Gå til innhold

«Jeg har jo tre barn»

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ?

Anonymkode: 85381...d0f

Er det en ting jeg har vært i mot, og aldri brydd meg om , så er det felles klasseregler. Når det er leggetid, når de skal få mobil, når de skal få snapchat. Hos oss gjør vi det som passer oss best. Ingen, absolutt ingen skal lage regler for mine barn på fritiden dems. Ferdig snakket. 

Anonymkode: 025d5...dde

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg støtter felles regler for gavefri bursdag og at vi legger opp til lavterskel bursdagsfeiring, som vi gjør i klassen her.

Felles regler utenom det, blir vanskelig. Små barn behøver ikke smarttlf.og det er heller ingen i klassen som har det ennå. Hva med å foreslå at de som vil vente med tlf, danner et fellesskap og blir enige om å vente? Da blir det lettere å stå i mot "alle andre har"

Vi er en gruppe i klassen som synes det er fornuftig å vente med smart tlf til konfirmasjons alder. Så får de som vil kjøpe tlf tidligere, f.eks pga eldre søsken, gjøre det. Jeg skjønner at det blir vanskelig å gjøre forskjell på søsken. Jeg har en fjerdeklassing (enebarn). 

Anonymkode: 2157d...fbc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette virkelig ett tema på foreldre møtene? Disse reglene er for foreldre som ikke klarer sette grenser og stå i det. Da må dere lene dere må felles regler enn å stå i det.  Vi bor ikke i Nord Korea. Folk må bestemme selv hva som passer best. Denne innblandingen på privatlivet er ikke noe annet en utidig. Det er du som må lære deg at livet er urettferdig ts. Nå må jo barna lide for at dere voksne ikke klarer håndtere at ulike familier har ulike regler. 

Anonymkode: b1316...0c4

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Så du/dere skal bestemme hvor andre skal feire bursdagen sin? 😂 Hadde du vært i klassen til noen av mine barn hadde jeg bare ledd av deg. Å selvfølgelig skal man ha gaver på bursdagen sin! Og skal du bestemme når andre barn skal sykle til skolen? 

Hvem tror du egentlig at du er? 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Min eldste har syklet til skolen siden han var 8. Det et virkelig ikke ett problem. Bursdag på lekeland har vi også hatt siden barnehagen. Gavefritt? Største tullet jeg har hørt! Hvis mine blir invitert i slike bursdager kommer de ikke. Endel av det å feire bursdag er jo nettop gavene. Bedre å ha en maks sum.

Anonymkode: 6393b...99c

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heldigvis har du fått svar som fortjent. 

Er så lei av folk og skoler som tror de skal anlegge ekstra regler for andre 🤣 Være seg om det gjelder sykling til skolen, hvordan foreldrene snur bilene sine, leggetider, some, bursdager osv. 

Verken andre foreldre, skolen eller FAU står fritt til å dikte opp ekstra regler utover gjeldene lovverk. 

Ingen bestemmer over vårt privatliv. 

Å ha drøftinger er noe helt annet. Men man kan ikke forvente at andre følger dine private anbefalinger, 

Anonymkode: 0d4c2...374

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Om dere tror dere kan ha regler for hva som skal gjelde på privaten hos folk, må dere tro om igjen. Regler kan kun gjelde i skoletiden.

Anonymkode: f4a7a...5c2

Det er nok en nyere greie, men det er altså initiert av skolen. Her oppfordret helsesykepleier på første foreldremøte at vi foreldre skriver under på foreldrekontrakt om ditten og datten.

Vi fikk utlevert forslag til punkter og så er meningen at vi skal drøfte og utforme det sånn som det passer for oss på foreldrenettverksmøte (vi har møter 2-3 ganger for året).

Punktene var om innetid, bursdager, skjermtid, tlf, aldersgrenser etc. (husker ikke alt, og tok ikke vare på arket vi fikk). Foreldrene i klassen ble enige om at det holder med felles regler for gavefri bursdag, og at vi holder det enkelt (de fleste feirer i gymsalen). Helsesykepleier på skolen her har tre barn selv og snakker varmt om foreldrenettversmøter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror dere misforstår meg litt 😭 
Det jeg mener er; hvorfor skal jeg ta mer hensyn til de og deres behov- enn hva hun skal ta til meg og vårt behov? Skjønner jo at man blir mer avslappet, men hvorfor skal det gå utover meg og mitt syn på å oppdra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min eldste har syklet til skolen siden han var 8. Det et virkelig ikke ett problem. Bursdag på lekeland har vi også hatt siden barnehagen. Gavefritt? Største tullet jeg har hørt! Hvis mine blir invitert i slike bursdager kommer de ikke. Endel av det å feire bursdag er jo nettop gavene. Bedre å ha en maks sum.

Godt forbilde du da 😬  Hva sier barnet når du nekter hen å gå i bursdagen da? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så du/dere skal bestemme hvor andre skal feire bursdagen sin? 😂 Hadde du vært i klassen til noen av mine barn hadde jeg bare ledd av deg. Å selvfølgelig skal man ha gaver på bursdagen sin! Og skal du bestemme når andre barn skal sykle til skolen? 

Hvem tror du egentlig at du er? 

Enig! 
Dette med sykling til skolen måtte bli skrevet inn i opplæringsloven i 2015 at skolen IKKE bestemmer hvordan barnet kommer seg til skolen! Allikevel gjør vår skole dette via FAU og krever underskrift på det! De har ANALYSERT TRAFIKKBILDET 🤣 Altså FAU har analysert trafikkbildet 🤣 ved en helt ny udemokratisk valgt leder. Rektors høyre hånd. Altså en sånn type vi ser her i trådstarter. Sånne folk forventer av alle vi andre følger dems oppfunnede regler, men de selv evner ikke å følge opplæringsloven. De setter sin stolthet i å finne opp regler. 

Anonymkode: 0d4c2...374

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg mener er; hvorfor skal jeg ta mer hensyn til de og deres behov- enn hva hun skal ta til meg og vårt behov? Skjønner jo at man blir mer avslappet, men hvorfor skal det gå utover meg og mitt syn på å oppdra? 

Fordi ditt syn på å oppdra er jo en privatsak. Oppdra barnet ditt akkurat som du vil, men du kan ikke forvente at andre skal føye seg etter. 

• Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Selvfølgelig er det ulikt i alle familier. Om argumentet holder er en annen sak, men ulike folk har ulike meninger og ulike situasjoner. 

Hvis hun har funnet noe som funker for henne og hennes familie, noe som uansett bare foregår bak husets fire vegger, så ser jeg virkelig ikke problemet sånn i utgangspunktet.

Så kan man diskutere hvor lurt det er å få masse unger når den yngste ender opp med å sitte foran en skjerm hele dagen fordi ingen er hjemme.

Anonymkode: b5251...827

Det er jo slettes ikke sikkert at barnet sitter "hele dagen", selv om det innimellom er alene hjemme en liten stund...

Anonymkode: 59532...114

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpes, så dere skal bestemme hvordan andre skal feire bursdager?

Takk og pris er nå min yngste 17 år. Og her feiret vi bursdag på lekeland da han ble 7 år. Var ingen som ville feire der da de var 10 år. Vi har og hatt bursdag på rush og bowling. Og vi ga gaver.

Eneste foreldrene prøvde å bestemme var sosiale medier, noe jeg synes er greit. Men lærte jo fort der at de foreldrene som ropte høyest om det, var de med barna som var på alt av sosiale medier, og hadde vært det lenge. 

Anonymkode: 746d0...f43

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er som å høre denne moren faktisk!! 
Å høre at jeg framstår som et troll er litt sårende.. For jeg har liksom ikke så mye jeg skulle sagt jeg da, siden jeg ikke har så mye erfaring med skolebarn…

Du har ikke så mye du skulle sagt i mitt liv, du velger ditt eget. Og om du ikke forstår at i en flere barnsfamilie skjer det mer enn med ett barn? Vi har noe som skjer hver dag. Har en tenåring som må kjøres ditt den skal og planen vår er fylt opp. Når jeg hadde et barn, eller to barn og de var rimelig små enda så hadde vi det ikke så travel. Så ja, argumentet til denne damen at hun har tre barn er veldig gyldig.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går ikke ut over deg hvordan andre velger å gjøre sine ting! Dere skal ikke ta hensyn til hverandres behov nødvendigvis. Du oppdrar ditt barn og forholder deg til dine regler, de oppdrar sine barn og forholder seg til sine regler. Man må respektere at alle er forskjellige og har forskjellige behov. 

Anonymkode: e7ebb...ee7

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angående sykling, så hadde skolen regler på det før, men ikke nå lenger. Jeg tenker at de som bor like ved skolen og har trygg vei, kan sykle mens vi andre kan se det an. Her spiller ikke bare alder inn, modenhet og erfaring med å sykle i trafikken har veldig mye å si. Jeg forholder meg til Trygg trafikk og tenker at min kan få sykle uten voksne når hen bli 11-12. Nå går det fint å sykle sammen.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For du må faktisk klare å stå på egne regler og kamper selv! Uten at fellesskapet skal hjelpe deg. Sånn et det faktisk. Vil du ikke at barnet ditt skal ha telefon, så lar du vær å kjøpe telefon, og da må du lære barnet ditt at du har disse reglene her og du kan ikke bestemme over andre. Når barnet sier "alle andre", må du stå stødig selv. Det med å ha det likt for alle har blitt en hvilepute for foreldre som ikke vil være "den store slemme"... 

Anonymkode: fe713...252

• Liker 27
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilket hensyn mener du hun kreverc fra deg? 

Du hevder retten til å bestemme over andres privatsfære. Den har du ikke. 

Anonymkode: 2a498...86c

• Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt forbilde du da 😬  Hva sier barnet når du nekter hen å gå i bursdagen da? 

Barnet får vite hvorfor. Det er ikke regel hos oss, men alltid noen som skal prøve seg. Mine barn hadde blitt så skuffet om de ikke fikk gaver i sin egen bursdag. Og hvorfor skal vi bruke masse penger på feiring om de ikke får noe. Helt bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men skal du bestemme skjermtiden til andres barn mener du? Er du allvitende Gud som alltid har rett? Kanskje naboen mener man ikke bør ha internett og tv, følger du det om han sier det høyt?

Skal du også bestemme hvordan andre feirer bursdagen sin? Wow! Bestemmer du også hvilken mat som skal serveres, når selskapet skal holdes, hvem som skal bli med og hvilken farge de må ha på tallerknene? Og kanskje hvor mye som skal ryddes hjemme før barnet ditt trer inn i hjemmet deres?

Anonymkode: fc31d...c5c

Var meg du siterte da du skrev dette. Er du helt på jordet? Les hvilke meldinger jeg har svart på, og les hva jeg skriver.

Om man gir barna sine telefon når de er 6, 8, 12 år eller hva som helst, kan man regulere skjermtiden. Punktum! Jeg svarte noen som så ut til å mene at hvis man gir barna en telefon slik at de kan få tak i noen når de er alene, er det synonymt med at barnet sitter x timer foran skjerm hver dag. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn 😅

Endret av Sniff76
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...