Gå til innhold

Skuffet over forelder som passer mine barn.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har jeg fokus på barna. Som mange andre gjøres husarbeid når de er lagt.

Anonymkode: 67607...fa3

Det er det mest sinnsyke jeg har lest på lenge.. 

Anonymkode: 5b013...b1d

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er usikker på om min mor skal fortsette å ha barna på overnatting eller sitte barnevakt. Hun er snill og god, men hver gang hun er her med ungene, eller ungene hos henne, så gjør hun så mye annet enn å passe på de. Hun kan finne på å bake, vaske vinduer eller være på kjøkkenet og lage mat. Jeg ønsker at siden jeg spør henne om å passe barna, så forventer jeg at hun skal det, og ikke gjøre mange andre ting. Er dette normal adferd for den generasjonen som er besteforeldre i dag? Eller forstår ikke den generasjon hvor fort barna kan skade seg? 

Her snakker du altså om barn på 5 og 7 år, og deres tid med sin mormor. 

Jeg ser ikke helt at det er et problem at hun lager mat, eller baker, eller er i andre rom enn dem. 
Men jeg hadde jo tenkt at dersom hun passer barna hjemme hos dere, så vil det være merkelig om hun istedenfor å gjøre noe hyggelig sammen med barna, begynner å vaske vinduer eller bake.
Da blir det jo mer at hun er hjemme hos dere og "kritiserer deg som ikke vasker huset godt nok selv".  

At hun lager mat, baker eller vasker huset når barna er hos henne på overnatting, er jo kanskje mer normalt. Da er hun jo hjemme hos seg selv. 

Uansett er det jo ikke egentlig noe problem så lenge hun er tilgjengelig for barna. Selv om hun er i et annet rom. 

Men om ikke noe av det hun gjør er ting hun inkluderer barna i, eller at hun gjør noe som helst sammen med barna, så tenker jeg det er normalt å stusse litt. 
De fleste besteforeldre vil jo gjerne tilbringe tid der de blir kjent med barnebarna sine. Ikke bare være en oppbevaringsplass der barna kan være for å være trygge. 

Om dine barn på 5 og 7 år kan skade seg alvorlig så fort at ikke den som passer dem kan være i et annet rom enn de er, så bør det kanskje formidles tydeligere til bestemor. For da er de jo betydelig mer utsatt for skader enn andre barn. 

Normalt så er det jo sånn at om en av dem skader seg, så kan den andre hente hjelp. Og de har jo lært en del allerede om hva som er farlig og som de ikke bør utsette seg for. 

Anonymkode: f4168...7f6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barna er 5 og 7 år.

Men da er vel barna med henne? Hun må jo gjøre husarbeid uavhengig av om barna er der eller ikke? Det er ikke en generasjon som er besteforeldre. Det kan være både the silent gen, baby boomers, gen X og til og med millienials

Endret av Sefanja
  • Liker 3
Skrevet

Det er da andre ting man som besteforelder kan gjøre med en 5- og 7-åring enn å sitte å glo på dem. Det normale om man ikke treffes kjempeofte er jo å være litt sammen med barna. Lese for dem, spille spill, leke, bygge lego, tegne..

Når dere var med besteforeldre som barn, satt dere alene mens de drev med husarbeid? For jeg husker at vi spilte kort, at de leste for meg, at vi gikk turer sammen og gikk på ski ++

Noe må man såklart gjøre, man må jo lage mat og rydde litt og sånn. Men vårrengjøring og vindusvask kan man vel ta en av de dagene barnebarna ikke er på overnatting, med antagelse om at de ikke overnatter flere dager i uka akkurat.

Anonymkode: 65fbd...54d

Da jeg var barn og ble passet av besteforeldre, så ble jeg gjerne dratt med rundt på diverse ærend. (Tur i butikken, kjøre noen et sted, besøke slektninger, og masse slikt.) I tillegg ble det gjort normalt husarbeid rundt meg. Både matlaging, (fra bunnen av, og ikke kun noe lettvint.) klesvask, renhold i huset, og andre ting som måtte gjøres. 
Om jeg syntes det som ble gjort var kjedelig, hadde jeg mulighet til å leke alene eller leke med søsken. Men i et hus med relativt begrenset med leker. (Ut over litt greier fra de hadde barn i hus, og det jeg evt. hadde med meg selv.) 

Vi kunne fint være i hagen alene. Mens bestemor var inne og bakte brød, syltet bær eller laget middag. 
Og det var massevis av hageredskaper tilgjengelige, så om vi VILLE skade oss, så var det stort potensiale for det. Men stort sett så ble det vel med et skrubbsår eller to. 

Anonymkode: f4168...7f6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er usikker på om min mor skal fortsette å ha barna på overnatting eller sitte barnevakt. Hun er snill og god, men hver gang hun er her med ungene, eller ungene hos henne, så gjør hun så mye annet enn å passe på de. Hun kan finne på å bake, vaske vinduer eller være på kjøkkenet og lage mat. Jeg ønsker at siden jeg spør henne om å passe barna, så forventer jeg at hun skal det, og ikke gjøre mange andre ting. Er dette normal adferd for den generasjonen som er besteforeldre i dag? Eller forstår ikke den generasjon hvor fort barna kan skade seg? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barna er 5 og 7 år.

Fordi de er på skole og barnehage i hverdagene, og jeg ønsker å se de mest mulig når de er våkne. Og når da bestemor skal passe de, så trodde jeg det var for å tilbringe tid  med barna. 

Du MÅ tulle - vær så snill å si at du tuller!!

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har to barnebarn i noenlunde samme alder. Og jeg gjør masse av det du ramser opp mens de er hos meg i helgene. Jobber 100 % stilling, samt at jobben er alltid med hjem, huset skal holdet i orden, mat skal lages og klær skal vaskes. 

Dette gjør jeg med svært god samvittighet selv om barnebarna er her. De elsker jo å være med og hjelpe til ❤️ 

Anonymkode: dd033...012

• Liker 7
Skrevet

Det er da andre ting man som besteforelder kan gjøre med en 5- og 7-åring enn å sitte å glo på dem. Det normale om man ikke treffes kjempeofte er jo å være litt sammen med barna. Lese for dem, spille spill, leke, bygge lego, tegne..

Når dere var med besteforeldre som barn, satt dere alene mens de drev med husarbeid? For jeg husker at vi spilte kort, at de leste for meg, at vi gikk turer sammen og gikk på ski ++

Noe må man såklart gjøre, man må jo lage mat og rydde litt og sånn. Men vårrengjøring og vindusvask kan man vel ta en av de dagene barnebarna ikke er på overnatting, med antagelse om at de ikke overnatter flere dager i uka akkurat.

Jeg vasker over badet, henger opp klær, tar ut av oppvaskmaskinen eller støvsuger gangen mens barnebarna mine er her. Lager masse mat også. 

Så rekker vi faktisk å lese, spille kort, pusle, se på film, være ute og vi koser oss. Selv om mormor har gjort litt husarbeid.

Og når de våkner, er den første timen alltid hellig, da er det sjokolademelk, yoghurt og film i senga som gjelder. Så vasker jeg litt klær og kanskje vaske litt på kjøkkenet. Mens ungene leker tre meter unna meg. 

Skulle datteren min irritere seg over dette, hadde jeg lurt på hva jeg gjorde feil i oppdragelsen. 

Anonymkode: dd033...012

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan admin dele denne på fb siden til kg????

Anonymkode: 590ef...a25

Ja, please! Her hadde det vært interessant å lese kommentarfeltet:)

Anonymkode: 7a5c7...bc6

• Liker 3
Skrevet
Mezzosoprena skrev (14 minutter siden):

Du MÅ tulle - vær så snill å si at du tuller!!

Uff. Tror dessverre ikke det er tull..

• Liker 2
Skrevet

Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli engstelig for å bli bestemor ja.... Jeg kommer nok også til å bli en slik bestemor som faktisk gjør litt husarbeid / baker når så store barnebarn er på besøk, men blir jo litt småredd når jeg muligens kommer til å møte slike curlingforeldre....    Mine barn var ofte alene hjemme i den alderen i flere timer av gangen.....    Her har jo barna i tillegg en bestemor som er i huset, som baker til barna og gir dem mat.   I tillegg forventes det at hun skal se på dem og leke med dem 100% av tiden????  Hjælp!

Anonymkode: 77534...e6f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det slik at hun gjør dette og overser barna, slik at der blir utrygt for dem??

Min mor gjør det samme og en del annet og, slik som din mor, de er 6 og 8 og ganske aktive😂 
Men hun passer jo på..🤷‍♀️ Enten tar hun de med, eller så leker de rundt henne.

Anonymkode: c1032...ffe

• Liker 2
Skrevet

Barn i den alderen elsker å hjelpe til i huset! Junior var bare 3 år da han lagde pannekakerøre og fikk hjelp av bestefaren sin til å steke. 

Flott om hun tar dem med på diverse hun gjør hjemme, - barna lærer og får en god mestringsfølelse.

Anonymkode: f4686...5c8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har jeg fokus på barna. Som mange andre gjøres husarbeid når de er lagt.

Så dere lager ikke middag eller annen mat når barna er våken ? Siden du sier at husarbeid gjøres når barna sover.

Anonymkode: 5360e...559

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nope, hendte jeg så på mens bestemor bakte, vi satt av og til å bare pratet mens vi spiste mat, ellers drev hun med husarbeid eller sydde eller strikket osv, mens jeg lekte, leste bøker osv. Samme skjedde med mine barn, de lekte mye for seg selv i grind til de var store nok for annet, så var de ute i hagen alene eller med nabo barn osv.. De gikk aldri vekk da. Eller de lekte på rommet osv. Fikk være med oss voksne å male, det var stor stas! Eller bake. Men mye egen aktivisering ja.. Og de gikk ikke engang i barnehagen.. Ble folk av de også! 

• Liker 2
Skrevet

Du spør henne, hun spør ikke deg, om å passe barna. Kanskje hun ikke er SÅ opptatt av barna dine som deg, men tenker at hun skal være snill og passe de så du får gjort andre ting. Tror barn har godt av å få leke i fred og å se at voksne har ting å ta seg til. 

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Mener du at moten din skal være klistret oppi barna dine når hun passer dem? Det du beskriver er helt normalt. Men for all del, du kan jo heller ha barna dine selv, så kan dere sammen besøke moren din. Da kan jo du sitte med barna dine konstant, om mormor gjør andre ting. 

Anonymkode: 2f71e...5a8

• Liker 2
Skrevet

Gleder meg til om 20-ish år når samboerne til barna til TS kommer inn i denne tråden her og klager over at "hen gjør jo ingenting hjemme, jeg må ta alt" - fordi barna aldri har opplevd at husarbeid faktisk må gjøres av noen og ikke helt magisk skjer av seg selv mens man sover 🤣

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er helt normalt å gjøre litt husarbeid og lage mat selv om ungene er våkne! Det er rett og slett bra for ungene å se at slike ting må gjøres. Å vente med alt husarbeid til barna er lagt, er som flere skriver å gjøre dem en bjørnetjeneste. Unger har ikke godt av full oppmerksomhet døgnet rundt.

Og så må du huske at når du spør henne om å passe barna, er det hun som gjør deg en tjeneste, ikke motsatt. 

• Liker 1
Skrevet

Herregud jeg håper du blir flau over deg selv! Hvem tror du at barna dine er egentlig? Messias? Jesus? Taylor Swift? 
vær sykt takknemlig for at hun i det hele tatt gidder, jeg hadde aldri passet på dem et sekund engang om du hadde vært så kravstor mot meg! Jeg håper for barna dine sin del at du søren meg ikke har sånne forventninger når de er på besøk hos andre barn. Hadde aldri sluppet dem inn i huset til datteren min om en av foreldrene i bhg eller barneskolen oppførte seg sånn. 

Anonymkode: b1c49...7a7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du fullstendig overvåking på barna dine hele tiden? Gjør du aldri noe annet enn å se på barna dine når du er alene hjemme med de?

Da mine barn var små så måtte middagen lages, brette klær, vaske og rydde ellers. Alt det ble gjort mens de var hjemme og lekte. Ting tok litt lengre tid, men det ble da gjort.

Nå er jeg bestemor og passer små barnebarn innimellom. De vil jo ha middag og da lager jeg den mens de leker eller gjør andre ting. Jeg har ikke 100% oversikt hele tiden, men flyr frem og tilbake for å sjekke ståa.

Pass barna dine selv du.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...