Gå til innhold

«Jeg har jo tre barn»

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Forvirret23 skrev (12 minutter siden):

Felles regler? Hvorfor i alle dager skal andre bestemme våre regler? 
Jeg synes også det er fjernt at barn på 9 får sosiale medier osv, men felles regler fungerer da ikke. 
Som mor til tre så er det annerledes med 3, også nummer 2. De må bare henge med, og oppdaget også at det var kanskje litt unødvendig streng med nummer 1 

🙈 Kjenner meg igjen😊🤭

Anonymkode: 8f9e8...346

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, du er helt fjern hvis du mener du har noe som helst med hvilke regler de har hjemme hos seg selv. Eller at du skal foreslå når hennes barn skal sykle eller om andres bursdager skal avholdes på lekeland eller ikke. Skal ikke ditt barn lære at ting er urettferdig? 
Argumentet hennes med at barnet det gjelder er yngst, er helt gyldig. Hun har mye mer erfaring og er trygg i sine avgjørelser som gjelder hennes barn og hennes familie. 

Anonymkode: 5bd5b...dec

• Liker 37
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lønnesirup01 skrev (4 minutter siden):

Til alle dere som svarer; jeg tror ikke det handler om at TS prøver å overstyre andres private husholdning.

Bruk av smarttelefon og sosiale medier debatteres mye nå, og vi vet det har en direkte negativ effekt på barn og ungdommers mentale helse. 

Rådet fra mange psykologer på dette punktet har derfor vært; snakk med andre foreldre og se om dere kan gjøre det lettere for hverandre ved å legge dere på samme linje.

Det er vanskeligere å nå frem i skolen, fordi skoleledelsen sitter i lommen på Apple og hele tiden kan peke oppover mot en annen direktør eller departement. 

Hvis det er slik at det er blitt løftet på foreldremøte når smarttelefon skal introduseres, så er det helt fair. MEN det vil være ulike formeninger om det, og ingen kan selvsagt tvinges.

Til TS; de fleste foreldre slakker mer på barn nummer to og tre, rett og slett fordi de tar etter sine storesøsken. Det gjelder både skjermtid, tilgang til ting og ting som godteri. 

Hvis et lite barn trenger en telefon, så mener jeg det skal få en «dum» telefon, altså ikke med internetttilgang. Men det er selvsagt opp til barnets mor.

Hvis TS ikke skjønner at å klage på at andre ikke følger hennes 10 bud er å forsøke å overstyre og endres andres private husholdninger, da er hun virkelig ikke skrudd ordentlig sammen i topplokket.

Det er utopi at 4 gale mødre i en klasse skal bestemme over alle. Uansett om de fire er de som går rundt med hatt av sølvpapir eller om de fire lar barna sine spille fortnite når de er 6 år. 

Anonymkode: fc31d...c5c

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er uansett ikke foreldrene til andre barn i en skoleklasse som bestemmer regler og rutiner hjemme hos folk, så spørsmålet er egentlig irrelevant. 

Men ja,  det er annerledes. Og jeg skjønner ikke at dama gidder inngå i en diskusjon om det en gang. 

Anonymkode: 2a498...86c

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha fellesregler for hele klassen, hjemme? Det er jo helt håpløst. Alles liv er ulike og da har man behov for ulike ordninger. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tør vedde på at TS har sitt eldste barn i denne klassen. Selv om det høres genialt ut å ha like regler i klassen så kommer det aldri til å fungere i praksis. Du kan faktisk ikke kreve at andre legger opp sitt liv og sine regler etter slik du tenker det er best å ha det. 

Anonymkode: e7ebb...ee7

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tanken med felles kjøreregler er flott i teorien. I praksis fungerer det ikke. Alle familier er forskjellige med forskjellige behov, og sånn vil det alltid være. Det vil ikke si at andres behov og måter å gjøre det på, er feil, men det passer ikke alltid. 

Vi hadde en diskusjon om leggetid på ungdomskolen.. Der ble det snakk om at man var en dårlig foreldre om barna la seg senere enn 9.. En far med høy røst selvsagt og han ville ikke ta kampen om legging med egen sønn. Enklere om alle andre og la seg. Sa at det var uaktuelt her, pga treninger og div. Var flere det ikke passet for av forskjellige grunner. Man er ikke en dårlig foreldre selv om man gjør ting annerledes.  

Anonymkode: fe713...252

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Anonymkode: 85381...d0f

Synes ikke de eksemplene du nevner her er noe å reagere på, dette bestemmer foreldre selv. Gave/gavefritt er greit å være enige om felles for klassen, men om noen absolutt ikke vil det som flertallet vil så er der bare sånn. Angående lekeland, hadde overhodet ikke lagt meg oppi hvordan andre vil feire dagen sin, det må da folk få bestemme selv. Sykling til skolen: ofte har skolen en "regel" på dette, f.eks fra fjerde klasse, men har dere ikke det må da du kunne klare å si nei til eget barn! Skal ikke ditt barn lære å stå I det om det oppleves urettferdig? Her er du ganske selvmotsigende. 

Mine barn får ikke lov til alt andre får dersom jeg er uenig i det, det er en del av å være forelder. Det er helt normalt å ha ulike regler hjemme. 

Anonymkode: 94571...8c1

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et eksempel er at jeg (og flere) vil vente litt med bursdag på lekeland osv, men det går ikke disse med på pga «de har gledet seg siden søsteren hadde det, og vi sa alltid at det skulle få bursdag på lekeland når det ble 10». Så da MÅ det få det da? Kan ikke barnet tåle å stå i vanskelige ting og lære at livet er urettferdig? Samme med gaver, mange ville ha gavefritt, men barnet hennes så hva søsken hadde fått. Sykling til skolen og- det samme (ikke aktuelt nå såklart). Der synes jeg det er lurt å vente, men hun mente hennes barn fint klarte det og det var til hjelp for de at det sykler selv. Så da vil mitt og det, men jeg er ikke trygg på det. Jeg forslo fjerde/femte, men nei. 
De er 8 nå, 9 i år. 

Seriøst??

Taktisk å drøye Leos til tiårsalderen, da er det jo ikke noe særlig stas å ha bursdag der..

Du stiller spørsmål til om ikke det barnet kan tåle urettferdighet, hva med ditt eget? 

Hva med å lære barnet ditt hvor heldig det er som får feire andres dag på slike steder? 

Noen barn er modne tidligere enn andre barn. Barn som har eldre søsken modnes ofte på mange måter hurtigere enn barn uten eldre søsken. 

Dere burde holde dere til regler som settes av skolen, ellers så må hver familie få bestemme selv. 

Når det gjelder gaver eller gavefritt så avgjøres dette av hva flertallet av de foresatte i klassen ønsker. Og så må en forholde seg til det. Her har vi det litt forskjellig hva som er stemt frem i klassen til barna, og så forholder vi oss til det.

• Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? Barna er 9 år og dere vil legge ned forbud mor lekelandbursdag til barna er større? Er du fjern? De er jo straks for store til lekelandbursdag. De har kanskje knapt 1 år igjen hvor lekelandbursdag er innenfor. La folk feire bursdagene som de vil

I tillegg skjønner jeg godt at de med flere barn har behov for at en 9åring har telefon når logistikken er krevende på ettermiddagen. Vi kjøpte telefonklokke til vår på 8 år nå, men angrer egentlig litt på vi ikke gikk fult ut med telefon fordi vi krever litt kontakt nå som hun slutter på SFO og vi må legge kabalen med søskene på ettermiddagen.

Anonymkode: 2aa22...bce

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du mener altså at hennes barn må klare å leve med forskjellige regler så ditt barn skal få slippe det?

Anonymkode: 4f98b...d75

• Liker 28
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bestemme hvordan jeg som tre barns mamma skal arrangere bursdager for mitt barn? Altså ta det borte er det enkleste, jeg har virkelig ikke tid til noe annet. Hverdagen går i et, så skulle jeg sørget for bursdag hjemme eller i skogen for en foreldre mente det var best? Altså hadde masse hjemmebursdag med eldste, orker ikke det mer. Helt ferdig faktisk, og barna elsker å ha det andre steder. Vi går sammen flere og da blir det ikke store kostnaden.
Gavefribursdag er helt idiotisk, det fremmes som regel også av noen som snakker for de "fattige" som de fleste ganger klarer å ordne opp selv.  

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

🙈 Kjenner meg igjen😊🤭

Anonymkode: 8f9e8...346

Eldste vår er litt oppgitt, det fikk ikke jeg lov til. Har forklart at nummer 1 er forsøkskanin😂

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De er 8 nå, 9 i år. 

Enig, livet er urettferdig. Barnet ditt har godt av å lære det først som sist. La nu andre få feire bursdagen sin slik de vil. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ai, du er fjern ja. Typisk førstegangsforelder eller forelder som bare har et barn kanskje? Nei, selvfølgelig kan du ikke bestemme hva alle andre skal gjøre hjemme hos seg, hva trodde du egentlig? Du vet best, så da må alle gjøre sånn?

På samme måte som jeg ikke kan bestemme at ingen skal spise gris eller ingen skal spise kjøtt, eller at alle må ha Reimadress fordi den er best og ingen kan få DB-sekk for den har jeg ikke råd til.

Skolen bestemmer på skolen, foreldrene bestemmer over eget barn. Og ja, tipper du må svelge en kamel eller tre når barn nr 2 og 3 hos deg selv blir store. Da forstår du hvor idiotiske  og urealistiske dine tanker om klasseherredømme faktisk er. De som roper høyest på foreldremøtene om slike fellesregler er de de andre snakker om når mødet er ferdig. 99 % kommer aldri til å følge noe som helst de ikke selv er enig i.

Anonymkode: fc31d...c5c

Dere kan inne lage felles regler for alt. Hos oss er det noen som vil ha regler for at flere må feire bursdager sammen så det ikke blir så mange bursdagsfeiringer. Både vi og barna våre ønsker p bestemme slikt selv. Noen ganger feirer vi sammen, andre ganger ikke. Hos yngste ønsket flere foreldre gavefritt. Jeg synes det er tull, og stemte mot, men der fikk gavefritt et par flere stemmer og da innfinner vi oss med det. Foreldre skal inidlertid kjøpe tin eget barn, så for barnet vårt blir det vi som kjøper masse små gaver heller enn at hun får det fra klassekamerater. Ang. Feiring på lekeland etc. er det noe absolutt ingen andre har noe med. Hvis vi vil invitere til noe, er vi i vår fulle rett til det. Så kan heller foremdre takke nei dersom de ønsker at barna deres skal slippe å gå i bursdager som inne feires hjemm. Vi har fire barn. Kun en gang har ene feiret ute. De spør selvfølgelig om de kan feire kule steder, men vi sier nei fordi det er dyrt og vi har plass hjemme. Setter imidlertid stor pris på alle invitasjoner våre barn får, både til bursdager hjemme og borte! Kunne ikne falt meg inn å legge føringer for andres feiringer!

ang. sykling til skolen, har vår 1.klassing syklet fra dag 1. Hun kan ta følge med søsteren og hun er moden og vet å gå av sykkelen når hun skal over veien. Andre lager følgegrupper og organiserer noe voldsomt. Dette har vi aldri gjort, heller ikke led nr.1. Men sier seg selv at det er lettere å slippe opp med nr.4 (og 2 og 3 for den saks skyld). Videre har vi noen ting barna i familien gjerne gleder seg til. Fet kan være hvilket pr de skal få reise et sted, når de skal få egen telefon, når de skal få feire bursdag på en spesiell måte eller eet spesielt sted. 

jeg synes det er svært merkelig at du vil skåne ditt barn for opplevd urettferdighet ved å kreve at andres barn skal oppleve slin urettferdighet innad i familien. Det må jo være lettere for deg å si at til eget barn at du ikke er komfortabel med at det sykler tim skolen enda, enn at noen som har barn som alltid har syklet til skolen skal si til sitt tredje barn at det ikke får sykle fordi det blir urettferdig for X og Z i klassen? 

når det gjelder mobiltelefoner kunne jeg ønske folk generelt var mer strikte på bruken når barna er sammen med venner etter skolen. Hadde ønsket det var mindre skjerm når mine er på besøk hos andre. Og ja, blir ofte irritert når barna kommer hjem ig sier de har sittet og sett på vennens mibiltelefon hele ettermiddagen. Dette er temaer som gjerne kan opp på foreldremøter. Men å nekte noen å ha telefoner eller smartelefoner, det kan man ikke. Hver familie må bestemme slikt selv.

Anonymkode: 9a379...ea0

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De er 8 nå, 9 i år. 

