AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #61 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei! I dag jeg fikk sjokk når jeg hørte om tannregulering pris, og jeg vil gjerne å høre på noe erfaringer her. Barna mi er 11 år gammel, og fikk gruppe C (40% refusjon) fra kommunen tannlege. I privat klinikk betalte jeg 1200kr for første konsultasjon, og de tilbyr meg en tannregulering av stål i begge sider (opp og ned) for rundt 2 år behandling, for 39.000 kr Hva synes dere? Er det vanlig pris? Tusen takk for hjelpen Anonymkode: 07d16...e93 Min datter havnet i samme kategori. Jeg føler meg veldig lurt. Her er regnestykket jeg fikk. Pris: 50.000 Refusjon helfo (40%): - 20.000 20% tillegg "siden vi ikke får nok fra helfo: 6000 Sluttsum: 36.000 Dette inkluderer prisen p0 alle konsultasjonene i forkant. Det som gjorde det ekstra surt var at jeg ba om tid til å sjekke priser andre steder. Jeg fikk ikke gjort det da Kjeveortopeden hadde aktivert refusjonen fra helfo før jeg fikk sagt ja eller nei. Så... hvis dette er normalen ligger du på rundt vanlig pris. Anonymkode: 8a12e...7bb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #62 Skrevet 14. mars 2025 Fru Uperfekt skrev (9 timer siden): Tror du det er gratis å drive ett tannlege kontor? -Lønn -Arbg avg - Leie - Strøm - Maskiner - Telefoni Osv osv er ikke gratis Ikke gratis å drive sykehus heller, men i motsetning til tenner så er det helse. Helt utrolig. Jeg lurer heller på om hvor mange barn som slipper regulering? Anonymkode: 3fc9c...458 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #63 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke gratis å drive sykehus heller, men i motsetning til tenner så er det helse. Helt utrolig. Jeg lurer heller på om hvor mange barn som slipper regulering? Anonymkode: 3fc9c...458 Eller hvor mange barn som ikke får en sårt trengt regulering og sliter med det som voksen og i verste fall blir ufør. Staten skjønner ikke at forebyggende helse kan bli mye billigere for samfunnet. Jeg som voksen fikk akutte tannproblemer for noen måneder siden. Da jeg har lønnstrekk og ikke muligheter for å forhåndsbetale så får jeg ikke operasjonen jeg trenger for å kunne fungere normalt. Resultatet ble desverre sykemelding. Nå sparer jeg det jeg kan og håper jeg klarer å holde ut det neste året. Forhåpentligvis har jeg en jobb å gå tilbake til når dette er over. Anonymkode: 8a12e...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #64 Skrevet 14. mars 2025 Hvem bryr seg om hvorfor kjeveortopeden tjener mye??? Det tar 10 ÅR!!! Å bli kjeveortoped!! 5 års utdanning for å bli tannlege. 2 år med pålagt praksis før en kan søke på spesialiseringen 3 år på kjeveortopedspesialisering Link: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kjeveortoped Til TS: Her er linken til Kjeveortoped foreningen : https://kjeveortopediskforening.no/kjeveortopedi/regler-for-refusjon-helfo/ Kan jo også nevne at dette er grunnen til at vi har behandlingsforsikring på barna.. Nå gjaldt ikke den på tvillingene`s regulering.. Men har 2 yngre søsken, begge har tidligere hatt skader på tenner, ene barnet skadet begge fortennene i ett fall i barnehagen, det ble jo registrert hos dem, men jeg registrerte også skaden hos forsikringen vår.. De to yngste har i tillegg skadet tennene på trampolinenen og fall på sykkel og i lek ellers... Det er aktive barn!! Uansett.... Ene tannlegen fortalte meg hvert fall, at alt av fall som gjelder tenner, er greit å registrer hos forsikringen, for hvis de trenger regulering senere da, og hver hendelse/ulykke om har påvirket tennene vil jo da være registrert, og dokumentasjon er tilgjengelig, og sjansen for å få regulering delvis eller helt vil da være større.... Anonymkode: 6d97d...173 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #65 Skrevet 14. mars 2025 Thyra skrev (1 time siden): Kjeveortopedi burde også vært dekket. Ingen trenger perfekt Hollywood smil, men store bittfeil kan gi fysiske plager, i tillegg til at det kan være en stor psykisk belastning. Det er ikke riktig at foreldrenes økonomi skal være avgjørende for om barn får muligheten til å fikse dette. Store bittfeil, ja. Men dette fører også til at det er forventet at «alt» mulig skal korrigeres. Når foreldre