Gå til innhold

Min far saboterer lån for meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tapetkniv skrev (18 minutter siden):

Hva forventer du vil skje om du har utdelt en tomt til et av barna dine? Tenker du at du skal bestemme over dem? At du skal bestemme hva og når de får bygge? At det er du som er sjefen og de må være ydmyke og be deg på sine knær først? Er det ikke voksne individer som kan ta egne valg?

Om jeg gir mine barn en tomt forventer jeg takknemlighet. Jeg forventer at de har det økonomiske på plass før de starter byggeprosessen, at de er voksen og ansvarlig nok til å fullføre prosjektet på egenhånd når de alt har fått tomt gratis. 

Det er ikke jeg som bestemmer hva og når de får bygge, det er deres egen økonomi som avgjør. Og som du sier, de er voksne individer som kan ta egne valg, og da er en ikke avhengig av familie og skal fordele skyld på de sin alt har hjulpet med å gi gratis tomt.

Skjønner ikke at det er mulig å være så frekk og utakknemlig at en skal skylde på andre for at en selv ikke har økonomi til å fullføre luftslottet 

Bortskjemt drittunge som ikke fortjener noe som helst! 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mener du seriøst at faren her har noe som helst ansvar for at det voksne avkommet finansierer bolig?

Anonymkode: c2c22...107

Hvis du klarer å se hele innlegget mitt i sammenheng er det ikke så vanskelig å forstå hva jeg mener. Du får prøve på nytt.

Far nekter ts å ta opp et lån, som han er avhengig av for å kunne bygge huset. Et hus vi kan anta at far ønsker at ts bygger, siden han har skilt ut tomt til han. Han påfører ts et uløselig problem, uten at jeg kan se at han har en god grunn eller en god løsning. Det jeg antyder i mitt svar er at far er urimelig og påfører ts tap, eller kunnskapsløs om han tror at det bare er å spare til alt dette ved siden av husbygging og leie av annen bolig.

Skal du hindre andre i å løse sine egne problemer, og samtidig kunne påstå at du er et rimelig og fornuftig menneske, får du pent foreslå en annen, bedre løsning. Eller mener du det er helt grei oppførsel å sabotere for andre og så påberope deg å ikke ha noe ansvar for konsekvensene av din egen sabotasje?

At faren er imot dette lånet fordi han tror at ts vil misligholde det, og at huset blir tvangssolgt, gir ikke mening. Det er mye annet ts kan gjøre for å miste huset også, ved å være økonomisk uansvarlig. I tillegg kan h*n selge det når som helst av eget ønske. Ts har åpenbart spart store mengder penger i sitt voksne liv om h*n kan cashe ut for bygging av resten av huset, vitner det om et menneske som er dårlig med økonomi?

En far som mener at barnet er så håpløs med penger at h*n ikke klarer et lite lån ville ikke gitt eller solgt dem ei tomt i det hele tatt. Så den kjøper jeg ikke.

Anonymkode: 8375f...59a

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som misforstår her? Anonym har klart å bygge et hus uten lån, men trenger litt lån for å bli ferdig med huset. Alle mennesker har jo nesten lån og synes dette vitner om at anonym tvert om har ekstremt god kontroll på egen økonomi. Synes ikke dette er greit av far.

Anonymkode: 9b5d3...7c2

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhilosopherSe7en skrev (4 minutter siden):

Om jeg gir mine barn en tomt forventer jeg takknemlighet. Jeg forventer at de har det økonomiske på plass før de starter byggeprosessen, at de er voksen og ansvarlig nok til å fullføre prosjektet på egenhånd når de alt har fått tomt gratis. 

Det er ikke jeg som bestemmer hva og når de får bygge, det er deres egen økonomi som avgjør. Og som du sier, de er voksne individer som kan ta egne valg, og da er en ikke avhengig av familie og skal fordele skyld på de sin alt har hjulpet med å gi gratis tomt.

Skjønner ikke at det er mulig å være så frekk og utakknemlig at en skal skylde på andre for at en selv ikke har økonomi til å fullføre luftslottet 

Bortskjemt drittunge som ikke fortjener noe som helst! 

Så du betalte for din bolig UTEN lån? Kjenner jeg blir ordentlig provosert over alle her som kaster stein i glasshus.

Anonymkode: 9b5d3...7c2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det bare jeg som misforstår her? Anonym har klart å bygge et hus uten lån, men trenger litt lån for å bli ferdig med huset. Alle mennesker har jo nesten lån og synes dette vitner om at anonym tvert om har ekstremt god kontroll på egen økonomi. Synes ikke dette er greit av far.

Anonymkode: 9b5d3...7c2

Godt mulig det, men anonym bruker skriver fryktelig umodent. Bare skrive på et forum for sympati og henge ut faren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du klarer å se hele innlegget mitt i sammenheng er det ikke så vanskelig å forstå hva jeg mener. Du får prøve på nytt.

Far nekter ts å ta opp et lån, som han er avhengig av for å kunne bygge huset. Et hus vi kan anta at far ønsker at ts bygger, siden han har skilt ut tomt til han. Han påfører ts et uløselig problem, uten at jeg kan se at han har en god grunn eller en god løsning. Det jeg antyder i mitt svar er at far er urimelig og påfører ts tap, eller kunnskapsløs om han tror at det bare er å spare til alt dette ved siden av husbygging og leie av annen bolig.

Skal du hindre andre i å løse sine egne problemer, og samtidig kunne påstå at du er et rimelig og fornuftig menneske, får du pent foreslå en annen, bedre løsning. Eller mener du det er helt grei oppførsel å sabotere for andre og så påberope deg å ikke ha noe ansvar for konsekvensene av din egen sabotasje?

At faren er imot dette lånet fordi han tror at ts vil misligholde det, og at huset blir tvangssolgt, gir ikke mening. Det er mye annet ts kan gjøre for å miste huset også, ved å være økonomisk uansvarlig. I tillegg kan h*n selge det når som helst av eget ønske. Ts har åpenbart spart store mengder penger i sitt voksne liv om h*n kan cashe ut for bygging av resten av huset, vitner det om et menneske som er dårlig med økonomi?

En far som mener at barnet er så håpløs med penger at h*n ikke klarer et lite lån ville ikke gitt eller solgt dem ei tomt i det hele tatt. Så den kjøper jeg ikke.

Anonymkode: 8375f...59a

Nettopp! Takk 💛

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det bare jeg som misforstår her? Anonym har klart å bygge et hus uten lån, men trenger litt lån for å bli ferdig med huset. Alle mennesker har jo nesten lån og synes dette vitner om at anonym tvert om har ekstremt god kontroll på egen økonomi. Synes ikke dette er greit av far.

Anonymkode: 9b5d3...7c2

 

Anonymkode: b3aa1...431

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Der tar du feil. Det er kun fordi han ikke vil at tomta skal ut av familien. 

Jeg har ingen historikk ang økonomi som er noe annet enn positiv.

Anonymkode: b3aa1...431

Har du svart på hva planen var da du fikk tomta? Hadde dere avtalt det med lån og heftelser? Kjøpte du tomta til markedspris eller fikk du den gratis/til redusert pris? 
 

Anonymkode: 05daa...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du betalte for din bolig UTEN lån? Kjenner jeg blir ordentlig provosert over alle her som kaster stein i glasshus.

Anonymkode: 9b5d3...7c2

Jeg jobbet 250 timer i måneden i flere år på rad for å bygge meg en solid buffer og egenkapital.

Så sendte jeg en forespørsel til 5-6 ulike banker der jeg la frem mine ønsker rundt bolig og hva de kunne tilby meg for å nå mine mål.

Så satt jeg opp ett budsjett ut i fra hva banken kunne bidra med, og innenfor de økonomiske rammene som ble satt så måtte jeg justere mine krav/ønsker til bolig til jeg kom innenfor en økonomisk ramme som var forsvarlig.

