Larsen82 Skrevet i går, 09:54 #1 Del Skrevet i går, 09:54 (endret) Hei, Takk for svar og bidrag i tråden. Det går visst ikke å slette innlegg her på dette forumet (wtf?), så redigeres bare ned Endret 7 timer siden av Larsen82 Endre overskrift 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:03 #2 Del Skrevet i går, 10:03 Mor må ha større hus for å ha plass til barnet, det er regnet inn. I tillegg til strøm. Anonymkode: 762d9...7b5 29 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:03 #3 Del Skrevet i går, 10:03 Mor må ha større bolig, kan ha økt bilbehov, får vesentlig redusert inntektsmuligheter pga omsorg for barn. Sånn i tillegg til at du antagelig underbudsjetterer flere av de andre kostnadene. Du kan jo ta en kikk på SIFOs referansebudsjett. Anonymkode: a24eb...dfc 26 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet i går, 10:17 Forfatter #4 Del Skrevet i går, 10:17 (endret) .. Har kikket på sifo og er ganske inline ift det. Hvilke poster mener du jeg underbudsjetterer og hva skal de i så fall være? Mor har helt vanlig 8-16 jobb, samme som meg. SFO er åpent fra 07-17 så det påvirker ikke jobb. Hvorfor må mor ha større bolig? Vi har lik størrelse på boligen. Jeg må helst ha et eget rom til barnet på lik linje som mor. Eller er det vanlig at samværsforelder legger barna på stua? 90% av hverdagene skjer i nærområdet med gangavstand til alt, så det store bilbehovet ser jeg ikke helt. Noen hundrelapper mer i strøm er sikkert riktig, men mor kommer fortsatt ut med 0 i utgifter. Endret 7 timer siden av Larsen82 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet i går, 10:23 Populært innlegg #5 Del Skrevet i går, 10:23 Larsen82 skrev (1 minutt siden): Har kikket på sifo og er ganske inline ift det. Hvilke poster mener du jeg underbudsjetterer og hva skal de i så fall være? Mor har helt vanlig 8-16 jobb, samme som meg. SFO er åpent fra 07-17 så det påvirker ikke jobb. Ellers har vi lik størrelse på boligen. Jeg må helst ha et eget rom barnet på lik linje som mor. Eller er det vanlig at samværsforelder legger barna på stua? 90% av hverdagene skjer i nærområdet med gangavstand til alt, så det store bilbehovet ser jeg ikke helt. Mat og transport, fritid avhengig av barnets interesser og alder. Det er uproblematisk å selv sove på stue eller dele rom med barn når barnet er der bare to helger i måneden. Vesentlig større behov for romsligere bolig ved fast bosted. Mulighet for å jobbe ekstra/overtid er påvirket når man har barn tilnærmet fulltid, i tillegg til at det er påvist karrierehemmende å ha alle sykt barn-dager alene. Regelverket er selvsagt laget ut fra generelle behov, ikke deres individspesifikke. Likevel høres du bare ut som en litt umoden fyr med manglende forståelse for hva det innebærer å oppdra barn - sånn i motsetning til å henge litt med avkommet en gang i blant. Anonymkode: a24eb...dfc 34 1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg BobbySocks Skrevet i går, 10:24 Populært innlegg #6 Del Skrevet i går, 10:24 (endret) Mat, ungen spiser for 100 kr dagen hos deg og 74 kr kr dagen hos mor? Sifo regner med at dette barnet koster 11500 hos mor, så noe er galt i regnestykket ditt. Og omsorgsbiten har du heller ikke regnet på, hvor mye mer bruker mor av seg selv kontra hva du gjør.. men det koster jo ikke kalde kroner og ører. Endret i går, 10:28 av BobbySocks 33 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:27 #7 Del Skrevet i går, 10:27 Larsen82 skrev (32 minutter siden): Kort fortalt om vår situasjon, et felles barn på 8 år. Annenhver helg hos far, resten hos mor. Du får gå for 50/50 da. Anonymkode: 61be0...2a4 19 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:28 #8 Del Skrevet i går, 10:28 1000 kr pr måned i klær og sko stemmer ivertfall ikke. Vintersko koster 1200 alene, vinterdress 1500, så må barnet ha parkdress, regntøy, støvler, joggesko, sandaler, undertøy, vanlig tøy, pentøy… votter og luer og buffer…shortser og t-skjorter og badetøy… skisko og skøyter osv. Jeg brukte iallefall mer enn 12 000 per år i klær og sko. Og jeg har alltid syntes det er rart at SFO og aktiviteter er mors utgift. Det er jo ting barnet går på når det ikke er sammen med noen av foreldrene. Så de 3200 til SFO kan du regne som halvparten ditt, om ikke du selv vil passe barnet i det tidsrommet da. Anonymkode: 8a093...8a8 15 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet i går, 10:29 Populært innlegg #9 Del Skrevet i går, 10:29 Hun kan ikke trene, gå ut på kvelden, delta på foreldremøter eller ta ekstravakter uten barnevakt. Hun må også ta fri planleggingsdager. Strøm, mat, klær og utstyr for alle dager utenom annenhver helg er dyrere for henne enn for deg. Betaler du for barnets bursdagsfeiring? Hun trenger større bolig siden hun har barnet nesten hele tiden. Sykt barn faller på henne, mulig også ulønnet om dagene brukes opp. Lege, tannlege og annet faller på henne. Anonymkode: 45ed4...8b9 34 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet i går, 10:29 Forfatter #10 Del Skrevet i går, 10:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mat og transport, fritid avhengig av barnets interesser og alder. Det er uproblematisk å selv sove på stue eller dele rom med barn når barnet er der bare to helger i måneden. Vesentlig større behov for romsligere bolig ved fast bosted. Mulighet for å jobbe ekstra/overtid er påvirket når man har barn tilnærmet fulltid, i tillegg til at det er påvist karrierehemmende å ha alle sykt barn-dager alene. Regelverket er selvsagt laget ut fra generelle behov, ikke deres individspesifikke. Likevel høres du bare ut som en litt umoden fyr med manglende forståelse for hva det innebærer å oppdra barn - sånn i motsetning til å henge litt med avkommet en gang i blant. Anonymkode: a24eb...dfc BobbySocks skrev (1 minutt siden): Mat, ungen spiser for 100 kr dagen hos deg og 74 kr kr dagen hos mor? Det er helg så litt mer for godis og slikt tenkte jeg, men ok har ikke finregnet. Så kanskje noen kr mer, men det utgjør ikke store forskjellen. Vi er fortsatt langt unna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet i går, 10:31 Forfatter #11 Del Skrevet i går, 10:31 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får gå for 50/50 da. Anonymkode: 61be0...2a4 Det er ikke det som diskuteres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:31 #12 Del Skrevet i går, 10:31 Men hvor mye tjener du ift mor da? Det handler mye om at barnet skal ha samme forutsetninger og levevilkår hos begge foreldrene, og derfor må den som tjener best betale mest uansett hva sifo sier et barn koster. Hvis dere har 8-16 jobb begge to hvorfor har dere ikke 50/50? Anonymkode: 5a067...5ca 19 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:32 #13 Del Skrevet i går, 10:32 2000 på mat er alt for lite Anonymkode: 41ac5...f5f 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet i går, 10:33 #14 Del Skrevet i går, 10:33 I tillegg til det som allerede er påpekt: Du “dobbeltregner” barnetrygden. Fordi mor får barnetrygd og utvidet barnetrygd får du mindre bidrag. Det legges nemlig til mors inntekt = den blir høyere, som igjen betyr at mor skal dekke en større del av utgiftene til barnet. På denne måten går fordelen av barnetrygd til begge foreldrene, så du må ta det bort fra regnestykket. Altså mor mottar bidrag, et bidrag som er lavere fordi mor også mottar barnetrygden. Så tallene dine for hva mor “mottar” blir feil, du regner at hun