begynner å spørre om tannstilling allerede når barnet kun har melketenner, tyder det på at enkelte er vel opptatte av kosmetiske faktorer. I de andre nordiske landene dekkes det av det offentlige, men det det er strengere kriterier for hva som skal korrigeres. Det vil også medføre at terskelen for å fjerne tannreguleringen er lavere hvis hygienen er begredelig. Det er overraskende hvor mange foreldre som later til å bry seg lite med å følge med på munnhygienen til barnet/ungdommen mens de har tannregulering som foreldrene har betalt i dyre dommer for. Det hjelper lite å ha fin tannstilling hvis mange av tennene er svekket av karies etter endt tannregulering. Anonymkode: 7407f...158 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #66 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Eller hvor mange barn som ikke får en sårt trengt regulering og sliter med det som voksen og i verste fall blir ufør. Staten skjønner ikke at forebyggende helse kan bli mye billigere for samfunnet. Jeg som voksen fikk akutte tannproblemer for noen måneder siden. Da jeg har lønnstrekk og ikke muligheter for å forhåndsbetale så får jeg ikke operasjonen jeg trenger for å kunne fungere normalt. Resultatet ble desverre sykemelding. Nå sparer jeg det jeg kan og håper jeg klarer å holde ut det neste året. Forhåpentligvis har jeg en jobb å gå tilbake til når dette er over. Anonymkode: 8a12e...7bb På hvilken måte fører manglende tannregulering i barndommen til uførhet? Anonymkode: 7407f...158 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #67 Skrevet 14. mars 2025 Kjeveortop er dyrt og det er så mye som ikke blir dekket av helfo sine satser pluss at kjeveortopedene opererer med høyere satser enn helfo satsene. Har flere barn hvor alle er på 90% pga ulike bittfeil. Betalte i fjor 14000 på det barnet som kom i gang med behandling. I praksis utgjør dette 50% rabatt, og ikke 90% Har ennå 2 år igjen av behandlingen, så må vi krysse fingrene og håpe at resultatet holder seg for å unngå operasjon. Vi har råd til det, men tenker på alle som sliter... dette er en kostnad som kan velte hele økonomien. Anonymkode: 9b8f6...16c 1
Thyra Skrevet 14. mars 2025 #68 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På hvilken måte fører manglende tannregulering i barndommen til uførhet? Anonymkode: 7407f...158 Store bittfeil kan gi skjevbelastninger som kan gi slitasjeskader, muskelspenninger og smerter i kjeven som kan forplante seg videre, hodepine, migrene... Store tannstillingsfeil og bittfeil kan også ødelegge selvtilliten, føre til mobbing, utenforskap, psykiske plager...
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #69 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Store bittfeil, ja. Men dette fører også til at det er forventet at «alt» mulig skal korrigeres. Når foreldre begynner å spørre om tannstilling allerede når barnet kun har melketenner, tyder det på at enkelte er vel opptatte av kosmetiske faktorer. I de andre nordiske landene dekkes det av det offentlige, men det det er strengere kriterier for hva som skal korrigeres. Det vil også medføre at terskelen for å fjerne tannreguleringen er lavere hvis hygienen er begredelig. Det er overraskende hvor mange foreldre som later til å bry seg lite med å følge med på munnhygienen til barnet/ungdommen mens de har tannregulering som foreldrene har betalt i dyre dommer for. Det hjelper lite å ha fin tannstilling hvis mange av tennene er svekket av karies etter endt tannregulering. Anonymkode: 7407f...158 Enig i det med hygiene. Kan være vanskelig med rengjøring med regulering. Selv sliter jeg med mye hull, spesielt langs med tannkjøttet. Tror reguleringen i ungdommen er medvirkende årsak, men har også fått påvist munntørrhet. Er likevel glad jeg hadde regulering, da overbittet var så stort at jeg ikke kunne lukke munnen. Har ikke perfekt tannstilling nå heller, men det lever jeg godt med. Skjønner ikke vitsen med regulering for bittesmå skjønnhetsfeil. Et lite mellomrom eller en skjev tann er jo bare sjarmerende. Anonymkode: 8b618...d07 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #70 Skrevet 14. mars 2025 Thyra skrev (Akkurat nå): Store bittfeil kan gi skjevbelastninger som kan gi slitasjeskader, muskelspenninger og smerter i kjeven