sykdom i munn/tenner hos barn er altså dekket. Det er ingen grunn til at bittanomalier skulle være hyppigere forekommende i Norge enn våre naboland, likevel har ca 33% av barn og unge i Norge hatt tannregulering, mot 25% i Danmark og 20-27% i Sverige. Anonymkode: 7407f...158 Kjeveortopedi burde også vært dekket. Ingen trenger perfekt Hollywood smil, men store bittfeil kan gi fysiske plager, i tillegg til at det kan være en stor psykisk belastning. Det er ikke riktig at foreldrenes økonomi skal være avgjørende for om barn får muligheten til å fikse dette. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #57 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nærmer oss så mange tusen at jeg har komt ut av tellingen for lengst... betaler 500-1500 pr gang selc for 2sek sjekk... noen tusen h er gang det byttes noe.. og mange tusen hver gang ny plate,skinne eller flytting av ting osv. Anonymkode: 4e14f...83c Tror timebetalingen må være ekstremt høy. Vi betaler rundt 2000kr for hver gang - vi får dekket 35%, så den reelle prisen er enda høyere (har 40% refusjon, men prisene hos kjeveortopeden er høyere enn statens satser, så det blir bare 35%). Kjeveortopeden er i rommet maks 2-3 minutter ved et normalt besøk. Og hen har pasienter i hvert rom som venter. Trenger ikke være økonom for å skjønne at dette er meget god butikk, og at kjeveortopeden har 25 millioner i formue og er på inntektstoppen i kommunen. Anonymkode: cdd58...8b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #58 Skrevet 14. mars 2025 Fru Uperfekt skrev (9 timer siden): Tror du det er gratis å drive ett tannlege kontor? -Lønn -Arbg avg - Leie - Strøm - Maskiner - Telefoni Osv osv er ikke gratis Her tjener kjeveortopeden minst 5 millioner i året. Dvs det er tallet som fremgår av skatteoppgjøret, etter fradrag. Det reelle tallet er dermed vesentlig høyere. Som jeg nettopp skrev, vi er inne 2-3 minutter og betaler mer enn 2000kr, og da kommer statens refusjon i tillegg. Selvsagt forstår jeg at det er litt dødtid, at det muligens kan skrives journal også når vi ikke er i rommet (selv om jeg tror det gjøres når vi er der), og at tannpleiere også må ha lønn, og at det tilkommer utgifter til husleie, strøm, telefon, nytt dyrt utstyr etc. Men skatteoppgjøret (publiseres i avisa, jeg har ikke snoket) sier meg at inntjeningen er meget god (hen eier klinikken selv, og bestemmer dermed lønna si selv). Så disse fem millionene++ er overskuddet. I tillegg kan det godt hende at det syltes ned penger i selve bedriften også. Her har jo kjeveortopedene monopol og et ganske så greit sugerør inn i det offentliges midler, så man kan virkelig diskutere om det er riktig at de skal tjene så mye penger på tenåringers foreldre og staten. Staten betaler også utdanningen deres, og de jobber bare dagtid. Det finnes vel knapt legespesialister som tjener like mye. En overlege på sykehus tjener kanskje rundt 1,5-1,8 millioner - med vakt og langt lengre arbeidstid enn 37,5 timer i uka. Privat tjener man mer, men det er veldig langt opp til fem millioner. Det er ikke mange fastleger som tjener 5 millioner i året. Da jobber de ekstremt mye. Anonymkode: cdd58...8b0 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #59 Skrevet 14. mars 2025 Betalte 25000 for et par år siden. Fikk 75% dekket. Barnet hadde overbitt. Anonymkode: 97051...078
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #60 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Legg merke til at dekningsgraden gjelder offentlig sats. De fleste er private og tar ganske mye mer. Du kan altså ha 100% dekning, men likevel få 30 000 i egenandel, gitt at tannlegen tar 30 000 høyere pris enn offentlig sats. Og dette gjør de alle sammen, og de ligger veldig mye høyere. Fordi de kan. Anonymkode: 8ab67...976 Jepp, de gjør det fordi de kan. Det er mangel på kjeveortopeder og lange ventelister, og dermed kan de skru opp prisene så mye de bare vil, uten at det er prissamarbeid. Anonymkode: cdd58...8b0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå