Gå til innhold

Barneidrett delt etter ferdighet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et barn på 5 år som har gått på barnetrim der vi bodde sammen med venner fra nabolaget. Nå har vi flyttet nærmere barnehagen og han har derfor byttet barnetrim til den lokale barnetrimmen her. Han kjenner altså barna fra barnehagen godt men er «ny» på denne barnetrimmen mtp voksne.

Han gledet seg så mye til å starte på den nye barnetrimmen sammen med vennene fra barnehagen, men til vår forundring har 4 av barna på avdelingen (som han leker med i barnehagen) startet på barnetrim sammen med 6-års-kullet over mens resten av 5-åringene er på en annen gruppe for 5-åringer. 

Når jeg spørde hvorfor noen var på 6-årsgruppen fikk jeg til svar at desse barna hadde mer utbytte av å gå på 6-årskullet sin gruppe fordi de var større i kropp og hadde trent der et år allerede. 

Vår 5-åring gråt hele veien hjem fordi han ikke fikk være på gruppe med 5-åringene (som han leker med i barnehagen), og jeg som mor synes det er for sårt å fortelle han at han er «for liten» i forhold til de andre 5-åringene (som er på 6-årsgruppa)…

hva gjør jeg? Er det greit å dele barn inn etter evne og kropp når de er 5-6 år? 

Anonymkode: 5171c...6e2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 

Det er greit.

Og dette er en ypperlig anledning til å lære både deg selv og gutten din om skuffelse, at alle er forskjellige, noen ganger er det din tur, andre ganger må man vente osv. 

Anonymkode: 1bf7e...fc6

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet

Det handler ikke om skuffelse nødvendigvis, men om det er innenfor å dele så små barn inn etter ferdighet på et lekpreget idrettstilbud. De deler da ikke barn inn etter «evne» i barnehagen men tilpasser utfordringer innad i gruppene. Jeg kan forstå det når de blir eldre og skal satse på en idrett. Ikke alle blir fotballproffe, men dette er 5-6 åringer som leker stivheks og kryper gjennom tunneller og slenger seg i tau i en gymsal. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke om skuffelse nødvendigvis, men om det er innenfor å dele så små barn inn etter ferdighet på et lekpreget idrettstilbud. De deler da ikke barn inn etter «evne» i barnehagen men tilpasser utfordringer innad i gruppene. Jeg kan forstå det når de blir eldre og skal satse på en idrett. Ikke alle blir fotballproffe, men dette er 5-6 åringer som leker stivheks og kryper gjennom tunneller og slenger seg i tau i en gymsal. 

Men de deler ikke inn etter ferdighet og evne? De deler inn etter størrelse. Motorisk utvikling. 

Du skriver selv at du syns det er sårt å fortelle barnet ditt, og han gråter. 

Da handler det om at det er skuffende. Alt annet er bare unnskyldninger? Eller misforstår jeg deg? 

Hvorfor tenker du forresten at det er bedre slik de gjør i bhg, å tilrettelegger innad i gruppen? Istedenfor å lage ulike grupper? 

• Liker 5
Skrevet

De deler da ikke bare inn etter størrelse, men at desse barne har gått «et år lengre», men mitt barn har gått på tilsvarende idrett bare i en annen kommune. 

Som lærer på barneskole kan jeg komme med 100 argumenter på hvorfor vi skal tilpasse innen for aldersgrupper. Hvordan tror du samfunnet hadde blitt om så små barn ble plassert etter modning og størrelse?

6-åring kan hoppe over 1-klasse og begynne rett i 4-klasse fordi hun er 130 høy og synes matte er gøy og har engasjerte foreldre. 

mens gutt 8 år aldri får forlate 2 klasse fordi han har dysleksi og er bare 110 cm.

Skrevet

Jeg synes det er ok, også ned tanke på at det er opptil et års aldersforskjell mellom barn født i samme år. De eldste er nærmere i aldersforskjell de yngste i årskullet over. Det å dele inn i grupper, basert på størrelse, aldersforskjell, ferdigheter osv gir bedre utbytte for alle. Alle får fortsatt være med.

Anonymkode: 6586e...9d5

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ikke det er ok for så små barn. Da får de ofte på en aktivitet for å få være sammen med venner. 

(og jeg må bare si at jeg syns det absolutt er innafor når de blir større).

Anonymkode: fb2f6...f5d

• Liker 1
Skrevet

Hei, dette gjøres på svømmekurset barna mine går på. Den yngste sønnen min er snart på samme nivå som den eldste, og det er over tre år mellom dem. 

Anonymkode: a7b63...145

Skrevet

Da er han forberedt hvis han er for kort til å kjøre karusell på tivoli senere.

Anonymkode: 0ba24...9c8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da vi plutselig havnet i denne situasjonen i høst var jeg sååååå glad for at vi har snakket om skuffelse, forventninger etc på forhånd. 

Og så hjelper det jo på grønnsakspisingen 😂 "jeg skal bli stor så jeg kan kjøre karusellen neste år!"

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes ikke det er greit for så små barn.

Anonymkode: b797c...213

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg syns ikke det er greit at noen barn holdes tilbake i utvikling fordi Sondre (født i desember) ikke skal føle seg uttafor. Vi er der for å utfolde oss på det nivået VI er på. Ikke slepe med oss en påsan 15 cm lavere over bakken. 

Tilrettelegg i bhg, by all means. Men la nå oss få ETT eneste sted hvor vi kan være den vi er, og ikke bli holdt tilbake pga Sondre som ikke klarer hoppe høyt nok… 

• Liker 6
Skrevet

Dessuten er ikke barnetrimmen IDRETT 😂 

Her begynte vi på turn høsten han fylte to år. Vi ser på det som en tilvenning til idretten som kommer senere. Lære seg å omgås andre barn i bevegelse, lære seg å ta i mot beskjeder fra andre voksne, lære seg å vente på tur(men også lære seg å ta sin tur!), lære seg å møte opp hver uke fremover, lære seg kroppsbeherskelse, motorikk, og alt sånn. Mye lærer de i bhg, men her får vi foreldre være med! Altså overlater vi det ikke til bhg totalt, men følger opp barna selv  på vår turn er det foreldre OG barn de første årene, så vi er med på trening :) 

Alt dette pakket i en kjempemorsom turnhall med musikk, hunderløyper, frilek og arrangert lek. 

Alt er læring. Idrett er det dog IKKE 😂

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men det er greit at de barna som har utbytte av flere utfordringer, skal plasseres i 5 års gruppa og få mindre utbytte av treningen fordi det skal bli "rettferdig"? 

Nei vet du hva. Om noen av barna har utbytte av å være på 6 års gruppa skal de ikke holdes tilbake. Barna har IKKE vondt av å bli utfordret - dette gir både mestring, men også viktige ferdigheter senere i livet. Barn som er motorisk sterke får mange fordeler. Motorikk krever mye samarbeid mellom hjernehalvdelene, og dette påvirker evnen til å ta imot læring senere i livet. Gutter er også de som som tradisjonelt sett blir skoletapere pga mye energi i kroppen,, og mulighet for motorisk utfoldelse i tidligere år minsker sannsynligheten for mark i rumpa og negative stempel de første årene på skolen (som igjen påvirker selvbilde til barna). 

Det finnes altså SÅ mange viktige grunner til å la de som er sterke motorisk utfordre seg - grunner som er mye viktigere enn å skjerme TS sine følelser. For helt ærlig, her må TS være en voksen og legge sine egne følelser og reaksjoner til siden. Lær gutten hensiktsmessige reaksjoner på motgang - dette er virkelig ingen krise.

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 7
Skrevet

Jeg synes det kommer an på aktiviteten i den alderen. F.eks skøyteskole og svømmekurs tenker jeg bør være delt inn etter ferdigheter helt til du når aldersbestemte lag, eller bare er god nok til å gå over til rene treninger. Det høres imidlertid ut som det ditt barn går på er litt mer lavterskel, og det burde absolutt også være fokus på å få gå med venner. Det er jo selve grunnholdningen i en del av barneidretten at man skal ha det fint sosialt med vennene sine mens man driver med sunn aktivitet. Så jeg er enig med deg dersom det ikke er lagt opp til konkrete mål for kurset liksom. 

Anonymkode: 89285...d5b

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, slike aktiviteter som barnetrim og og turn som er LEK skal ikke være delt inn i nivå så tidlig. Hele poenget med å gå der er jo også å skape samhold før skolestart? Hva er det de gjør der som gjør at de deler opp? Er det fysisk kontaktsport liksom?

Hvis det er idrett med mye fysisk kontakt kan jeg forstå det. Jeg en datter som er født i november som er ganske liten av vekst. Har ikke sendt henne på slike ting nettopp fordi hun blir total overkjørt av de store kamikazejentene som er født i januar og sikkert veier det dobbelte av min. De har begynt med fotball nå siste året i bhg, og allidrett. Vi har valgt dans i stedet.

Anonymkode: 3bcc1...4b6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er da virkelig pga sikkerhet og noe vi selvsagt kan fortelle han. Herregud for en kommentar. Han ver han er lavere enn de andre barna, men er det rett å ekskludere i en lekpreget aktivitet fordi om? 

Skrevet

Men om de putter femåringene på seksårsgruppa, hva gjør de med seksåringene? 

Anonymkode: 7b67c...335

• Nyttig 1
Skrevet

For en aktivitet som "barnetrim" (uten at det utdypes nøyaktig hva de gjør der), høres det for meg ut som det ville vært mulig å lage tilpassede øvelser for ulike ferdigheter/fysikk uten å måtte bytte til et annet alderstrinn. Spesielt hvis aktiviteten i utgangspunktet er delt inn etter alder. Det gjøres eksempelvis i fotball der jeg bor. Når de blir litt større får de lov til å hospitere hos eldre grupper, men i barneidretten er fokuset på å lage opplegg og treninger som er tilpasset ulike ferdigheter/fysikk for aldersgruppen. Altså at man gjennom øvelsene man gjør, lurer inn større utfordringer til de som har kommet lengre enten det er i ferdighet eller fysikk.

Barnetrim høres ut som et lavterskel tilbud som er mest basert på lek og utfoldelser, så på generelt grunnlag teker jeg at det er en aktivitet hvor man heller burde etterstrebe å tilpasse aktivitetene etter nivå/fysikk og eventuelt ferdigheter.

For eksempelvis svømming, som jeg har vært litt borti, er det i utgangspunktet ikke delt inn etter alder men etter nivå. Rett og slett fordi en 7-åring som ikke kan svømme skikkelig, naturlig nok ikke kan være med andre 7-åringer på dypet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Splittbinders skrev (2 minutter siden):

For en aktivitet som "barnetrim" (uten at det utdypes nøyaktig hva de gjør der), høres det for meg ut som det ville vært mulig å lage tilpassede øvelser for ulike ferdigheter/fysikk uten å måtte bytte til et annet alderstrinn. Spesielt hvis aktiviteten i utgangspunktet er delt inn etter alder. Det gjøres eksempelvis i fotball der jeg bor. Når de blir litt større får de lov til å hospitere hos eldre grupper, men i barneidretten er fokuset på å lage opplegg og treninger som er tilpasset ulike ferdigheter/fysikk for aldersgruppen. Altså at man gjennom øvelsene man gjør, lurer inn større utfordringer til de som har kommet lengre enten det er i ferdighet eller fysikk.

Barnetrim høres ut som et lavterskel tilbud som er mest basert på lek og utfoldelser, så på generelt grunnlag teker jeg at det er en aktivitet hvor man heller burde etterstrebe å tilpasse aktivitetene etter nivå/fysikk og eventuelt ferdigheter.

For eksempelvis svømming, som jeg har vært litt borti, er det i utgangspunktet ikke delt inn etter alder men etter nivå. Rett og slett fordi en 7-åring som ikke kan svømme skikkelig, naturlig nok ikke kan være med andre 7-åringer på dypet.

Siterer meg selv for jeg glemte noe. 

Når vi har hatt svømming på allidrett (som jeg tipper ligner på barnetrim) har dog alle i samme alder vært på samme gruppe, fordi det handler mest om lek og vanntilvenning. Ikke spesifikt svømmeopplæring. Da er de i basseng hvor alle kan stå, så det er mulig å være med uansett ferdighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...