som kan forplante seg videre, hodepine, migrene... Store tannstillingsfeil og bittfeil kan også ødelegge selvtilliten, føre til mobbing, utenforskap, psykiske plager... Det er ytterst få bittfeil som kan føre til de alvorlige plagene du lister opp. Faktum er at det foreldre og barn/ungdom selv legger merke til, sjelden er av de alvorligste bittanomaliene. De ser en skjev tann, litt utstående tenner, mellomrom mellom fortennene eller plassmangel, men har sjelden oppdaget åpent eller dypt bitt, eller saksebitt og kryss bitt. Anonymkode: 7407f...158 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #71 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjeveortop er dyrt og det er så mye som ikke blir dekket av helfo sine satser pluss at kjeveortopedene opererer med høyere satser enn helfo satsene. Har flere barn hvor alle er på 90% pga ulike bittfeil. Betalte i fjor 14000 på det barnet som kom i gang med behandling. I praksis utgjør dette 50% rabatt, og ikke 90% Har ennå 2 år igjen av behandlingen, så må vi krysse fingrene og håpe at resultatet holder seg for å unngå operasjon. Vi har råd til det, men tenker på alle som sliter... dette er en kostnad som kan velte hele økonomien. Anonymkode: 9b8f6...16c Problemet med sånn som det er nå, er at det er de med best og dårligst økonomi som får regulering. NAV sosialtjeneste kan dekke tannregulering for barn i familiene som har aller dårligst råd. Anonymkode: 7407f...158 1 1
Queen94 Skrevet 14. mars 2025 #72 Skrevet 14. mars 2025 1200kr for første konsultasjon? Jeg betalte 400kr for mitt barn. Prøv å undersøk andre kliniker.
Thyra Skrevet 14. mars 2025 #73 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ytterst få bittfeil som kan føre til de alvorlige plagene du lister opp. Faktum er at det foreldre og barn/ungdom selv legger merke til, sjelden er av de alvorligste bittanomaliene. De ser en skjev tann, litt utstående tenner, mellomrom mellom fortennene eller plassmangel, men har sjelden oppdaget åpent eller dypt bitt, eller saksebitt og kryss bitt. Anonymkode: 7407f...158 Vet at dette ikke gjelder de fleste ned regulering, jeg svarte på hva manglende tannregulering kan føre til. Selv hadde jeg kryssbitt, dypt bitt og 11 millimeter overbitt. I tillegg til noe skjevhet som (fortsatt) fører til at det av og til klikker i kjeven. Har ingen smerter, da.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #74 Skrevet 14. mars 2025 Thyra skrev (1 minutt siden): Vet at dette ikke gjelder de fleste ned regulering, jeg svarte på hva manglende tannregulering kan føre til. Selv hadde jeg kryssbitt, dypt bitt og 11 millimeter overbitt. I tillegg til noe skjevhet som (fortsatt) fører til at det av og til klikker i kjeven. Har ingen smerter, da. Klikking i kjeven kan alle få, helt uavhengig av tannstilling. Poenget mitt er at det hos foreldre og barn/ungdom er en forventning om at tannstilling skal fikses på grunnlag av det de ser, altså det kosmetiske, de har sjelden selv noe kunnskap om de mer alvorlige bittanomaliene. Et stort overbitt kan for eksempel føre til at fortennene er mer utsatte for alvorlige traumer, noe som også er grunnen til at dette kvalifiserer for Refusjon fra Helfo, men foresatte tenker ikke på dette, men på utseendet. Anonymkode: 7407f...158 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #75 Skrevet 14. mars 2025 Min sønn hadde regulering for noen år siden. 100% refusjon, men måtte likevel betale 24.000kr. Skyldtes at staten hadde satt en grense for hva 100% betydde i kroner… Anonymkode: 91151...39b 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #76 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her tjener kjeveortopeden minst 5 millioner i året. Dvs det er tallet som fremgår av skatteoppgjøret, etter fradrag. Det reelle tallet er dermed vesentlig høyere. Som jeg nettopp skrev, vi er inne 2-3 minutter og betaler mer enn 2000kr, og da kommer statens refusjon i tillegg. Selvsagt forstår jeg at det er litt dødtid, at det muligens kan skrives journal også når vi ikke er i rommet (selv om jeg tror det gjøres når vi er der), og at tannpleiere også må ha lønn, og at det tilkommer utgifter til husleie, strøm, telefon, nytt dyrt utstyr etc. Men skatteoppgjøret (publiseres i avisa, jeg har ikke snoket) sier