AnonymBruker Skrevet 16. januar #241 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man må nok senke kravene litt. Vi som er unge nå har vokst opp i store hus med store hager. Vi har foreldre som har jobbet som taxisjåfører, lærere og snekkere som bor i digre boliger midt i sentrum. For det første bygges det knapt slike boliger lengre, og for det andre er de veldig dyre når de blir bygd (eller solgt). Vi har kjøpt oss en relativt ny tomannsbolig på 120 kvm til 5 mill, og den kostet like mye som det foreldrene mine vil få for huset sitt. Et digert hus på 300 kvm. Nå har de et mye eldre hus, litt i utkanten av sentrum og i en by med billigere boligpriser enn der jeg og samboer bor. Men sånn er prisene om man ønsker å bo sentralt. Vi bor også ganske nærme oslo. Hus på størrelse med mine foreldres hus her i byen går til 8-10 mill. Det tok faktisk en stund før jeg til slutt innså at vi ikke kan leve som mine foreldre. Vi må gå ned i standard. Vi har kjempeliten hage og stue, og de to barna våre må dele rom. Men er det virkelig så krise? Jeg har et vennepar som absolutt skulle ha enebolig. De har MYE lavere inntekt enn oss, men de kjøpte et oppussingsobjekt til over 4 mill. Dette hadde de ikke nok egenkapital til, måtte ha kausjonist og dermed ta lån på hele summen. Det er et stort og fint hus, stor hage og fantastisk og sentral beliggenhet. Jeg prøvde selv å hinte til dem at de bare burde kjøpt et billigere rekkehus eller tomannsbolig litt i utkanten av byen for at det ikke skulle bli helt økonomisk overveldende. Men det ville de ikke. Det viktigste var stort og fint hus på en fin plass. Nå dukker den ene store regningen etter den andre opp, og de har ikke råd til annet. Anonymkode: 34b42...8fb Men de fleste av disse foreldrene begynte ikke med eneboliger i store hager. Man må jobbe seg oppover, det er ikke vanlig at man kan flytte fra foreldre og rett inn i noe tilsvarende som man eier selv. Det har det aldri vært. Anonymkode: 35af1...855 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #242 Del Skrevet 16. januar https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=387102043 Her bor man i sentrum og det tar en time å komme seg inn til Oslo om man savner det så innmari. Anonymkode: 09d0c...84c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #243 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja! Riv gamle bygg i sentrum og sett opp nye høybygg. Det eneste jeg ikke liker med eksempelet ditt er at byggene ikke er høye nok. Bygg! Bygg! Bygg! Anonymkode: 71b68...db3 Man skal helst beholde livskvaliteten til de som blir boende i områdene også, og det betyr å ha grønne områder, åpenhet, lys og luft. Med tette, høye bygg er ikke det mulig å oppnå. Anonymkode: ce7c0...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 16. januar #244 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men de fleste av disse foreldrene begynte ikke med eneboliger i store hager. Man må jobbe seg oppover, det er ikke vanlig at man kan flytte fra foreldre og rett inn i noe tilsvarende som man eier selv. Det har det aldri vært. Anonymkode: 35af1...855 De som kjøpte i 1995 til 2015 startet med boliger som idag koster ca dobbelt så mye sammenlignet med lønn for samme rente og så solgte de dem med ekstrem profitt. De hadde et marked som dagens unge kan bare drømme om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #245 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men de fleste av disse foreldrene begynte ikke med eneboliger i store hager. Man må jobbe seg oppover, det er ikke vanlig at man kan flytte fra foreldre og rett inn i noe tilsvarende som man eier selv. Det har det aldri vært. Anonymkode: 35af1...855 Ja, man må senke forventningene som jeg sier. Folk vil helst kjøpe eneboliger eller en svær, fancy leilighet i oslo. Barna skal ha hvert sitt rom, to bad osv. Jeg ser også mange av de som legger ut klageinnlegg om at de ikke får kjøpt bolig her inne på kg, ikke gidder å svare på de som kommer med forslag til boliger i ts' prisklasse i området der de bor. Sikkert fordi det "bare" er rekkehus de har råd til. Det vil de ikke innse. Det blir heller ikke bygd like mange eneboliger om dagen. Det er dyrere og tar mye mer plass. Der jeg bor bygger de flere nye bydeler nå. Det er flest blokker, rekkehus og tomannsboliger. Jeg tror vi bare må innse at det er sånn fremtiden blir. Anonymkode: 34b42...8fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #246 Del Skrevet 16. januar takinova skrev (9 timer siden): Hvorfor legger du det frem som en naturlov at man må senke kravene litt? Hvorfor skal ikke dagens lærere og snekkere og taxisjåfører kunne bo skikkelig? Innvandring, det grønne skiftet, vanvittige byggekrav, tungrodde byggeprosesser, bevaring av natur og flere enslige - dette er noe av grunnene til at prisene har gått bananas. Mye av det går det an å gjøre noe med. Men politikerne VIL ikke. Det er villet politikk å ha det slik som det er nå. Hvorfor kan man jo lure på. Og samtidig sutrer de samme politikerne over at unge ikke får barn. Men hvorfor må absolutt alle bo i svære eneboliger da? Hvorfor kan man ikke bo i rekkehus? Det vil jo uansett bli dyrere hvis alle skal bo i eneboliger med stor hage. Det tar mer plass og koster mer å bygge. Ønsker man virkelig å bo i enebolig utenfor oslo, så må man begynne å spare tidlig. Da kan helt vanlige folk klare det. Start med bsu når du er 18. Det gjorde vi. Jeg eide aldri noe før vi kjøpte bolig til 5 mill. Anonymkode: 34b42...8fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #247 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvorfor må absolutt alle bo i svære eneboliger da? Hvorfor kan man ikke bo i rekkehus? Det vil jo uansett bli dyrere hvis alle skal bo i eneboliger med stor hage. Det tar mer plass og koster mer å bygge. Ønsker man virkelig å bo i enebolig utenfor oslo, så må man begynne å spare tidlig. Da kan helt vanlige folk klare det. Start med bsu når du er 18. Det gjorde vi. Jeg eide aldri noe før vi kjøpte bolig til 5 mill. Anonymkode: 34b42...8fb Du får ikke skviset mange ekstra boliger inn på begrenset areal om du bare bygger rekkehus. Det er lite store hager i Oslo igjen, mange steder står det 2-3-4 boliger på det som før var en tomt. Ofte hadde man 1-1,5 mål tomt da det var det man trengte for å gro nok grønnsaker og frukt til eget bruk, nå er det fort 4 boliger på 1,2 mål liksom. Gudskjelov har de strammet inn på det så en enebolig må ha 600 kvm og en tomannsbolig 900 kvm. Skal man ha plass til mange må man bygge i høyden. Eller, så kan man lage hurtigtog og sattelittbyer, det er vel kanskje smartere enn å bygge kjempehøyt eller ta alle parker og marka til boliger? Anonymkode: 973dd...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #248 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 13.35): KI kan gjøre mye innen helse allerede i dag, og det vil komme roboter som antagelig gjør en bedre jobb enn mennesker på de fleste områder. Da gjenstår bare menneskelig omsorg, men mye mulig roboter kan gjøre en bedre jobb der etter hvert også. Tror folk vil bli overrasket over hvor mye KI vil forandre, enda mer enn internett har gjort til nå. Enkelte trodde nettet skulle bli en flopp også. Ja dette hadde nok inspirert mange til å spare Anonymkode: 5ea03...228 Ja, greit at man ofrer hele livet sitt på ungene. Ikke bare til "barna" er 20 og liksom skal være selvstendig, men så må du selge hus og