Gå til innhold

Skuffet over forelder som passer mine barn.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Mange av dagens generasjon som har yngre barn syr puter under armene på de. Når de blir eldre gagner det de faktisk ikke. Overbeskyttelse kan gå for langt. Om de får seg et blå merke eller så hva er galt med det. Kjekt de koser seg hos besteforeldrene sine. Jeg er født på 60 tallet og da jeg var hos mine besteforeldre var vi overalt. Enten ute eller inne men ble ikke konstant overvåket. Fant på kjekke ting sammen. Barn som blir så overbeskyttet vil ikke tåle motgang senere enten i tenårene eller i voksenlivet. Alt vil betegnet som farlig for det har de lært hjemme. har ikke tall på hvor mye blåmerker jeg hadde på beina enten etter og ha ramla eller dunka borti ting når vi lekte. Skrubbsår var veldig vanlig før, men det ble folk av oss også.

Min generasjon er ikke helt blinde på hva som er skadelig. Men enkelte ting har gått for langt. 

Anonymkode: 20123...65b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 9.29):

En "feil" som blir gjort hos noen, er at de ikke gjør husarbeid rundt barna. De venter til barna har lagt seg, er borte, er hos den andre forelderen etc. Disse barna vil dermed ikke lære seg slike enkle rutiner, se sammenhengen mellom et rent hjem og vasking, skjønne hvordan en støvsuger virker etc. Når de da en gang skal begynne å hjelpe til, eller ordne sitt eget rom, så må de lære alt fra bunnen av. Det er misforstått omsorg i mine øyne. Helt greit å ikke vaske rundt på badet og skure doen med en liten sammen med seg, men det er ikke noe i veien for at et barn kan leke med en egen liten klut mens moren vasker steder med mindre kjemikalier. Barn leker gjerne "hus", så hvorfor ikke vise de hva som blir gjort der?

Anonymkode: 0718a...f05

Bare vaske med vann og eddik, så har man løst det problemet også 😅

Anonymkode: a3048...e81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 9.48):

Barna er 5 og 7 år.

Anonymkode: 67607...fa3

Som alenemamma hadde jeg min sønn sammen med meg på alt husarbeid fra han var knapt et år.

Oppvask, da sto han på en stol ved siden av meg, middag det samme. Han hadde til og med eget forkle på seg da vi laget middag sammen, eller vi bakte.  Når jeg vasket, hadde han egen klut og bøtte osv.

Dette var noe min sønn senere takket meg for at han lærte, da han flyttet på hybel som 15 åring for å gå på videregående. 

Det at sønnen min var sammen med meg, var aldri tvang, han syntes det var morsomt. Kanskje fordi jeg aldri kritiserte, eller krevde at dette måtte gjøres sånn eller sånn. Vi gjorde dette til en lek hvor vi hadde det morro sammen og huset var rent, middagen ble alltid spist da han selv hadde vært med å lage den.

Barn har bare godt av å oppleve hvordan en husholdning drives, de skal en dag bo for seg selv. 

At du venter med husarbeid til dine barn på 5 og 7 år har lagt seg, det lærer de ingenting av, i tillegg så bruker du selv mye ekstra tid på husarbeid når du kunne hadd egentid, noe vi alle trenger ❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se barna er ikke det samme som å se PÅ barna. Tenker din mor har full kontroll på både bollebakinga og barna - og at du hadde hatt godt av å se på noe annet enn barna dine innimellom, du og. 

Skjønner nå hvorfor folk synes det er så innmari travelt med barn hvis de tilbringer hvert minutt på dagen de er sammen med å SE på dem. 

Anonymkode: c2968...cc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...