får dobbelt så mye som hun faktisk får. 19 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:36 #15 Del Skrevet i går, 10:36 Herregud. Er du grådig? Finregner slik på utgifter? Sparer du til barnet? Mulig mor sparer også til barnet. Jeg tviler på at mor går i pluss her altså. Bare sånn at det er sagt. Forsikring for barnet må å regnes med hvis du skal flisespikke sånn. Anonymkode: 79bca...d91 16 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:36 #16 Del Skrevet i går, 10:36 Tufsla&Vifsla skrev (1 minutt siden): I tillegg til det som allerede er påpekt: Du “dobbeltregner” barnetrygden. Fordi mor får barnetrygd og utvidet barnetrygd får du mindre bidrag. Det legges nemlig til mors inntekt = den blir høyere, som igjen betyr at mor skal dekke en større del av utgiftene til barnet. På denne måten går fordelen av barnetrygd til begge foreldrene, så du må ta det bort fra regnestykket. Altså mor mottar bidrag, et bidrag som er lavere fordi mor også mottar barnetrygden. Så tallene dine for hva mor “mottar” blir feil, du regner at hun får dobbelt så mye som hun faktisk får. Nei, det gjorde han ikke. Ha la til det han betaler på sitt regnestykke. For å illustrere hvor mye som går ut av hans konto til barnet kontra fra mor sin konto. Jeg er ikke uenig i fordelingen altså, men han har ikke regnet dobbelt bare fordi han skriver det på to steder. Anonymkode: 5a067...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsen82 Skrevet i går, 10:37 Forfatter #17 Del Skrevet i går, 10:37 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1000 kr pr måned i klær og sko stemmer ivertfall ikke. Vintersko koster 1200 alene, vinterdress 1500, så må barnet ha parkdress, regntøy, støvler, joggesko, sandaler, undertøy, vanlig tøy, pentøy… votter og luer og buffer…shortser og t-skjorter og badetøy… skisko og skøyter osv. Jeg brukte iallefall mer enn 12 000 per år i klær og sko. Og jeg har alltid syntes det er rart at SFO og aktiviteter er mors utgift. Det er jo ting barnet går på når det ikke er sammen med noen av foreldrene. Så de 3200 til SFO kan du regne som halvparten ditt, om ikke du selv vil passe barnet i det tidsrommet da. Anonymkode: 8a093...8a8 I vår situasjon er klesposten egentlig lavere da dresser og slikt av det litt dyre arves. Men ift saken vi diskuterer så tenker jeg mer generelt ja, så hvor mye mener du klær til en 8åring koster i snitt pr måned? (SIFO sier 750kr/mnd) ang SFO så betaler jeg jo det, via barnebidrag. Det er bare regningen som sendes til mor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:37 #18 Del Skrevet i går, 10:37 Foreldre bruker penger på barna etter økonomi. Tjener man mer, bruker man mer, også på alt mulig du ikke regner inn her. Det skal komme barna til gode at foreldrene tjener godt. Derfor skjer det en omfordeling av inntekten som blant annet, og helt naturlig, er påvirket av hvor mye tid man har baret, og hvor mye man tjener. Slutt å se på eget barn som et regnskap... Anonymkode: dfb50...97e 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:37 #19 Del Skrevet i går, 10:37 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud. Er du grådig? Finregner slik på utgifter? Sparer du til barnet? Mulig mor sparer også til barnet. Jeg tviler på at mor går i pluss her altså. Bare sånn at det er sagt. Forsikring for barnet må å regnes med hvis du skal flisespikke sånn. Anonymkode: 79bca...d91 Hvorfor må det regnes med? Er man forpliktet til å ha egen forsikring til barn? Anonymkode: 5a067...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:40 #20 Del Skrevet i går, 10:40 Det var da veldig så dyr SFO. Er ikke 12t gratis for 1-3 klasse? Anonymkode: ea863...deb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå