Gå til innhold

Boligprisene er et generasjonsran!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sånne tråder som det her gjør at jeg syns mindre synd på de unge som ikke kommer seg inn på boligmarkedet, for å være helt ærlig. Snakk om sutring og mangel på kunnskap.

Anonymkode: 6cb4d...39d

Dette kan virke som sutring, men med hånden på hjertet: Mener du at boligmarkedet i Norge, inkludert leiemarkedet, fungerer godt nok ...?

Anonymkode: 49580...f5a

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kan virke som sutring, men med hånden på hjertet: Mener du at boligmarkedet i Norge, inkludert leiemarkedet, fungerer godt nok ...?

Løsningene som foreligger knyttet til kjøp/salg/leie er de best mulige med de forutsetningene vi har per dags dato. Mange fabulerer om forslag som vi vet ikke fungerer spesielt bra fra tidligere erfaringer og fra andre land (offentlig regulerte markeder, «tredje boligsektor» osv).

Forutsetningene er der vi burde gjort grep. 

Utgangspunktet vårt er at befolkningen vokser raskt og at «alle» vil bo der det skjer. Da kan man begynne se på grep for å gjøre noe med dette; Dette være å bygge mer i høyden, tillate mindre boliger, bygge på gjenværende grøntarealer mv. Men dette vil jo folk ikke (folk stemmer jo ikke på partier som er for dette i lokalvalg).

Et grep jeg mener kunne gjort noe med tilstanden er at man går vekk fra byvekstavtaler mv. Og går vekk fra tanken om at «alt» skal være innenfor gangavstand til kollektivtilbud. På den måten ville man kunne åpne opp for mer spredt bebyggelse. Per i dag er «belønningen» for å bo slik at bompenger / parkeringsavgifter blir en minst mulig faktor så stor at det driver folk, som gjerne kunne bodd mer usentralt, til sentrale strøk.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen tvil om at boligprisene sørger for stadig økende forskjeller og problemer i samfunnet. Folk med vanlige lavlønnsyrker kunne fortsatt etablere seg "i gamle dager", nå trekkes stigen høyere og høyere opp. Nytter ikke å klage på færre barnefødsler iallefall når folk ikke får etablert seg før de er langt oppi tredveåra, og folk i lavlønnsyrker (butikk, barnehage, m.m.) gjerne ikke får etablert seg på et sted egnet for flere enn ett barn, og høye boligpriser og leiepriser gjør at de heller ikke har råd til flere barn. De sinnssyke boligprisene drar mye negativt med seg, men det er som nevnt villet politikk. Man ønsker visst at det skal gå på ræva.

Anonymkode: 7802d...7e8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem har egentlig råd til å bygge et hus i dag? Og da snakker jeg ikke om sentrale Oslo, men på bygda.

Før var dette noe "alle" gjorde. I dag er det forbeholdt de som er godt bemidlet. 

Selv på bygda bor nå mange i flermannsboliger og leiligheter. 

Helt ærlig er jeg bekymret for det meste rundt byggebransjen. Kostnadene har blitt skyhøye og utbyggere sitter stadig igjen med mindre penger takket være høye kostnader og stadig flere krav fra stat rundt utførelse av byggene.

Anonymkode: d3aba...733

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foreldre bygget hus for ca 300.000 i 1979. 

Vi kjøpte leilighet på Tøyen i 2004 til 2.5 millioner, forrige eier hadde kjøpt den til 900.000 på 90-tallet. Vi solgte til 5.5. Den er sikkert verdt over 6 millioner i dag. 

Så ja.. Det er absolutt mange av oss som har hatt flaks. Og 60-talls generasjonen sitter med hus og ingen lån 

Anonymkode: d6626...194

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem har egentlig råd til å bygge et hus i dag? Og da snakker jeg ikke om sentrale Oslo, men på bygda.

Før var dette noe "alle" gjorde. I dag er det forbeholdt de som er godt bemidlet. 

Selv på bygda bor nå mange i flermannsboliger og leiligheter. 

Helt ærlig er jeg bekymret for det meste rundt byggebransjen. Kostnadene har blitt skyhøye og utbyggere sitter stadig igjen med mindre penger takket være høye kostnader og stadig flere krav fra stat rundt utførelse av byggene.

Anonymkode: d3aba...733

Før gjorde man mye selv, det har jeg hørt fra begge sett besteforeldre. De bygde hus med egne hender.

Hvilke unge i disse dager har denne kunnskapen?

Og så var det ikke dagens reguleringer. Husker de kunne både rørlegger- og elektrikerarbeid, og fikset selv. Heldigvis er det ikke slik lenger. 

Hadde de måtte leie inn folk fra byggebransjen i stort omfang så ville heller ikke de hatt råd den gang. 

Anonymkode: 60510...34d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan kan det ha blitt slik at én generasjon fikk kjøpe bolig for småpenger, mens vi yngre må gi opp både drømmer og fremtid for å eie noe som helst?

Anonymkode: 66862...944

Men du har jo ikke helt kontroll da, når mine foreldre bygde hus i 1972 tjente min far som eneste forsørger i underkant av 20 000 mens det i 1960 var 15 000 - boligen kostet 150 000 altså 7,5 ganger inntekten den gang også.. 

Anonymkode: 25973...611

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det ha blitt slik at én generasjon fikk kjøpe bolig for småpenger, mens vi yngre må gi opp både drømmer og fremtid for å eie noe som helst? Vi betaler skyhøye priser for de samme boligene de fikk for lommerusk – og så får vi høre at «vi vil for mye for tidlig»?!

Det er ikke vi som vil for mye, det er systemet som har latt boligmarkedet bli en lekekasse for spekulanter og de som allerede sitter på verdiene. Når skal vi si stopp? Hvor er tiltakene som gir oss en sjanse?

Hilsen en som er lei av å bli ranet i dagslys.

Anonymkode: 66862...944

Du har helt rett. 

Vi som er under boomerne har jo klart oss på et vis, men våre barn igjen - der blir det bomstopp med mindre de er dyktige/heldige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånne tråder som det her gjør at jeg syns mindre synd på de unge som ikke kommer seg inn på boligmarkedet, for å være helt ærlig. Snakk om sutring og mangel på kunnskap.

Anonymkode: 6cb4d...39d

Det er da ikke sutring å påpeke at boligprisene IKKE har økt omtrentlig som lønnsutviklingen og kjøpekraften - noe det burde i et velregulert boligmarked? Ordet generasjonsran passer dermed bra.

M47

Anonymkode: 6b549...b6b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var over 30 år før jeg kunne kjøpe bolig med samboer i en liten by uten høye boligpriser. Vi hadde lite møbler de første årene. Jeg tror de unge i dag forventer å kjøpe bolig når de er 20 år og skal ha alt på en gang. Helst i Oslo. Jeg leide i Oslo som student og jobbet også der noen år. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å kjøpe noe der alene. Dette var på begynnelsen av 2000-tallet. Det er bare tull at vi ikke måtte spare og ofre en del for å komme inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 02232...57b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var over 30 år før jeg kunne kjøpe bolig med samboer i en liten by uten høye boligpriser. Vi hadde lite møbler de første årene. Jeg tror de unge i dag forventer å kjøpe bolig når de er 20 år og skal ha alt på en gang. Helst i Oslo. Jeg leide i Oslo som student og jobbet også der noen år. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å kjøpe noe der alene. Dette var på begynnelsen av 2000-tallet. Det er bare tull at vi ikke måtte spare og ofre en del for å komme inn på boligmarkedet. 

Dette er bare noe politikere og finansinstitusjoner har gjort til en sannhet for oss.

Hvorfor skal ikke to 20-åringer i full jobb i feks helse og butikk - som har lyst å starte familie - kunne ha råd til en liten treroms?

Det er jo helt absurd at vi som samfunn har ordnet det slik at folk skal være over 30 år før de skal kunne etablere seg. Samtidig er politikerne nesten snurt på folk for at de velger å ikke få barn.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

800.000 - hvilket år snakker du om med en pris på 6 millioner idag?

I 1985 var inntekten rundt 100.000, noe som tilsvarte det en 1-roms kostet, og en stor 4-roms på Skøyen fikk man til 378.000; denne leiligheten koster idag langt, langt mer enn 6 millioner.

03-01-1985-2.png

85 er vel før dereguleringen av boligbyggelag : dette er vel regulerte priser. Og det høres jo ganske digg ut. ikke minst fordi mange av disse prisene økte ekstremt mye året etter. Jeg mener min fars leilighet økte med 100 % fra han kjøpte til han solgte 3 år etter.

Utfordringen var at du stort sett ikke fikk KJØPT til disse prisene : som regel var det store penger under bordet. Hvis du vil ha en større gjennomgang av problemet på den tiden , kan du se den orginale "Norske byggeklosser" 

Jeg vil også dra oppmerksomheten til leieprisen her: Den innholder noe av gjelda. Husk at skatten var høyere. De 100 000 fikk bein å gå på. 

Det store problemet var på mange måter det samme som nå , bare med andre underliggende årsaker : På grunn av manglende kapital i markedet og økte byggekostnad, ble det stadig bygd mindre og mindre boliger, prisene steg, og det ble større og større spredning mellom regulerte priser og markedsetterspørsel og byggepriser, og ut av dette vokste en stor, svart økonomi som var samfunnsproblematisk. Når dette ble deregulert, ble det ikke gjort av ideologiske årsaker : det var en måte å prøve reparere et stort problem.   

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når "alle" skal studere lenge, bo sentralt og vente til de er godt voksne med å få barn så utsetter man dessverre ofte boligsparing til man er tilsvarende gammel, da sier det seg selv at det blir vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Selv kjøpte jeg min første leilighet som 20-åring og oppgraderte til hus fire år etterpå, studerte underveis kombinert med jobb fremfor å sitte med et stort studielån. 

Anonymkode: 96055...85c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Druid skrev (3 minutter siden):

85 er vel før dereguleringen av boligbyggelag : dette er vel regulerte priser. Og det høres jo ganske digg ut. ikke minst fordi mange av disse prisene økte ekstremt mye året etter. Jeg mener min fars leilighet økte med 100 % fra han kjøpte til han solgte 3 år etter.

Utfordringen var at du stort sett ikke fikk KJØPT til disse prisene : som regel var det store penger under bordet. Hvis du vil ha en større gjennomgang av problemet på den tiden , kan du se den orginale "Norske byggeklosser" 

Jeg vil også dra oppmerksomheten til leieprisen her: Den innholder noe av gjelda. Husk at skatten var høyere. De 100 000 fikk bein å gå på. 

Det store problemet var på mange måter det samme som nå , bare med andre underliggende årsaker : På grunn av manglende kapital i markedet og økte byggekostnad, ble det stadig bygd mindre og mindre boliger, prisene steg, og det ble større og større spredning mellom regulerte priser og markedsetterspørsel og byggepriser, og ut av dette vokste en stor, svart økonomi som var samfunnsproblematisk. Når dette ble deregulert, ble det ikke gjort av ideologiske årsaker : det var en måte å prøve reparere et stort problem.   

Var det ikke høsten 1981 etter at Willoch hadde kommet til makten at dette skjedde ...?

Har vanskelig for å tenke meg at dette skulle være regulerte priser når prisene ti år senere var enda lavere, og man etter krakket kunne få kjøpt en relativt ny, romslig 2-roms på Grünerløkka til under 100.000, da boliger ble solgt på tvangsauksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor skriver folk slike ting som dette. Er det for de er mindre intelligente, eller er det bare fordommer?

Jeg er godt voksen og har aldri hørt om 20-åringer som forventer å kjøpe bolig og som skal ha alt på en gang. Kjenner du slike ungdommer, eller er dette noe du sitter og finner på selv?

Anonymkode: 0bff1...2ae

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var det ikke høsten 1981 etter at Willoch hadde kommet til makten at dette skjedde ...?

Har vanskelig for å tenke meg at dette skulle være regulerte priser når prisene ti år senere var enda lavere, og man etter krakket kunne få kjøpt en relativt ny, romslig 2-roms på Grünerløkka til under 100.000, da boliger ble solgt på tvangsauksjon.

Riktig, det - dereguleringen skjedde i 1982, tre år før:

https://www.ba.no/bolig/hoyre-odela-boligpolitikken-pa-1980-tallet/s/1-41-6825266

Sitat

I 1981 vant Kåre Willoch og Høyre valget, de gikk blant annet til valg på at borettslagsleiligheter skulle kunne omsettes som vanlige boliger.

I 1979, forteller Ravnøy, flyttet det inn et ungt par i etasjen over dem som betalte i underkant av 40 000 kroner for husværet.

Like etter at borettslagsleilighetene var deregulert i 1982, solgte paret leiligheten for 180 000 kroner. Fire ganger mer enn de ga.

– Og deretter fortsatte prisene å stige, til den situasjonen vi har i dag der unge ikke har nubbesjans til å komme inn på boligmarkedet uten hjelp, sier Ravnøy.

Så prisene fra 1985 har ingen sammenheng med penger under bordet; dette var reelle markedspriser, selv om OBOS-ansienniteten kanskje spilte en rolle for de mest attraktive objektene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Riktig, det - dereguleringen skjedde i 1982, tre år før:

https://www.ba.no/bolig/hoyre-odela-boligpolitikken-pa-1980-tallet/s/1-41-6825266

Så prisene fra 1985 har ingen sammenheng med penger under bordet; dette var reelle markedspriser, selv om OBOS-ansienniteten kanskje spilte en rolle for de mest attraktive objektene.

Kan legge til at familien min solgte en 2-roms fra 1930-tallet i Oslo i 1981 før man flyttet (dette var før Willoch), og da lå vel prisen på 20-30-40.000; tror ikke man fikk mer for dette. Ingen penger under bordet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt andre krav når man skal bygge egen bolig i dag og mange hadde klart det hvis de fikk lov. Men det er ikke lov, dersom man ønsker å ha forsikring på huset sitt f.eks. Men får ikke engang lov til å sette opp en stikkontakt sjøl, legge membran på badet (verdens enkleste ting), osv osv.

Veldig mange flere hadde bygget seg hus hvis man kunne bygge det selv uten for mye innblanding av hundre ulike fagarbeidere som må inn og ut mens man holder på. Enda så slett arbeid vi vet at mange av dem gjør, men de har godkjente papirer liksom. Helt til de lurer deg, bransjen er gjennomsyret av cowboyer som utnytter deg på det groveste og stikker av med pengene dine uten at de får annen straff enn å hele tiden måtte slå seg konkurs og starte nye firmaer.

Ting er ikke så enkelt som før, på veldig mange måter.

Endret av Blåttvann
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skriver folk slike ting som dette. Er det for de er mindre intelligente, eller er det bare fordommer?

Jeg er godt voksen og har aldri hørt om 20-åringer som forventer å kjøpe bolig og som skal ha alt på en gang. Kjenner du slike ungdommer, eller er dette noe du sitter og finner på selv?

Anonymkode: 0bff1...2ae

Dette har jeg hørt og sett siden jeg flyttet til Oslo da jeg var i 20-årene. 

Finner ikke noe artikler om det men spør man 10 20-åringer som bor i Oslo er jeg sikker på at 9 av de sier de ønsker å eie. Jeg har flere søskenbarn på den alderen og noen har allerede kjøpt mens noen ønsker å kjøpe. Det samme gjelder vennene. Da gjerne innenfor ring 3.

Anonymkode: 0520f...250

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg hørt og sett siden jeg flyttet til Oslo da jeg var i 20-årene. 

Finner ikke noe artikler om det men spør man 10 20-åringer som bor i Oslo er jeg sikker på at 9 av de sier de ønsker å eie. Jeg har flere søskenbarn på den alderen og noen har allerede kjøpt mens noen ønsker å kjøpe. Det samme gjelder vennene. Da gjerne innenfor ring 3.

Anonymkode: 0520f...250

Å si at man ønsker å eie bolig er ikke det samme som å si at man forventer å kjøpe en stor og sentral bolig. Det er to helt ulike ting. Å si at man ønsker å bo sentralt og stort nok til en familie er heller ikke et uttrykk for forventning. Man kan jo forstå det godt, det er vel noe de fleste ønsker og derfor er prisene slik de er i sentrale strøk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...