Gå til innhold

Yucca-palme som får gule/brune blader :(


Kira27

Anbefalte innlegg

Da har jeg muligens funnet en løsning på mitt problem ;) Jeg kontaktet blomsterbutikken der jeg hadde kjøpt yucca-palmen, og de tilbød meg faktisk en ny liten yucca-palme med to små stammer slik at jeg kunne bytte ut den stammen som var begynt å råtne (2mnd siden jeg kjøpte palmen).

Har nå tatt bort den råtne stammen, og plantet om palmen, så nå har jeg en 4-stammers yucca-palme :-D Og nå har jeg lært at den skal ha minimalt med vann, så nå blir det maks en 1/2 liter èn gang i måneden ;)

Takk for all hjelp jeg har fått fra Mimir :)

Endret av Kira27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Fortsetter under...

Nå gir jeg opp :grine::grine:

Yucca-palmen min (som har 3 stammer og ikke 4 som jeg sa tidligere) har store problemer med bladene på den nest største stammen. Bladene på de to andre stammene virker upåvirket og står like fin og grønn, men bladene på den nest største stammen blir gul èn etter èn, og nå har den i tillegg begynt å henge med alle bladene. Hver av bladfestene på denne stammen har begynt å tippe over, og bladene har fått et "rynket" uttrykk nederst på bladfestet. Hva er det som skjer ???!!! Og ikke minst hva kan jeg gjøre med det ??

Det er nå nøyaktig 14 dager siden planten sist fikk 1/2 liter vann, den er flyttet vekk fra ovnen, og står lyst. Har kjent med fingeren nedi jorden og den er ikke helt tørr (kjølig jord, og da vil jeg anta at det fortsatt er fukt igjen i den).

Søkte selv etter vanning av yucca og kom hit.

Tenkte jeg skulle dele noen av mine synspunkter.

Jeg fikk nettopp en 2 meter høy yucca av bestemor. Den har EN stamme, men den er IKKE podet slik som man vanligvis får i butikken (Kort dårlig forklaring om hva poding er: Slik falsk stamme som dem har festet utveksten med bladene på på siden av stammen.)

Neida, min yucca har en hel stamme rett opp fra jorda og til toppen. Stammen i bunn er vel ca tykk som et halvliter glass mens den gradvis blir tynnere, så i toppen er tykkelsen sånn ca som en støvsugerslange. (Beste sammenligningene jeg kom på i farten). Men da skjønner dere hvor massiv denne planta er.

Og det beste med hele greia er at når jeg fikk den så var alle pladene like grønne, ikke noe brunt på noen av de. Og alle bladene var inntakte fra bunn til topp. Ikke ett eneste blad hadde visnet. Riktignok var det bare øvre halvdel av bladene på stammen stive og sto på skrått oppover slik som de skal, mens de nederste bladene var blitt slappe av hang litt nedover (Men det er nok ikke til å unngå uansett.)

Nå kommer vi til den kjipe delen:

Hver vår bytter jeg jord, og går opp en pottestørrelse for at røttene skal få mer plass.

jeg vat at hos min bestemor har denne plantet alltid stått i solvinduet.

Jeg ville selv flytte denne litt lenger inn i stua der det ikke er vindu (pga at barna ikke skal kutte seg på "kniv"-bladene).

Etter hvert begynte bladene å "henge" lenger og lenger oppover på planten. Kun noen få blader i toppen står skrått oppover. I tillegg har endel blader på de to nederste rastene blitt gule og nesten rotnet bort.

Jeg flyttet denne stakkars palmen bort til vindu for en uke siden, men jeg syns det fortsatt går bare en vei. :(

Noen som kan tenke seg hva som er skyld i dette?

- Det kan jo kanskje være klimaforandrigene pga flytting fra Vestlandet til Drammen.

- Eller det kan være bytte av jord og potte. Kanskje noen røtter gikk fyken når jeg dro av den gamle potta, for der var det rimelig trangt.

- Eller så kan det være for mye vanning. Jeg er raus på vannet og gjødslinga. Gjødsler nesten en gang i uka. Flytende gjødsel som er blandet i vannet. har alltid vannet de andre yuccaene mine med mye vann, og de har det kjempebra. (De er riktignok podet.)

Håper noen kan komme med tips til meg.

Imellomtiden lar jeg den stå i vinduet, gir den litt mindre vann og håper på at tiden leger alle sår.

Yuccapalmer der noen av de enkleste plantene å få til å komme igjen.

Så til de av dere som har podede yucca, men som ønsker rett stamme, så kan dere bare skjære av "utveksten" fra den tykke falske stammen og sette den rett nedi jorda. Da får dere en hel rett stamme, og den kan bli mye større og kraftigere.

(Dette gjøres på egen risiko. Men kan jo være et forsøk hvis alternativet er å putte den i komposten. :S

Jeg legger ved et bilde jeg fant på nettet som er så og si identisk med yuccaen min.

Eller... slik var den hverftall for et par uker siden.

Dette ble nok en altfor lang tekst. bare håper noen tar seg tid til å lese gjennom.

Hva gjør man ikke for disse levende skapningene :)

post-36588-1275777715,9956_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...