Gå til innhold

Bryllup man ikke har råd til

Fremhevede innlegg

Skrevet
Enig med deg i at det blir rart å skulle trekke frem lommeboka og at man har et ansvar for å ta seg best mulig av gjestene. Det jeg mener er at det er fult mulig å ta seg godt av gjestene uten å ha bar. Alkohol er vel ingen forutsetning for at gjestene skal kose seg og ha det bra? Når det itillegg blir servert velkomstdrinker og  et glass vin eller to til maten så burde vel det strengt tatt dekke alkoholbehovet til de fleste. Gjester som blir fornærmet over ikke å få mer enn det burde vurdere sitt forhold til alkohol. Jeg synes det er verre å be gjestene betale f.eks. 400 kroner for maten. For en del mennesker så er dette mer enn de har råd til og det hadde jeg aldri fått meg til å gjøre.

Så de som ønsker noen glass drinker til festen, har problemer med alkohol? Eller er det de som må ha som har problemer? Men hva har det med om gjestene skal eller ikke skal betale for drikken selv? Enten gjestene ønsker eller vil ha mer å drikke etter maten, så blir det feil for meg at gjestene skal måtte betale for seg i et brylllup. Og det bare fordi brudeparet må ha festen på alt for dyre steder, eller invitere hele tjukke slekta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hadde jeg drukket alkohol i 6 timer så hadde jeg nok dødd av alkoholforgiftning.

Det er ingen som dør av ei halv flaske vin...

Anten serverer ein alkohol, eller så lar ein ver. Mellomtingene blir ofte litt dumme..

Gjest Gamle Alex
Skrevet

hvis du leste det jeg skrev så stod det at velger man og ha et alkholfritt bryllup er det noe annet .

men hva vet jeg - jeg har jo et seriøst problem som kanskje drikker 4 glass vin i løpet av en 6 timers middag og barna mine stakkars, huff og huff men det er en annen tråd

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Helt enig med dem som sier at gjestene ikke må tørste. Det har ikke noe med alkoholisme eller sånt å gjøre, det handler bare om å være et godt vertskap!

Og et godt vertskap sørger for at ingen er verken sultne eller tørste (like viktig at den som har lyst på cola får det som at den som har lyst på vin får det!). Alkohol hører med til et stilfullt selskap!

Skrevet
Det blir noe helt annet, dersom brudeparet er avholdsfolk vil jeg tro at de færreste har noen problemer med det. Men nå aner jeg en liten rotur her, tidligere var det snakk om velkomstdrink og drikke til maten; da synes jeg det blir noe annet å si at "nå er det nok, vi har ikke råd til mer". Det blir litt stusselig, synes jeg.

Jeg synes også det bør være opp til brudeparet hvor mye alkohol de vil servere. Jeg for min del hadde nok blitt ravende full om jeg hadde drukket noe mer enn det.

:ler: Det er absolutt ingen rotur. Jeg er bare ikke vant til å forvente alkoholservering på familietilstelninger med store og små.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Men respekterer dem som ikke har alkohol i det hele tatt, altså.. Men etter min mening blir det ikke særlig stilfullt (eller godt) med Mozell eller Solo til en bedre middag :)

Skrevet
Helt enig  med trådstarter.

Leser her inne om kjoler til kr 10.000,-, biler til flere tusen kr  ( leid) , fotogarafer til flere tusen etc, men baren skal gjestene betale selv , eller så må halve kalaset gå uten mat .

Synes egentlig hele greia er ekstremt egoistisk

Helt enig!!

I tillegg så påstår de samme at det er brudeparets dag, så gjestene kan bare holde kjeft og stille opp å betale for seg - ellers kan de holde seg unna. :ler:

Skrevet
Hadde jeg drukket alkohol i 6 timer så hadde jeg nok dødd av alkoholforgiftning.

Dødd? ;)

Skrevet
Godt poeng . Er litt dritt lei at hvis man liker vin og kanskje drikker mer en to glass på en lørdag til middag , kanskje til og med deler en HEL  flaske med mannen,  så er man nesten alkholiker her inne

Hvis du deler en flaske med mannen så blir det ikke mer enn to glass på hver. Jeg beskylder ikke dem som liker vin eller annen alkohol for å være alkoholikere. Jeg liker selv et glass vin en gang i blandt, det samme gjør min samboer men vi har tenkt på å ha et alkoholfritt bryllup likevel. Det er dem som furter og blir sure dersom dem ikke får det jeg snakker om. Det kan jo selvfølgelig være at dem generelt sett er fryktelig barnslige og bortskjemte også.

Skrevet
Det er ingen som dør av ei halv flaske vin...

Anten serverer ein alkohol, eller så lar ein ver. Mellomtingene blir ofte litt dumme..

Uansett hvor små slurker jeg hadde tatt så hadde jeg ikke klart å drikke på en halv flaske vin i 6 timer. Har man velkomstdrinker og serverer alkohol til maten så har man faktisk drukket mer enn en halvflaske allerede.

Skrevet

Nei, du hadde ikke dødd. Det er gjerne ikke festens varighet som fører til alkosjokk. Det er MENGDEN som konsumeres. Fordelen med å ha erfaring i forhold til alkohol, og som skiller en 30 åring fra en fjortis, er nettopp det at man vet hvor mye man kan drikke og når man drikker for fort.

Jeg overlevde fint en studentilværelse der festenes varighet sjelden var under 12 timer. Litt sliten dagen etter, men gøy var det :sjarmor:

Skrevet
Nei, du hadde ikke dødd. Det er gjerne ikke festens varighet som fører til alkosjokk. Det er MENGDEN som konsumeres. Fordelen med å ha erfaring i forhold til alkohol, og som skiller en 30 åring fra en fjortis, er nettopp det at man vet hvor mye man kan drikke og når man drikker for fort.

Jeg overlevde fint en studentilværelse der festenes varighet sjelden var under 12 timer. Litt sliten dagen etter, men gøy var det :sjarmor:

Veldig enig med deg i det!

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Hv. Jeg liker selv et glass vin en gang i blandt, det samme gjør min samboer men vi har tenkt på å ha et alkoholfritt bryllup likevel. Det er dem som furter og blir sure dersom dem ikke får det jeg snakker om. Det kan jo selvfølgelig være at dem generelt sett er fryktelig barnslige og bortskjemte også.

Men for tredje gang

Velger mna å ha et alkoholfritt bryllup er det noe annet!! Det skal man respektere.

Poenget her er at serverer man vin er det smålig og kun servere et glass til en middag som kan vare i 6 timer.

Og blir du dritings av en halvflaske vin burde du øve deg litt mer

Skrevet
Men for tredje gang

Velger mna å ha et alkoholfritt bryllup er det noe annet!! Det skal man respektere.

Poenget her er at serverer man vin er det smålig og kun servere et glass til en middag som kan vare i 6 timer.

Og blir du dritings av en halvflaske vin burde du øve deg litt mer

Hvor mye er nok alkohol for deg da? Hvorfor synes du det er bedre med ingenting enn muligheten for å drikke et glass eller tre for dem som ønsker det. Hvorfor er det et krav med åpen bar eller ingenting?

Skrevet

Ber man gjester så sørger man for at de får mat og drikke. Skulle bare mangle.

Å spare inn på hva man serverer gjestene er så gnient at jeg ikke visste det gikk an før jeg kom hit til KG.

Men en ting har KG lært meg, jeg skal slutte å takke ja til bryllup av høflighet. Vil jeg ikke gå, så går jeg ikke - selv om det blir færre gjester i bryllupet av den grunn.

Noen av egobrudene (som mener gjestene bare kan holde seg unna) som har synspunkter på hvordan et bryllup med fravær av mange innbudte gjester vil bli?

Skrevet
Noen av egobrudene (som mener gjestene bare kan holde seg unna) som har synspunkter på hvordan et bryllup med fravær av mange innbudte gjester vil bli?

Eg vil ikkje akkurat karakteriserene meg sjølv som ego-brud, men eg ville nok syns det hadde vore koslegare meg 10 glade gjester, enn 50 sure..

:ler:

Gjest Markblomsten
Skrevet

Nå føler jeg meg ikke akkurat som noen egobrud da. På langt nær! Men jeg mener fremdeles at dersom noen av de inviterte gjesten ikke ahr lyst til å komme i bryllupet vårt, så er det vel det beste om de heller takker nei. Kan ikke se for meg at det er noe hyggelig å være vertskap til noen som sitter der på "plikt", og da må de gjerne ha hvilken grunn som helst for å ikke komme.

Men dette håper vi jo å slippe siden vi selv mener vi har gjorde såpass nøye vurderinger av gjestelisten at vi regner med de fleste har oppriktig lyst til å overvært vielsen, middagen og festen til slutt ;)

Gjest Markblomsten
Skrevet
Eg vil ikkje akkurat karakteriserene meg sjølv som ego-brud, men eg ville nok syns det hadde vore koslegare meg 10 glade gjester, enn 50 sure..

:enig:

Skrevet
Så de som ønsker noen glass drinker til festen, har problemer med alkohol? Eller er det de som må ha som har problemer? Men hva har det med om gjestene skal eller ikke skal betale for drikken selv? Enten gjestene ønsker eller vil ha mer å drikke etter maten, så blir det feil for meg at gjestene skal måtte betale for seg i et brylllup. Og det bare fordi brudeparet må ha festen på alt for dyre steder, eller invitere hele tjukke slekta.

Problemet for dem som ønsker å feire bryllupet sitt på et hotell er gjerne at de ikke kan velge å ikke ha baren. De kan kun velge om de vil betale for det som drikkes fra den eller ikke. Jeg synes det blir enda mer merkelig å si til gjestene at de ikke får lov til å kjøpe seg drikke fra baren dersom brudeparet ikke har ønske om å ha alkoholservering. Hadde jeg vært gjest i et slikt bryllup så hadde jeg rett og slett latt være å benytte meg av baren.

Skrevet

Om gjestene er sure er opp til brudeparet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...