Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #121 Skrevet 23. februar 2006 Det jeg synes er "verre", er alle de unødvendige invitasjonene- fordi jeg er hans fetters samboer, eller fodi jeg er hennes kollegas forlevede, eller slikt... Why on earth? DE ser på meg som en utgiftspost, JEG ser på dem som en utgiftspost (enda en Steltonkanne....). ← Jeg hadde aldri fått meg til å invitere noen uten også å invitere deres bedre halvdel. Jeg skjønner godt at de som ikke har nære bånd til sine søskenbarn f.eks. ikke inviterer dem, men det finnes de som har det og da er det jo hyggelig å samles ved slike anledninger. Jeg hadde ikke sett på kjæresten som en utgiftspost. Jeg håper at ikke alle kun tenker på lommeboken ved slike anledninger. Jeg var klar over at det fantes en del bridzillaer rundt om, men etter å ha lest denne tråden så er jeg overbevist om at det også finnes en del gjestzillaer.
hanne-mor Skrevet 23. februar 2006 #122 Skrevet 23. februar 2006 Tja, vet ikke riktig hva jeg skal skrive her, jeg. For det første så er vi blant dem som inviterer med oss folk som må betale for maten sjøl. Vi hadde ikke råd til noe svært bryllup, ikke vil vi ha det heller. Men vi ønsker at våre nærmeste (dvs. foreldre og søsken med sine respektive + to vennepar) skal dele dagen med oss, og vi vet at de setter pris på å få kunne ta del i denne dagen også. Så vi snakket med våre nærmeste, forklarte hvordan vi tenkte, og de syntes det var en god idè. Siden vi har alt vi trenger, - vi er allerede ganske etablerte, så ønsket vi at familiene våre skulle bli med ut og spise en bedre middag for egen regning - på vår bryllupsdag, istedenfor å gi oss gaver. Denne ideen falt begge våre familier for, og alle er happy. Jeg forstår likevel GODT de som heller prioriterer pengene sine på ringer, kjole osv. For det første, det er meningen at man skal bære disse ringene for resten av sitt liv - og da forstår jeg at folk vil bruke litt penger på dem. Vi har ikke brukt så mye penger på våre, men vi har likevel valgt de vi ville ha uten å tenke på kroner og øre. Om det ikke er så fantastisk dag for alle andre å se oss stå i pene klær og greier, så er det jo det for OSS. Og vi ønsker å gjøre det på den måten vi gjør det, og for OSS spiller det kanskje en rolle hvilken kjole vi har. Jeg har iallfall IKKE kjøpt kjolen min etter hva jeg tror gjestene vil like, jeg har kjøpt kjole etter hvordan JEG vil ha den, slik at JEG kan føle meg fin ← Jeg har klippet litt... For at det ikke skulle bli så ille langt, du får unnskylde meg Lassie... Signerer Lassie på en god del gitt, og ble jo bare overlykkelig når jeg så det var en som hadde noen av de samme tankene rundt organiseringen som meg... Måtte flire når jeg leste hovedinnleggers innlegg, det var knallbra skrevet, og jeg er stort sett veldig enig! Men jeg har aldri hørt om noen som har måttet legge ut for noe i bryllup da... I alle fall ikke med mange gjester tilstede. Men det er jo litt snodig...
Susan Sto Helit Skrevet 23. februar 2006 #123 Skrevet 23. februar 2006 Jeg var klar over at det fantes en del bridzillaer rundt om, men etter å ha lest denne tråden så er jeg overbevist om at det også finnes en del gjestzillaer. ← Hi,hi... Signerer denne jeg"
Leo Skrevet 23. februar 2006 Forfatter #124 Skrevet 23. februar 2006 Her har jo de aller fleste forstått nøyaktig hva jeg mener! Jeg snakker, ganske riktig, ikke om de som velger et alkoholfritt bryllup. Det er selvfølgelig helt greit å ikke servere alkohol hvis det er den rammen man ønsker! Folk må også gjerne få be 400 gjester, ha brudekjole spesialdesignet i Milano og reise jorden rundt på bryllupsreise, men poenget er at da må de også ha råd til å betale for det. Det er også helt i orden å ha drømmer, men etter mitt syn er det altså en smule ufint å ta det som en selvfølge at andre formelig brenner etter å bidra til å finansiere dem.
lil Skrevet 23. februar 2006 #125 Skrevet 23. februar 2006 JJeg var klar over at det fantes en del bridzillaer rundt om, men etter å ha lest denne tråden så er jeg overbevist om at det også finnes en del gjestzillaer. ← :grine2: Ja, så sannelig....
Laini Skrevet 23. februar 2006 #126 Skrevet 23. februar 2006 Vel syns jeg at her diskuteres masse merkelig detaljer og her spørres om mye rart. Men at du i det hele tatt lurer på det der eller ikke forstår vitsen som du sier med "wannabe...." bryllup etc er merkelig!! Ja alle må for bestemme selv, og du har jo tydelig nok vett til å takke nei når du blir invitert i et bryllup du ikke skjønner vitsen med å gå i. Det sparer jo vertskapet for din kurvet da i allefall. Mange bruker nettopp bryllup til å samle familien, ofte mange man ikke er så nært knyttet til men det er dog familie. Og i den sammenheng må man dessverre da invitere med uintresante gjester som deg selv da, fordi de er samboer etc med en fetter e.l man ikke har sett på en stund. Ville syns det hadde vært kjekt å møte familien til min samboer jeg da, sett og hørt dem som du kun har hørt snakk om fra før. Selvfølgelig noen bryllup er mer intersante enn andre og mer vellykket i forhold til arrangement og hvordan gjestene blir engasjert. Men nå er ikke alle mestere i å arrangere og gjør som de føler og hva tradisjon sier. At noen reiser vekk, helt topp, at noen kun har foreldre/søsken HELT Topp. At noen kniper inn på alkohol og mat og inviterer hele slekten, med uintresserte kjærester etc HELT flott. OG at de gjerne blir revet med og plukker ut en kjole de egentlig ikke hadde råd til den enen dagen, ja værsågod! Syns du er klok jeg som takker nei, når du syns at det er slitsomt å høre på taler, når du ikke blir beveget av stunden og når du på toppen av alt må krangle deg til en dram........ Hvis du leser på disse sidene så skjønner du vitsen med det du spør om...... Folk er vel da så naive å tro at gjestene som blir invitert blir litt beæret over å bli det, på en dag som ofte er den største i manges liv!
Lassie Skrevet 23. februar 2006 #127 Skrevet 23. februar 2006 Har man ikke råd til å betale alt sammen selv, bør man la være å gifte seg til man har råd, eller ha den type bryllup med tilsvarende antall gjester at man tar regningen selv. ← Skal man la være å gifte seg fordi man ikke har råd til å ha et svært bryllup?? Nei, da velger man vel heller en billigere versjon! Det er da jaggu forhåpentligvis ikke for selskapet at folk gifter seg....
Susan Sto Helit Skrevet 23. februar 2006 #128 Skrevet 23. februar 2006 Skal man la være å gifte seg fordi man ikke har råd til å ha et svært bryllup?? Nei, da velger man vel heller en billigere versjon! Det er da jaggu forhåpentligvis ikke for selskapet at folk gifter seg.... ← Nå har jeg av og til en følelse av at noen gjør akkurat det, men det kan jo bare være meg som føler det slik... Forhåpentligvis er de som synes det viktigste med å bli fridd til (evt. fri selv) er å få arrangere et kjempestort og flott bryllup, som de kanskje også trenger hjelp til å betale for, et lite mindretall. Desverre er de i noen sammenhenger litt for synlige, og gir mange av dagens kommende bruder dårlig rykte. Vi blir nesten stemplet for bridezillaer når vi finner ut at vi MÅ ha en viss kjole, og ønsker å invitere ALLE vi kjenner i bryllupet vårt, for det er en av de få gangene i livet vi har muligheten til å samle folk til en kjempefest! (Nå ble drømmekjolen anskaffet brukt altså, og ALLE jeg og min kjære kjenner godt nok til å invitere i bryllupet inkludert familie blir vel knapt nok 40 pers...)
Leo Skrevet 23. februar 2006 Forfatter #129 Skrevet 23. februar 2006 Jeg var klar over at det fantes en del bridzillaer rundt om, men etter å ha lest denne tråden så er jeg overbevist om at det også finnes en del gjestzillaer. ← Jeg ser ikke på meg selv som en "gjestzilla" heller. Jeg kan gjerne reise 100 mil for å få servert lapskaus på papptallerken sittende på en stubbe i skogen hvis jeg føler at jeg har en relasjon til brudeparet og det er slik de ønsker det. Gretten blir jeg først når jeg oppdager at jeg er en av 1000 og at de tar 20 kroner for lapskausen .
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #130 Skrevet 23. februar 2006 Poenget er at mange vordende bruder virker helt opphengt i at denne festen blir så stor og flott som mulig, uten at de nødvendigvis har råd... ← men mener at gjestene skal bla opp ,ommeboka for å være med å finansiere. Leste her om en som skulle ha ca. 50 middagsgjester og ca 70 kaffegjester, men folk hadde bare å betale drinkene selv. Jaja, da burde man kanskje hatt litt færre gjester?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #131 Skrevet 23. februar 2006 Må bare forsvare meg litt ihht "gjestzilla"-anklagen. jeg tenker ikke kun på lommebok og utgiftspost. Det er tvert imot veldig hyggelig å kjøpe fine og dyre gaver, uten tanke på gjengjeldelse- men det er til FOLK JEG HAR ET FORHOLD TIL! Er det så veldig rart å synes det er sært å møte bruden for første gang i bryllupet hennes??? Jeg har gått i flere bryllup uten min mann- fordi han ikke kjente brudeparet og dermed ikke var invitert- og omvendt. Synes det var den logiske måten å gjøre det på, fremfor å føle at man "må" invitere alle i par. ← Anklagen var ikke rettet mot deg spesielt. Jeg hadde aldri forventet dyre gaver av noen av gjestene og absolutt ikke av en jeg ikke kjente! Jeg hadde ikke forventet noen gave fra deg i det hele tatt. Kommer man som et par så kjøper man som regel en gave og ikke to. Jeg hadde håpet at du hadde syntes det var hyggelig å møte familien til din kjære og at han syntes det var hyggelig å ha deg med. Familie som har blitt spredt utover landet og utlandet treffes ofte ikke så ofte og da er det hyggelig å benytte slike anledninger til å samles. Hadde du ikke hatt lyst til å komme så hadde jeg ikke grått om du hadde taket nei.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #132 Skrevet 23. februar 2006 Finnes det folk som serverer lapskaus og i tillegg på papptellerken i bryllupene sine da?
Leo Skrevet 23. februar 2006 Forfatter #133 Skrevet 23. februar 2006 Finnes det folk som serverer lapskaus og i tillegg på papptellerken i bryllupene sine da? ← Kjære deg! Ofte setter man ting på spissen for å få frem et poeng. Det var nettopp det jeg gjorde i mitt innlegg...
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #134 Skrevet 23. februar 2006 Jeg ser ikke på meg selv som en "gjestzilla" heller. Jeg kan gjerne reise 100 mil for å få servert lapskaus på papptallerken sittende på en stubbe i skogen hvis jeg føler at jeg har en relasjon til brudeparet og det er slik de ønsker det. Gretten blir jeg først når jeg oppdager at jeg er en av 1000 og at de tar 20 kroner for lapskausen . ← Da hadde jeg også blitt fornærmet! Det jeg reagerer på er dem som f.eks. må ha tilgang til ubegrensede mengder med alkohol og ikke setter pris på det de faktisk får. Vertskapet skal vel helst vite hva som er yndlingsdrikken til hver enkelt også. Dem som blir misfornøyd hvis de ikke får servert favoritt brusen sin for den sags skyld er i samme kategori. Jeg tror at det har blitt litt for lite skille mellom hverdag og fest, slik at det skal mye til for å gjøre det spesielt nok for endel kresne gjester. Kansje vi har blitt litt bortskjemte alle sammen?
hanne-mor Skrevet 23. februar 2006 #135 Skrevet 23. februar 2006 Jeg synes ikke man er smålig om man velger å begrense alkoholserveringen. Jeg har som sagt vært i bryllup helt uten alkohol og har aldri hørt klager fra noen av gjestene, så jeg er nok ikke alene om å synes at det er helt greit å velge dette vekk. I både min og min samboers familie så er det helt vanlig å feire store dager uten alkohol. Det er betyr ikke at de ikke liker det eller drikker alkohol, men det velges som regel bort ved slike anledninger. Når både store og små er samlet så synes jeg man skal ta hensyn til de små. Det skal ofte ikke så mye til før barn merker forskjell. Hadde jeg drukket alkohol i 6 timer så hadde jeg nok dødd av alkoholforgiftning. ← Og der var det min tur til å si amen! Takk for flott innlegg, kjedelig at du er uregistrert dah...
prinsessa Skrevet 23. februar 2006 #136 Skrevet 23. februar 2006 Men ejg syns det er litt forskjell der gjestene eventuelt kan ta med drikke selv, og der gjestene må betale stive priser fordi brudeparet har valgt et dyrt sted å feire dagen på. Man må ikke ha det på hotell, restaurant ol, for de fleste steder har lokaler man kan lei der man kan ta med drikke selv. Men så lenge brudeparet velger bort en slik løsning, fordi det ikke er fint nok for de, syns jeg det blir feil å kreve at gjestene skal betale for drikken selv. ← Kunne ikke vært mer enig, endelig er det noen som tenker som meg hurra!!! Tusen, tusen, tusen takk for et knallinnlegg Leo dette har jeg hatt lyst til å skrive selv men har ikke helt turt
hanne-mor Skrevet 23. februar 2006 #137 Skrevet 23. februar 2006 Jeg ser ikke på meg selv som en "gjestzilla" heller. Jeg kan gjerne reise 100 mil for å få servert lapskaus på papptallerken sittende på en stubbe i skogen hvis jeg føler at jeg har en relasjon til brudeparet og det er slik de ønsker det. Gretten blir jeg først når jeg oppdager at jeg er en av 1000 og at de tar 20 kroner for lapskausen . ← Du skriver knakende bra! Og dette sa det liksom så bra som det kunne sies! Jeg er helt enig, helt helt helt enig!
Leo Skrevet 23. februar 2006 Forfatter #138 Skrevet 23. februar 2006 Jeg synes ikke man er smålig om man velger å begrense alkoholserveringen. Jeg har som sagt vært i bryllup helt uten alkohol og har aldri hørt klager fra noen av gjestene, så jeg er nok ikke alene om å synes at det er helt greit å velge dette vekk. I både min og min samboers familie så er det helt vanlig å feire store dager uten alkohol. Det er betyr ikke at de ikke liker det eller drikker alkohol, men det velges som regel bort ved slike anledninger. Når både store og små er samlet så synes jeg man skal ta hensyn til de små. Det skal ofte ikke så mye til før barn merker forskjell. Hadde jeg drukket alkohol i 6 timer så hadde jeg nok dødd av alkoholforgiftning. ← Og der var det min tur til å si amen! Takk for flott innlegg, kjedelig at du er uregistrert dah... ← Nå er det jo ikke de som velger å begrense alkoholserveringen f.eks. av hensyn til barna i selskapet jeg vil "til livs" da! Som de fleste her har forstått, er det overhodet ikke alkoholen det er snakk om i det hele tatt, det er prinsippet... Og som alltid er det hyggelig med komplimenter! Tusen takk!
Prinsesse på erten Skrevet 24. februar 2006 #139 Skrevet 24. februar 2006 (endret) Når både store og små er samlet så synes jeg man skal ta hensyn til de små. Det skal ofte ikke så mye til før barn merker forskjell. Hadde jeg drukket alkohol i 6 timer så hadde jeg nok dødd av alkoholforgiftning. ← Enig med deg i at barn ikke bør være i nærheten av voksne som drikker. Og det er vel litt av grunnen til at jeg mener at barn ikke har noe i brylluper å gjøre....I tillegg er timelange middager en skikkelig utfordring for små barn - og for foreldrene som skal passe på dem. Jeg er langt fra en ego-brud, men akkurat den dagen ønsker jeg at det er min forlovede og jeg som er midtpunktet. Jeg vil ikke få pappas tale ødelagt av den lille tanteungen min på 5 som hylgriner fordi han vil ha pølser og ikke fisk. Og søsteren min og mannen hennes er nå også ganske glade for å få dagen "fri". Endret 24. februar 2006 av Prinsesse på erten
Susan Sto Helit Skrevet 24. februar 2006 #140 Skrevet 24. februar 2006 Enig med deg i at barn ikke bør være i nærheten av voksne som drikker. Og det er vel litt av grunnen til at jeg mener at barn ikke har noe i brylluper å gjøre....I tillegg er timelange middager en skikkelig utfordring for små barn - og for foreldrene som skal passe på dem. Jeg er langt fra en ego-brud, men akkurat den dagen ønsker jeg at det er min forlovede og jeg som er midtpunktet. Jeg vil ikke få pappas tale ødelagt av den lille tanteungen min på 5 som hylgriner fordi han vil ha pølser og ikke fisk. Og søsteren min og mannen hennes er nå også ganske glade for å få dagen "fri". ← Har kun noen ganske store (ca 10 år) nevøer, som desverre ville følt seg ekskludert om vi ikke inviterte dem. Jeg håper vi får til en ordning der de kan hentes av noen som skal passe dem resten av kvelden etter middagen, så de slipper å være med når alle de voksne skal feste etterpå. Regner med det kommer små barn i kirken, men tror alle som har små barn setter pris på å få en voksendag for seg selv når de skal i bryllup. (Mulig jeg tar fei der, men har ikke fått det minste hint om noe annet, selv fra de som fortsatt ammer.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå