Gå til innhold

Skuffet over forelder som passer mine barn.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når ungene har mat og helse på skolen må de faktisk gjøre. De må vaske og rydde. Da ser de fort hvem har tatt i en klut før og hvem som ikke har det. Når læreren må lære ungene hvordan man gjør helt elementære ting, da har faktisk foreldrene feilet! 

Anonymkode: eea76...a67

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir ikke ungene lei av at du henger over dem TS?  5 og 7 år er jo en perfekt alder å leke sammen på og. 

Mine unger pleide å være hos besteforeldrene da de var små, og noen av deres beste minner var å leke på loftet hos bestemor og bestefar, mens de hørte alle trygge lydene nedenfor der gamle styrte med sitt, for så å bli ropt ned til pannekaker, og gjerne ta et slag kort. DET var lykke sa de. 

Anonymkode: d9827...c20

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Forventer du at hun skal sitte å se/passe på dem? Det heter å lage minner sammen med våre barnebarn, når vi baker sammen med dem. Vi lærer bort det vi synes er bra for dem. Barn trenger ikke å aktiveres hele tiden. De klarer fint å finne på ting sjøl. Og de har ikke vondt av å kjede seg.

Som alenemor til 5 (nå voksne) barn og bestemor til 10 barnebarn. Så tar jeg dem med på å bake kaker og det synes de er morsomt. Da kan de ta det med hjem og vise hva de har klart.

Anonymkode: ec35f...26e

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er usikker på om min mor skal fortsette å ha barna på overnatting eller sitte barnevakt. Hun er snill og god, men hver gang hun er her med ungene, eller ungene hos henne, så gjør hun så mye annet enn å passe på de. Hun kan finne på å bake, vaske vinduer eller være på kjøkkenet og lage mat. Jeg ønsker at siden jeg spør henne om å passe barna, så forventer jeg at hun skal det, og ikke gjøre mange andre ting. Er dette normal adferd for den generasjonen som er besteforeldre i dag? Eller forstår ikke den generasjon hvor fort barna kan skade seg? 

Anonymkode: 67607...fa3

Barna dine er 5 og 7, altså forlenget ferdig med kamikaze-tendenser. Det er jo bare fint at de opplever at bestemor gjør ting, jeg tar det som en selvfølge at de får være med på både vasking, baking, grønnsaks-skjæring og steking. Tenk så mye de lærer! ❤️

Anonymkode: 79696...f32

• Liker 5
  • Hjerte 2
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er da andre ting man som besteforelder kan gjøre med en 5- og 7-åring enn å sitte å glo på dem. Det normale om man ikke treffes kjempeofte er jo å være litt sammen med barna. Lese for dem, spille spill, leke, bygge lego, tegne..

Når dere var med besteforeldre som barn, satt dere alene mens de drev med husarbeid? For jeg husker at vi spilte kort, at de leste for meg, at vi gikk turer sammen og gikk på ski ++

Noe må man såklart gjøre, man må jo lage mat og rydde litt og sånn. Men vårrengjøring og vindusvask kan man vel ta en av de dagene barnebarna ikke er på overnatting, med antagelse om at de ikke overnatter flere dager i uka akkurat.

Anonymkode: 65fbd...54d

Da jeg var hos mine besteforeldre ble jeg tatt med på det de gjorde kappe ved, drive på kjøkkenet lager mat og bakte, hjalp til med å vaske.  Så spilte vi evnt spill på kvelden.

Ungene her hos besteforeldte- kjørt traktor, vært med i gravemaskin, kjørt skiløyper, bakte,laget mat, med på husarbeid, vært med å klippe plen, hjulpet til med ved osv kort på lvelden

Endret av jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er da andre ting man som besteforelder kan gjøre med en 5- og 7-åring enn å sitte å glo på dem. Det normale om man ikke treffes kjempeofte er jo å være litt sammen med barna. Lese for dem, spille spill, leke, bygge lego, tegne..

Når dere var med besteforeldre som barn, satt dere alene mens de drev med husarbeid? For jeg husker at vi spilte kort, at de leste for meg, at vi gikk turer sammen og gikk på ski ++

Noe må man såklart gjøre, man må jo lage mat og rydde litt og sånn. Men vårrengjøring og vindusvask kan man vel ta en av de dagene barnebarna ikke er på overnatting, med antagelse om at de ikke overnatter flere dager i uka akkurat.

Ja, det gjorde vi. Vi klarte å aktivisere oss selv og fant på leker. Vi var ute hele dagen.

Anonymkode: f0a29...8c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn gjorde mormor og når hun passet meg og min bror , jeg fikk alltid være med å hjelpe til på kjøkkenet:)  

• Liker 3
Skrevet
Hyoscyamus skrev (1 time siden):

Uff. Tror dessverre ikke det er tull..

Er glad jeg hadde besteforeldre som tok meg med på matlaging. Selvfølgelig spilte de kort og monopol med oss også, men vi var med å vaske/ lage mat da vi var der. Hørte aldri at mine foreldre sa noe om hva besteforeldre skulle gjøre med oss.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når jeg var hos besteforeldrene mine som barn så klarte jeg fint å underholde meg selv den tiden i løpet av dagen hvor besteforeldre mine gjorde husarbeid eller laget mat. Jeg perlet, tegnet, lekte med leker, eller så var jeg ute. Jeg var enten ute alene, eller sammen med søskenbarn som også var på besøk, eller andre jevnaldrende barn som bodde i nærheten. Enten var vi hjemme hos hverandre i hagen, eller så dro på vi på lekeplass, eller vi hoppet tau/strikk  Jeg var ikke mer en 4/5 år før jeg var ute alene. 

Hadde all like vel tid med besteforeldre i løpet av dagen. Vi spilte spill, så på film, spilte kort, jeg ble lest for, eller så tok de meg på tur i skogen/stranden, eller vi dro for å besøke noen. 

Barn på 5 og 7 år burde fint klare å aktivisere seg selv, og klare å være ute alene litt også. (Med mindre veldig trafikkert område). 

Endret av tussi84
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er usikker på om min mor skal fortsette å ha barna på overnatting eller sitte barnevakt. Hun er snill og god, men hver gang hun er her med ungene, eller ungene hos henne, så gjør hun så mye annet enn å passe på de. Hun kan finne på å bake, vaske vinduer eller være på kjøkkenet og lage mat. Jeg ønsker at siden jeg spør henne om å passe barna, så forventer jeg at hun skal det, og ikke gjøre mange andre ting. Er dette normal adferd for den generasjonen som er besteforeldre i dag? Eller forstår ikke den generasjon hvor fort barna kan skade seg? 

Du spør om hun kan passe og det gjør hun jo.

Anonymkode: 199a0...a5f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da har jeg fokus på barna. Som mange andre gjøres husarbeid når de er lagt.

Snakk om å frarøve barna dine selvstendighet til å leke på egenhånd og mange minner i form av gode historier som de kan fortsette å le av når de er godt voksne. Jeg og min søster vokste opp med en alenemor og vi fant på masse moro og små sprell når vi var inne på rommet alene(å nei det var selvsagt verken farlig eller skadelig) og selv om vi begge nå er over 40 lever fortsatt noen av de historiene i beste velgående😂

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror kanskje du hadde fått litt mer hyggelige svar TS om du ikke vinklet det som at du var redd for sikkerheten til så store barn men mer tilknytningen til mormor? Folk er utrolig raske til å rakke ned på det de oppfatter som foreldre som passer ekstra på barna eller er "for mye" med barna sine her på KG.

Hvor mye er dere sammen ellers og hvor ofte passer hun? Hva har barna sagt?

Men nå var det ikke det hun var bekymret for

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det tror jeg også. Trolleinnlegg for å trykke ned dagens foreldregenerasjon. 

Anonymkode: 65691...901

Benektelsen lenge leve.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor promotere slike åpenbare trolleinnlegg?  

Anonymkode: 65691...901

Nei det er ikke et åpenbart trollinnlegg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 0.16):

Lurer på hvor selvstendige dine barn blir jeg 🧐

• Liker 3
Skrevet

Wow du er bortskjemt. Vær glad barna har EN bestemor. Utrolig. 

Anonymkode: 3c571...33f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 9.50):

Da har jeg fokus på barna. Som mange andre gjøres husarbeid når de er lagt.

Det her er jo ikke bra for barna

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da blir det jo mer at hun er hjemme hos dere og "kritiserer deg som ikke vasker huset godt nok selv".  

Anonymkode: f4168...7f6

eller så er et at hun ser at datteren ikke strekker til og hjelper der hun kan for å være hyggelig.. Man må ikke ta alt som gjøres i verste mening heller.. dette behovet for å se kritikk i alt er ikke bra for deg. 

Anonymkode: ac60f...abe

Skrevet

Skjønner at det hadde vært koselig hvis hun gjorde mere ting med barna, feks gikk ut eller spilte brettspill. Men én mellomting kanskje kan gjøre dere begge fornøyde? 

Du kan si at det hadde vært koselig for ungene hvis hun involverte de i det hun gjør. Hadde sikkert vært artig for ungene å bake, hjelpe til å tørke støv. 

Hvis hun gjør mye husarbeid hos deg så er det sikkert hennes måte å vise omsorg på, hun ønsker å hjelpe deg. 

Så kan du heller be henne vente med storvasking når ungene er hos henne. 

Og under praten med din mor er det lurt å si hvor takknemlig du er for det hun stiller opp med. 

Min mor har aldri vært den typen bestemor som lekt med ungene men ungene var fornøyde uansett😊 

Jeg skjønner at du ikke vil slippe ut en 5-åring langt unna huset. Men innomhus er det begrenset hvor mye de kan skade seg. Senk skuldrene og la ungene leke selv og bruke fantasien òg også måtte kjede seg. Du gjør de en bjørnetjeneste med å serve de hele tiden. 

Skrevet

Og hva gjorde barna? Slipte knivene? Lekte med de store bilene i gata? Siden de måtte passes så veldig på, mener jeg.

Anonymkode: 6e925...48e

Skrevet

Sitter du og ser på barna hvert sekund de er våkne...?

Da jeg var barn på 90-tallet, så var vi ute - helt alene uten tilsyn fra voksne - fra 4 års alder. Vi gikk til og fra barnehagen selv.

Verden er et mye tryggere sted i dag, så hvor fort kan egentlig barna skade seg?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...