Gå til innhold

Barneidrett delt etter ferdighet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg ønsker ikke at mitt barn skal leke med ditt prestisjebarn på fritiden sin. Vil heller lære barnet mitt at vi er ulike men kan leke sammen fordi om uten at noen må slepe på andre. Jeg forstår det i en «idrett» som svømming (pga drukning og teknikk), eller pianospilling. Men ikke i en lekbasert aktivitet som «barnetrimmen» er. Når de blir eldre og skal bli skikkelig god i løping, turn eller lignende får de jo tilpasset hjelp, men du får ikke løpe i 10-årsklassa om du er 8 år fordi om du er god? Du bare er god og vinner og det er supert for deg!

Hva tenker du om den prematurfødte 6-åringen i 6-årsgruppa som er svakere og tregere enn min 5-åring, skal vi da flytte han ned på 5-årsgruppa? Når vi først driver med «vil ikke slepe på andre barn»? 

image.png

Anonymkode: 5171c...6e2

Mitt prestisjebarn på fritiden? I alle dager? Jeg ber bare om -en- arena hvor mitt barn kan utvikle seg på det nivået HAN er på, sammen med andre barn på (omtrentlig) tilsvarende nivå.  

Begge lærer vi barna våre å leke med andre, selv om man er forskjellig. Men du lærer barna dine å ikke leke med mine på fritiden pga hvem DE ER, mens jeg mener at de bør differnsieres pga FERDIGHETER. 

Jeg vet hva som er verst å lære barn 👍🏼 lykke til. 

Anonymkode: 1bf7e...fc6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg svarer på ditt innlegg med svaret du fikk fra …6c4. For det er akkurat det jeg tenker, vedkommende klarte å skrive det bedre enn meg. 

Syns heller ikke jeg sier noe om å toppe laget? Jeg ber bare om at barnet mitt får strekke seg på det nivået HAN er på, på turnen/barnetrimmen HAN er på. Jeg sier de skal tilrettelegge i bhg slik at Sondre får være med. Da får mitt barn lære det du skriver om der. Og da vil jeg at når vi er på turn, så er det MITT barn sin tur til å strekke seg. 

Hvis du har inntrykket av at jeg pusher barna mine som de gjør i Kina bør du nok gå en runde med deg selv. Det er ikke jeg som pusher for hardt, det er du som syns jeg er ubehagelig fordi du ikke tør gjøre det samme, og så forventer alle andre foreldre til å være like middelmådig som deg selv.

Jeg vil bedre, så jeg gjør bedre. Turn? Det er kjempegøy, det er lek. Det er også å lære å ta imot beskjeder, vente på tur, ta sin tu r(som faktisk er det vi må jobbe mest med her hos oss!) osv. å kalle det for Kina og Russland, come on, det er et nivå jeg ikke gidder å diskutere en gang. 

Som Mayoo sier: livet er et lære, man må alltid lære. Jeg velger å se læring, vekst, utfordringer. Vi strekker oss!  

hva velger fu?

Nå var det ikke jeg som ts som skrev nor om kina og ditt barn, det var noen andre. 

DITT barn må for all del få utfordringer for å bli god og føle mestring, men barna er 5 år. Det kan da tilpasses innenfor en gruppe 5-åringer at de springer i ulikt tempo, hopper forskjellig. Det er da ikke en konkuranseidrett, det er lek?

Det høres ut som du er av typen som ikke tar med deg visse venninner på fjelltur fordi de er for trege for deg, og da er det jo ikke noe gøy for deg å gå på fjellet. Fordi DU må jo få lov å springe opp og ikke ta med deg «påhenget». 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I barnehagen hos oss flyttet de opp 5 av 23 barn opp på førskoleavdeling ett år før de andre for å fylle opp avdelingen og gi de barna- alle født januar-april litt ekstra tilbud. Ingen reagerte. Noen ganger flytter man bare opp barn for at de er fysisk større, noen ganger smarte og ofte som her nok mer motoriske. Min ble ikke flyttet tidlig, født i oktober og bitteliten frem til ungdomsskolen- nå 170. 

Anonymkode: d4d93...571

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå var det ikke jeg som ts som skrev nor om kina og ditt barn, det var noen andre. 

DITT barn må for all del få utfordringer for å bli god og føle mestring, men barna er 5 år. Det kan da tilpasses innenfor en gruppe 5-åringer at de springer i ulikt tempo, hopper forskjellig. Det er da ikke en konkuranseidrett, det er lek?

Det høres ut som du er av typen som ikke tar med deg visse venninner på fjelltur fordi de er for trege for deg, og da er det jo ikke noe gøy for deg å gå på fjellet. Fordi DU må jo få lov å springe opp og ikke ta med deg «påhenget». 

Det er helt korrekt. Da kan vi heller finne på noe annet sammen, hvor vi BEGGE kan ha det fint(for det høres ikke ut som hun vil ha det noe særlig gøy?). Å invitere til hyttetur hvor kos er i fokus? Så klart - ikke noe problem! Men da er jo det poenget…

Hvorfor vil venninnen uansett være med på en hyttetur hvor hun ikke hadde hatt det gøy, om vi skulle løpe mye og hun ikke er i form til det? Det er lov å si nei til en invitasjon, eller foreslå en annen type tur. Men ikke bli overrasket om jeg en gang i blant VIL løpe i fjellet alene da… 

Ser ærlig talt ikke problemet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mitt prestisjebarn på fritiden? I alle dager? Jeg ber bare om -en- arena hvor mitt barn kan utvikle seg på det nivået HAN er på, sammen med andre barn på (omtrentlig) tilsvarende nivå.  

Begge lærer vi barna våre å leke med andre, selv om man er forskjellig. Men du lærer barna dine å ikke leke med mine på fritiden pga hvem DE ER, mens jeg mener at de bør differnsieres pga FERDIGHETER. 

Jeg vet hva som er verst å lære barn 👍🏼 lykke til. 

Du svarer ikke på hva du tenker om den svake 6-åringen på 6-års-gruppa. Skal du da si til ditt barn at han ikke kan leke sammen med 6-åringen fordi han er jo «mindre, svakere, har et syndrom, er ikke flink nok, er treig, har problemer»?

jeg tenker du kanskje lærer ditt barn å være bedre enn alle andre og derfor kan mam ikke leke sammen. Det er jeg som lærer som tar i mot ditt barn i 1 klasse, og må jobbe hardt for inkludering fordi ditt barn ikke vil være på lag med karsten med cp fordi han er for treig og da taper laget. tro meg, det finnes så mange barn som nettop er opptatt av at jeg er så mye bedre enn den og den og det er den sin feil at vi taper mens ditt barn da skal kjøre solorace og ender opp som upopulær.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I barnehagen hos oss flyttet de opp 5 av 23 barn opp på førskoleavdeling ett år før de andre for å fylle opp avdelingen og gi de barna- alle født januar-april litt ekstra tilbud. Ingen reagerte. Noen ganger flytter man bare opp barn for at de er fysisk større, noen ganger smarte og ofte som her nok mer motoriske. Min ble ikke flyttet tidlig, født i oktober og bitteliten frem til ungdomsskolen- nå 170. 

Men det du skriver her er jo nettopp gjort pga alder. At de eldste barna er flyttet opp? Altså født fra januar til april? 

hadde barnehagen da flyttet ditt barn opp (oktober) men ikke februarbarnet skal jeg love deg at det hadde blitt baluba. Hilsen pedagog.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du svarer ikke på hva du tenker om den svake 6-åringen på 6-års-gruppa. Skal du da si til ditt barn at han ikke kan leke sammen med 6-åringen fordi han er jo «mindre, svakere, har et syndrom, er ikke flink nok, er treig, har problemer»?

jeg tenker du kanskje lærer ditt barn å være bedre enn alle andre og derfor kan mam ikke leke sammen. Det er jeg som lærer som tar i mot ditt barn i 1 klasse, og må jobbe hardt for inkludering fordi ditt barn ikke vil være på lag med karsten med cp fordi han er for treig og da taper laget. tro meg, det finnes så mange barn som nettop er opptatt av at jeg er så mye bedre enn den og den og det er den sin feil at vi taper mens ditt barn da skal kjøre solorace og ender opp som upopulær.

Jeg sier spesifikt at jeg vil at barna mine skal lære å leke med alle. 

Samtidig sier jeg at jeg ønsker -en- arena hvor mitt barn kan strekke seg på sitt nivå. 

Jeg lærer ikke barna mine å være bedre enn alle andre. Jeg lærer barnet mitt at det å ha én arena i livet hvor de kan strekke seg er greit. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt korrekt. Da kan vi heller finne på noe annet sammen, hvor vi BEGGE kan ha det fint(for det høres ikke ut som hun vil ha det noe særlig gøy?). Å invitere til hyttetur hvor kos er i fokus? Så klart - ikke noe problem! Men da er jo det poenget…

Hvorfor vil venninnen uansett være med på en hyttetur hvor hun ikke hadde hatt det gøy, om vi skulle løpe mye og hun ikke er i form til det? Det er lov å si nei til en invitasjon, eller foreslå en annen type tur. Men ikke bli overrasket om jeg en gang i blant VIL løpe i fjellet alene da… 

Ser ærlig talt ikke problemet. 

Hvem sier at hun ikke kan ha en fin fjelltur med deg? Kan du ikke senke lista, ta det som en tur sammen og ha det hyggelig? Håper forøvrig du har venner som er helt like deg selv både i fysikk og personlighet, for det går da ikke ann å ha deg med på hytta om ho er bedre i hyttekos enn deg. 

klart du kan løpe alene, og det håper jeg du gjør. Men ditt barn kan vel også trene alene da. Du kan jo bare trene barnet ditt selv, så får DITT barn oppnådd sitt potensiale uten å måtte forholde seg til andre mennesker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når man er fem år er ikke hovedfokus utvikling., eller at man skal ha så innmari store utfordringer på treningen. Der er hovedfokuset «gøy med ball» sammen med venner. Og det er faktisk viktig - at de lærer at vi har alle forskjellige grunnlag, men vi kan allikevel være på samme lag.

Og her er at på til snakk om stiv heks..  

Anonymkode: fb2f6...f5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt greit. Det er så store variasjoner på barn i den alderen, så å tilpasse etter størrelse og motoriske evner og andre egenskaper er egentlig mye bedre enn å dele de inn etter alder. 

Tipper ungen (og du som forelder) hadde survet mye mer om han en dag hadde blitt løpt ned av en unge dobbelt så stor som din, enn at han 1 time i uken må leke med andre barn enn det han gjør i barnehagen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det du skriver her er jo nettopp gjort pga alder. At de eldste barna er flyttet opp? Altså født fra januar til april? 

hadde barnehagen da flyttet ditt barn opp (oktober) men ikke februarbarnet skal jeg love deg at det hadde blitt baluba. Hilsen pedagog.

Ikke alle født januar- april ble flyttet uten bråk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker du om den prematurfødte 6-åringen i 6-årsgruppa som er svakere og tregere enn min 5-åring, skal vi da flytte han ned på 5-årsgruppa? Når vi først driver med «vil ikke slepe på andre barn»? 

Hvis poenget er å dele etter f.els. motorisk nivå må det selvsagt gå begge veier ja. 

Skjønte ikke hva hvem man kan leke med har med hvem som trener på samme part i å gjøre. 

Hvis Rudolf ikke kan svømme kan han jo fint leke i skogen eller på lekeplassen sammen med supersvømmeren Eirik, men det er kanskje teit å dra og surfe sammen? 

Anonymkode: eb6ec...eb1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke alle født januar- april ble flyttet uten bråk.

Glemte komma…

Ikke alle født januar- april ble flyttet, uten bråk (dvs ingen sa noe) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg svarer på ditt innlegg med svaret du fikk fra …6c4. For det er akkurat det jeg tenker, vedkommende klarte å skrive det bedre enn meg. 

Syns heller ikke jeg sier noe om å toppe laget? Jeg ber bare om at barnet mitt får strekke seg på det nivået HAN er på, på turnen/barnetrimmen HAN er på. Jeg sier de skal tilrettelegge i bhg slik at Sondre får være med. Da får mitt barn lære det du skriver om der. Og da vil jeg at når vi er på turn, så er det MITT barn sin tur til å strekke seg. 

Hvis du har inntrykket av at jeg pusher barna mine som de gjør i Kina bør du nok gå en runde med deg selv. Det er ikke jeg som pusher for hardt, det er du som syns jeg er ubehagelig fordi du ikke tør gjøre det samme, og så forventer alle andre foreldre til å være like middelmådig som deg selv.

Jeg vil bedre, så jeg gjør bedre. Turn? Det er kjempegøy, det er lek. Det er også å lære å ta imot beskjeder, vente på tur, ta sin tu r(som faktisk er det vi må jobbe mest med her hos oss!) osv. å kalle det for Kina og Russland, come on, det er et nivå jeg ikke gidder å diskutere en gang. 

Som Mayoo sier: livet er et lære, man må alltid lære. Jeg velger å se læring, vekst, utfordringer. Vi strekker oss!  

hva velger fu?

I de gode turnklubbene får du ikke hospitere opp. De har heller ikke konkurransegrupper før man blir ganske stor. Da kan man søke seg inn på, og da kan man bli med og trene masse. Resten er på bredde og på like vilkår. Vi har vært mange år i Oslo Turn som er en av landets beste klubber - og de klarer skillet mellom bredde og konkurranse særdeles bra.

Mener du jeg er en middelmådig fordi jeg ser det er andre utviklingsperspektiver enn bare hvor god man er som 5-årig? 5-årige sliter ofte mer med å vente, gi andre plass, heie på kompisene selv om de gjør det dårlig - og da aller mest de som er "gode". 

Nei, jeg er ingen tigermom som mener at barnet mitt går foran alt og alle her i verden, men jeg er vel ikke middelmådig for det. Jeg mener dine prioriteter er svært egoistiske. Da hører du og barnet ditt ikke hjemme i bredde lagsport, da hører dere hjemme i individuell idrett der du kan pushe ungen din til å bli verdensmester. 

Dessuten: han man en flink trener klarer de å se alle. Ikke bare de gode, ikke bare de dårlige, ikke bare de i midten. De klarer også å tilpasse nivået til mer enn ét barn.

Anonymkode: 3bcc1...4b6

• Nyttig 2
Skrevet

Helt enig med de som sier at det ikke er greit på dette nivået. "en-arena-for-mitt-barn"? De er 5! Det er lek! Mitt barn på 5 er så god på barnegym at han må leke med 6-åringer!

Hva gjør man annerledes på barnegym og turn for 6-åringer som gjør at en 5-åring må være der i stedet for de andre på 5?

Jeg sier ikke at alle til enhver tid må være med de på samme alder, men det skal ikke være en konkurranse, og å skille på barn i den alderen ser jeg ikke har noe godt for seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I de gode turnklubbene får du ikke hospitere opp. De har heller ikke konkurransegrupper før man blir ganske stor. Da kan man søke seg inn på, og da kan man bli med og trene masse. Resten er på bredde og på like vilkår. Vi har vært mange år i Oslo Turn som er en av landets beste klubber - og de klarer skillet mellom bredde og konkurranse særdeles bra.

Mener du jeg er en middelmådig fordi jeg ser det er andre utviklingsperspektiver enn bare hvor god man er som 5-årig? 5-årige sliter ofte mer med å vente, gi andre plass, heie på kompisene selv om de gjør det dårlig - og da aller mest de som er "gode". 

Nei, jeg er ingen tigermom som mener at barnet mitt går foran alt og alle her i verden, men jeg er vel ikke middelmådig for det. Jeg mener dine prioriteter er svært egoistiske. Da hører du og barnet ditt ikke hjemme i bredde lagsport, da hører dere hjemme i individuell idrett der du kan pushe ungen din til å bli verdensmester. 

Dessuten: han man en flink trener klarer de å se alle. Ikke bare de gode, ikke bare de dårlige, ikke bare de i midten. De klarer også å tilpasse nivået til mer enn ét barn.

Anonymkode: 3bcc1...4b6

Jeg har vært trener for lagidrett og tror på bredde og topp sammen bare man kan differensiere så det treffer alle. Hadde ikke noe problem med å se alle, sette individuelle mål hele tiden og passe på at alle har utvikling og trives.  Hadde EN ting jeg var streng på for de på barneskolen og det var at jeg forventet at de hørte etter og ikke saboterte med vilje. Hadde veldig stabil gruppe til noen med annen tilnærming tok over, da ble laget lagt ned en sesong senere… 

Jeg tror på tidlig differensiering, men det må gjøres ryddig.  Differensiering er IKKE topping som det virker som en del tror. 

Som trener i håndball så differensierte jeg ofte MER i 1. klasse enn 4. klasse og de flinkeste og svakeste fikk aldri kaste ball til hverandre i kastøvelser i starten, da hadde flere fortsatt med å være livredde for ballen leeeeeenge for enkelte hadde kun kaste hardtinnstilling.  Dessverre var det noen jeg ikke fikk kurert for ballskrekk, selv med kosebamsekasting og streetballer.  Jeg syntes det var aller mest gøy når den siste på laget scoret sitt første mål og se den gleden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...