gi dem alt du har. ...så må du leie og betale barnebidrag til de er 50. Ja...og etter jobb passe den ene ungen de har. Jeg kan forstå hvorfor de unge ikke vil ha barn hvis det er slik de ser det. Da kan man jo heller bare skyte seg før de blir ungdommer. Men jeg tenker vel at de unge i Oslo kan flytte, som så mange fra andre deler av Norge har blitt tvunget til å flytte i tiår. Gjerne til Oslo. Det er egentlig jævlig flaut at det kom folk fra hele landet uten penger fra foreldre, uten barnepass, uten arv- for huset i Vadsø var verd 250 000...og de greier seg og blomstrer, mens priviligerte Oslo- borgere og unge sutrer. Klart de vil ha foreldrene sine boliger som har steget 1000 % ...og der mamma og pappa skvalter rundt og drikker vin for moroa. Vel- flytt! "Alle vennene og slekta der?" No shit Sherlock ...men det er jo et problem over hele landet og i alle store byer. Og det er jo få måter man kan spare opp på ellers når eiendommen stiger så mye. Jeg tenker at hva om kommuner og stat bygget boliger for unge, der man for en fornuftig penge kommer inn på markedet? Da ville lufta gått ut av eiendomsmarkedet, mindre ferieturer på de eldre....men de slipper å sponse de håpefulle. Anonymkode: 39543...a5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 16. januar #249 Del Skrevet 16. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, man må senke forventningene som jeg sier. Folk vil helst kjøpe eneboliger eller en svær, fancy leilighet i oslo. Barna skal ha hvert sitt rom, to bad osv. Jeg ser også mange av de som legger ut klageinnlegg om at de ikke får kjøpt bolig her inne på kg, ikke gidder å svare på de som kommer med forslag til boliger i ts' prisklasse i området der de bor. Sikkert fordi det "bare" er rekkehus de har råd til. Det vil de ikke innse. Rekkehus i Oslo koster 10 millioner kroner eller mer om man ikke skal være i de dårligste skoledistrikene i Oslo. Det er det få barnefamilier som har råd til uten arv, så de har ikke bare råd til rekkehus, de har ikke har råd til rekkehus. Problemet her er ikke kravstore unge, selv om det sikkert eksisterer, men at man har ført en elendig boligpolitikk som har ført til boligmangel og gjort bolig til et spekuleringsobjekt for den øvre middelklasse. Endret 16. januar av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #250 Del Skrevet 16. januar Camlon skrev (52 minutter siden): Rekkehus i Oslo koster 10 millioner kroner eller mer om man ikke skal være i de dårligste skoledistrikene i Oslo. Det er det få barnefamilier som har råd til uten arv, så de har ikke bare råd til rekkehus, de har ikke har råd til rekkehus. Problemet her er ikke kravstore unge, selv om det sikkert eksisterer, men at man har ført en elendig boligpolitikk som har ført til boligmangel og gjort bolig til et spekuleringsobjekt for den øvre middelklasse. Det er stadig oslo som går igjen. Man MÅ ikke bo i storbyen. Du skal ikke langt unna oslo før det blir mye billigere. Pendle fra Eidsvoll verk, fks. Eller Kløfta. Lørenskog hvis du vil enda nærmere. Jessheim, kanskje. Men nei, folk skal helst bo fem minutter unna jobb med skole og barnehage og butikk i nærheten. Jeg har bevisst ikke søkt jobb i oslo. Samboeren min pendlet til oslo noen år, men han søkte seg jobb i Lillestrøm da jeg ble gravid. Nå har han mye kortere vei til jobb, og vi slipper å bo i oslo. Generelt sett skal de fleste som begynner å spare tidlig, har en fornuftig økonomi og tar utdannelse og får seg en greit betalt jobb, få til å kjøpe seg bolig. Ønsker du å bo sentralt i oslo i et "fint" område, så er det et valg man tar selv. Anonymkode: 34b42...8fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 17. januar #251 Del Skrevet 17. januar (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er stadig oslo som går igjen. Man MÅ ikke bo i storbyen. Du skal ikke langt unna oslo før det blir mye billigere. Pendle fra Eidsvoll verk, fks. Eller Kløfta. Lørenskog hvis du vil enda nærmere. Jessheim, kanskje. Men nei, folk skal helst bo fem minutter unna jobb med skole og barnehage og butikk i nærheten. Jeg har bevisst ikke søkt jobb i oslo. Samboeren min pendlet til oslo noen år, men han søkte seg jobb i Lillestrøm da jeg ble gravid. Nå har han mye kortere vei til jobb, og vi slipper å bo i oslo. Generelt sett skal de fleste som begynner å spare tidlig, har en fornuftig økonomi og tar utdannelse og får seg en greit betalt jobb, få til å kjøpe seg bolig. Ønsker du å bo sentralt i oslo i et "fint" område, så er det et valg man tar selv. Anonymkode: 34b42...8fb Jeg nevnte Oslo, fordi du brukte Oslo som eksempel. Du skrev at de forventer enebolig i Oslo men har bare råd til rekkehus, ikke at de forventer enebolig på Kløfta. Det største problemet med å flytte til Kløfta, kjøpe rekkehus og pendle er at det kan være vanskelig å kombinere med barn. For eksempel, hvis begge foreldrene jobber 8 til 4 i Oslo sentrum, så er det helt umulig å hente i barnehage på Kløfta. Men ikke misforstå meg, jeg synes pending er en god ide. Vi kunne bodd nærmere byen siden boligprisene i København er lavere, men vi flyttet til det som tilsvarer Asker for å få bedre bymiljø. Men selv om jeg har valgt det samme selv, så forstår jeg at ikke alle har like fleksible jobber og det er feil å bruke pendling som argument for hvorfor boligprisene er ikke et problem. Endret 17. januar av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 17. januar #252 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men hvorfor må absolutt alle bo i svære eneboliger da? Hvorfor kan man ikke bo i rekkehus? Det vil jo uansett bli dyrere hvis alle skal bo i eneboliger med stor hage. Det tar mer plass og koster mer å bygge. Ønsker man virkelig å bo i enebolig utenfor oslo, så må man begynne å spare tidlig. Da kan helt vanlige folk klare det. Start med bsu når du er 18. Det gjorde vi. Jeg eide aldri noe før vi kjøpte bolig til 5 mill. Anonymkode: 34b42...8fb Men hvorfor er det en naturlov at kravene må senkes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #253 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 23.26): Enig! Det bygges jo boliger hele tiden, og folk har jo råd også. Det fascinerer meg mest av alt. Men er vel arv da? Urettferdig, jeg savner alternativer.. hvor jeg bor, i Norges andre største by, finnes ikke alternativet å leie til å eie engang. Leiemarkedet har faen meg stått stille siden 70 tallet. Det er for dårlig regulert, og privatpersoner utnytter folk som ikke har annet valg. Anonymkode: 38445...01e Og det ville du gjort også om du hadde mulighet, Eller mener du seriøst, at om du hadde en bolig, med utleiedel, som du kanskje hadde millioner av lån på, kanskje ikke, kanskje arvet og ikke så mye lån. Uansett, ville du sagt "kom og bo hos meg gratis! Her trenger du ikke betale!". Eller gitt 50% rabatt ifht alle naboene, bare for å være greit? Jeg vedder 1 mill på at du ikke hadde gjort det du heller. Anonymkode: a6275...bd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #254 Del Skrevet 17. januar generasjonsran.. Jeg og min partner flyttet inn på et hybelhus som vår første bolig sammen, ett rom var kjøkkenm stue og soverom, en gang på to kvm og et bad på 3kvm.. Det kostet oss 1500kr pluss strøm i 1988 hvor vi tjente ca 9000 i mnd.. Vi hadde "Skutt gullfuglen" og sparte at vi kunne mens vi betalte ned på studiegjeld.. Etter ett år hadde vi råd til å flytte inn i en kjellerleilighet på hele 55 kvm med TO soverom! Vi var så priviligerte, det kostet riktignok 3500 pr mnd pluss strøm men det fikk vi til.. Når vi fikk barn i tillegg ble det mye overtid for å spare til bolig og betale ned studelån! Etter ytterligere fem år hadde vi penger til å kjøpe vårt første hjem, rekkehus! Det trengte oppussing, men vi var så gira! Vi fikk det litt over takst, betalte 750 000 som var det vi max kunne låne med egenkapital og vi spinket og sparte alt vi kunne for å strekke pengene til utgifter som pendling, barnehage osv osv.. Så etter et halvt år i eget hjem startet renten stige - den gikk fra 5.5 til 14% omtrent over natten, det ble mange søvløse netter, mye dobbel jobbing, lite tid til hverandre for ikke å snakke om den evige diskusjonen om hvem som ikke skulle jobbe for å ta vare på barnet - hjemmekontorordning var liksom ikke helt påkommet den tiden der.. Det gikk som det måtte - vi endte med å gå hver vår vei, det ble for mye økonomisk stress og vips så var det tilbake til å leie leilighet i en kjeller for egen del mens eksen jobbet døgnet rundt for å beholde boligen noe som førte til at han så barnet hver andre helg. Ikke ideelt.. MEN, vi fikk det til - ved at han ikke kjøpte meg ut for eksempel, joda jeg tapte på det i det lange løp men barnet tjente på det etterhvert da en del av fortjenesten når han endelig solgte gikk inn på konto til barnet.. Ikke at det var snakk om de store summene, men 50 000 var da litt for slitet vi hadde vært gjennom.. Så leide vi hver for oss i mange år og forsøkte samle sammen igjen egen økonomi, først 10 år etter kunne jeg forsvare kjøpe ny bolig med min daværende partner, vi kjøpte et hus som igjen trengte omsorg og gjøv løs - på nytt steg renten, ikke så ille som første gang og vi sto den av men vi var belånt 5x inntekt.. Det var ikke snakk om ny bil, hytte, ferier - det var snakk om å beholde tak over hodet på familien. Så når dagens unge mener jeg som er over 50 nå begår et "ran" mot dem lurer jeg på hva som mangler i tankerekken rett og slett? Det ville aldri falle meg inn i de situasjonene å bebreide mine foreldre eller deres foreldre for at JEG sto i en tung økonomisk situasjon den gangen men finanskrise etter jappetid osv.. Så hvorfor tror dagens unge det er slik det er nå? ER de virkelig så uopplyste og selvsentrerte? Har vi rett og slett feilet dem i deres oppdragelse som foreldre? Anonymkode: 25973...611 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 17. januar #255 Del Skrevet 17. januar (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Så når dagens unge mener jeg som er over 50 nå begår et "ran" mot dem lurer jeg på hva som mangler i tankerekken rett og slett? Det ville aldri falle meg inn i de situasjonene å bebreide mine foreldre eller deres foreldre for at JEG sto i en tung økonomisk situasjon den gangen men finanskrise etter jappetid osv.. Så hvorfor tror dagens unge det er slik det er nå? ER de virkelig så uopplyste og selvsentrerte? Har vi rett og slett feilet dem i deres oppdragelse som foreldre? Anonymkode: 25973...611 Dette er hvorfor jeg ikke vil bruke ordet generasjonsran. Men det er ikke deg de snakker om, du var et offer for boligkrisen siden du ble tvunget til å selge. Du leide også en del år og det var ikke billigere å leie før. La oss forandre historien din litt for å illustrere. Du bor hjemme, sparer opp penger og finner deg en partner. Dere kjøper et rekkehus for 750K som dere selger for 5 millioner kroner. Så tar dere opp et nytt lån og kjøper en enebolig som idag er verdt 20 millioner kroner. Dette kunne vært din historie, men siden du ble tvunget til å selge så fikk du oppleve konsekvensene av boligkrisen. Endret 17. januar av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå