Gå til innhold

alkohol på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jaeols skrev (Akkurat nå):

Uansett bør alkohol unngås i Jula, det er nok av andre dager å drikke på. De bør greie såpass og de skylder ungene det. Vis litt sunn fornuft. 

Sunn fornuft er å vise sunt forhold til alkohol. Det være seg en helt vanlig onsdag eller på julaften. Usunt forhold til alkohol er misbruk og fullstendig hysterisk avholds, samt skjule alkoholen og late som om man aaaaaldri drikker spør du meg.

Anonymkode: 1efc1...6d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sunn fornuft er å vise sunt forhold til alkohol. Det være seg en helt vanlig onsdag eller på julaften. Usunt forhold til alkohol er misbruk og fullstendig hysterisk avholds, samt skjule alkoholen og late som om man aaaaaldri drikker spør du meg.

Må du drikke i Julen? Greier du ikke å la være?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker sjelden og avstår også på julaften, men de andre voksne har et måteholdent forhold til alkohol og koser seg med kanskje 2 enheter og en akevitt. Fordelt over en lang julekveld er det nokså lite, men noe de setter pris på. Små barn skal ikke se fyll, men de har ikke skade av å se at voksne drikker én øl eller ett glass vin. Sånn er jeg vokst opp, og tenker at det å se måtehold også er en måte å lære måtehold på. 

Anonymkode: 041a2...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (2 timer siden):

Drikker alkohol maks en gang i året - og aldri på julaften. Jeg er som regel alltid den som kjører når jeg går ut på noe, det være seg julebord, quiz-kvelder, venninnekvelder på byen ol.

Julaften skal vi skal feire med flere småbarn tilstede så det kommer ikke til å være alkohol på bordet. De som ønsker øl eller vin tar seg et glass når de kommer hjem. 

Tilfeldig at akkurat dette innlegget siteres, da det er mange som skriver det samme.

Men hva slags forhold har egentlig folk til alkohol? For oss er det primært til maten vi drikker. Vi kan selvsagt ta oss en øl eller drink i sola og noe etter middag også, men å kutte alkohol til maten og drikke etterpå blir rart for oss.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

drikker du/dere alkohol på julaften?

Anonymkode: 27d10...495

nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det er ikke sunn fornuft eller et sunt forhold til alkohol om man må ha seg en øl på en onsdag, eller julaften. det er misbruk- noe du totalt har misforstått. misbruk er når man bare MÅ ha seg et glass vin, eller en øl.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

hvor mye alkohol drikker dere på julaften å er det barn til stedet?

Anonymkode: 27d10...495

ingenting. her er det kun alkoholfritt, vi har et barn og to ungdommer til stede

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Tilfeldig at akkurat dette innlegget siteres, da det er mange som skriver det samme.

Men hva slags forhold har egentlig folk til alkohol? For oss er det primært til maten vi drikker. Vi kan selvsagt ta oss en øl eller drink i sola og noe etter middag også, men å kutte alkohol til maten og drikke etterpå blir rart for oss.

Det er faktisk mine barn og svigerbarn som har bestemt at de ikke ønsker alkohol på julaften. 

For meg er det ikke noe problem da jeg drikker svært sjeldent alkohol etter at jeg ble eldre. Jeg foretrekker vann eller Farris til maten - og kaffe etter maten. 

De som ønsker alkohol tar sikkert dette når de kommer hjem etter at eventuelle barn er sovnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjærring skrev (34 minutter siden):

det er ikke sunn fornuft eller et sunt forhold til alkohol om man må ha seg en øl på en onsdag, eller julaften. det er misbruk- noe du totalt har misforstått. misbruk er når man bare MÅ ha seg et glass vin, eller en øl.. 

Her er det du som totalt har misforstått. Det dreier seg ikke å måtte ha en øl på en onsdag. Det dreier seg om å ta seg en øl eller to en tilfeldig dag når anledningen passer seg uten å måtte drikke mye, drikke dagen etter eller på annen måte være avhengig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ermegselv skrev (13 timer siden):

Kommer litt ann på om svigerdatter er her da hun er polsk og i hennes familie drikker de ikke på julaften og da har ikke vi noe problem å kun ha alkoholfritt, men dersom de ikke er hos oss så drikker mannen min litt vin til maten, og litt øl men ikke mye, jeg selv er avhold.

Jeg tror neppe det er på grunn av at hun er polsk de ikke drikker. Polakken drikker alkohol.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tar et glass øl til maten, kanskje en baileys til desserten. Aldri synlig påvirket da vi feirer med barn. 

Anonymkode: bf0b2...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjærring skrev (1 time siden):

Jeg må ingenting, men jeg synes det kan løfte måltidet med et glass god vin eller øl. Avhengig av hva som serveres. Blir ikke fornærmet om det ikke servers, og synes også vann er godt til. 

For meg blir det veldig sneversynt å klassifisere det som misbruk. Mine besteforeldre drakk kanskje en flaske sprit i løpet av et år. De tok seg en cognac på julekvelden til kaffen. For de var det en tradisjon og en luksus som viste at julekvelden var spesiell. Cognacflaska kom bare frem ved høytider, og det var snakk om et glass til hver av de voksne som var tilstede. 

Alkoholbruk kan tippe begge veier. Det er ikke noe i veien med å være avholds, men jeg synes det vitner om manglende forståelse for nyanser dersom man fordømmer andres valg av beskjeden bruk.

Anonymkode: 72f31...dc7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjærring skrev (1 time siden):

Vi velger å ta et glass øl til maten fordi det smaker godt til julemat. Vi må ikke, har ikke noe sug inni oss som tvinger valget. Null problem for meg å drikke alkoholfritt øl på julaften. Har gjort det flere ganger. 

Anonymkode: bf0b2...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, feirer med barn, både egne og tantebarn. 

Det er snakk om vi eller øl til mat og en baylies eller cognac til kaffen, ikke fylla. Barna får drikke uante mengder julebrus. 

Anonymkode: 1055f...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke alkohol selv, men det serveres vin til julemiddagen til de som måtte ønske det. Ingen drikker mer enn 1-2 glass vin og det drikkes ikke noe mer eller annet utover kvelden. Jeg synes man skal vise stort måtehold med barn til stede og man er dessverre ikke alltid selv klar over når man har drukket for mye. Barn merker at voksne forandrer seg lenge før de selv mener de er synlig beruset.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jaeols skrev (5 timer siden):

Det er min mening jeg snakker av erfaring, og det er ikke gode erfaringer. Hvorfor må alkohol være med i Julen? Folk må vise litt viljestyrke. Mange barn i Frankrike er traumatisert. 

Det er DINE erfaringer, det drikkes med veldig måtehold ekstremt mange steder uten at barn traumatiseres. Dette kommer fra en som drikker ekstremt lite.  Hvorfor blande inn viljestyrke for øl som har 4,7 % alkohol og som det drikkes et par av i løpet av middagen.  Jeg liker ikke øl så for meg ugår det, men mange drikker jo øl og vin for å gå ekstra smak på maten. Alkohol er ikke bare for fyll. 

Anonymkode: 6fff0...ab0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir gjerne et par standard juleøl til middagen. Konjakkers til dessert. Så gjerne 3-4 mørke juleøl fra polet og litt whiskey utover kvelden. Tar det rolig på julaften og drar heller på litt på nyttårsaften.

Anonymkode: 87764...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...