Gå til innhold

Barneidrett delt etter ferdighet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er da virkelig pga sikkerhet og noe vi selvsagt kan fortelle han. Herregud for en kommentar. Han ver han er lavere enn de andre barna, men er det rett å ekskludere i en lekpreget aktivitet fordi om? 

Anonymkode: 5171c...6e2

Like skuffet og like dårlig til å håndtere det hvis han ikke læres at alle kan ikke være med på alt.

Anonymkode: 0ba24...9c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det må være greit! Akkurat som at min 6-åring som knapt kan slå hjul ikke har noe å gjøre på samme turnparti som 6-åringer som tar salto, slår stift, står på hendene og gjør backflips. 

Anonymkode: eb6ec...eb1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Klart det må være greit! Akkurat som at min 6-åring som knapt kan slå hjul ikke har noe å gjøre på samme turnparti som 6-åringer som tar salto, slår stift, står på hendene og gjør backflips. 

Anonymkode: eb6ec...eb1

men som du ser i andre tråder kreves det at nybegynnere i alle aldere skal trenes likt med kretslagsspillere i fotball, dvs om du i år er fra 2011 modell)

Anonymkode: d4d93...571

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg syns ikke det er greit at noen barn holdes tilbake i utvikling fordi Sondre (født i desember) ikke skal føle seg uttafor. Vi er der for å utfolde oss på det nivået VI er på. Ikke slepe med oss en påsan 15 cm lavere over bakken. 

Tilrettelegg i bhg, by all means. Men la nå oss få ETT eneste sted hvor vi kan være den vi er, og ikke bli holdt tilbake pga Sondre som ikke klarer hoppe høyt nok… 

Anonymkode: 1bf7e...fc6

Mitt barn er født i februar. Viss du lærer dine barn at vi ikke skal «slepe» med oss andre barn, synes jeg ikke det er rart det blir mobbing i samfunnet. Og dessuten kan vel «sondre 98 cm» leke haien kommer med «ditt barn 120»? Eller?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Og jeg syns ikke det er greit at noen barn holdes tilbake i utvikling fordi Sondre (født i desember) ikke skal føle seg uttafor. Vi er der for å utfolde oss på det nivået VI er på. Ikke slepe med oss en påsan 15 cm lavere over bakken. 

Tilrettelegg i bhg, by all means. Men la nå oss få ETT eneste sted hvor vi kan være den vi er, og ikke bli holdt tilbake pga Sondre som ikke klarer hoppe høyt nok… 

Men er det virkelig nødvendig å begynne med det når dem er så små. 

Forstår barna hvorfor det blir gjort på den måten, eller drar dem det med seg tilbake i barnehagen (Du er ikke bra nok, så da vil ikke jeg leke med deg)

Anonymkode: b797c...213

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Da vi plutselig havnet i denne situasjonen i høst var jeg sååååå glad for at vi har snakket om skuffelse, forventninger etc på forhånd. 

Og så hjelper det jo på grønnsakspisingen 😂 "jeg skal bli stor så jeg kan kjøre karusellen neste år!"

Vi har vært på både hunderfossen, dyreparken osv med barn på samme alder som fikk kjøre ting min ikke fikk. Det går helt fint. I tillegg har han eggallergi og er kjempevandt til at ting er «urettferdig» og han spiser foresten mer grønnsaker enn de fleste voksne og er superglad i dette. Han er liten av vekst pga allergi og arv, men ellers ingenting galt med mitt barn. Vil også si han er mer moden enn mange av de andre barna sann kognitivt sett, og kanskje derfor det er ekstra sårt for han at han ikke får leke med vennene sine fordi kroppen er liten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det virkelig nødvendig å begynne med det når dem er så små. 

Forstår barna hvorfor det blir gjort på den måten, eller drar dem det med seg tilbake i barnehagen (Du er ikke bra nok, så da vil ikke jeg leke med deg)

Anonymkode: b797c...213

Det er jo nettop dette jeg er redd for, at han så tidlig som 5-åring skal bli «utestengt» fra en lek-basert aktivitet fordi han er lavere, og tynnere. At desse vennene får en felles arena hvor de er gode nok mens mitt barn kanskje blir holdt utenfor fordi han er «for liten», også i barnehage. 

har foreks aldri hørt om at 1.klasse fotball blir nivådelt, der snakkes det om inkludering og fairplay og til og med barn med autisme, cp eller lignende får være med på leken til tross for at de har sine utfordringer mtp selve fotballspillingen. Alle skal med liksom. 

• Liker 3
Skrevet
Splittbinders skrev (51 minutter siden):

For en aktivitet som "barnetrim" (uten at det utdypes nøyaktig hva de gjør der), høres det for meg ut som det ville vært mulig å lage tilpassede øvelser for ulike ferdigheter/fysikk uten å måtte bytte til et annet alderstrinn. Spesielt hvis aktiviteten i utgangspunktet er delt inn etter alder. Det gjøres eksempelvis i fotball der jeg bor. Når de blir litt større får de lov til å hospitere hos eldre grupper, men i barneidretten er fokuset på å lage opplegg og treninger som er tilpasset ulike ferdigheter/fysikk for aldersgruppen. Altså at man gjennom øvelsene man gjør, lurer inn større utfordringer til de som har kommet lengre enten det er i ferdighet eller fysikk.

Barnetrim høres ut som et lavterskel tilbud som er mest basert på lek og utfoldelser, så på generelt grunnlag teker jeg at det er en aktivitet hvor man heller burde etterstrebe å tilpasse aktivitetene etter nivå/fysikk og eventuelt ferdigheter.

For eksempelvis svømming, som jeg har vært litt borti, er det i utgangspunktet ikke delt inn etter alder men etter nivå. Rett og slett fordi en 7-åring som ikke kan svømme skikkelig, naturlig nok ikke kan være med andre 7-åringer på dypet.

Barnetrim er hovudsaklig ledet av frivillige foreldre i vårt nærmere idrettslag. De leker haien kommer, balanserer på benker, slenger seg i tau, kryper gjennom tunell, stivheks, alle mine duer, hinderløype, løper med erteposer, kaster ball… lek…

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men om de putter femåringene på seksårsgruppa, hva gjør de med seksåringene? 

Anonymkode: 7b67c...335

Nei bare noen få 5-åringer får være med 6-årsgruppa. 

Skrevet

Tja, jeg er både for og i mot.

På tantebarna mine sin «barnetrim» var det noen få som ble flyttet et hakk opp. Kort og greit fordi de var så motorisk utviklet og fysisk større og sterkere enn de andre barna at de passet bedre inn i aldersgruppen over. I «sin» aldersgruppe fikk de ingen utfordringer og kjedet seg lett. Dette førte til at de fant på bøll i stede for å «trene». I aldersgruppen over var de på likt ferdighetsnivå og problemet var løst. Når man omtrent kan ta baklengs salto så er det ikke kjempegøy å skulle være på gruppe med dem som knapt kan hoppe rett opp og ned. Det er heller ikke noe gøy å være den som ikke får til ting og kikke på de barna som «briefer» med alt de kan.

Når det er sagt så syntes jeg ingenting om «topping» av fotball lag før de blir eldre :)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mitt barn er født i februar. Viss du lærer dine barn at vi ikke skal «slepe» med oss andre barn, synes jeg ikke det er rart det blir mobbing i samfunnet. Og dessuten kan vel «sondre 98 cm» leke haien kommer med «ditt barn 120»? Eller?

Det er ikke mobbing å la barna få delta i aktiviteter tilpasset sitt nivå. Å jo, å MÅTTE slepe med seg andre barn på et lavere nivå ER hemmende for barna som er større og ønsker en annen "belastning"/høyere nivå. 

At det var HAIEN KOMMER det var snakk om, var det ingen som kunne tolke ut fra TS sitt første innlegg. Alle kan leke haien kommer, men kanskje Sondre har det morsommere med de som er mindre enn seg, hvis han er både tregere og mindre? 

Hvis han vil leke med mitt barn (som forøvrig er liten av vekst og født i september 😂) må han gjerne det, men da bør ikke mora komme grinende på KG etterpå og si de aldri lar han vinne. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke mobbing å la barna få delta i aktiviteter tilpasset sitt nivå. Å jo, å MÅTTE slepe med seg andre barn på et lavere nivå ER hemmende for barna som er større og ønsker en annen "belastning"/høyere nivå. 

At det var HAIEN KOMMER det var snakk om, var det ingen som kunne tolke ut fra TS sitt første innlegg. Alle kan leke haien kommer, men kanskje Sondre har det morsommere med de som er mindre enn seg, hvis han er både tregere og mindre? 

Hvis han vil leke med mitt barn (som forøvrig er liten av vekst og født i september 😂) må han gjerne det, men da bør ikke mora komme grinende på KG etterpå og si de aldri lar han vinne. 

Men alle disse barna skal gå i samme klasse på skolen. Tenker du det er lurt for samholdet at det er et A- og B-lag allerede da, når de kommer fra barnehagen? At halve klassen leker med de i kullet over og resten får leke med barnehagebarna?

Jeg er for nivådeling når barna blir større og store nok til å selv vurdere egne evner og lyst til å satse (fra 11-12 år), men en lekebasert aktivitet for barnehagebarn er vitterlig ikke stedet for toppe laget. Da har du totalt misforstått. Det å være et lag og vise omtanke, empati og raushet for vennene er faktisk noe av det aller viktigste vi kan lære oss som mennesker.

Vil du pushe barnet ditt sånn som du gir inntrykk av får du flytte til Kina eller Russland. Da baner de veien og pusher barna for deg. De kan til og med gå på skole hvor de bare driver med det du ønsker de skal bli.

Anonymkode: 3bcc1...4b6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men alle disse barna skal gå i samme klasse på skolen. Tenker du det er lurt for samholdet at det er et A- og B-lag allerede da, når de kommer fra barnehagen? At halve klassen leker med de i kullet over og resten får leke med barnehagebarna?

Jeg er for nivådeling når barna blir større og store nok til å selv vurdere egne evner og lyst til å satse (fra 11-12 år), men en lekebasert aktivitet for barnehagebarn er vitterlig ikke stedet for toppe laget. Da har du totalt misforstått. Det å være et lag og vise omtanke, empati og raushet for vennene er faktisk noe av det aller viktigste vi kan lære oss som mennesker.

Vil du pushe barnet ditt sånn som du gir inntrykk av får du flytte til Kina eller Russland. Da baner de veien og pusher barna for deg. De kan til og med gå på skole hvor de bare driver med det du ønsker de skal bli.

Jeg tenker det er en kjempefordel for barna at de klarer å få venner på fritidsaktiviteter uavhengig av klassene, jeg. Klassemiljø på skolen er én ting, fritid er noe annet. 

Vi hadde fotballag med i underkant antall spillere, så vi spilte både med de over oss og de under oss. Det er en kjempefordel for sosial utvikling at man kan være med i ulike grupper på den måten. Og så lenge det ikke er én femåring igjen, mens resten får leke med seksåringene, så ser jeg ikke helt problemet. Da har han jo femåringer han skal gå i klasse med også? 

Anonymkode: 6cfef...6c4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser poenget ditt veldig godt og er egentlig enig, men for å sette det litt på spissen. Er det gøy å alltid være det barnet som aldri får føle mestring fordi hen alltid taper i lek? Å være det barnet som alltid blir grusa fordi at noen unger er såpass mye større og sterkere at selv Stiv heks blir skummelt å være med på? Det er lettere å styre og regulere et fotball lag enn det er å regulere type frilek for de voksne som er er trenere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har et barn på 5 år som har gått på barnetrim der vi bodde sammen med venner fra nabolaget. Nå har vi flyttet nærmere barnehagen og han har derfor byttet barnetrim til den lokale barnetrimmen her. Han kjenner altså barna fra barnehagen godt men er «ny» på denne barnetrimmen mtp voksne.

Han gledet seg så mye til å starte på den nye barnetrimmen sammen med vennene fra barnehagen, men til vår forundring har 4 av barna på avdelingen (som han leker med i barnehagen) startet på barnetrim sammen med 6-års-kullet over mens resten av 5-åringene er på en annen gruppe for 5-åringer. 

Når jeg spørde hvorfor noen var på 6-årsgruppen fikk jeg til svar at desse barna hadde mer utbytte av å gå på 6-årskullet sin gruppe fordi de var større i kropp og hadde trent der et år allerede. 

Vår 5-åring gråt hele veien hjem fordi han ikke fikk være på gruppe med 5-åringene (som han leker med i barnehagen), og jeg som mor synes det er for sårt å fortelle han at han er «for liten» i forhold til de andre 5-åringene (som er på 6-årsgruppa)…

hva gjør jeg? Er det greit å dele barn inn etter evne og kropp når de er 5-6 år? 

Jeg synes det er uting. De burde delt etter alder og hatt litt mer variert trening, hvor noe er lett og noe er vanskelig,  dvs tilpasset alle. Man må ikke få til alt på trening og det er alltid lurt å ha noe å strekke seg etter. Så ender det kanskje med at sønnen din ikke får til halvparten men det blir jo bedre og bedre etterhvert.  De kan eventuelt tilpasse noen øvelser slik at de kan gjøres på forskjellige måter. 

Anonymkode: 96f03...e1d

• Nyttig 2
Skrevet

Syns det er greit å skille så alle får utfordringer tilpasset seg. Det handler jo ikke om å være flink, men om å ha motorisk utvikling og fysikk som en eldre. Jeg har et tantebarn som er liten av vekst, men han er blitt så teknisk flink og god motorisk innen sin idrett at han er med de som er bøde ett og to år eldre. Et nabobarn her ble flyttet opp fordi han er så mye større enn barna på eget kull at det kunne bli farlige situasjoner hvis de gikk i takling. Alle går fine med klassekompiser og er venner med hverandre likevel, det handler jo om hvordan man forklarer og snakker med barna om dette, samt at man må finne arenaer alle kan være med på uten at fysikk har noe å si. Er så lei av foreldre som forventer at alt og alle skal tilpasses deres barn, fremfor å snakke med barna om hvorfor ting er forskjellig. Barn trenger ulike utfordringer selv om de er født i samme årstall, det er selvfølgelig greit p legge til rette for.  

Anonymkode: cfd75...147

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De deler da ikke bare inn etter størrelse, men at desse barne har gått «et år lengre», men mitt barn har gått på tilsvarende idrett bare i en annen kommune. 

Som lærer på barneskole kan jeg komme med 100 argumenter på hvorfor vi skal tilpasse innen for aldersgrupper. Hvordan tror du samfunnet hadde blitt om så små barn ble plassert etter modning og størrelse?

6-åring kan hoppe over 1-klasse og begynne rett i 4-klasse fordi hun er 130 høy og synes matte er gøy og har engasjerte foreldre. 

mens gutt 8 år aldri får forlate 2 klasse fordi han har dysleksi og er bare 110 cm.

Du syntes dette var en god sammenligning? Matte har ingenting med høyde å gjøre.. og barn som har mye høyere intelligens enn den vanlige befolkningen kan hoppe over trinn i enkelte tilfeller.. men dette er en fysisk aktivitet, da gir det mening å dele den opp etter fysiske ferdigheter, både for disse barna og dine. Sønnen din sitter jo ikke alene i gruppa? det er andre barn der og en flott mulighet til å bli kjent med andre. Og lære seg at man ikke alltid kan gjøre det andre kan. Du har behov for at de andre barna blir holdt tilbake for å underholde din sønn, det er feil. Tenker du ikke hadde sagt så mye om sønnen din var 120cm og spilte basketball og det andre laget hadde en på samme alder som var 160. Da hadde det kanskje vært greit at han på 160 fikk spille med de som var eldre eller?

Anonymkode: 1d814...bd8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei, jeg ønsker ikke at mitt barn skal leke med ditt prestisjebarn på fritiden sin. Vil heller lære barnet mitt at vi er ulike men kan leke sammen fordi om uten at noen må slepe på andre. Jeg forstår det i en «idrett» som svømming (pga drukning og teknikk), eller pianospilling. Men ikke i en lekbasert aktivitet som «barnetrimmen» er. Når de blir eldre og skal bli skikkelig god i løping, turn eller lignende får de jo tilpasset hjelp, men du får ikke løpe i 10-årsklassa om du er 8 år fordi om du er god? Du bare er god og vinner og det er supert for deg!

Hva tenker du om den prematurfødte 6-åringen i 6-årsgruppa som er svakere og tregere enn min 5-åring, skal vi da flytte han ned på 5-årsgruppa? Når vi først driver med «vil ikke slepe på andre barn»? 

image.png

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Enig med deg. Hilsen ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker det er en kjempefordel for barna at de klarer å få venner på fritidsaktiviteter uavhengig av klassene, jeg. Klassemiljø på skolen er én ting, fritid er noe annet. 

Vi hadde fotballag med i underkant antall spillere, så vi spilte både med de over oss og de under oss. Det er en kjempefordel for sosial utvikling at man kan være med i ulike grupper på den måten. Og så lenge det ikke er én femåring igjen, mens resten får leke med seksåringene, så ser jeg ikke helt problemet. Da har han jo femåringer han skal gå i klasse med også? 

Anonymkode: 6cfef...6c4

Jeg svarer på ditt innlegg med svaret du fikk fra …6c4. For det er akkurat det jeg tenker, vedkommende klarte å skrive det bedre enn meg. 

Syns heller ikke jeg sier noe om å toppe laget? Jeg ber bare om at barnet mitt får strekke seg på det nivået HAN er på, på turnen/barnetrimmen HAN er på. Jeg sier de skal tilrettelegge i bhg slik at Sondre får være med. Da får mitt barn lære det du skriver om der. Og da vil jeg at når vi er på turn, så er det MITT barn sin tur til å strekke seg. 

Hvis du har inntrykket av at jeg pusher barna mine som de gjør i Kina bør du nok gå en runde med deg selv. Det er ikke jeg som pusher for hardt, det er du som syns jeg er ubehagelig fordi du ikke tør gjøre det samme, og så forventer alle andre foreldre til å være like middelmådig som deg selv.

Jeg vil bedre, så jeg gjør bedre. Turn? Det er kjempegøy, det er lek. Det er også å lære å ta imot beskjeder, vente på tur, ta sin tu r(som faktisk er det vi må jobbe mest med her hos oss!) osv. å kalle det for Kina og Russland, come on, det er et nivå jeg ikke gidder å diskutere en gang. 

Som Mayoo sier: livet er et lære, man må alltid lære. Jeg velger å se læring, vekst, utfordringer. Vi strekker oss!  

hva velger fu?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...