Snu på det, kan ditt barn lære seg at noen har lekelandbursdag og andre ikke? Eller at noen får sykle men andre ikke? 

Anonymkode: e7ebb...ee7

• Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Okey, nå må jeg høre hva dere tenker. Har ei mor i klassen til barnet mitt som hele tiden er sånn «vi kan ikke ha felles regler om telefon, vårt barn er minst av tre og må være litt alene om kvelden når vi skal kjøre de større». Det er mye sånn «vårt barn er minst av tre, så da blir det litt sånn». «Det er annerledes å være minst av tre enn det største». Er det virkelig så annerledes?? Kan man ikke forholde seg til at vi lager regler i klassen da og at vi prøver å ha det noenlunde likt? Fordi de kan ikke ha regler for det passer ikke deres liv… Eller er det jeg som er helt fjern? Er man SÅ mye mer erfaren ?

Det er uendelig stor forskjell på å være syv år om man har søsken på 10 og 15, enn om man er syv med en lillebror på fem. Forstår du ikke det? Hele familien fungerer annerledes når man har store barn. Da våre eldste (som er ganske tette) gikk på småskolen la de seg feks klokka syv hver dag. Det er helt komisk å tenke på nå når femtemann går i andreklasse. Hun har omtrent aldri lagt seg så tidlig, hun må være med på det som skjer. Hun ser filmer med høyere aldersgrense enn de eldste fikk lov til, og har (selvfølgelig) fått egen telefon da hun var mye yngre enn det de eldste var. 

Og uansett er folk sine liv forskjellige. Noen går ikke på sfo, noen har skilte foreldre, noen tar buss, og mange andre grunner til at det faktisk er veldig praktisk med feks egen telefon. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forvirret23 skrev (8 minutter siden):

Du skal bestemme hvordan jeg som tre barns mamma skal arrangere bursdager for mitt barn? Altså ta det borte er det enkleste, jeg har virkelig ikke tid til noe annet. Hverdagen går i et, så skulle jeg sørget for bursdag hjemme eller i skogen for en foreldre mente det var best? Altså hadde masse hjemmebursdag med eldste, orker ikke det mer. Helt ferdig faktisk, og barna elsker å ha det andre steder. Vi går sammen flere og da blir det ikke store kostnaden.
Gavefribursdag er helt idiotisk, det fremmes som regel også av noen som snakker for de "fattige" som de fleste ganger klarer å ordne opp selv.  

Dette er som å høre denne moren faktisk!! 
Å høre at jeg framstår som et troll er litt sårende.. For jeg har liksom ikke så mye jeg skulle sagt jeg da, siden jeg ikke har så mye erfaring med skolebarn…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De er 8 nå, 9 i år. 

Tenker dere å bestemme hvor andre skal arrangere bursdag?

Og ja, vi flerbarnsmødre har også det hensynet å ta om ikke å gjøre urimelig forskjell på barna. Kan ikke plutselig ha rigide, strenge regler på nr 3, om det da ikke er snakk om direkte skadelige og farlige ting. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har felles klasseregler om å forholde oss til aldersgrenser ifht sosiale medier, ikke sende kjedemeldinger og litt sånt. Ingenting som er vanskelig å forholde seg til, sånn egentlig. Men ikke alle gjør det, flere på 4. trinn har f.eks snapchat. 

Og det er annerledes med barn nr to, tre osv. i flokken! Det er noe helt annet enn førstemann, om aldersforskjellen ikke er så stor. Her hjemme tar vi kampen når det kommer til sosiale medier, men ikke så mye ellers, så vi lar 4. klassingen ellers se filmer og spille spill som sine eldre søsken (1 år, 2 år og 4 år eldre), så her ses og spilles det ting opptil 13 årsgrense, og 13 åringen får lov til å se/spille noe med høyere aldersanbefalinger. Det blir også mer skjermtid på de yngste enn hva eldste fikk på samme alder. 

Det samme gjelder også leggetid (og innetid). Mine er iblant mye lenger oppe enn andre på samme alder, fordi det er slik vi enklest løser kabalen.

Det er bare slik det blir, med mindre alt skal bli en diskusjon. Vi har funnet en gyllen middelvei her hjemme, og det får ingen klasseregler endre på.

Anonymkode: 8688c...f83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...