Gå til innhold

Bryllup man ikke har råd til

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg er så enig - gjestene bør ikke ha utgifter med bryllup (utover evt gaver), man bør bare arrangere og invitere det man har råd til. Hos oss får gjestene full pakke, det er helt sikkert :). Hadde vi ikke hatt råd til det ville jeg ikke hatt noe bryllup!

Jeg synes ikke det er noen krise om gjestene har utgifter også, jeg. I sommer var jeg i bryllup på et bittelite sted på Vestlandet, hvor bare en liten del av de inviterte hører hjemme. Hvis vi andre, slekt og venner, ikke skulle hatt reiseutgifter og overnattingsutgifter (varierende), måtte brudeparet enten latt være å invitere den ene halvdelen av slekta og omtrent alle nære venner, eller hatt ekstrautgifter på rundt 30 000, vil jeg tippe, ganske mye når bryllupet ellers var nøkternt med unntak av en veldig god middag.

Synes det var hyggelig å bli invitert i dette bryllupet, jeg, og kan ikke se hvorfor de IKKE skulle giftet seg under disse forutsetningene, all den tid både venner og slekt sannsynligvis alltid kommer til å være spredt utover hele landet. Vi gjestene visste jo på forhånd at det ville koste litt penger, så det fikk bli VÅR prioritering om vi valgte å komme eller ei. Dyre gaver forventet de ikke.

Noen viktige poenger i denne tråden tror jeg må være å ikke tro at det andre gjør nødvendigvis er så dumt, feil, dårlig gjort ovenfor gjestene osv, selv om de gjør det annerledes enn en selv. Noe annet som er viktig er at pengene ikke bør bli "hovedsak" verken for gjestene eller en selv; om man får åndenød av å måtte betale et par drinker, har lyst til å kutte ut kjøtt i hovedretten fordi det er sååå mange gjester, tar betalt i baren for å TJENE inn utgifter til kjole og limousin, eller av å se en dyr brudekjole, er det en selv som har et problem...

Synes ellers Lillebille har noen ok formuleringer oppi her, om å prøve å se at andre måte å gjøre det på enn ens egen kan være lærerikt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Rhoswen
Skrevet
tar betalt i baren for å TJENE inn utgifter til kjole og limousin, eller av å se en dyr brudekjole, er det en selv som har et problem...

Det er nettopp det som vel er essensen i hovedinnlegget også, hvis jeg ikke tar helt feil - at det blir til at gjester har utgifter på ens egen egotrip og forestillingen om å leke Pretty Woman. For hele ideen bak hele giftermålet forsvinner jo, mener jeg da, hvis det drukner i styret rundt.

De snakker om at det er vittig at tredje verdenskrig kan utløses av noen pennestrøk om en fyr med skjegg... vel, hva skal man si om følgene av at to personer signerer et papir da :ler: evig uvennskap, krangling om bordplassering, alkohol eller ikke alkohol (som om DET er et tema, at all! jeeez...).

Alle må selvsagt gjøre som de føler for, men det er sikkert mer enn en person som kunne gått noen runder på verdivalg i en slik situasjon :)

Skrevet
Dessuten ville det gitt meg en følelse av å være i en hvilken som helst bar om jeg skulle stå med lommeboka i hånda for å kjøpe meg en drink, det ville ikke oppleves som den stemningsfulle opplevelsen jeg innbiller meg at de fleste ønsker at et bryllup skal være.

Hehe - i de bryllupene jeg har vært i med fri bar har alkoholen enten stått inne på et grelt opplyst kjøkken eller i et hjørne i en flerbruks-samfunnshus-sal på bygda. Synes ikke det er noe mer stemningsfullt enn å betale noen kroner for alkoholen i noe som faktisk ER en stemningsfull bar, i et bryllup som ellers har vært svært vellykket.

Som med det meste annet tror jeg ikke det finnes noe endelig fasitsvar på dette. Man må da (for pokker) være i stand til å vurdere brudeparets situasjon utfra litt flere kriterier enn at "fri bar er bra". Først når man vet at paret har brukt overstadig mye penger på diverse staffasje og invitert "altfor mange" gjester synes jeg det er tydelig at de prioriterer feil om de ikke kan ha råd til "gratis" fest for gjestene. At andre kan ha trang økonomi og BÅDE ta hensyn til det når det gjelder antall gjester, middag, kjole, bryllupsreise osv OG se seg nødt til å ta betalt for alkoholen, synes jeg man kan ha forståelse for.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Presisering - reiseutgifter og sånn mener jeg ikke at brudeparet bør betale. Bare alle kostnadene med festen.

Husk at det kan være dyrt å bli invitert - reise, hotell, gave, utdr.lag osv.

Synes det er viktig å huske på dette, jeg! Innser at mitt bryllup ikke er verdens sentrum :)

Skrevet
De vi inviterer er invitert fordi vi har god kontakt med disse menneskene og oppriktig tror at de kan ha det hyggelig sammen med oss på bryllupsdagen. Så selv om vi har mange gjester betyr det ikke dermed at alt av fjernt og perifert er invitert ;)

Da er det jo ikke noe problem da.... Dere har jo tydeligvis gjort en nøye vurdering av gjestelisten i forhold til hvor godt dere kjenner de enkelte. Og det er jo nettopp det jeg etterlyser. Det er når det inviteres periferie venner/familie som man vet vil ha store utgifter knyttet til bryllupet jeg reagerer.

Og det er ikke særlig god kotyme å ikke oppgi noen som helst grunn for hvorfor man ikke kommer.

Skrevet
Det argumentet har jeg ventet på.... :roll:

Nå tror jeg faktisk ikke at det er et spørsmål om penger når man mener at det er underlig å skulle betale egne drinker i et bryllup; de fleste har nok råd til et par drinker. Ei heller tror jeg at de fleste voksne mennesker går i bryllup for å gå gratis på fylla. Jeg har faktisk sett svært få, om noen, overstadig berusede mennesker i de etterhvert mange bryllupene jeg har vært i (der alle har hatt fri bar).

Det er mer et spørsmål om prinsipp - inviterer man gjester til bryllup eller hva det nå måtte være, så synes jeg at man har et ansvar for å ta seg best mulig av dem. Dessuten ville det gitt meg en følelse av å være i en hvilken som helst bar om jeg skulle stå med lommeboka i hånda for å kjøpe meg en drink, det ville ikke oppleves som den stemningsfulle opplevelsen jeg innbiller meg at de fleste ønsker at et bryllup skal være.

Enig med deg i at det blir rart å skulle trekke frem lommeboka og at man har et ansvar for å ta seg best mulig av gjestene. Det jeg mener er at det er fult mulig å ta seg godt av gjestene uten å ha bar. Alkohol er vel ingen forutsetning for at gjestene skal kose seg og ha det bra? Når det itillegg blir servert velkomstdrinker og et glass vin eller to til maten så burde vel det strengt tatt dekke alkoholbehovet til de fleste. Gjester som blir fornærmet over ikke å få mer enn det burde vurdere sitt forhold til alkohol. Jeg synes det er verre å be gjestene betale f.eks. 400 kroner for maten. For en del mennesker så er dette mer enn de har råd til og det hadde jeg aldri fått meg til å gjøre.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Nå er det mange som sikkert kunne tenke seg mer en to glass vin til middagen som i mange bryllup kan vare i 6 timer uten at man har et alkholproblem.

Skrevet
Nå er det mange som sikkert kunne tenke seg mer en to glass vin til middagen som i mange bryllup kan vare i 6 timer uten at man har et alkholproblem.

Hvis du MÅ ha mer ellers blir du fornærmet så mener jeg at du har et problem, at noen kan ønske seg mer er en helt annen sak.

Gjest Markblomsten
Skrevet
Hvis du MÅ ha mer ellers blir du fornærmet så mener jeg at du har et problem, at noen kan ønske seg mer er en helt annen sak.

Tror ikke 2 glass vin til maten holder særlig lenge, med tanke på at man skal ha til alle skålene ;)

Skrevet

Amen!

Det jeg mener er at det er fult mulig å ta seg godt av gjestene uten å ha bar. Alkohol er vel ingen forutsetning for at gjestene skal kose seg og ha det bra? Når det itillegg blir servert velkomstdrinker og et glass vin eller to til maten så burde vel det strengt tatt dekke alkoholbehovet til de fleste. Gjester som blir fornærmet over ikke å få mer enn det burde vurdere sitt forhold til alkohol.

Så du ser ikke poenget med å ha et lite glass å nippe til f.eks. under dansen? Og for å gjenta det, det er ikke snakk om bli "fornærmet over ikke å få alkohol", det er snakk om alminnelig folkeskikk, som tilsier at man serverer noe til gjester man faktisk har invitert.
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Det er ikke snakk om MÅ , men det er snakk om å være smålig.

Og hvis du synes det er like koselig å drikke vann i 6 timer så tror jeg du er ganske alene om det

Skrevet (endret)
Enig med deg i at det blir rart å skulle trekke frem lommeboka og at man har et ansvar for å ta seg best mulig av gjestene. Det jeg mener er at det er fult mulig å ta seg godt av gjestene uten å ha bar. Alkohol er vel ingen forutsetning for at gjestene skal kose seg og ha det bra? Når det itillegg blir servert velkomstdrinker og  et glass vin eller to til maten så burde vel det strengt tatt dekke alkoholbehovet til de fleste. Gjester som blir fornærmet over ikke å få mer enn det burde vurdere sitt forhold til alkohol. Jeg synes det er verre å be gjestene betale f.eks. 400 kroner for maten. For en del mennesker så er dette mer enn de har råd til og det hadde jeg aldri fått meg til å gjøre.

Hva er egentlig "alkoholbehov"? Det er vel strengt tatt kun alkoholikere som har et reelt behov for alkohol??? De fleste andre drikker alkohol fordi de synes det er godt. Og siden jeg selv liker alkohol, setter jeg pris på vin til maten SAMT noe etterpå... Det er jo ikke snakk om å dekke gjestenes "alkoholbehov".

Jeg setter pris på å få servert alkohol i bryllup. Det er ikke det samme som at jeg blir fornærmet om jeg ikke får det...

Endret av Prinsesse på erten
Skrevet
Hvem har blitt peppert med kjeft?

Nei jeg mente ikke her og nå. Men ofte her inne på KG så får man kjeft dersom man er uenig med "røkla". Ikke alle er like flinke til å argumentere og kommer da heller med utsagn som feks. "du er harry og teit" fordi de har andre ønsker/synspunkter.

Det var litt på siden av den egentlige tråden her.

Skrevet
Amen!

Så du ser ikke poenget med å ha et lite glass å nippe til f.eks. under dansen? Og for å gjenta det, det er ikke snakk om bli "fornærmet over ikke å få alkohol", det er snakk om alminnelig folkeskikk, som tilsier at man serverer noe til gjester man faktisk har invitert.

Å velge å ikke servere alkohol i et bryllup har da ingenting med folkeskikk å gjøre. Det har vel kansje mer med verdivalg. Det finnes mye annet å servere gjestene enn alkohol.

Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)
Hva er egentlig "alkoholbehov"? Det er vel strengt tatt kun alkoholikere som har et reelt behov for alkohol??? De fleste andre drikker alkohol fordi de synes det er godt. Og siden jeg selv liker alkohol, setter jeg pris på vin til maten SAMT noe etterpå... Det er jo ikke snakk om å dekke gjestenes "alkoholbehov".

Jeg setter pris på å få servert alkohol i bryllup. Det er ikke det samme som at jeg blir fornærmet om jeg ikke får det...

Godt poeng . Er litt dritt lei at hvis man liker vin og kanskje drikker mer en to glass på en lørdag til middag , kanskje til og med deler en HEL flaske med mannen, så er man nesten alkholiker her inne

Endret av Gamle Alex
Gjest Markblomsten
Skrevet
Godt poeng . Er litt dritt lei at hvis man liker vin og kanskje drikker mer en to glass på en lørdag til middag , kanskje til og med deler en HEL  flaske så er man nesten alkholiker her inne

:overrasket:

Da er jeg ofte alkoholiker... :sjenert:

Litt off topic da men...

Skrevet

Flere av dere sier at dersom man synes det er smålig å måtte betale for alkohol, mat osv, kan man bare la være å komme. Hadde det enda vært så vel sier nå jeg. Som Leo sier så er ikke denne dagen like fantastisk for alle andre som for brudeparet selv. Jeg kunne godt tenke meg å ha takket nei til bryllupsinvitasjoner jeg har fått jeg, men da blir man også sett på som rar og vanskelig.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Å velge å ikke servere alkohol i et bryllup har da ingenting med folkeskikk å gjøre. Det har vel kansje mer med verdivalg. Det finnes mye annet å servere gjestene enn alkohol.

Jo , har man et bryllup med alkhol, er det smålig og kun servere et glass til maten.

Velger man å ha et alkholfritt bryllup er det noe annent

Skrevet

Det blir noe helt annet, dersom brudeparet er avholdsfolk vil jeg tro at de færreste har noen problemer med det. Men nå aner jeg en liten rotur her, tidligere var det snakk om velkomstdrink og drikke til maten; da synes jeg det blir noe annet å si at "nå er det nok, vi har ikke råd til mer". Det blir litt stusselig, synes jeg.
Skrevet
Det er ikke snakk om MÅ , men det er snakk om å være smålig.

Og hvis du synes det er like koselig å drikke vann i 6 timer så tror jeg du er ganske alene om det

Jeg synes ikke man er smålig om man velger å begrense alkoholserveringen. Jeg har som sagt vært i bryllup helt uten alkohol og har aldri hørt klager fra noen av gjestene, så jeg er nok ikke alene om å synes at det er helt greit å velge dette vekk. I både min og min samboers familie så er det helt vanlig å feire store dager uten alkohol. Det er betyr ikke at de ikke liker det eller drikker alkohol, men det velges som regel bort ved slike anledninger. Når både store og små er samlet så synes jeg man skal ta hensyn til de små. Det skal ofte ikke så mye til før barn merker forskjell. Hadde jeg drukket alkohol i 6 timer så hadde jeg nok dødd av alkoholforgiftning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...