Det jeg ikke gjorde var som TS, begynte å bygge drømmebolig uten økonomi til å få lagt inn vann, avløp og strøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp! Takk 💛

 

Anonymkode: b3aa1...431

Du virker veldig umoden, ts. Du vil bare fiske etter sympati. Tråden hadde fremstått helt annerledes, og du hadde nok fått mer sympati, om du fremla alle opplysninger om denne saken, og heller vinklet det mot hvordan du skal klare å overbevise din far om å skrive under på at du får lån. Du bygger ikke noe opp under at du har god økonomi og kontroll, og det eneste du har gjort er å fremstille din far som et hespetre uten like pga at han har slått seg litt vrang med tanke på banken. Da får du bare leve med at du skal bo på en tomt du har fått/kjøpt billig av han. 

Mulig din far bare er skeptisk til dette med pant, og at det virker skummelt at banken skal "eie" noe som ganske nylig var hans eiendom. Han vil sikre seg at den ikke går ut av familien, og det er faktisk helt fair.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det bare jeg som misforstår her? Anonym har klart å bygge et hus uten lån, men trenger litt lån for å bli ferdig med huset. Alle mennesker har jo nesten lån og synes dette vitner om at anonym tvert om har ekstremt god kontroll på egen økonomi. Synes ikke dette er greit av far.

Anonymkode: 9b5d3...7c2

Det er jo TS som bygger hus, og ikke faren. TS burde ventet til økonomien var på plass, eller bygget et rimeligere hus. En kan ikke ta det som en selvfølge at en i voksen alder skal kjøre på uten en plan, og så forvente at foreldre skal komme inn å ordne opp når det går galt. Må jo avklare det økonomiske FØR en bygger hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhilosopherSe7en skrev (3 minutter siden):

Det er jo TS som bygger hus, og ikke faren. TS burde ventet til økonomien var på plass, eller bygget et rimeligere hus. En kan ikke ta det som en selvfølge at en i voksen alder skal kjøre på uten en plan, og så forvente at foreldre skal komme inn å ordne opp når det går galt. Må jo avklare det økonomiske FØR en bygger hus

 

Spell skrev (6 minutter siden):

Du virker veldig umoden, ts. Du vil bare fiske etter sympati. Tråden hadde fremstått helt annerledes, og du hadde nok fått mer sympati, om du fremla alle opplysninger om denne saken, og heller vinklet det mot hvordan du skal klare å overbevise din far om å skrive under på at du får lån. Du bygger ikke noe opp under at du har god økonomi og kontroll, og det eneste du har gjort er å fremstille din far som et hespetre uten like pga at han har slått seg litt vrang med tanke på banken. Da får du bare leve med at du skal bo på en tomt du har fått/kjøpt billig av han. 

Mulig din far bare er skeptisk til dette med pant, og at det virker skummelt at banken skal "eie" noe som ganske nylig var hans eiendom. Han vil sikre seg at den ikke går ut av familien, og det er faktisk helt fair.

Det er umulig å ta dere seriøst. Jeg pleier ikke rope troll, men det er faktisk det dere fremstår som. Bitre vrangkuker. 

Anonymkode: b3aa1...431

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nekter å tro du er seriøs. Det er snakk om en underskrift fra hans side som gjør at jeg kan ta opp et lån for å fullføre huset raskere. Jeg kan spare penger på å ikke leie flere år enn nødvendig. Forkjøpsretten er fortsatt hans. Jeg har ikke fått en krone av han til noe som helst. At man ikke kan hjelpe avkommet sitt med en underskrift for å hjelpe til å komme et steg videre er smålig og kontrollerende. Du kjenner ikke min far, det gjør jeg.  Håper ikke du har barn selv hvis du har samme tankegang som dette. Jeg skal gjøre det jeg kan for å hjelpe mine. 

Anonymkode: b3aa1...431

Jeg skjønner at dette er vondt for deg, og ingen her kjenner historien. Det er naivt å tro at alle fedre vil det beste for barna. Så bra at du vil gjøre det bedre for dine. Kan din far ha økonomiske problemer du ikke vet om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhilosopherSe7en skrev (23 minutter siden):

Om jeg gir mine barn en tomt forventer jeg takknemlighet. Jeg forventer at de har det økonomiske på plass før de starter byggeprosessen, at de er voksen og ansvarlig nok til å fullføre prosjektet på egenhånd når de alt har fått tomt gratis. 

Det er ikke jeg som bestemmer hva og når de får bygge, det er deres egen økonomi som avgjør. Og som du sier, de er voksne individer som kan ta egne valg, og da er en ikke avhengig av familie og skal fordele skyld på de sin alt har hjulpet med å gi gratis tomt.

Skjønner ikke at det er mulig å være så frekk og utakknemlig at en skal skylde på andre for at en selv ikke har økonomi til å fullføre luftslottet 

Bortskjemt drittunge som ikke fortjener noe som helst! 

Du motsier deg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var kjip.

Hvor langt har du kommet med huset?
Hvor mye er du allerede investert? 
Hva sier eventuell partneren?
Hva nøyaktig er avtalt ang. forkjøpsrett?

Om jeg hadde vært i din situasjon, så hadde jeg gitt opp jeg. Selv om en da får gjennomført huset, så sliter du fremdeles med "naboen" din. Han er garantert ofte på besøk. Han mener sikkert mye om masse hele tiden. Det er ikke bra.

Så mitt råd er å finne en utvei, der du kvitter deg med alt og begrenser pengetapet så mye muligt.

Når du har kvittet deg med alt, så søker du etterpå i en bank om å ta et boliglån slik som alle andre. Da kan du kjøpe deg noe skikkelig eget som virkelig er ditt uten begrensninger.

Å påstå at du eier stedet selv om det er restriksjoner angående kapitalisering og belåning er jo helt uakseptabelt i dagens samfunn.

Lykke til!

Schnuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i min lille kommune koster tomtene nærmere en million.. Så jeg vet ikke om jeg synes faren din er så kjip

Anonymkode: 9c4ec...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tapetkniv skrev (2 minutter siden):

Du motsier deg selv.

Ja, så til de grader. Forventer at barn skal være takknemlige? For en drittungeholdning. 

Anonymkode: 40881...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så du betalte for din bolig UTEN lån? Kjenner jeg blir ordentlig provosert over alle her som kaster stein i glasshus.

Anonymkode: 9b5d3...7c2

De aller fleste har lånt penger til bolig ja. Nordmenn tror de eier bolig, men ofte er det banken som eier. I hvert fall de første 20-30 årene

Anonymkode: 40881...186

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhilosopherSe7en skrev (32 minutter siden):

Om jeg gir mine barn en tomt forventer jeg takknemlighet. Jeg forventer at de har det økonomiske på plass før de starter byggeprosessen, at de er voksen og ansvarlig nok til å fullføre prosjektet på egenhånd når de alt har fått tomt gratis. 

Det er ikke jeg som bestemmer hva og når de får bygge, det er deres egen økonomi som avgjør. Og som du sier, de er voksne individer som kan ta egne valg, og da er en ikke avhengig av familie og skal fordele skyld på de sin alt har hjulpet med å gi gratis tomt.

Skjønner ikke at det er mulig å være så frekk og utakknemlig at en skal skylde på andre for at en selv ikke har økonomi til å fullføre luftslottet 

Bortskjemt drittunge som ikke fortjener noe som helst! 

Oi, dette er bare stygt. Takknemlighetsgjeld? Hvis du har barn, så håper jeg ikke du behandler de dårlig.

Anonymkode: 40881...186

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi, dette er bare stygt. Takknemlighetsgjeld? Hvis du har barn, så håper jeg ikke du behandler de dårlig.

Anonymkode: 40881...186

De står ikke i jo ikke i noe gjeld til meg selv om jeg gir de en tomt. Det er jo i så fall en gave/forskudd på arv. 

Jeg håper jeg har oppdratt mine barn så pass at de er takknemmelig for det jeg kan bidra med fremfor at de hele tiden skal forvente å få mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De aller fleste har lånt penger til bolig ja. Nordmenn tror de eier bolig, men ofte er det banken som eier. I hvert fall de første 20-30 årene

Anonymkode: 40881...186

Banken har pant for lånet de har gitt deg, det betyr ikke at banken eier boligen. 

Anonymkode: 18a24...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...