meg at inntjeningen er meget god (hen eier klinikken selv, og bestemmer dermed lønna si selv). Så disse fem millionene++ er overskuddet. I tillegg kan det godt hende at det syltes ned penger i selve bedriften også. Her har jo kjeveortopedene monopol og et ganske så greit sugerør inn i det offentliges midler, så man kan virkelig diskutere om det er riktig at de skal tjene så mye penger på tenåringers foreldre og staten. Staten betaler også utdanningen deres, og de jobber bare dagtid. Det finnes vel knapt legespesialister som tjener like mye. En overlege på sykehus tjener kanskje rundt 1,5-1,8 millioner - med vakt og langt lengre arbeidstid enn 37,5 timer i uka. Privat tjener man mer, men det er veldig langt opp til fem millioner. Det er ikke mange fastleger som tjener 5 millioner i året. Da jobber de ekstremt mye. Anonymkode: cdd58...8b0 Du kan ikke bare sjekke en persons formue og dermed si hva vedkommende tjener i jobben sin. Ja, kjeveortopeder har høy lønn. De regulerer, slik som alle andre, prisene sine etter forespørsel. Vi kan ikke forvente at kjeveortopedene setter ned prisene for å være greie. Alle yrker tar hva de kan, stort sett. Dette kunne fint vært regulert med at tannhelse går inn i offentlig helsetilbud på lik linje som resten av kroppen, at pasientene betaler opp til frikort og at det offentlige dekker resten. Da vil ikke kjeveortopedene ha denne muligheten til fri prissetting og konkurranse. En persons inntekt er personens samlede inntekt. Du kan sjekke min inntekt og tenke at det ikke er rart boliglånsrenta er høy, da jeg som bankansatt har en svimlende høy inntekt. Sannheten er at jeg har en normal inntekt fra banken, men at jeg også har andre inntektskilder. Jeg tjener blant annet mesteparten på bolig som jeg driver med. Det er ingen tvil om at kjeveortopeder har god inntekt, men jeg tror ikke du skal google en person for deretter å fastslå at de tjener 5 millioner på kjeveortopedi i året. Det er ofte slik at personer med gode grunnlønninger i jobbene sine får råd til å investere i andre prosjekter, og dermed oppnår enda høyere inntekt. Anonymkode: 8ab67...976
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #77 Skrevet 14. mars 2025 Til dere som kommenterer at flere og flere får regulering. Det er faktisk påvist at kjeven vår blir mindre og mindre, mens tennene forblir i samme størrelse. Det gir plassmangel, feilstillinger og andre plager. Det menes å skyldes kosthold, at vi spiser for mye bearbeidet og most mat. Hvis så er tilfelle for økningen, slik det hevdes, vil det lønne seg enda mer å bli kjeveortoped fremover. Anonymkode: 8ab67...976 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #78 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til dere som kommenterer at flere og flere får regulering. Det er faktisk påvist at kjeven vår blir mindre og mindre, mens tennene forblir i samme størrelse. Det gir plassmangel, feilstillinger og andre plager. Det menes å skyldes kosthold, at vi spiser for mye bearbeidet og most mat. Hvis så er tilfelle for økningen, slik det hevdes, vil det lønne seg enda mer å bli kjeveortoped fremover. Anonymkode: 8ab67...976 Den utviklingen du refererer til har skjedd over tusener av år, ikke et par tiår. Anonymkode: 7407f...158 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2025 #79 Skrevet 14. mars 2025 Vi har to barn med regulering. Søskenmoderasjon og 70 % dekningsgrad, vi betaler 3600 per barn per time, og det skal være ca 12 timer på hver før de er ferdige. Det gjør et stort innhogg i familieøkonomien, men vi har jo ikke noe valg. Anonymkode: 524e9...b19
katties Skrevet 14. mars 2025 #80 Skrevet 14. mars 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Litt på sida, men dere med barn som har hatt behov for regulering: når ble det oppdaget/bestemt at det var behov? vi er bare på tann nr 2 på vei opp nå, og den først står forskjøvet og på skrå. Føler det er pga lite plass, og hadde selv regulering i mange år og måtte trekke flere av de permanente tennene, så ser for meg noen dyre år framover… Anonymkode: 8424a...483 Nå trekker man vanligvis ikke - gjør kjeven bredere i stedet. Alle tenner bør ha vokst ut, men kommer de ut skjevt så blir de skjeve.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå