Gå til innhold

Barnevernet ringte….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De som frykter barnevernet er vel stort sett de som har noe å skjule.

Anonymkode: 24cdb...31d

Å frykte barnevernet er jo noe annet enn å bli stressa og lei seg av å bli meldt når man med hånda på hjertet kan si at man ikke har gjort noe galt. 

Anonymkode: 152c0...6a1

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For noe tull. De kan frykte dem fordi de har makt og har en ovenfra og ned holdning og at de " vet best". Og at de ikke hører på det som blir sagt.

Anonymkode: efd44...29a

Som sagt, slike holdninger kommer stort sett fra de som har noe å skjule. Vi andre vet at barnevernet er der for å beskytte barn, og tenker at det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymkode: 24cdb...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å frykte barnevernet er jo noe annet enn å bli stressa og lei seg av å bli meldt når man med hånda på hjertet kan si at man ikke har gjort noe galt. 

Anonymkode: 152c0...6a1

Det er jo ingen som har påstått at TS har gjort noe galt heller, og at TS hopper til den konklusjonen som første tanke synes jeg er ekstremt spesielt.

Anonymkode: 24cdb...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som sagt, slike holdninger kommer stort sett fra de som har noe å skjule. Vi andre vet at barnevernet er der for å beskytte barn, og tenker at det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymkode: 24cdb...31d

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ingen som har påstått at TS har gjort noe galt heller, og at TS hopper til den konklusjonen som første tanke synes jeg er ekstremt spesielt.

Anonymkode: 24cdb...31d

Har du noen faglig bakgrunn du baserer påstandene dine på? Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå at ts synes at dette er ekkelt, for man kan ikke styre hvordan man reagerer, og dette handler tross alt om det kjæreste hun har. Tror ikke ts har uttalt seg negativt om barnevernet heller?

Jeg er også er enig i at man heller melder en gang for mye enn en gang for lite, men jeg hadde heller stusset om ts ikke syntes det var noe ubehagelig å bli meldt til bv.

Anonymkode: 152c0...6a1

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som sagt, slike holdninger kommer stort sett fra de som har noe å skjule. Vi andre vet at barnevernet er der for å beskytte barn, og tenker at det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymkode: 24cdb...31d

For noe selvrettferdig piss. Barnevernet er viktig, men det er selvfølgelig belastende å bli mistenkt for omsorgssvikt eller overgrep. Ærlig talt. 

En slik mistenkeliggjøring som du holder på med er idiotisk. Du impliserer at de som blir redde for å ha fått en barnevernsmelding har mangler i omsorgen. 

Jeg vet du ville reagert om barnehagen hadde sendt bekymringsmelding, uansett hvor sikker du er på egen omsorgsevne. Og tilliten til barnehagen, ville nok fått en knekk

 

Anonymkode: f3f69...4c3

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS :)

Ikke hør på alle som stresser deg opp i denne tråden. Selvfølgelig er det ekkelt å bli meldt til barnevernet når en føler at en er gode foreldre! Og bekymringsmeldingen betyr heldigvis ikke at dere ikke er det heller, det betyr bare at noen er bekymret og de vil forsikre seg om at alt er bra!

Ble selv meldt med bekymring for vold, da fikk vi telefon om at vi måtte komme på møte noen timer senere. Fikk ikke vite på forhånd hva innholdet i bekymringsmeldingen var, men barnet ble ikke tatt ut av barnehagen og vi fikk hente han selv etter møtet. De forklarte oss at de ikke akuttplasserer barn basert på så svak mistanke om vold, men de måtte undersøke det. Her var det en ansatt på nye avdelingen som meldte mens de på småbarn ikke forstod mistanken derfor svak mistanke. Kommunikasjonssvikt mellom avdelingene angående mongolsk flekk og en ansatt som puttet ord i munnen på barnet...

Ble et par møter og et hjemmebesøk da de er pliktige til det så lenge de har åpnet offisiell sak, men de var ærlige om at de ikke var særlig bekymret allerede etter første møtet. De hjalp oss også å ta tak i barnehagen etterpå slik at barnet mitt fikk den tilretteleggingen jeg hadde ropt om i et halvt år ❤️ Så de kan være en god ressurs også, og så lenge dere er "gode nok" så har dere ingenting å bekymre dere for 🥰

Lykke til i dag!

Anonymkode: 12162...471

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For noe selvrettferdig piss. Barnevernet er viktig, men det er selvfølgelig belastende å bli mistenkt for omsorgssvikt eller overgrep. Ærlig talt. 

En slik mistenkeliggjøring som du holder på med er idiotisk. Du impliserer at de som blir redde for å ha fått en barnevernsmelding har mangler i omsorgen. 

Jeg vet du ville reagert om barnehagen hadde sendt bekymringsmelding, uansett hvor sikker du er på egen omsorgsevne. Og tilliten til barnehagen, ville nok fått en knekk

 

Anonymkode: f3f69...4c3

Dette. Selvsagt er det ubehagelig! 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (Akkurat nå):

Dette. Selvsagt er det ubehagelig! 

Du vet at du kan like et innlegg? Istedenfor å skrive "dette!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ved mistanke om alvorlig vold et barnehagen pliktig til å melde uten å kontakte foresatte først.

Barnehageansatte er nødt til å ta på alvor det barn sier. 

Anonymkode: ca217...07b

Men å melde til barnevernet for små barns ordbruk som bare er fantasi er farlig hysteri, u kunnskap og misbruk som kan ødelegge og legge en hel familie i grus. !

Anonymkode: 1c820...0bb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som frykter barnevernet er vel stort sett de som har noe å skjule.

Anonymkode: 24cdb...31d

Minst 90% av foreldrene jeg møter i første samtale hos barnevernet, er skikkelig redde.  Det handler sjelden om ting å skjule, oftest om manglende kunnskap om barneverntjenesten og skrekkhistorier. Selvfølgelig er du livredd når du tror denne fremmede saksbehandleren kan ta fra deg det kjæreste du har om vedkommende skulle få lyst. 

Dette er også hovedårsaken til at vi ofte foretrekker å gjennomgå meldinger med foreldrene fremfor å sende den på forhånd. Muligheten til å forklare hvordan den tolkes og hva som er ønskelig å gjøre for å avklare innholdet.

De fleste er vesentlig mindre redde etter første samtale, men det er ikke uvanlig at denne frykten sitter i gjennom hele barnevernets undersøkelse. 

Anonymkode: 75142...eea

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (14 minutter siden):

Du vet at du kan like et innlegg? Istedenfor å skrive "dette!".

stått opp med feil fot i dag? 

Anonymkode: a6061...445

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men å melde til barnevernet for små barns ordbruk som bare er fantasi er farlig hysteri, u kunnskap og misbruk som kan ødelegge og legge en hel familie i grus. !

Anonymkode: 1c820...0bb

Hvordan vet du at det bare er fantasi? Mener du at man skal gå ut i fra at alt små barn sier er fantasi? Skremmende i så fall. 

Anonymkode: 3c5d2...64c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som frykter barnevernet er vel stort sett de som har noe å skjule.

Anonymkode: 24cdb...31d

Det der er bare tull. De som blir nervøse er heit vanlige mennesker. Å være nervøs ovenfor noen med en slik makt, er helt normalt. De som ikke er nervøse har enten vært igjennom det før og vet at det går bra eller utrolig høye på seg selv. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Som sagt, slike holdninger kommer stort sett fra de som har noe å skjule. Vi andre vet at barnevernet er der for å beskytte barn, og tenker at det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymkode: 24cdb...31d

Hvis barnevernet har en ansatt som ikke er helt riktig så kan de ta fra deg det kjæreste du har. Vi leser nok i media om saker der de har gjort feil. Om erstatning og lignende. Jeg leste nettopp om en sak der det gikk på språkforståelse og de kjempet i 4 år for en filleting. 

https://www.vg.no/spesial/2022/barnevernmotstanderne/silje/

https://bergenadvokat.no/barnevernet-kan-gjore-feil/

https://www.nrk.no/sorlandet/_-ma-akseptere-feil-fra-barnevernet-1.7638471

https://www.nrk.no/vestland/barnevernet-tok-barna-uten-grunn_-_-jeg-mistet-hele-oppveksten-deres-1.15001677

https://www.nrk.no/vestland/barnevernet-tar-ikke-selvkritikk-1.11984890

https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/dwE2zJ/er-et-beklager-vi-tok-feil-for-mye-aa-forvente

https://www.nordlys.no/nyheter/alenemoren-trodde-hun-skulle-fa-hjelp-plutselig-dukket-barnevernet-opp-i-barnehagen/s/1-79-7547164

https://www.vg.no/nyheter/i/QoXdJx/norske-foreldre-ble-fratatt-datteren-i-tre-aar-norge-felt-i-menneskerettighetsdomstolen

 

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

For noe selvrettferdig piss. Barnevernet er viktig, men det er selvfølgelig belastende å bli mistenkt for omsorgssvikt eller overgrep. Ærlig talt. 

En slik mistenkeliggjøring som du holder på med er idiotisk. Du impliserer at de som blir redde for å ha fått en barnevernsmelding har mangler i omsorgen. 

Jeg vet du ville reagert om barnehagen hadde sendt bekymringsmelding, uansett hvor sikker du er på egen omsorgsevne. Og tilliten til barnehagen, ville nok fått en knekk

Ja, jeg hadde blitt livredd for at barnet mitt hadde opplevd noe relatert til andre nære omsorgspersoner. Det er det første jeg hadde tenkt. Jeg vet jo at jeg ikke har gjort noe galt så hvorfor skulle jeg bekymre meg for det??

Anonymkode: 24cdb...31d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg hadde blitt livredd for at barnet mitt hadde opplevd noe relatert til andre nære omsorgspersoner. Det er det første jeg hadde tenkt. Jeg vet jo at jeg ikke har gjort noe galt så hvorfor skulle jeg bekymre meg for det??

Anonymkode: 24cdb...31d

Fordi noen i barnevernet kan tro ting om deg som ikke stemmer. Som den nyutdannede pedagogen i barnehagen som leter etter barn å redde. 

Heldigvis for meg så har jeg møtt ansatte i barnevernet som ser saker riktig. Ikke alle er så heldig  

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi noen i barnevernet kan tro ting om deg som ikke stemmer. Som den nyutdannede pedagogen i barnehagen som leter etter barn å redde. 

Heldigvis for meg så har jeg møtt ansatte i barnevernet som ser saker riktig. Ikke alle er så heldig  

Anonymkode: cfb1c...5ab

Jaja, så paranoid er heldigvis ikke jeg.

Anonymkode: 24cdb...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jaja, så paranoid er heldigvis ikke jeg.

Anonymkode: 24cdb...31d

Det er fordi du er så heldig at du ikke har møtt "feil personer" rundt barna dine. Jeg var heller ikke bekymret for det, og jeg trodde at alle fagpersoner hadde "sunt bondevett". 
Og jeg fikk bittert erfare at DET ikke stemmer. Fire meldinger til barnevernet fra skolen, hvor historiene om meg ble bare mer og mer ville. I siste melding sto det nærmest at jeg hadde Munchhausen by proxy. 
Heldigvis skjønte barnevernet greia, og det var aldri noen bekymring fra deres side, da diagnosen jeg sa barnet hadde, faktisk var satt av BUP, og diagnosen jeg mente barnet hadde, var også BUP enig i. Og fastlegen var enig med meg, og samme med PPT osv. 
Men skolen sto på sitt, diagnosene var i mitt hode mente de, og jeg ville at barnet skulle ha en diagnose. 

Etter den runden er jeg mye mer paranoid når det gjelder personene rundt barna mine, og jeg hadde faktisk ikke blitt sjokkert om noen hadde kokt opp en historie om vold eller overgrep, for det har jo allerede blitt kokt opp mye. 

Samme skole leverte også en bekymringsmelding som førte til at 3 barn var ute av familien i 3 uker, og far måtte flytte ut i 4 mnd, ettersom skolen fabrikkerte (!!) at ene barnet hadde sagt at far slo. Det tok nesten 5 mnd før man greide å lande saken, og enda nå, 7 år etter, så sliter familien med ettervirkningene av den perioden der. 

Så jeg forstår at folk er litt paranoide, selv om jeg var en av de som trodde godt om alle. 

(Barnevernet har gjort en god jobb i både vår sak, og den andre saken. Det skal de ha. Og det at barna måtte flyttes, ut fra meldingen som kom er det forståelig. Kritikken min er rettet mot skolen som sender meldinger som ikke har rot i virkeligheten, selv om jeg tror at for skolen var det virkeligheten. Så er kanskje mer uvitenhet det går på? Og lete etter zebra, når man ser hester) 

Anonymkode: 02525...675

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jaja, så paranoid er heldigvis ikke jeg.

Anonymkode: 24cdb...31d

Flott at du ikke er paranoid, men du har vanskelig for å sette deg inn i andres situasjon tydeligvis. Empati med andre er også en god egenskap. 

 

Anonymkode: 867f4...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...