Gå til innhold

Yucca-palme som får gule/brune blader :(


Kira27

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger desperat hjelp i riktig stell av Yucca-palme. Like etter jul kjøpte vi oss en Yucca-palme med 4-stammer ( http://www.planteservice.no/_levende_yucca.htm ). Dette skal jo være en hardfør plante, men min samboer har allerede drept en yucca-palme ved å overvanne den :forvirret:

Vår nye plante står lyst plassert i stuen (1/2 meter fra vindu), den er ikke utsatt for trekk (men det står en varmovn like under vinduet, kan dette ha noen negativ innvirking på planten ?), og per i dag får den 1/2 liter vann hver 14.dag. Selv med dette stellet begynner den nå å få brune og gule blader (nederste bladene på hver stamme), samt at småskuddene som var på siden av stammene når vi kjøpte planten nå begynner å visne :forvirret::grine:

Hva er det vi gjør feil ? Gir vi den for mye/lite vann, står den for nært varmovnen/vinduet, eller er det andre ting vi har uteglemt ?

Please help us ;)

Endret av Kira27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Gule Yucca-blader betyr oftest for mye vann, men jeg er ikke så sikker her. Stikk fingeren ned i jorda like ved stammen og sjekk. Sjekk også at stammene er faste og fine ved rota.

En halvmeter fra vinduet tåler en Yucca. Den tåler også en del trekk.

Jeg gjetter på at det er ovnen den ikke liker. En halvmeter fra ovnen kan det fort bli for varmt, og i hvert fall så varmt at en halvliter vann pr 14. dager blir for lite.

Sjekk først fuktigheten i jorda. Er den tørr få dager etter at du har vanna bør du vanne mer eller oftere. Er den våt like før du skal vanne, så vanner du ikke før den er helt tørr. Det viktige er ikke hvor ofte du vanner, men at jorda rekker å tørke.

En firestammers Yucca har mye jord, og det er derfor mye mulig den bør få mer vann om gangen. Pass bare på at den får renne skikkelig av.

Du kan også prøve å finne en annen plassering, lenger unna ovnen. Jeg ville uansett forska litt på vanninga først. Med mindre den er veldig varm blr den ikke gjøre noen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar, skal sjekke om jorda er fuktig slik du foreslo når jeg kommer hjem i dag.

Hvis ovnen kan være et problem nå på vinteren vurderer jeg å flytte planten ca. 1 1/2 meter fra vinduet (den vil da fortsatt få lys fra vinduet) for å se på om det kan hjelpe.

Bør Yuccapalmen vannes oppi potten eller på fatet (nede i potteskjuleren) ? Per i dag vanner jeg den oppi potten. Hva mener du med at den bør renne skikkelig av ?

Foreløpig er ikke planten definert som lettstelt og hardfør i vårt hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Vann oppi potta.

Yucca har et overraskende svakt og lite rotsystem, og det er ikke sikkert den har røtter helt til bunnen.

Når jeg sier renne av mener jeg følgende:

Vann ovenfra, slik at vannet trekker gjennom jorda fra toppen og nedover, gjerne så mye at det renner littegrann ut på skåla. Etter ca ti minutter fjerner du vannet som står igjen på skåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ganske overrasket over hvor lite røtter disse yucca-stammene hadde når jeg kastet den forrige planten.

Hvor mye (og hvor ofte) vann anbefaler du å gi en yucca-palme med 4 stammer på vinterstid som står i stuetemperatur (21-22 grader) ? Regner med at den må ha oftere/mer vann på sommeren når temperaturen kommer opp i 25-30 grader.

Når jeg heller på 1/2 liter tror jeg ikke det kommer noe vann i selve skålen, mener alt blir sugd opp av jorden (skal sjekke det ut nærmere neste gang jeg vanner den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det er helt umulig å si hvor mye den trenger. Det kommer helt an på temperatur, lys, luftfuktighet og hvor store bladene er.

Det viktigste er at den ikke er VÅT. Fuktighet tåler den godt, men blir røttene stående i vann råtner de med ekspressfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om ikke de brune bladene er litt sesongbetont også? Min får brune blader hvert år på denne tida og det er ikke for mye vann :ler: . Stakkaren tror snart den er en ørkenplante. Men den har overlevd sånn omtrent 17 år i min varetekt, så helt galt tror jeg ikke jeg steller den. Jeg vanner den bare en sjelden gang (1-2 ganger i måneden.) Min har kun 2 stammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Yucca er stammedannende, så det er helt naturlig at den kaster blader innimellom. Så mye som beskrevet her er imidlertid ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå nøyaktig 1 uke siden planten sist fikk 1/2 liter vann og jorden er ennå litt fuktig når jeg stikker fingeren ned i jorden (kjølig jord som jeg vil anta betyr at den fortsatt inneholder fuktighet). Da vil jeg tro at de gule/brune bladene muligens skyldes at planten står for nær ovnen og ikke at den får for lite vann. Skal flytte den nå og fortsette med vanningen som tidligere (1/2 liter hver 14.dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir jeg opp :grine::grine:

Yucca-palmen min (som har 3 stammer og ikke 4 som jeg sa tidligere) har store problemer med bladene på den nest største stammen. Bladene på de to andre stammene virker upåvirket og står like fin og grønn, men bladene på den nest største stammen blir gul èn etter èn, og nå har den i tillegg begynt å henge med alle bladene. Hver av bladfestene på denne stammen har begynt å tippe over, og bladene har fått et "rynket" uttrykk nederst på bladfestet. Hva er det som skjer ???!!! Og ikke minst hva kan jeg gjøre med det ??

