Gå til innhold

Bryllup man ikke har råd til

Fremhevede innlegg

Skrevet
Enig med deg i at barn ikke bør være i nærheten av voksne som drikker. Og det er vel litt av grunnen til at jeg mener at barn ikke har noe i brylluper å gjøre....I tillegg er timelange middager en skikkelig utfordring for små barn - og for foreldrene som skal passe på dem. Jeg er langt fra en ego-brud, men akkurat den dagen ønsker jeg at det er min forlovede og jeg som er midtpunktet. Jeg vil ikke få pappas tale ødelagt av den lille tanteungen min på 5 som hylgriner fordi han vil ha pølser og ikke fisk. Og søsteren min og mannen hennes er nå også ganske glade for å få dagen "fri".

Dette blir noe helt annet, når man har egne barn. Kunne aldri falt meg inn å gifte meg uten mine egne barn tilstede, ei heller mine nieser og nevøer. En slik dag er en dag man feirer med alle de nærmeste, og i mine øyne da utelukker man ikke barna. Men vi er heldigvis forskjellige ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis man får gratis middag, med gratis vin (jeg ville aldri beregnet en halvflaske. For meg er standarden en halv flaske hvitvin og en flaske rødvin til hver gjest, hvis det er en laaang middag ;) ) så synes jeg ikke man skal være sur om man må betale i baren selv. Jeg tenker heller at det er hyggelig gjort om det er gratis bar.

Det synes jeg også. :)

Og Laini:

Vel syns jeg at her diskuteres masse merkelig detaljer og her spørres om mye rart. Men at du i det hele tatt lurer på det der eller ikke forstår vitsen som du sier med "wannabe...." bryllup etc er merkelig!!

Ja alle må for bestemme selv, og du har jo tydelig nok vett til å takke nei når du blir invitert i et bryllup du ikke skjønner vitsen med å gå i. Det sparer jo vertskapet for din kurvet da i allefall. Mange bruker nettopp bryllup til å samle familien, ofte mange man ikke er så nært knyttet til men det er dog familie. Og i den sammenheng må man dessverre da invitere med uintresante gjester som deg selv da, fordi de er samboer etc med en fetter e.l man ikke har sett på en stund. Ville syns det hadde vært kjekt å møte familien til min samboer jeg da, sett og hørt dem som du kun har hørt snakk om fra før.

Selvfølgelig noen bryllup er mer intersante enn andre og mer vellykket i forhold til arrangement og hvordan gjestene blir engasjert. Men nå er ikke alle mestere i å arrangere og gjør som de føler og hva tradisjon sier.

At noen reiser vekk, helt topp, at noen kun har foreldre/søsken HELT Topp. At noen kniper inn på alkohol og mat og inviterer hele slekten, med uintresserte kjærester etc HELT flott. OG at de gjerne blir revet med og plukker ut en kjole de egentlig ikke hadde råd til den enen dagen, ja værsågod!

Syns du er klok jeg som takker nei, når du syns at det er slitsomt å høre på taler, når du ikke blir beveget av stunden og når du på toppen av alt må krangle deg til en dram........

Hvis du leser på disse sidene så skjønner du vitsen med det du spør om...... Folk er vel da så naive å tro at gjestene som blir invitert blir litt beæret over å bli det, på en dag som ofte er den største i manges liv!

Bra skrevet!!! :tommel::tommel::Nikke:

Skrevet

Jeg bare viser til den diskusjonen her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=179141

Jeg synes ikke synd på de gjestzillasene som foreksempel må kjøpe ny kjole for å komme... Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ille å måtte betale for sin egen alkohol utpå kvelden, så lenge det er oppgitt på forhånd. Og det er det vel vanligvis?

Jeg ville synes det var MYE frekkere av folk å komme uten å ha lyst og i tillegg være sure for at de måtte betale sin egen alkohol, enn å komme med en hvit løgn om hvorfor de ikke kunne komme. Eller ikke kommet med noen annen grunn enn at det ikke passer.

Og gjestelista mi bare skrumper og skrumper jo mer jeg leser i denne diskusjonen, ikke fordi jeg ikke skal ha fri bar, men fordi jeg ikke har lyst til å betale for utakknemlighet.

Skrevet

"Jeg synes ikke synd på de gjestzillasene som foreksempel må kjøpe ny kjole for å komme..."

Denne skjønte jeg ikke? Jeg har en venninne som skal gifte seg nå i mars. For å gå i det bryllupet så MÅ jeg kjøpe ny kjole, fordi jeg ikke har noen "penkjoler" fordi jeg ALDRI bruker det ellers. Hadde det vært et sommerbryllup kunne jeg jo brukt en av sommerkjolene mine, men det kan jeg ikke nå i mars. Ikke har jeg noen venninner som har kjoler som passer meg heller. Evt kan jeg selvfølgelig leie kjole, men det koster jo penger det også.

Misforstå meg ikke nå, jeg anser ikke dette som en grunn til å ikke gå i bryllupet, men det koster meg altså penger.

Det jeg altså ikke forsto var hva Hæxa mente med den påstanden.

Skrevet
Jeg bare viser til den diskusjonen her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=179141

Jeg synes ikke synd på de gjestzillasene som foreksempel må kjøpe ny kjole for å komme... Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ille å måtte betale for sin egen alkohol utpå kvelden, så lenge det er oppgitt på forhånd. Og det er det vel vanligvis?

Jeg ville synes det var MYE frekkere av folk å komme uten å ha lyst og i tillegg være sure for at de måtte betale sin egen alkohol, enn å komme med en hvit løgn om hvorfor de ikke kunne komme. Eller ikke kommet med noen annen grunn enn at det ikke passer.

Og gjestelista mi bare skrumper og skrumper jo mer jeg leser i denne diskusjonen, ikke fordi jeg ikke skal ha fri bar, men fordi jeg ikke har lyst til å betale for utakknemlighet.

Skal du droppe noen av dine gjester, fordi enkelte har sine meninger her inne? :overrasket:

Skrevet
"Jeg synes ikke synd på de gjestzillasene som foreksempel må kjøpe ny kjole for å komme..."

Tror hun mente at det å måtte kjøpe kjole når du er invitert i bryllup er en ting du velger å gjøre selv. Vil du gå i bryllupet, og synes det er hyggelig å bli invitert, så kjøper du en kjole og går. (Uansett om det er litt irriterende å måtte kjøpe en kjole du ellers ikke har bruk for.)

Hvis du synes dette at du må kjøpe en kjole for å gå i bryllupet er så mye mer irriterende enn hyggen ved å være invitert, så takker du da pent nei takk... Da har du nok ikke egentlig lyst til å gå uansett?

Skrevet
Skal du droppe noen av dine gjester, fordi enkelte har sine meninger her inne?  :overrasket:

Enig med du, Piper..!! Droppe gjester etter å ha lest en debattråd på nettet? :riste:

Skrevet

Denne skjønte jeg ikke? Jeg har en venninne som skal gifte seg nå i mars. For å gå i det bryllupet så MÅ jeg kjøpe ny kjole, fordi jeg ikke har noen "penkjoler" fordi jeg ALDRI bruker det ellers. Hadde det vært et sommerbryllup kunne jeg jo brukt en av sommerkjolene mine, men det kan jeg ikke nå i mars. Ikke har jeg noen venninner som har kjoler som passer meg heller. Evt kan jeg selvfølgelig leie kjole, men det koster jo penger det også.

Misforstå meg ikke nå, jeg anser ikke dette som en grunn til å ikke gå i bryllupet, men det koster meg altså penger.

Ja, det koster penger, men jeg synes ikke det er noen grunn til å KLAGE! Blir det for dyrt og man egentlig ikke vil i bryllupet allikevel, så kan man bare takke pent nei. Hvis man både ønsker å komme, og trenger ny kjole så har man jo litt tid på å planlegge hva man kan ha på seg. Foreksempel så er det jo en del salg på finkjoler på nyåret.

Men poenget mitt er ikke at det ikke koster penger med finklær, det er bare at det ikke er noen grunn til å være bitter på brudeparet for det.

Selv har jeg lyst til å ha bryllup på sommeren, slik at gjestene mine (og jeg) ikke trenger å ha BÅDE pent ytter og innertøy. Selv har jeg heller ingen "finklær", kun noen søte, billige sommerkjoler. Men det er mitt problem!

En ting til, er det tema- bryllup DA synes jeg synd på gjestene... "alle må ha vikingdrakter/ rosa gallakjoler e.l.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Skal du droppe noen av dine gjester, fordi enkelte har sine meninger her inne?  :overrasket:

Enig med du, Piper..!!  Droppe gjester etter å ha lest en debattråd på nettet?  :riste:

Skjønner henne godt, jeg. Virker jo som om mange her hater brylluper. Da tenker man at mange i vennekretsen kanskje tenker det samme?

Selv tror jeg oppriktig (håper i hvert fall!) at alle mine gjester gleder seg til bryllupet vårt - ikke fordi vi er så fantastisk interessante, men fordi det blir en knallbra fest med masse hyggelige folk! Vi er bare 60, da, så ingen ukjente ansikter der i gården (ingen ukjente kjærester og sånt!)

Skrevet
En ting til, er det tema- bryllup DA synes jeg synd på gjestene... "alle må ha vikingdrakter/ rosa gallakjoler e.l.

Tja, men da er jo bruden fort en skikkelig Bridezilla også da!

Skrevet
Enig med du, Piper..!!  Droppe gjester etter å ha lest en debattråd på nettet?  :riste:

Nei, ikke sånn.. Jeg har ikke noen ferdig gjesteliste. Men jeg har en del mennesker som jeg ikke vet helt om jeg skal be fordi de ikke står meg særlig nært. Og etter jeg har satt meg litt inn i forskjellige tanker rundt bryllup (skal innrømme at jeg ikke har tenkt noe over bryllup før jeg nettopp ble fridd til) så vil jeg kun ha de aller aller nærmeste. Det var for å sette det litt på spissen.

Skrevet

Jeg har jo ikke akkurat lyst til at noen av de jeg ber skal bli sinna på meg fordi de føler at de er der for å "fylle opp lokalet" heller.

Skrevet
Jeg har jo ikke akkurat lyst til at noen av de jeg ber skal bli sinna på meg fordi de føler at de er der for å "fylle opp lokalet" heller.

Nei, de fleste av oss tenker da at alle gjestene vil synes det er hyggelig å bli inkludert... (Vi sender da ikke ut innbydelser til folk vi tror ikke har lyst til å komme?)

Skrevet (endret)

Regner med at kommentaren om kjolekjøp var myntet på meg.... Hvis du hadde tatt deg tid til å lese innleggene litt bedre ville du fått med deg at grunnen til at jeg måtte ha ny kjole var fordi jeg hadde gått ned 15 kg grunnet en blindtarmbetennelse. Vi jenter er veldig flinke til å si "Åaa, jeg har ingenting å ha på meg" når skapet faktisk flyter over av alternativer. Men det kan faktisk hende, fra tid til annen, at man ikke har noe som passer til anledningen. Regner med at bruden satte pris på å slippe å se meg i jeans....

Gjestzillas meg her, og gjestzillas meg der.... Det er vel ingen på dette forumet som har sagt at de blir "sure" av å få en invitasjon. Jeg vil bare helst slippe å betale 3000 kroner for å delta i et bryllup til noen mennesker hverken jeg eller min forlovede har noe særlig kontakt med. For å kunne delta i bryllupet til mennesker som er viktige for meg kunne jeg gjerne brukt en halv månedslønn og reist halve jorda rundt....

Endret av Prinsesse på erten
Skrevet
For å kunne delta i bryllupet til mennesker som er viktige for meg kunne jeg gjerne brukt en halv månedslønn og reist halve jorda rundt....

Det var vel dette jeg også ville fram til, at betyr det noe for deg å være der, så vil du ikke tenke på dette med at du må ha ny kjole, eller om du selv må kjøpe et glass conjac, eller om du må bo på hotel en natt eller to...

Dersom irritasjonen over at man må betale for ting rundt bryllupet er større enn gleden ved å få komme, ville jeg anbefalt at man takket nei! Det er ikke dette inntrykket brudeparet vil dere skal sitte igjen med uansett.

Send et kort, eller kanskje en liten gave istedenfor å komme, så vet de at dere tenker på dem på deres store dag!

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det er så vanlig å føle seg sånn, altså.

Og jeg tror at det er svært uvanlig å invitere gjester for å fylle opp lokalet!

:ler:

Endret av lil
Skrevet
Jeg tror ikke det er så vanlig å føle seg sånn, altså.

Og jeg tror at det er svært uvanlig å invitere gjester for å fylle opp lokalet!

:ler:

Tja, tror også det! Tror normalt det er et større problem at man ønsker å ha flere gjester til middagen enn det egentlig er plass til i lokalet.

Skrevet (endret)
Regner med at kommentaren om kjolekjøp var myntet på meg.... Hvis du hadde tatt deg tid til å lese innleggene litt bedre ville du fått med deg at grunnen til at jeg måtte ha ny kjole var fordi jeg hadde gått ned 15 kg grunnet en blindtarmbetennelse. Vi jenter er veldig flinke til å si "Åaa, jeg har ingenting å ha på meg" når skapet faktisk flyter over av alternativer. Men det kan faktisk hende, fra tid til annen, at man ikke har noe som passer til anledningen. Regner med at bruden satte pris på å slippe å se meg i jeans....

Gjestzillas meg her, og gjestzillas meg der.... Det er vel ingen på dette forumet som har sagt at de blir "sure" av å få en invitasjonen. Jeg vil bare helst slippe å betale 3000 kroner for å delta i et bryllup til noen mennesker hverken jeg eller min forlovede har noe særlig kontakt med. For å kunne delta i bryllupet til mennesker som er viktige for meg kunne jeg gjerne brukt en halv månedslønn og reist halve jorda rundt....

Det var litt uomtenksomt av meg å sikte til en spesiell bruker og bruke "gjestzilla" i samme setning. Sorry. Jeg leste faktisk hele innlegget ditt, og skjønner at det kan være vanskelig, men hvis du ikke ville i dette bryllupet så er det lov å takke nei.

Endret av hæxa
Skrevet

Vi er en av de som hadde en litt annerledes, men samtidig tradisjonell bryllup. Vi giftet oss på tinghuset og hadde ca 90 gjester. Disse gjestene våre var vår nærmeste familie og nære venner, som virkelig BRYDDE seg om oss og om bryllupet vårt. De gledet seg på våre vegne på forhånd, ringte og lurte på hvilke planer vi hadde for dagen.

På selve dagen gikk alt som smurt, med tre retters middag, 20 sorter kaker, nattmat og nok drikke til det dobelte av gjestene. Gjestene våre koste seg veldig, vi vet det fordi de både sa det og du kunne se det på dem.

Men de koste seg ikke fordi alt var "inkludert", de koste seg fordi stemningen var så avslappende, vi droppet talene, gjestene var ute på verandaen i pausene under middagen, musikken var helt knall, brudeparet satt omtrent ikke, men gikk rundt og snakket med gjestene. Gjestene var i bryllupet vårt for OSS, og fordi de ville komme, ikke fordi de måtte. Ingen av gjestene våre ble fulle, og de siste forlot festen ved 5.30 tiden.

Så jeg ble provosert av innlegget ditt Leo, fordi du drar alle over en kam. Og jeg ble også provosert fordi du får det til å høres ut som om brudepar gifter seg pga gjestene og ikke pga kjærligheten til føler for hverandre!!!! Det er jo tross alt brudeparets dag, og det viktigste er at brudeparet får en dag de aldri kommer til å glemme, mens for gjestene er jo dette tross alt "bare" en fest.

Så når noen velger alternative løsninger for å kunne finansiere sitt bryllup, så får det være deres problem, og så lenge gjestene vet på forhånd om formen for bryllupet (dersom de må betale), så ser jeg virkelig ingentig galt med det.

Men jeg ser virkelig ikke poenget med å starte sånne tråder!!!! :frustrert:

Skrevet
Ja, det koster penger, men jeg synes ikke det er noen grunn til å KLAGE! Blir det for dyrt og man egentlig ikke vil i bryllupet allikevel, så kan man bare takke pent nei.

Da er vi fullstendig enige Hæxa. Jeg bare skjønte ikke helt hva du mente. Jeg trodde du mente at du som brud tok det som en selvfølge at gjestene måtte kjøpe ny kjole og at det ikke var noe synd på dem av den grunn. Heldigvis misforsto jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...