Gå til innhold

Barnevernet ringte….

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel egentlig ikke barnevernet foreldre trenger å bekymre seg for? De gjør bare jobben sin. Får de en bekymringsmelding, så må de jo se om det stemmer eller ikke.

I denne saken er det pedagogisk leder i barnehagen som har gjort noen sinnsyke vurderinger, basert på svar en 2 åring har gitt etter ledende spørsmål. En 2 åring som begynte i denne barnehagen for noen få uker siden. En 2 åring denne pedagogiske lederen umulig kan kjenne godt nok til å ta en slik vurdering på egenhånd. 

Det er skremmende hvor lite som skal til for å snu en hel familie på hodet. Her inne skrives det om paranoide foreldre som er redde barnevernet. Denne ped. lederen er paranoid. I følge det ts beskriver, så har hun spunnet historier ut av vill fantasi. Dama er syk og burde ikke få jobbe med barn.

Anonymkode: 867f4...d12

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, admin.
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 12.39):

Hei! Trenger råd og om andre har erfaring! Vi er en heeelt vanlig, normal familie på 5, med hus, båt, bil osv osv. Det er masse kjærlighet i familien vår og mye latter.

I stad fikk jeg plutselig en telefon fra barnevernet som spurte om vi kunne komme inn til samtale i morgen, fordi barnehagen har sendt en bekymringsmelding.. Dette på grunnlag av noe vår minste på 2 år, har sagt i barnehagen. Vi fikk ikke vite hva. 

Noe  andre som har erfaring? Hadde aldri sett for meg at jeg skulle hatt noe med barnevernet å gjøre… jeg er helt i sjokk for at noen kan tenke dette om oss… altså barnehagen.. 

Anonymkode: 9c5e5...134

Syntes jeg var merkelig, en toåring kan si veldig mye rart. Det ligger ikke mer bak dette da? Personlig ville nok jeg ha satt pris på at barnehagen tok det opp med meg først. Da min gutt var 2-3år måtte jeg gjennom en rekke ting, skrive dagbok hjemme om hvordan han leket og gjerne hva han fant på. Motorikken var litt sein på han. Måtte også få inn abup en periode. Men samarbeidet veldig godt med barnehagen, og barnevernet ble aldri et tema. De sa at om de ble ringt, da ville de kontakte oss først. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det godt å dele erfaringer med fremmede. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, admin.
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er jo det som er dilemma da. Barnevernet oppfordrer oss til å ha dem der til saken er over. Men i mellomtiden kan jo min datter fortsette å si hun er lei seg og jeg er lei meg osv osv. hun kan jo sende flere bekymringsmeldinger.. Så jeg er ikke komfortabel med å la de være der, men jeg gjør det fordi bv sier det. Etter st saken er henlagt, kommer vi til å bytte tilbake til den gamle bhg. Selvom det er et ekstra stykke å kjøre. Der kjenner de oss godt, de kjenner barna. 

Forstår dilemma. Hvis du klarer å ha henne der så all ære! Jeg tror ikke jeg hadde klart det.

Alle kan  jo være lei seg også, noen perioder i livet er jo tunge, og man kan være trist på vegne av andre man har nær relasjon til. Synes dette var helt hinsidige grunner. Det er maktmisbruk.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En av tingene som sto i bekymringsmeldingen på meg fra lignende barnehage var mor er dårlig kledd. Jeg gikk mye med joggebukser som gravid. Mor bytter bil ofte - vi hadde mange å velge i. 

Jeg husker så godt ansiktsuttrykket til bv ansatte da hn leste dette, det ble avfeid tvert. Men slikt la den bhg merke til som negativt.

Får meg nesten til å tenke at dette er samme bhg. I så fall er det et bra bv i den byen og ts er trygg. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Det er ikke ulovlig å gå dårlig kledd, kjenner jeg blir provosert! Hadde noen sett met hjemme, med joggebukse og flekkete genser hadde de vel steilet. Bytte bil er vel også lovlig!

Fy f...

Anonymkode: 97079...38b

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som var streng, det skrev du tidligere. Og pleier du å ta bilder av far daglig altså?

Tar ikke helt denne tråden for god fisk, vi vet bare ts sin versjon. Det pleier å ligge mer bak enn dette enn bare uheldige utsagn fra barnet.

Anonymkode: 07e77...175

Det står at hun noen gang sier jeg er streng, og noen ganger far. Og nei, jeg tar ikke masse bilder hele tiden, men han var på jakt den uken, og da er det jo naturlig å ta litt bilder/video. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Noen ganger er det godt å dele erfaringer med fremmede. 

Absolutt. Det er så mange som står ved vår side i denne tråden, det er så mange gode råd. Derfor følte jeg for å oppdatere. Vi må nå lene oss tilbake og la bv gjøre jobben sin. Vi har jo skjønt nå i etterkant av samtalen, at det ikke er de vi skal bekymre oss for. Og jeg har bedre ting å gjøre med 3 barn og 100% jobb, enn å sitte å trolle på kvinneguiden.

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Det er så mange som står ved vår side i denne tråden, det er så mange gode råd. Derfor følte jeg for å oppdatere. Vi må nå lene oss tilbake og la bv gjøre jobben sin. Vi har jo skjønt nå i etterkant av samtalen, at det ikke er de vi skal bekymre oss for. Og jeg har bedre ting å gjøre med 3 barn og 100% jobb, enn å sitte å trolle på kvinneguiden.

Alt godt til deg og familien din ts. Håper barnevernet hjelper dere gjennom dette på en god måte ❤️

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig! Barnehagen er ikke pliktig til å snakke med foreldre først ved mistanke om vold men må henvende seg til BV som første ledd. Videre, hvis TS er uskyldig så skjønner jeg ikke reaksjonen på hvor 1. «udugelige» barnehagen er når de gjør jobben sin og 2. ikke bare slapper av med å la Bv gjøre jobben sin. BV redder MANGE barn og veileder mange foreldre i hva som faktisk ikke er greit for barn å oppleve i eget hjem. Heier på BV ❤️❤️❤️ De som er uskyldige blir hørt, men de som hakker på både bv og barnehagen basert på frykt og ikke fakta har gjerne noe å skjule 💔

Anonymkode: 451fa...d5a

Ts har jo ikke hakket på bv, så hva du mener om bv er jo ikke egentlig relevant. Hva synes du om pedledere som koker opp historier og stiller ledende spørsmål til småbarn? Det er jo ikke første gang man hører at barnehage/skole melder til bv på helt hårreisende grunnlag. 

Og bare så det er sagt mener jeg at man skal melde en gang for mye enn en gang for lite, men om det ts skriver om pedlederen stemmer er det jo hinsides all fornuft, og vedkommende har opptrådt svært kritikkverdig.

Anonymkode: 152c0...6a1

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ped.lederen bør sparkes. Gå grundig til verks her. 

Anonymkode: 07187...84a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er vel den eneste offentlige instansen som ikke oppfyller saksbehandlingsplikter. Typisk nok er offentlige opptatt av å informere i god tid for å ha best mulig møtegrunnlag, men hos BV handler det mer om å ta foreldrene på senga og så se hvordan de responderer. Ironisk nok later BV seg å være "menneskekjennere" som dømmer foreldre på magefølelse - altså lite saklig og mye fordomsbasert - som igjen gjør at utfallene ofte blir feil! 

Greit nok at barnehageansatte skal gjøre sin plikt å melde inn til BV ved mistanke om noe seriøst, men overivrighet blant barnehageansatte skal IKKE hylles! For feilaktige innmeldinger til BV kan ødelegge familier helt. Særlig hvis saksgangen i BV er usaklig, som det ofte er. 

Dette er kjipt å oppleve. Og det finnes mange skrekkhistorier med BV. Så det er all grunn til bekymring. Derfor bør du møte BV med all mulig skepsis - hvis du/dere føler deg/dere uskyldig anklaget. 

Anonymkode: 273a1...17a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt godt til deg og familien din ts. Håper barnevernet hjelper dere gjennom dette på en god måte ❤️

Tusen takk❤️ Vi har alle som kjenner oss i ryggen, så dette ordner seg❤️

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 12.39):

Hei! Trenger råd og om andre har erfaring! Vi er en heeelt vanlig, normal familie på 5, med hus, båt, bil osv osv. Det er masse kjærlighet i familien vår og mye latter.

I stad fikk jeg plutselig en telefon fra barnevernet som spurte om vi kunne komme inn til samtale i morgen, fordi barnehagen har sendt en bekymringsmelding.. Dette på grunnlag av noe vår minste på 2 år, har sagt i barnehagen. Vi fikk ikke vite hva. 

Noe  andre som har erfaring? Hadde aldri sett for meg at jeg skulle hatt noe med barnevernet å gjøre… jeg er helt i sjokk for at noen kan tenke dette om oss… altså barnehagen.. 

De har retningslinjer de må følge i barnehagen. Både barnehagen og barnevernet vet godt at barn kan si masse som kan tolkes helt feil. Men vi skal være glad for at det varsles en gang for mye enn en gang for lite. 

Jeg har selv fått varsel da vi hadde sett et bondegårsprogram på tv om lamming. Der hadde moren i familien tatt hånden inn i tissen til sauen for å se hvordan lammet lå. Det hadde sauen (som hadde samme navn datteren min) syns var vondt. Sauen var i fødsel og hadde rier og smerteutrykk i ansiktet, så det var jo ikke riktig hånden som ga smerten kanskje, men det var slik datteren min opptattet det. Dette ble et ganske sterkt inntrykk for mi lille jente og hun "lekte" ut inntrykkene med bamser i barnehagen, der mammaen tok hendene inn i tissen på en bamse med samme navn som henne osv. -Du kan jo tenke deg selv hvor viktig det var at slik lek ble tatt tak i. 

Da jeg kom til samtale viste deg seg at barnehagen og barnevernet alt hadde oppklart saken, så det ble mer et møte der jeg fikk høre hva de hadde gjort og lest "sakspapirene" osv. 

Jeg er iallefall evig takknemlig for at alle var "på" for å forsikre seg om at lille jenta mi hadde det fint. 

Anonymkode: 4e9f2...b29

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har retningslinjer de må følge i barnehagen. Både barnehagen og barnevernet vet godt at barn kan si masse som kan tolkes helt feil. Men vi skal være glad for at det varsles en gang for mye enn en gang for lite. 

Jeg har selv fått varsel da vi hadde sett et bondegårsprogram på tv om lamming. Der hadde moren i familien tatt hånden inn i tissen til sauen for å se hvordan lammet lå. Det hadde sauen (som hadde samme navn datteren min) syns var vondt. Sauen var i fødsel og hadde rier og smerteutrykk i ansiktet, så det var jo ikke riktig hånden som ga smerten kanskje, men det var slik datteren min opptattet det. Dette ble et ganske sterkt inntrykk for mi lille jente og hun "lekte" ut inntrykkene med bamser i barnehagen, der mammaen tok hendene inn i tissen på en bamse med samme navn som henne osv. -Du kan jo tenke deg selv hvor viktig det var at slik lek ble tatt tak i. 

Da jeg kom til samtale viste deg seg at barnehagen og barnevernet alt hadde oppklart saken, så det ble mer et møte der jeg fikk høre hva de hadde gjort og lest "sakspapirene" osv. 

Jeg er iallefall evig takknemlig for at alle var "på" for å forsikre seg om at lille jenta mi hadde det fint. 

Anonymkode: 4e9f2...b29

Godt det løste seg. Så heldig var ikke en annen familie,  der ble nissen til tisssen,  og da tenkte man automatisk overgrep. Barna ble tatt .

Anonymkode: 842d7...66e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ped.lederen bør sparkes. Gå grundig til verks her. 

Anonymkode: 07187...84a

Ja, satt i går kveld som sagt over her, sammen med flere ped.ledere og barnevernsansatte i familien, hvor vi fant store avvik i meldingen hennes. Det er så sykt mye som er tatt ut av kontekst, ting som er sagt av barnet som ikke stemmer med handlingene til barnet, nei det er så mye rart her at etter at dette er henlagt, saksøker vi bhg. De har virkelig starter en røre som har påført mye tårer, stress og klump i magen på samtidige i familien! Dette er IKKE greit. Og jeg lover at jeg skaø gjøre alt i min makt, som mor, for at sånne glipper ikke skjer igjen. Jeg gir meg ikke så lett. Har fått en styrke i dette som overvinner alt føler jeg akkurat nå!

• Liker 2
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, satt i går kveld som sagt over her, sammen med flere ped.ledere og barnevernsansatte i familien, hvor vi fant store avvik i meldingen hennes. Det er så sykt mye som er tatt ut av kontekst, ting som er sagt av barnet som ikke stemmer med handlingene til barnet, nei det er så mye rart her at etter at dette er henlagt, saksøker vi bhg. De har virkelig starter en røre som har påført mye tårer, stress og klump i magen på samtidige i familien! Dette er IKKE greit. Og jeg lover at jeg skaø gjøre alt i min makt, som mor, for at sånne glipper ikke skjer igjen. Jeg gir meg ikke så lett. Har fått en styrke i dette som overvinner alt føler jeg akkurat nå!

Du er i en fight-modus. 

Godt du har folk rundt deg med erfaring i både barnevern og pedagogikk, og ikke minst som støtter dere. Så må du prøve å roe litt ned, for du kan lett brenne enormt med energi på dette, som kan koste dyrt i etterkant. 

Jeg opplevde noe likende som deg, og det gikk jo bra. Det var fort ute av verden, men det endret meg. Så prøv å kjenne på alle følelsene dine. Sinne er godt, for da får du opp kampen i deg. Men du har også følelser av sorg, tap av uskyld , at noen har på en måte gått etter familien deres, og manipulert barnet deres. Det er jo en slags redsel som setter seg. Så bare husk å sørge litt....for hos meg satte det sinne seg, og redselen for at noen kunne komme inn og prøve å "ødelegge oss", Det satt i mange år som en slags redsel og gjorde meg hard. Jeg var student, og følte meg på en måte utsatt. Så jeg gikk inn i arbeidslivet med en holdning på at ingen skulle noensinne tørre og gå etter meg og mine igjen. Det satte seg så hardt! Jeg følte meg utsatt fordi jeg ikke var så gammel og etablert som andre mødre. 

20 år senere så ser jeg tilbake på karrieren og livet mitt, og tenker hvordan denne ene opplevelsen faktisk gjorde mye skade. Så vær forsiktig. Dere er god nok, og har alltid vært det. 

Anonymkode: 2921c...0e8

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vår datter hadde sagt hun var lei seg og at mamma var streng, og pappa gråt, etter en uke i bhg. Da skulle bhg ha kommet til oss først, da de ikke kjenner barnet godt nok. De skulle ha tatt oss til side og spurt hvorfor hun er lei seg. Ikke melde rett til bv. Det er ikke grunnlag nok. 

Fint at du dro på møtet og fikk en forklaring. Jeg lurer derimot på hva dine tanker om deg barnet har sagt er? Et så lite barn har jo de følelsene det har så noe må det være bunnet i. Det virker i stor grad som en overreaksjon fra barnehagen, men ville tenkt nøye over de følelsene barnet sitter med. Hva sier far om dette? 

Anonymkode: bb841...f6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja…. Helt vanvittig! Det er flere ting i meldingen, som er helt normale ting, men som hun har klart å vende til å være noe negativt og i sammenheng med vold! Jeg er helt i sjokk. En annen ting, jeg skjønner ikke at styrer har latt seg gÅ med på dette. Det står i papirene, bare ped.leders navn. Virker nesten som st hun har meldt personlig, og ikke gjennom bhg. 

Man kan ikke bare melde for å melde. Skal man kunne bryte taushetsplikten ved å gå til barnevernet skal man ha ganske klare bevis. Ville sjekket opp om taushetsplikten kanskje har blitt brutt her? Barnet mitt sier at jeg er sint bare jeg er litt bestemt. Trenger ikke å heve stemmen en gang før han sier noe slikt så at barn sier at foreldre er lei seg, sint osv.. er vell kanskje ikke så unormalt heller?

Anonymkode: 33791...81a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fint at du dro på møtet og fikk en forklaring. Jeg lurer derimot på hva dine tanker om deg barnet har sagt er? Et så lite barn har jo de følelsene det har så noe må det være bunnet i. Det virker i stor grad som en overreaksjon fra barnehagen, men ville tenkt nøye over de følelsene barnet sitter med. Hva sier far om dette? 

Anonymkode: bb841...f6f

Jeg tenker det bunner i at vi kanskje har kranglet eller hatt en diskusjon, eller flere for den saks skyld, også har hun fått det med seg. Jeg selv har vært i en litt «down» periode med jernmangel osv, så har grått litt osv. hun har også sikkert fått med seg dette. Hun er også full av fantasi og veldig «dramatisk» av seg. Hun sier også hjemme noen ganger at hun er lei seg, så sier hun. Nå er jeg glad. Som sagt. Ped.leder har stilt MANGE ledende spørsmål. Så flere av utsagnene hennes er ikke riktig. Jeg kjenner barnet mitt, jeg kjenner språket til barnet mitt. Hun kjenner henne knapt. Men vi forstår at man selvfølgelig tar barnet på alvor, det er jo super flott at man gjør det. Men her har alt blitt dratt ut av proposjoner og kontekst. Far er veldig lei seg selvfølgelig, han vil jo bare til bunns i dette. Vi står jo totalt uforstående til hele opplegget. Vi VET jo med oss selv at vi bare gjør det beste for barna våres og gir de all kjærligheten vi kan❤️ 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også si at vi er veldig åpne med følelser i vår familie. Her i hus er det lov å gråte, det er lov å vise følelser. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, brukerdebatt, brukerforfølgelse, brukerangrep, ensidig meningspåvirkning, spekulasjoner, latterliggjøring, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...