Det er nå nøyaktig 14 dager siden planten sist fikk 1/2 liter vann, den er flyttet vekk fra ovnen, og står lyst. Har kjent med fingeren nedi jorden og den er ikke helt tørr (kjølig jord, og da vil jeg anta at det fortsatt er fukt igjen i den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det ser for meg ut som om den ene stammen er syk, mens de andre er friske. Undersøk den "syke" stammen nøye. Er den myk? Virker den hul?

Noe sier meg at den kanskje er råtten ved rota. I så fall må den fjernes for at ikke de andre også skal råtne.

Hvis den virker OK, ville jeg kort og godt fjerna bladrosettene og gitt den tid til å sette nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå undersøkt stammen og den virker fast og fin, men den er litt myk på et lite område (3x2cm), hva tror du om det ? Stammen virker ikke hul, den har samme lyd som de andre stammene.

Har klipt av den ene bladrosetten da den var veldig myk i festet og falt helt over på siden :forvirret: Den andre bladrosetten på stammen har jeg foreløpig beholdt og prøvd å støtte den opp slik at den ikke skal bøye seg helt over på siden.

Tror du stammen er råtten ? Hvis ikke, må jeg klippe av den siste bladrosetten eller skal jeg prøve å se om den kommer seg ?

Tåler jucca-palmen litt tørke, det er nå 2 uker siden sist den fikk vann og jorden er fortsatt kjølig, tenkte å vente 1 uke til før planten på nytt får vann. Hva tror du om det ?

Takk for all hjelp så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Slik som planta oppfører seg nå er det mindre risiko ved å la være å vanne enn ved å vanne. Vent ei uke eller to, la jorda tørke skikkelig ut før du gir mer vann.

Det myke området kan være råttent eller skadet, men det er ikke sikkert det betyr så mye. Er det ved jorda eller lenger oppe?

Hvis den siste bladrosetten er i ferd ma å "velte" kan du like gjerne ta den bort. Den kommer antakelig til å falle av før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jupp, blir å vente èn uke til før den får mer vann ;)

Det myke området er ca. 10 cm opp på stammen.

Får vel klippe av den siste bladrosetten også, selv om jeg ikke akkurat liker å klippe så mye av planten (stakkars), men det er nok meget liten sjanse for at den skal reparere seg selv.

Vil det ta lang tid før det evt. kommer nye skudd på denne stammen, og er det noe spesielt jeg bør gjøre for å legge forholdene mest mulig til rette for nye skudd ?

Må bare si tusen takk så langt for all hjelp Mimir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesta

Hvor lang tid det tar før det (evt) kommer nye skudd er vanskelig å si. Det kommer helt an på lys, temperatur, gjødsling, vanntilgang osv. Du bør nok se tegn til nye blad i løpet av en måneds tid, men det kan også gå ganske fort.

Følg med på det myke feltet. Hvis det blir større bør du kutte stammen under det, på et sted hele stammen er fast. Legg voks på snittflata, og du vil få nye blader. Da vil du rett nok få ei veldig kort stamme, men det er ikke sikkert det gjør så mye?

Den stammedelen du kapper av kan du sette i egen potte. Husk bare å fjerne det skadde området først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på året bør man begynne å gjødsle planten ? Skal man da bruke vanlig gjødsel eller den som er beregnet for kaktuser ?

Ok, skal følge med på det myke feltet for å se om det holder seg stabilt eller sprer seg.

Hvis det blir behov for å kutte den, hvilken voks bruker man og hvor får man tak i det (og skal snittflaten tørke før man legger på voks), og kan man sette den stammedelen man kutter av direkte i en ny potte uten at det er røtter på den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Når på året bør man begynne å gjødsle planten ? Skal man da bruke vanlig gjødsel eller den som er beregnet for kaktuser ?

Ok, skal følge med på det myke feltet for å se om det holder seg stabilt eller sprer seg.

Hvis det blir behov for å kutte den, hvilken voks bruker man og hvor får man tak i det (og skal snittflaten tørke før man legger på voks), og kan man sette den stammedelen man kutter av direkte i en ny potte uten at det er røtter på den ?

Du kan begynne å gjødsle nå. Yucca tåler både vanlig gjødsel og kaktusgjødsel, så du kan bruke det du har.

Når jeg kutter yuccastammer (en sjelden gang) bruker jeg bare å dryppe stearin på den. Det holder i massevis. Alternativt kan du bruke spesiell planta/podevoks evt syltevoks.

Stammedelen setter du rett i fuktig jord. Da vil den sette røtter ganske fort.

Dersom du setter den i vann vil den råtne lenge før den setter røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...